سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راه حلی برای درمان تیرگی دور چشم



 

دور چشم,درمان تیرگی دور چشم

 

تیرگی دور چشم درمان قطعی ندارد و تبلیغاتی که برای روش prp جهت درمان تیرگی دور چشم می شود از نظر علمی ثابت نشده است.

 

یک متخصص پوست و مو با تاکید براینکه علت اصلی تیرگی دور چشم ارثی است خاطرنشان کرد:«تیرگی دور چشم درمان قطعی ندارد و تبلیغاتی که برای روش prp جهت درمان تیرگی دور چشم می شود از نظر علمی ثابت نشده است.»

 

دکتر محمد رضوانی گفت:«کبودی دور چشم در اکثر موارد ارثی است و معمولا افرادی که به دلیل مشکل سیاهی دور چشم مراجعه می کنند چنین مواردی را در خانواده خود نیز دارند بنابراین علت اصلی سیاهی دور چشم سرشتی است اما به غیر از وراثت دلایل دیگری نیز می تواند موجب بروز سیاهی دور چشم شود از جمله این عوامل آلرژی است.

 

در افرادی که آلرژیک هستند، خصوصا کسانی که آلرژی فصلی دارند اکثر تیرگی دور چشم دیده می شود.»

 

وی ادامه داد:« در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید کمی تیرگی دور چشم را به عنوان علامت این بیماری می بینیم همچنین در افرادی که به دلیل بیماری در دوران نقاهت به سر می برند تیرگی دور چشم را می بینیم.

برخی از انواع کم خونی ها نیز موجب بروز تیرگی دور چشم در فرد مبتلا می شود و این مشکل در دوران عادت ماهیانه زنان تشدید می شود همچنین خستگی و بیخوابی نیز دلیلی برای تشدید تیرگی دور چشم است.»

 

این متخصص پوست و مو گفت:«تیرگی دور چشم به دو صورت است یک نوع آن به صورت رنگدانه در عمق پوست است و بیشتر در افرادی که تیرگی دور چشم آنها ارثی است و پوست سبزه ای دارند دیده می شود نوع دیگر ناشی از اختلال در گردش خون ناحیه دور چشم است در واقع احتقان و راکد بودن گردش خون دور چشم می تواند به تیرگی کمک کند به همین دلیل لیزردرمانی در افرادی که به دلیل رنگدانه ای دچار تیرگی هستند بهتر از کسانی که به دلیل احتقان دچار تیرگی هستند جواب می دهد.»

 

وی در خصوص راه های درمان تیرگی دور چشم گفت:«تیرگی دور چشم درمان قطعی ندارد و راه های درمانی موجود نیز تا حدودی کمی موجب بهبود این مشکل می شوند. از جمله راه های درمانی استفاده از کرم های گیاهی ضد سیاهی دور چشم است که در اکثر موارد حاوی کافئین است و موجب بهبود گردش خون دور چشم می شود و در افرادی که به دلیل راکد بودن گردش خون دور چشم دچار تیرگی شده اند تجویز می شود.

 

البته نباید انتظار درمان قطعی را با مصرف این کرم ها داشت و تنها 30 درصد از مشکل تیرگی با مصرف کرم های گیاهی ضد تیرگی برطرف می شود.»

 

دکتر محمد رضوانی افزود:« راه دیگر استفاده از پوشاننده های سیاهی دور چشم و کانسیلرها است که فرمولاسیون آن مخصوص ناحیه پلک و سازگار با نوع پوست دور چشم است و می بینیم که افراد برای پوشاندن سیاهی دور چشم به اشتباه از ضدآفتاب های رنگی ویا کرم پودرها استفاده می کنند که بی اثر است.»

 

وی ادامه داد:«از اقدامات عملی برای از بین بردن تیرگی دور چشم، لیزردرمانی است که با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود البته در حال حاضر از prp برای برطرف کردن سیاهی دور چشم استفاده می شود و تبلیغات بسیاری برای استفاده از این روش شده است اما باید گفت هنوز اثرات ثابت شده ای برای هیچ یک از مواردی که برای آن تبلیغ می شود وجود ندارد و اگر هم تاثیری داشته باشد بسیار اندک است و با توجه به هزینه های بالایی که فرد صرف می کند و ریسک هایی که در طی خونگیری و جداسازی و تزریق صورت می گیرد به صرفه نیست.

 

در سایت های علمی هم برای آن هنوز اثرات ثابت شده ای ذکر نشده است اما متاسفانه تبلیغات زیادی برای استفاده از روش prp برای جوانسازی پوست و رشد مو و تیرگی دور چشم تبلیغ می شود و باید گفت این روش بیشتر توسط پزشکان عمومی انجام می شود نه متخصصین پوست و مو که خود نشان دهنده این است که این روش هنوز مبنای علمی قوی ندارد.»

 

این متخصص پوست و مو افزود:«البته تاثیر روش prp برای درمان تیرگی دور چشم بیشتر از سایر موارد از جمله جوانسازی و رشد مو است اما در مجموع این روش بیش از 30 درصد موجب بهبود تیرگی پوست نمی شود.

منبع : Salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
درمان تیرگی دور چشم با شیر و سیب (ویدیو + توضیح)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل تیرگی دور چشم و درمان آن



تیرگی دور چشم

شایع ترین علت بروز  تیرگی زیر چشم  وجود رنگدانه بیش از حد در ناحیه اطراف چشمان است

 

اینکه چرا دور چشم های ما، سیاه است و یا اینکه سیاه می شود دارای دلایلی می باشد. برخی از این دلایل را می توان تغییر داد و برخی دیگر از دلایل را نمی توان تغییر داد


علل شایع بروز تیرگی زیر چشم
شایع ترین علت بروز این مشکلات وجود رنگدانه بیش از حد در ناحیه اطراف چشمان است.این امر خاصیت طبیعی پوست است و در میان افراد آسیایی تبار بیشتر شایع است.

در این افراد به علت نازکی پوست زیر چشمان رنگدانه های موجود در پوست مشخص تر است.

علاوه بر این رگ های خونی زیر چشم ممکن است مانند سایه ای کبود زیر چشم نمایان شود. پوست نیز هنگامی که پیر می شود شل شده در نتیجه زیر چشمان سایه می افتد.

توجه داشته باشید قرار گیری در معرض آفتاب این شرایط را بدتر می کند زیرا موجب بروز چین و چروک در پوست می شود.

هنگامی که بیرون می روید حتما از ضد آفتاب با عیار محافظتی بالا استفاده نمایید به خصوص روی پوست صورت و هنگام روز نیز حتما از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

در این باره نوعی شرایط خاص وجود دارد که به نام “چشم پاندا” معروف است این مشکل با رژیم غذایی نا مناسب، مصرف بیش از حد الکل، استعمال دخانیات یا حتی به دلیل بیماری بدتر می شود.

واکنش های آلرژیک مانند تب یونجه نیز در طول زمان ممکن است باعث تیرگی نواحی اطراف چشم شود. گرفتگی بینی نیز منجربه تورم رگ های خونی که از چشم به سوی بینی می رود شده و موجب تیرگی پوست می گردد.

توجه داشته باشید مالش مستمر چشمان تحریک شده در اثر حساسیت موجب صدمه به پوست می شود.

در زنان باردار نیز به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش اتساع عروق ممکن است پوست زیر چشمان تیره شود زیرا رگ ها از زیر پوست نمایان است.

 

از بین‌بردن تیرگی دور چشم

خواب کافی به کمتر شدن سیاهی دورچشمان شما کمک می کند

 

چند روش بسیار مفید برای از بین بردن سیاهی دور چشم

به اندازه کافی بخوابید:
در بسیاری از افراد ، سیاهی دور چشم به خاطر کمبود خواب تشدید می شود . خواب کافی به کمتر شدن سیاهی دورچشمان شما کمک می کند بنابراین خیلی مهم است که حتما” ۸ ساعت در روز بخوابید . علاوه براین سعی کنید قبل از خوابیدن ذهن و جسمتان را آرام کنید برای مثال به یک موسیقی آرام گوش کنید و کتاب بخوانید . البته این روش برای همه موثر نیست زیرا سیاهی چشم بعضی از آدمها به کمبود خواب آنها مرتبط نمی شود ، اگر شما هم از جمله این افراد بودید و با این روش نتیجه نگرفتید روشهای بعدی را امتحان کنید.

در حال خواب نیز پوستتان را درمان كنید:
ماسكهای شبانه صورت به كاهش پف كردگی یا كاهش تغییر رنگ زیر چشم كمك می كند، این ماسكها را به صورت دستی نیز می توانید تهیه كنید. لیف حمام را با آب سرد مرطوب كنید، لیف را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود، كمی قبل از خواب روی چشمان بسته قرار دهید این كار ساده در سرعت درمان مؤثر است. به یك پزشك طب گیاهی مراجعه كنید اگر مشكل اصلی فقر ویتامینی یا مشكل در جذب مواد معدنی باشد حتماً باید درمان شود. این پزشكان به تسكین و درمان افرادی كه بیماری های مزمن دارند كمك می كنند.

از كرم های دور چشم محتوی ویتامین K و A استفاده كنید:
حلقه سیاه ممكن است به علت كمبود ویتامین K باشد. به هر حال تحقیقات اخیر نشان داده كه كرم های پوست محتوی این دو ویتامین پف كردگی و تغییر رنگ محسوس در بسیاری بیماران را كاهش داده است. مصرف روزانه و طولانی مدت این كرمها نتیجه مطلوب را خواهد داد.

رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید:
روزانه مكمل های ویتامینی لازم را مصرف كنید و مقدار زیادی آب بنوشید. حلقه سیاه و پف آلودگی اغلب به خاطر كمبود ویتامین K یا ناكافی بودن آنتی اكسیدانهاست. همین طور كمبود ویتامین B12 (كه معمولاً به علت كم خونی است) باعث ایجاد حلقه سیاه می شود. حتماً مقدار زیادی میوه و سبزیجات سبز رنگ بخصوص كلم بروكلی و اسفناج مصرف كنید.

سیگار نكشید:
سیگار نه تنها تهدیدی برای وریدهای بدن است بلكه ظاهر رگهای خونی زیر پوست را آبی و برجسته تر می كند.

مقدار نمك مصرفی را كاهش دهید:
خوردن زیاده از حد نمك باعث می شود بدن آب را در جاهای غیر معمول بدن مثل دور چشم نگه دارد كه سبب پف كردگی چشم می شود. مصرف زیاد نمك به گردش خون زیان رسانده و باعث می شود رگهای پوست آبی تر به نظر برسند. 

 

درمان با خیار:
برشهای حلقه ای خیار را روزانه روی چشمانتان بگذارید خواهید دید پوست از نظر ظاهری باطراوت می شود. چای بسته ای مرطوب یا یك قطعه یخ را در پارچه نرمی بپیچید و روی چشمانتان بگذارید این عمل ورم و تغییر رنگ زیر چشم را كاهش می دهد. بسته های چای یا برشهای حلقه ای سرد و تازه خیار را 10 تا 15 دقیقه روی چشم نگه دارید.

روغن بادام و عسل:
دو قاشق غذاخوری روغن بادام را در یک کاسه کوچک با دو قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید . این مخلوط را هر شب قبل از خواب ، زیر چشمتان بمالید و صبح آن را بشویید. این مخلوط علاوه بر کم رنگ کردن سیاهی دور چشم ، برای برطرف کردن چروکهای زیر چشم هم مفید است . همزمان با استفاده از این مخلوط ، هر روز ۱۰ عدد بادام بخورید . بعد از ۲۰ روز نتایج این روش را کاملا” احساس خواهید کرد.

گوجه فرنگی و لیمو:
یک قاشق چایخوری آب گوجه فرنگی تازه و یک دوم قاشق غذا خوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری آرد مخلوط کنید . این مخلوط را به آرامی زیر چشمتان بمالید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد از ۱۰ دقیقه ، مخلوط را به آرامی با انگشتتان پاک کنید و سپس صورتتان را با یک پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید.

اگر حداقل یک بار در روز این عمل را انجام دهید بعد از چند روز نتایج آن محسوس خواهد بود. آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین آ ، سی و آهن است که همه آنها برای پوست شما مفید هستند.


گردآوری:بخش آرایش و زیبایی صبح بخیر
منابع:
عصر ایران
ممتاز نیوز