سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

روشهای صحیح شستشوی میوه وسبزی جات



 

 

 

شستشوی میوه جات

 


برای از میان بردن باکتری‌ها، کثیفی و پس‌ماندهای شیمیایی، حتماً میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف شستشو دهید.

 

آیا می‌دانید سیب‌زمینی‌ها، پرتقال‌ها یا گوجه‌فرنگی‌هایی که امروز خریدید، قبلاً کجا بوده‌اند؟ میوه‌ها و سبزیجات در زمین‌هایی که پوشیده از مواد ضدآفت و علف‌کش‌ها است، رشد می‌کنند. گرچه پس‌ماندهای آفت‌کش‌هایی که روی میوه‌ها و سبزیجات است برای مصرف انسانها در سطح ایمن می‌باشد اما آیا واقعاً می‌خواهید این مواد شیمیایی را هم همراه با آنچه می‌خورید وارد بدنتان کنید؟

 

وقتی میوه‌ها و سبزیجات آماده برداشت می‌شوند، توسط دست‌های مختلفی چیده شده و بعد به انبارها و بعد از آن به فروشگاه‌های محلتان منتقل می‌شوند. احتمال اینکه باکتری‌هایی مثل لیستریا، سالمونلا و ای‌.کولی روی میوه‌ها و سبزیجاتی که خریداری می‌کنید نشسته باشد بسیار زیاد است. همه این باکتری‌ها باعث بیماری‌هایی می‌شوند که از طریق غذا منتقل می‌شود و باید حتماً قبل از مصرف از روی موادغذایی شسته شوند.


استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی امری حیاتی است اما نه همراه با حشرات، موادشیمیایی و باکتری‌هایی که همراه با آن است. پس دقت کنید که قبل از مصرف حتماً میوه‌ها و سبزیجات را به خوبی شستشو دهید.

 

 

چطور میوه‌ها و سبزیجات را بشویید

· با تمیز نگه داشتن آشپزخانه، کابینت‌ها، یخچال و اجاق‌گازتان شروع کنید.

 

· همیشه قبل از آماده کردن غذاها و کار کردن با میوه‌ها و سبزیجات، دست‌هایتان را خوب بشویید.

 

· سبزیجات و میوه‌های تازه را جدا از گوشت‌های پخته شده نگه دارید تا از آلوده شدن آنها جلوگیری شود.

 

· موقع خرید، میوه‌ها و سبزیجات سالم و رسیده را انتخاب کنید. از خریدن انواع کثیف، لکه‌دار و بیش از حد نرم خودداری کنید.

 

· همیشه درست قبل از زمان مصرف میوه‌ها و سبزیجات آن‌ها را بشویید. پوشش طبیعی میوه‌ها و سبزیجات باعث جذب آب می‌شود و شستن آنها باعث می‌شود زودتر فاسد شوند.

 

· میوه‌ها و سبزیجات بسته‌بندی شده را هم حتماً قبل از مصرف شستشو دهید، حتی اگر برچسب روی آن قید کرده باشد که شسته شده‌اند.

 

· همه قسمت‌های میوه‌ها و سبزیجات را خوب بشویید، حتی اگر قصد خوردن آن قسمت‌ها را نداشته باشید. مثلاً ممکن است باکتری روی پوست پرتقال یا خیار نشسته باشد. بااینکه این میوه‌ها پوست کنده می‌شوند و پوست آن دور ریخته می‌شود، اما ممکن است باکتری‌ها به روی چاقو و بعد روی خود میوه سرایت کند.

 

· میوه‌ها و سبزیجات را زیر آب روان به آرامی مالیده و شستشو دهید. از هیچ‌گونه صابون، مایع‌شوینده، سفیدکننده یا هر ماده‌شوینده شیمیایی دیگر استفاده نکنید. این مواد شیمیایی پس‌مانده‌ای از خود روی میوه‌ها و سبزیجات بر جای می‌گذارند.

 

· اسپری‌های موجود که مخصوص تمیز‌ کردن سبزیجات هستند هیچ فرقی با شستشو با آب معمولی ندارند، پس پولتان را برای خرید آنها هدر ندهید.

 

· میوه‌ها و سبزیجات سفت‌تر مثل سیب و سیب‌زمینی را می‌توانید با برس مخصوص همراه با آب شستشو دهید.

 

· برگ‌های بیرونی‌تر کاهو و کلم را دور بریزید و بقیه برگ‌ها را به خوبی زیر آب بشویید.

 

· توت، انگور و بقیه میوه‌های ریز را ابتدا در آب خیس کرده و بعد با دقت بشویید و بعد بگذارید که در یک آبکش آب آن برود.


یادتان باشد که میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌خرید ممکن است در مغازه تمیز به‌نظر برسند اما اینطور نیست، فقط شما نمی‌توانید باکتری ها و موادشیمیایی روی آن را ببینید. میوه‌ها و سبزیجات را باید حتماً قبل از مصرف شستشو دهید.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
آب قلیایی iWater و شستشوی میوه جات و سبزیجات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشک کردن میوه جات با هوای داغ



 

 

میوه

 

 

هدف عمده خشک کردن ماده غذایی، افزایش ماندگاری محصول نهایی است. کاهش رطوبت محصول ، در فرآیند خشک کردن تا حدی انجام می شود که رشد میکروبی واکنش های شیمیایی را محدود کند.

 

در اکثر فرآیندهای خشک کردن ، از هوای داغ استفاده می شود؛ اما سالیان متمادی است که در سراسر جهان خشک کن های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد این خشک کن ها با سرعتی که در خشک کردن مواد غذایی دارد برای حفظ رنگ ، بو و مزه آنها موثر باشند.

 

خشک کن های هوایی باعث کریستاله کردن مواد غذایی شده و آنها را شبیه تر به شکل اولیه خود خشک می کنند. دکتر مرتضوی می گوید: «ساختمان اصلی هر خشک کن اتمسفری شامل یک اتاقک است که ماده غذایی در آن جای می گیرد و مجهز به یک دمنده و تعدادی لوله است تا امکان رد و بدل شدن هوای داغ را در اطراف ماده غذایی فراهم کند.

 

به این ترتیب آب از سطح محصول حذف شده و طی یک مرحله از خشک کن خارج می شود. این نوع خشک کن ها به طور وسیعی در تولیدکلوچه ، میوه خشک ، سبزی خرد شده و غذای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی به طور خاص ، گرمترین هوا را در تماس با سردترین ماده غذایی قرار می دهند تا سرعت خشک شدن محصول را در ابتدای عملیات خشک کردن افزایش دهند.

 

سبزی ها و میوه ها ، محتوی نوعی مواد سلولزی هستند كه فیبر نامیده می شوند . امروزه كلیه محققان علوم تغذیه و پزشكی به این نتیجه رسیده اند كه مصرف میوه ها و سبزی ها موجب كاهش بروز سرطان روده بزرگ می شود. بدین ترتیب كه مواد فیبری با تسریع حركت غذا در دستگاه گوارش، سرعت تخلیه روده را افزایش می دهند كه این امر موجب كاهش تماس مواد سرطان زا با دیواره روده می شود. همچنین مواد سرطان زا با فیبرها تركیب و بدون جذب شدن از بدن خارج می شوند. اثر دیگر فیبرها جذب اسیدهای صفراوی و كاهش عمل باكتری ها بر روی آنها است . فیبرها به رشد باكتری های مفید روده ای نیز كمك می كنند.


یك مطالعه نشان داد در افرادی كه مستعد ابتلا به سرطان روده بوده اند مصرف روزانه سیزده گرم سبوس گندم به مدت 8 هفته، رشد بدخیم سلول های روده كاهش یافته است . مصرف فیبر ، میزان ابتلا به سرطان سینه را در زنان كاسته است چون مانع از جذب استروژن اضافی در سلول های سینه می شود.


متخصصان تغذیه ، مصرف روزانه 25 گرم مواد فیبری را توصیه می كنند كه از بهترین منابع فیبری، سبوس گندم، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا سبز و حبوبات دیگرمثل نخود و عدس، آرد كامل گندم و نان ها و شیرینی های تهیه شده از آن، همچنین آلو، سیب ، مركبات و هویج می باشند.