سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

زیبایی از نوع دینی


از دیدگاه اندیشمندان و متفکران دینی برخی از صفات به صورت فطری در وجود انسان به ودیه گذاشته شده اند. یکی از ویژگی ها حس زیبایی خواهی و زیبایی جویی است که بحث زیبایی شناسی در ادیان هم مطرح شده است.





مجله سپیده دانایی:
از دیدگاه اندیشمندان و متفکران دینی برخی از صفات به صورت فطری در وجود انسان به ودیه گذاشته شده اند. یکی از ویژگی ها حس زیبایی خواهی و زیبایی جویی است که بحث زیبایی شناسی در ادیان هم مطرح شده است. در این مقال نگاهی اجمالی به این مفهوم در ادیان مختلف خواهیم انداخت.

زیبایی شناسی دینی چیست؟

زیبایی شناسی دینی حس لطیفی است که در مواجهه با پدیده های هستی به انسان دست می دهد، نیروها و عواطف او را برمی انگیزد و غوغاها و هیجان های بزرگی در درون او برپا می کند. انسان مومن نگاهی اندیشناک به جهان دارد، در آن سیمایی هنری و معنوی می یابد و احساس خرمی و حق شناسی می کند.

پژوهشگران دینی زیبایی ها را به سه طبقه تقسیم کرده اند:

1- زیبایی محسوس، که به وسیله حواس پنجگانه انسان درک می شود و در زمین، آسمان، گیاهان و ... هوایداست.

2- زیبایی نامحسوس، که به واسطه قوه تفکر انسان درک می شوند، مانند خصلت بلاغت که در قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار (ع) فراوان به چشم می خورد.

3- زیبایی معقول - که با قوه عقل انسان درک می شود - نه حواس آنها را درک می کند و نه قوه تخیل ا. برای مثال، می توان به زیبایی کارهای نیک اشاره کرد.



ادیان همه زیبایی ها را به خداوند نسبت داده او را به وجود آورنده تمام زیبایی ها دانسته اند؛ خواه این زیبایی ها محسوس باشد، خواه نامحسوس. در هر صورت زیبایی های موجود در جهان هستی همه منسوب به خداوند است.

اکثر متفکران علوم دینی ضمن بها دادن به دو نوع اول زیبایی، نوع سوم را ارج بیشتری نهاده و آن را زیبایی حقیقی دانسته اند. زیبایی شناسی، معرفت و دانشی است که نه تنها زیبایی های محسوس، بلکه زیبایی های معنوی را نیز دربر می گیرد. آنها معتقدند که درک و تقدیر انواع زیبایی ها، سبب رشد معنوی انسان می شود. «اتو گراندلر» به دو دسته از مهم ترین زیبایی هایی که موجب تعالی معنوی افراد می شود اشاره کرده است.

زیبایی های جهان طبیعت

بدون شک زمانی که انسان به تماشای صحنه های مختلف عالم هستی می پردازد، از دیدن آنها چنان لذت می برد که درصدد تکرار تحقق آن لذت و سرور برمی آید. کتب آسمانی بارها زیبایی های عالم هستی را یادآور شده اند و نظاره آنها را گوشزد کرده اند. جهان طبیعت نه تنها پذیرای درک و فهم انسان است بلکه حس زیبایی شناسی را در او برمی انگیزد و وی را به واکنش در برابر شکوه و زیبایی جهان وامی دارد. طبیعت همواره در ادیان حرمتی والا و قداستی خاص داشته است. در ادامه نگاهی مختصر به جایگاه طبیعت در ادیان مختلف خواهیم داشت.

در اسلام

در آداب و مناسک اسلامی انس گرفتن دائم انسان با طبیعت آشکار و نمایان است. مسلمان با آب وضو می گیرد، بر خاک سجده می کند و برای آگاهی از وقت عیادت به آسمان چشم می دوزد. قرآن مجید طبیعت را آیت و مخلوق خداوند می داند. از آنجا که در دین ما حقوق اجتماعی از حقوق فردی اهمیت بیشتری دارد، کسی که آب آشامیدنی مردم را آلوده و آرامش را از مردم سلب کند از نظر قرآن مفسد فی الارض و محارب با خداست. از منظر اسلام نعمت ها و منابع طبیعی حق همه انسان ها در طول تاریخ هستند. در این کتاب آسمانی از عالم طبیعت به عنوان یکی از والاترین مظاهر زیبایی یاد شده که باید قدر و اهمیت آن را درک و از خالق آن سپاسگزاری کرد.

در دین زرتشت

وسواس ایرانیان زرتشتی در پاک نگاه داشتن آب، خاک، هوا و آتش زبانزد یونانیان بوده است. زرتشت پیامبر، در حقیقت همه چیز را در آینه زیبایی طبیعت که ناشی از وجود خداوند است می بیند و به همین دلیل او را از پیشگامان حفظ محیط زیست می دانند.

از آنجا که این چهار عنصر (آب، خاک، هوا و آتش) نشانه ها و آیاتی از خداوند هستند، باید زیبا باقی بمانند و آسیب رساندن به آنها مجاز نیست. از منظر دین زرتشت خداوند این جهان شادی آفرین را با همه زیبایی هایش برای بهره برداری و لذت آدمیان آفریده است و همه مردم در مقام امین باید در حفظ آن بکوشند، زیرا که ارج گذاری به زیبایی های عناصر طبیعت اقرار به عظمت خداوند است.

در مسیحیت

در انجیل نگاه بسیار مقدسی به طبیعت وجود دارد. در این دین حق مالکیت یا برتری انسان نسبت به سایر موجودات نمی تواند محوری برای سوءاستفاده، تجاوز یا نابودی نعمت های خداوند باشد. برتری انسان چیزی جز همزیستی با سایر مخلوقات نیست. انسان حق ندارد به صرف احتمال خطر برای بقای خودش، دست به ایجاد هرج و مرج و نابودینعمات خداوند بزند. در واقع، عمل غیرمسئولانه انسان به سایر مخلوقات عملی زشت و شنیع تلقی می شود.

در دین یهود

مواجهه خداوند و انسان در طبیعت در دین یهود بافتی یکپارچه تلقی می شود. در تعلیمات تورات آمده است که خداوند هر یک از موجودات را با حق مخصوص خود آفریده است.

در آیین بودا

بودا می گوید: «همان گونه که مادر با در خطر انداختن زندگانی خود فرزندش را حفظ می کند، باید مهر بی پایان بر همه موجودات زنده را در خود شکوفا کند.» «مودیتا» یا شادی حالتی است که در آن رهرو از دیدن یا شنیدن شادی های هستی شاد می شود. حرکت گذاشتن به طبیعت به کامل ترین شکلی که در خور آن است، نشاندهنده عشق ژاپنی ها به طبیعت است. دکتر «سوزوکی» محقق مکتب ذن بودیسم، علت آشفتگی های روحی و معنوی انسان غربی را در بیگانگی با طبیعت می داند.

در آیین هندو

اگرچه بنا بر اعتقاد هندوها بشر در رأس هرم تکامل است، عاملی جدا از کره زمین و سایر موودات محسوب نمی شود. کتاب ها و دست نوشته های قدیمی دین هندو توجه زیادی به محیط زیست طبیعی نشان می دهند و از دید آنان چنگل ها، بیشه زارها، درختان و ... مقدس هستند.

در کتاب «مهابراتا» آمده است که اگر حتی یک درخت پر از گل و میوه در یک دهکده وجود داشته باشد، آن مکان مظهر زیبایی و درخور پرستش و احترام است. آموزه های این دین با یادآوری مظاهر زیبایی در جهان آفرینش از انسان می خواهند تا با توجه به جلوه های خلقت، زیبایی آفریننده آنها را ستایش کند و بداند که زیبایی خلقت جهان طبیعت او را به سوی خالق دعوت می کند.


ویدیو مرتبط :
روشنفکری دینی یا نوگرایی دینی؟ - عزت الله سحابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جراحی زیبایی بینی و انجام فرایض دینی



جراحی زیبایی بینی و انجام فرایض دینی

جراحی زیبایی بینی و انجام فرایض دینی
این مقاله برگرفته از رساله های توضیح المسائل مراجع عظام تقلید و نیز مکاتبه‌ی اینترنتی با دفاتر ایشان می باشد و هدف از آن آشنایی بیماران با نحوه‌ی انجام اعمال عبادی در روزهای پس از عمل جراحی زیبایی بینی است. چرا که یکی از مهم‌ترین مسائلی که بیماران در این مدت با آن مواجه هستند چگونگی انجام اعمال عبادی است. حداکثر مدت زمانی که شما با این مسئله روبرو هستید دو ماه می باشد که بنا به شرایط بیمار به دو بازه‌ی زمانی ذیل تقسیم می شود :

1- روز جراحی تا پایان هفته اول : (وجود پانسمان روی صورت)
الف) اگر می توانید چسب ها و قسمت های اضافی پانسمان را تا حد ممکن بردارید چون پانسمان نواحی بیشتری از حد معمول زخم را فراگرفته است و سپس وضوی جبیره بگیرید.(طریقه ی انجام وضوی جبیره در ادامه ذکر خواهد شد)

در صورتیکه برداشتن قسمت های اضافی پانسمان مقدور نبود وضوی جبیره گرفته و احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید. (طریقه ی انجام تیمم در ادامه ذکر خواهد شد)


ب) اگر می توانید نواحی نجس شده حین عمل جراحی را مانند اطراف صورت و داخل گوش ها که خون از روی صورت داخل آنها جریان پیدا کرده است، آبکشی نموده سپس وضوی جبیره گرفته و احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید.


اگر قادر به آب کشیدن قسمت های نجس شده نیستید، فقط به نیت تیمم بدل از وضو، تیمم می کنید و چون اجزای تیمم مانند پیشانی زیر پانسمان هستند تیمم نیز جبیره ای می باشد.


نحوه گرفتن وضو : به دلیل وجود پانسمان روی صورت، شما باید برای هر نوبت نماز یعنی نماز صبح، نماز ظهر و نماز مغرب، وضوی جبیره ای بگیرید. تمامی مراحل وضوی جبیره ای همانند وضوی معمولی می باشد با این تفاوت که پس از شستن دست ها باید ابتدا اطراف و قسمت های دیگر صورت را به نیت وضو بشویید و فقط روی پانسمان یا چسب را دستِ تر از پیشانی تا چانه بکشید. در اینجا دو حالت پیش می آید :
اگر روی پانسمان صورت شما خونی و نجس است ابتدا روی پانسمان یک پارچه پاک انداخته و از روی آن دست تر را به نیت وضو می کشید.
اما اگر پانسمان صورت نجس نیست و پاک است نیازی به پارچه نیست و طبق آنچه ذکر شد فقط وضوی جبیره می گیرید.
به دلیل اینکه پانسمان، تقریبا کل صورت را که یکی از اجزای اصلی وضو است فراگرفته، پس از گرفتن وضوی جبیره احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید .


نحوه انجام تیمم : در ابتدا باید نیت شما مشخص باشد؛ یعنی باید بدانید که قصد دارید تیمم بدل از وضو انجام دهید یا تیمم بدل از غسل یا به عبارت بهتر شما قصد دارید به جای وضوی اصلی تیمم کنید یا به جای انجام غسل.


حال اگر پس از گرفتن وضوی جبیره می خواهید تیمم کنید مراحل به این ترتیب است :
اول :نیت می کنید تیمم بدل از وضو انجام دهید.
دوم :زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.( خاک،ریگ،کلوخ،سنگ،سنگ گچ،سنگ آهک،دیوار گلی،گرد و غباری که در فرش یا لباس به طور واضح دیده می شود)
سوم :کشیدن تمام کف هر دو دست (از روی چسب های پیشانی) به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که مو می روید تا ابروها و بالای بینی و احتیاطاً باید دست ها را روی ابروها کشید.
چهارم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.
دقت کنید دست ها پاک باشند و انگشتر را از دست بیرون آورید.


نحوه انجام غسل : در هفته اول که به دلیل وجود پانسمان، فقط امکان شستن سر و صورت برای انجام غسل وجود ندارد به جای شستن سر و صورت، باید تیمم بدل از غسل را انجام دهید ولی باید سمت راست و سمت چپ بدن را طبق روال معمول غسل دهید. نحوه انجام تیمم بدل از غسل به ترتیب زیر است :
اول :نیت می کنید تیمم بدل از غسل انجام دهید.
دوم :زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.( خاک،ریگ،کلوخ،سنگ،سنگ گچ،سنگ آهک،دیوار گلی،گرد و غباری که در فرش یا لباس به طور واضح دیده می شود)
سوم :کشیدن تمام کف هر دو دست (از روی چسب های پیشانی) به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که مو می روید تا ابروها و بالای بینی و احتیاطاً باید دست ها را روی ابروها کشید.
چهارم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.
پنجم :مجددا زدن کف هر دو دست با هم بر چیزی که تیمم بر آن صحیح است.
ششم :کشیدن تمام کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن تمام کف دست راست به تمام پشت دست چپ.
دقت کنید دست ها پاک باشند و انگشتر را از دست بیرون آورید.


نحوه خواندن نماز : شما اجازه ندارید سر خود را کاملا برای رکوع و سجده خم کنید اما می توانید بایستید پس ابتدا ایستاده، برای انجام رکوع به هر مقداری که می توانید بدون پایین آوردن سر، بدن را به سمت جلو خم کنید و برای سجده بنشینید، سپس مهر را بلند کنید. حال اگر می توانید سر را به سمت مهر آورده و پیشانی را روی مهر بگذارید و اگر نمی توانید مهر را به سمت سر آورده و روی پیشانی بگذارید. ولی باید کف دست ها و زانو‌ها و انگشتان پا را مانند سجده معمولی روی زمین قرار دهید.


2- هفته دوم تا پایان ماه دوم : (وجود چسب روی صورت)
قبل از باز کردن پانسمان باید استحمام نمایید. در ابتدای هفته دوم پانسمان صورت شما باز و به بینی چسب زده می شود و باید یک روز در میان دوش گرفته و چسب را تعویض نمایید. پس قسمت های نجس شده پاک شده اند. در این مدت شما باید به ترتیب زیر عمل کنید:


نحوه گرفتن وضو : برای هر نوبت نماز یعنی نماز صبح، نماز ظهر و نماز مغرب به دلیل وجود چسب روی صورت، وضوی جبیره را به همان ترتیبی که ذکر شد گرفته و پس از آن احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید.‌(طریقه ی انجام تیمم پیشتر ذکر شد)


نحوه انجام غسل : اگر از چسبی مانند چسب تری ام (3M) استفاده می کنید در هنگام دوش گرفتن، پس از شستن سر، چسب از پوست بینی بلند می شود و هیچ اثری از آن باقی نمی ماند در نتیجه پس از کنده شدن چسب شما می توانید غسل کنید.


اما اگر از چسبی مانند چسب موتکس (motex) استفاده می کنید به دلیل اینکه حتی پس از کنده شدن چسب باز هم اثرات آن روی پوست بینی باقی می ماند و از طرفی چون برای انجام غسل هیچ مانعی نباید روی پوست باشد؛ پس ابتدا باید پوست را از تمام موانع و اثرات باقی مانده ی چسب پاک نموده و سپس غسل کنید.


نحوه خواندن نماز : همانطور که ذکر شد شما در کل مدت دو ماه و تا زمانی که از چسب استفاده می کنید باید برای هر نوبت نماز ابتدا وضوی جبیره گرفته و سپس احتیاطا تیمم بدل از وضو انجام دهید . حال اگر قادر هستید سر را خم کنید و نماز را طبق روالِ معمول بخوانید. اما تا زمانی که نمی توانید سر را خم کنید برای خواندن نماز  بایستید. برای انجام رکوع در حد توان خم شوید. برای سجده بنشینید و پیشانی را روی مهر که قبلا بر سطح بلندی قرار داده اید بگذارید ولی باید کف دست ها و زانو ها و انگشتان پا را مانند سجده معمولی روی زمین قرار دهید.


شایان ذکر است که این مسائل مطابق با فتوای اکثر مراجع عظام تقلید می باشند. شما می‌‌بایست برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به رساله‌ی توضیح المسائل مرجع تقلید خود رجوع کنید. مراجع عظام، بر بیشتر مسائل ذکر شده اتفاق نظر دارند و فقط در این موارد اختلافاتی میان آراء ایشان دیده می‌شود :
•    مشخص بودن نیت تیمم .
•    لزوم انجام تیمم پس از وضوی جبیره .
•    تفاوت بین تیمم بدل از وضو و تیمم بدل از غسل .
•    قضا کردن نمازهایی که در این مدت به جا آورده شده است . 

منبع: وب سایت دکتر طرزی