سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

سازه ای غرق در گذشته و آینده


زاها حدید از طرح خود را برای موسسه اسلوک ریث رونمایی کرد. این ساختمان که قرار است مرکزی برای تحقیق و پژوهش در زمینه جنگ و قتل‌عام باشد در پنوم‌پن، کامبوج احداث خواهد شد.

چیدانه: زاها حدید از طرح خود را برای موسسه اسلوک ریث رونمایی کرد. این ساختمان که قرار است مرکزی برای تحقیق و پژوهش در زمینه جنگ و قتل‌عام باشد در پنوم‌پن، کامبوج احداث خواهد شد. تم اصلی این طرح، ادای احترام به فرهنگ غنی و بازیابی فرهنگ معماری این کشور است.

اولین پروژه موسسه در کامبوج -و اولین سازه تمام چوب آن‌ها- دفتر تشکیلاتی خواهد بود که برای جمع‌آوری، سامان‌دهی و تحلیل اطلاعات دوره خمرهای سرخ شکل گرفته‌ است. این دفتر در همسایگی یک کتاب‌خانه عمومی و دانشکده حقوق دانشگاه سلطنتی حقوق و اقتصاد خوهد بود، زمین این ساختمان از طرف دولت کامبوج در سال 2008 به موسسه اهدا شده است.

 اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

طرح به‌دنبال زنده کردن طراحی‌های سنتی و بومی منطقه برای رسیدن به یک بنای یادبود است. مرکز مستندات کامبوج (DC cam) سال 1995 تاسیس شد تا به ثبت وقایع دردناک دوره خمرهای سرخ بپردازد. مرکز مستندات کامبوج، با آرشیوی حاوی بیش از یک میلیون سند، نه تنها تاریخ تلخ کامبوج را ثبت کرده ‌است، بلکه در روند التیام زخم‌های ملت کامبوج از این دوره خونین نیز نقش داشته ‌است.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

زاها حدید معتقد است دیدگاه یوک چانگ (مدیر مرکز مستندات کامبوج) بسیار ستودنی‌ است. صراحت او در بیان مواضعش در مورد طراحی مرکز مستندات که می‌خواست فضایی خوشایند و درعین‌حال امیدبخش باشد، فضایی که دردهای ملت را التیام ببخشد و آن‌ها را با هم آشتی دهد، این رهنمود در فرایند طراحی نقش اصلی داشت. همکاری یوک چانگ و مرکز مستندات کامبوج منجر به تشکیل تیم موفقی از مشاوران کامبوجی و جهانی شد که ایده‌هایشان را برای طراحی اسلوک ریث بیان کردند.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

بازدیدکنندگان مرکز پنوم ‌پن، با تاریخ دردناک خمرهای سرخ آشنا می‌شوند و قربانیان بی‌گناهی را به خاطر می‌آورند که در گرداب جنگ، عقاید افراطی و نادانی گرفتار آمده بودند. تمرکز موسسه جدید بر جلوگیری از شکل‌گیری مجدد چنین وقایعی از طریق برنامه‌های متنوع آموزشی است. کسانی که وارد این فضای طراحی پیچیده می‌شوند، ارزش‌گذاری دانش، بخشش، آشتی و درک متقابل را می‌آموزند. آن‌ها هم‌چنین در مورد وقایعی که رژیم خمرهای سرخ در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته و تاثیر فراوانی در ‌تاریخ پیچیده کامبوج گذاشته است اطلاعات کسب می‌کنند.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

طرح شامل پنج سازه عظیم چوبی است که از زمین بلند شده‌اند و در ارتفاع به‌هم می‌رسند و یک اسپیرال را تشکیل می‌دهند. شکل اصلی سازه و نحوه ایستایی آن دقیقا از الگوهای سنتی مانند آثار آنگکور و وات الهام گرفته ‌شده است. هر ساختمان بسته به فضایی که دارد بین سه تا پنج طبقه است و هرکدام موارد استفاده خاصی دارند از جمله: موسسه اسلوک ریث، کتاب‌خانه، دانشکده کارشناسی ارشد ( با تمرکز بر رشته‌هایی که به قتل‌عام و حقوق بشر تمرکز دارد)، مرکز تحقیق و پژوهش، آرشیو، مرکز رسانه و سالن نمایش.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

این موسسه دور تا دور آرشیو اصلی مرکز اسناد خمرهای شکل گرفته است به شکلی این آرشیو در قلب ساختمان جای گرفته است. محققان و کارمندان موسسه برای رسیدن به آرشیو روزانه از میان موسسه می‌گذرند تا همواره گذشته را به خاطر بیاورند و در عین‌حال آینده را هم پیش روی خود ببینند. در کلاس‌های مسقف، فضای زیادی برای آموزش در نظر گرفته شده است که هماهنگی بصری فراوانی با محیط اطراف خود دارد.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

کتاب‌خانه مجموعه حاوی بزرگترین مجموعه اسناد قتل عام در آسیای جنوب شرق است. کتاب‌خانه نه تنها به واسطه یک پل به مدرسه متصل می‌شود بلکه ساختمانش با موسسه و موزه در هم تنیده شده است اینگونه است که دانش همواره در دسترس بازدیدکنندگان خواهد بود. سالن هنرهای معاصر میزبان مقاله‌ها، آثار موسیقی، رقص و نمایش‌هایی با موضوع قتل ‌عام، معضلات جامعه درکنار آثاری از هنرمندان معاصر کامبوجی خواهد بود. متبادر کردن حس آزادی تم اصلی طراحی این سالن است که با توجه به طراحی آن در صورت مساعد بودن هوا، امکان اجرای داخل سالن و فضای باز را به صورت هم‌‌زمان فراهم می‌سازد.
 
اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

موزه میزبان نمایشگاه‌هایی خواهد بود که آثار هنرمندان کامبوجی، مستندات و آثاری از میراث آنگکور تا خمرهای سرخ را به نمایش می‌گذارند. این آثار به همراه آثاری با تم قتل عام از تمام دنیا به نمایش گذاشته خواهند شد.

اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده

اثر جدید زاها حدید، سازه ای غرق در گذشته و آینده


ویدیو مرتبط :
‫گذشته و آینده همه چیز‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زاکانی: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه سال گذشته است



 

 

زاکانی: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه سال گذشته است

 

زاكانی ادامه داد: اگر به فتنه سال 78 توجه بیشتری می‌شد فتنه سال گذشته رقم نمی‌خورد و فتنه‌ای كه 4 تا 5 هزار نفر از مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

 

فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ‌‌گفت: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه پس از انتخابات 88 است و باید آن را جدی گرفت.

 

علیرضا زاكانی در میزگردی كه به مناسبت گرامیداشت 9 دی در سالن سینا و صدرا در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: فتنه سال گذشته را تمام مردم لمس كردند و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی كنیم فتنه به 20 سال قبل باز می‌گردد و كاری به امروز یا دیروز ندارد.

 

وی اظهار داشت: اگر به فتنه سال گذشته نگاه نكنیم و آن را جدی نگیریم به فتنه بزرگ‌تری در آینده مبتلا می‌شویم و همان‌طور كه انقلاب اسلامی ‌پیچیده‌تر شده است به همان نسبت فتنه دشمنان خارجی و داخلی نیز عمیق‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

 

زاكانی ادامه داد: اگر به فتنه سال 78 توجه بیشتری می‌شد فتنه سال گذشته رقم نمی‌خورد و فتنه‌ای كه 4 تا 5 هزار نفر از مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

 

این نماینده مجلس تصریح كرد: در فتنه 88 مدت هشت ماه عناصر كفر و نفاق در كنار عناصر پیشیمان جبهه واحدی را تشكیل داده بودند و تمام ظرفیت‌ها را سوزاندند و از بین بردند.

 

زاكانی خاطرنشان كرد: در فتنه سال گذشته عده‌ای موفق شدند و برخی دیگر واماندند و برخی دیگر فتنه را محل آزمون قرار دادند و به هر صورت باید از فتنه درس گرفت.

 

وی، با بیان اینكه فتنه سال گذشته وی‍‍ژگی‌هایی داشت، گفت: نخستین ویژگی فتنه این است كه محصول جنگ نرم بود چراكه در 20 سال اخیر قصد برهم زدن باورهای دینی مردم را داشتند و فتنه آینده تمام ویژگی‌های فتنه سال گذشته را دارد.

 

نماینده مردم تهران با بیان اینكه اگر از مشكلات آینده درس نگیریم مقابله با فتنه نیز سخت‌تر می‌شود، اظهار داشت: فتنه سال گذشته جلوه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریكایی بود و در فتنه آینده نسخه جدیدی از اسلام آمریكایی را عرضه می‌كنند كه نتیجه آن بی‌توجهی به مرجعیت و از بین بردن ریشه اسلام ناب محمدی است و باید توجه بیشتری كرد.

 

زاكانی افزود: ویژگی دیگر فتنه سال گذشته بسیج كردن جمهوریت نظام در مقابل اسلامیت بود و اگر در آینده دقت نشود آنان با زیركی خاص كار را برای ما مشكل‌تر می‌كنند.

 

این نماینده مجلس تصریح كرد: فتنه سال گذشته هنوز زنده و به نوعی آتش زیر خاكستر مانده كه براساس بصیرت عمومی ‌در حال حاضر فروكش كرده و هر لحظه ممكن است دوباره فوران كند.

 

وی ادامه داد: گسست بین مردم و نظام و اردوكشی خیابانی، تشكیل جبهه واحد و اعتبارات و امكانات بیشتر از فتنه سال گذشته از دیگر ویژگی‌های فتنه آینده است كه باید با دقت آن را رصد كرد.

 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی‌ بیان داشت: رخنه كردن در شركت‌های بزرگ اقتصادی مانند شركت سایپا و ایران خودرو و بانك پارسیان می‌تواند منبع مالی بسیار خوبی برای فتنه آینده تأمین كند.

 

زاكانی خاطرنشان كرد: شرایط موجود كشور طوری است كه اگر هوشیاری لازم را نداشته باشیم ‌بر ما غلبه می‌كنند و برای مقابله با این شرایط، با همت، هوشیاری و تعمیق معرفت دینی و پیروی از ولایت فقیه می‌توان فتنه را در نطفه خفه كرد./عصرایران