سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟



 

 

ریزش مو

 

ریزش مو مشکل بسیاری از افراد است ، تا جایی که گاهی بر اثر آن فرد به مشکلات روانی از قبیل افسردگی و اضطراب مبتلا می‌شود.

 

جهت آشنایی بیشتر با این مشکل، گفتگوی زیر را با دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بخوانید.

چه زمانی می‌توانیم بگوییم فردی مبتلا به ریزش مو شده است؟

 

به‌طور کلی اگر فرد در طول روز بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست بدهد، ریزش موی طبیعی دارد. این موها، موهای مرده هستند. اگر این موها را که معمولا با دست کشیدن به سر و شانه زدن به دست می‌آیند، نگاه کنید، متوجه می‌شوید که انتهای سفیدی دارند.

 

بعضی‌ها فکر می‌کنند چون موها مرده اند و می‌ریزند، دیگر جای آنها مویی در نخواهد آمد. در حالی که این‌طور نیست و جای موهای مرده ریخته، رویش مجدد مو خواهیم داشت و جای نگرانی نیست. ولی به طور کلی تا زمانی که 25 درصد تراکم موها کم نشود، فرد معمولا شکایتی از کم شدن موهایش ندارد.

 

 

آیا نوع ریزش مو در خانم‌ها و آقایان متفاوت است؟

 

بله، در آقایان معمولا ریزش مو بسیار شایع است، طوری که می‌گویند 90 درصد آقایان درجاتی از ریزش موی مردانه را دارند. این عامل هم به ژنتیک مربوط می‌شود و هم به مسایل هورمونی.

 

به‌طور کلی اگر فرد در طول روز بین 50 تا 100 تار موی خود را از دست بدهد، ریزش موی طبیعی دارد. این موها، موهای مرده هستند.

 

ریزش مو در آقایان به این شکل است که از قسمت شقیقه‌ها شروع می‌شود و به تدریج عقب‌تر رفته و حالت مثلثی شکل به خود می‌گیرد و در نهایت موهای فرق سر، کم و نازک می شوند.

 

در همه این ناحیه‌ها به هم می‌چسبند و ممکن است هیچ تار مویی روی سرشان نماند، به جز قسمت‌هایی که حساس به هورمون مردانه نیستند، مانند کناره‌های گوش و پشت سر.

 

ریزش مو

این الگو برای خانم‌ها به چه شکلی است؟

 

در خانم ها هم علت‌های مختلفی برای ریزش مو وجود دارد:یکی از شایع‌ترین علت‌های ریزش مو در خانم‌ها، کمبود آهن است. معمولا به دلیل خون‌ریزی‌های ماهانه و رژیم‌های لاغری سختی که بعضی از خانم‌ها می‌گیرند، یا دچار کم‌خونی شده و یا ذخیره آهن بدنشان کم می‌شود.

 

علت شایع دیگر در خانم‌ها مانند آقایان مسایل ژنتیکی است، یعنی خانم‌ها هم دچار ریزش موی مردانه می‌شوند اما طرح ریزش مو در خانم‌‌ها با آقایان فرق دارد.

 

در خانم‌ها معمولا خط جلوی سر حفظ می‌شود و تراکم موها در قسمت فرق و جلوی سر کم می شود و خانم‌ها احساس می‌کنند زمانی که فرق باز می‌کنند کف سرشان پیداست و موهایشان نازک شده اند.

 

گاهی این مساله آن‌قدر در خانم‌ها شدید است که قسمت جلوی سرشان مانند آقایان خالی می‌شود، ولی معمولا آنچه که در خانم‌ها دیده می‌شود، کاهش تراکم مو است نه طاسی.

 


آیا مصرف مواد مختلف برای شستشو، حالت دادن، رنگ کردن مو و ... در ریزش مو موثر است؟

 

استفاده از مواد خارجی، فقط جنس موها را خراب می‌کند و معمولا باعث ریزش مو نمی‌شود.گاهی ممکن است موادی مانند فرکننده‌های دایمی مو یا موادی که فرهای مو را باز می‌کنند، آن‌قدر قوی باشند که موها را کاملا از ته شکسته و ریزش موی شدیدی ایجاد کنند.

 

پس به طور کلی رنگ کردن مو، فر کردن، سشوار زدن، استفاده از برس‌های دندانه‌ریز که می‌توانند موها را بکنند، استفاده از ژل‌ها که می‌توانند موها را به هم بچسبانند، استفاده از گیره‌‌ها و کش‌های مو که موها را تحت فشار قرار می‌دهند، همه می‌توانند به موی سر آسیب برسانند و مقدار ریزش مو را بیشتر کنند اما این ریزش دایمی نیست و موهای تازه جای آنها را می‌گیرند.

 

ریزش مو


بیماری‌ها چطور؟

 

ببینید، فولیکول‌های مو کاملا زنده اند و تحت تاثیر شرایط عمومی بدن مانند بیماری‌های تب‌دار، حمله قلبی، زایمان، کشیدن سیگار و ... قرار می‌گیرند که این عوامل می توانند باعث ریزش مو شوند.

 

 

افراد برای درمان و جلوگیری از ریزش مو چه باید کنند؟

 

چنانچه میزان ریزش مو بیشتر از حدی بود که در بالا ذکر شد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند تا علت ریزش مو مشخص شود و درمان لازم صورت گیرد.

 

توصیه می‌کنم از خود درمانی به ویژه در زنان باردار، جدا خودداری شود.


ویدیو مرتبط :
ریزش مو پس از کاشت موی طبیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریزش مو در زنان باردار طبیعی است



 

 

ریزش مو   در زنان باردار طبیعی است

 

ریزش مو و لک‌های حاملگی دو عارضه پوستی بسیار شایع در بین زنان است که در این بین هیچ درمان قطعی برای لک های حاملگی وجود ندارد و این ضایعات به مرور زمان و در طولانی مدت کمرنگ می شود.

 

یک متخصص پوست با اشاره به تغییرات پوست در دوران بارداری گفت: ریزش مو و لک‌های حاملگی دو عارضه پوستی بسیار شایع در بین زنان است که در این بین هیچ درمان قطعی برای لک های حاملگی وجود ندارد و این ضایعات به مرور زمان و در طولانی مدت کمرنگ می شود.

 

یکی از پزشکان ، هورمون ها را عامل بسیاری از تغییرات پوست و مو در دوران بارداری دانست و افزود:هورمون های زنانه در دوران بارداری و شیردهی تاثیرات خاصی را روی بدن می گذارند، که از جمله آنها می توان به ریزش مو در بسیاری از زنان اشاره کرد به طوری که 3 تا شش ماه بعد از زایمان، ریزش مو با درجات مختلف در بسیاری از زنان شروع می شود.


ایشان، در خصوص مراحل رشد مو در طول عمر گفت: رشد مو،سه فاز یا مرحله اصلی دارد که 80 درصد رشد یک تار مو در مرحله اصلی ماناژن و در طول 3سال اتفاق می افتد.علاوه بر این کاتاژن یا مرحله انتقال و تلوژن یا مرحله ی استراحت مو از دیگر مراحل رشد مو هستند.بر این اساس طبق تاثیرات هورمون ها در دوران بارداری ، هورمون‌های جفت سبب طولانی شدن بیش از حد مرحله ماناژن می شوند بنابر همین علت است که بسیاری از زنان در دوران بارداری از پر پشتی مو های خود احساس رضایت می کنند.

 

وی ادامه داد:بعد از رشد طولانی مدت موها در دوران بارداری، حدود 3تا6ماه بعد از زایمان ریزش مو در بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد، به طوریکه موها بعد از اتمام تاثیرات هورمونی دوران بارداری فرصت گذار از مرحله ی ماناژن به مرحله ی کاتازن را نداشته و موها یکباره شروع به ریزش می کنند.

 

دکتر ، ریزش مو در دوران بارداری را امری قابل جبران دانست و تصریح کرد:ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی، هرگز موجب تاسی سر نمی شود. بنابراین اگر فرد کم خونی شدید نداشته باشد و از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنند، به سرعت این ریزش مو متوقف شده و با رویش موهای جدید ، وضعیت موی سر به حالت اولیه باز می گردد.

 

لک حاملگی، ضایعه ای بدون درمان قطعی

این متخصص پوست و مو با اشاره به لک های حاملگی به عنوان یکی دیگر از اتفاقات شایع دوران بارداری، اظهار داشت: لک های حاملگی یا به اصطلاح ملاسما، به 3 علت ژنتیک، هورمون های زنانه و نور آفتاب در نقاط برجسته صورت از جمله بینی، پیشانی و گونه ها ظاهر می شوند.بدین منظور، نژاد های شرقی و یا کسانی که از هورمون های خاص ویا قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، بیشتر درگیر این نوع ملاسما هستند.

 

وی در خصوص درمان لک های حاملگی گفت: درمان ملاسما بسیار مشکل است و در بسیاری از موارد درمان قطعی وجود ندارد. بنابراین استفاده از کرم های ضد آفتاب فیزیکی طبق دستور پزشک، بهترین روش درمانی جهت کم رنگ کردن و در طولانی مدت محو کردن آنها است.

 

topforum.ir