سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهنمای فرصت‌های تحصیلی رایگان در استونی


کشور استونی، با وجود وضعیت اقتصادی ضعیفی که با آن رو به رو است، به دلیل هزینه‌های پایین تحصیلی و فرصت‌های تحصیلی رایگان و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه و فنلاند، مقصدی برای شماری از ایرانیان جهت تحصیل در رشته‌های کسب و کار و مهندسی در دو دهه اخیر شده است.


ویدیو مرتبط :
راهنمای فرصت های تحصیلی در فرانسه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای فرصت های تحصیلی رایگان در فنلاند


از زمانی که تحصیل برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در کشور سوئد غیر رایگان شده است، نروژ و به خصوص فنلاند، مقصد اصلی تحصیلی ایرانیان در اروپا و به ویژه شمال این قاره مبدل گشته است.





صبح بخیر: مجله اینترنتی صبح بخیر قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد. با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی صبح بخیر هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان صبح بخیر و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش  تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

60 شرکت اسکاندنیاوی برای متقاضیان تحصیل در اروپا

نکات مهم در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

از زمانی که تحصیل برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در کشور سوئد غیر رایگان شده است، نروژ و به خصوص فنلاند، مقصد اصلی تحصیلی ایرانیان در اروپا و به ویژه شمال این قاره مبدل گشته است. فنلاند با ظرفیت های علمی و آکادمیک قابل قبول، توانسته است با فراهم کردن فرصت های تحصیلی تقریبا رایگان برای هموطنان، در جذب متقاضیان تحصیل در اروپا در رشته های گوناگون، فعالیت چشمگیری بکند. بیست و پنجمین گفتار را اختصاص داده ایم به معرفی فرصت های تحصیلی رایگان در کشور فنلاند. پیش از خواندن ادامه مطالب، ویدئوی زیر را که نگاهی دارد به دلایل موفقیت سیستم آموزشی این کشور، ملاحظه کنید.



در میان کشورهای حوزه اسکاندیناوی که یکی از مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی می باشد، فنلاند همچنان سیستم رایگان بودن دانشگاه های خود را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا حفظ کرده است. هم مرز بودن فنلاند با کشور پهناور روسیه سبب شده است تا دانشجویایی که در روسیه مشغول به تحصیل هستند، فنلاند را به عنوان مقصد بعدی خود در اروپا در نظر بگیرند. فنلاند برای ایرانیان و حتی ملل دیگر، کشور کم تر شناخته شده ای به نسبت انگلستان، آلمان و فرانسه در اروپا می باشد و نبود مناقشات سیاسی و اقتصادی در چند سده اخیر در این کشور، زمینه ای برای ناشناخته بودن این سرزمین برای ما دارد. اما باید توجه داشت که پتانسیل های صنعتی و علمی این کشور در دهه های اخیر سبب شده است تا فنلاند به یکی از مقاصد علمی و فرهنگی برای ایرانیان تبدیل شود. به نظر می رسد در سال های آینده، با توجه به ثابت بودن سیاست دانشگاه های رایگان این کشور برای متقاضیان خارجی، افرادی که خواهان تحصیل رایگان در اسکاندیناوی هستند، این کشور را در اولویت نخست خود قرار دهند.  البته سخنرانی 1 ساعته مدیرعامل مرکز همکاری های بین المللی هم در ویدئوی زیر، تا حدودی به علت انتخاب فنلاند به عنوان مقصد تحصیلی بسیاری از متقاضیان تحصیلات عالیه در اروپا، اشاره کرده است که اگر فرصت کردید، ملاحظه کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=WeMM-hL0KFY

نکته 446: در میان کشورهای اسکاندیناوی، هزینه تمام شده زندگی و تحصیل در این کشور پایین تر از دیگر کشورها می باشد و به عنوان یک کشور شنگن، با روادید آن امکان سفر آسان به مدت 90 روز در حوزه شنگن میسر می باشد.

نکته 447: تعداد قابل ملاحظه دانشگاه های معتبر و صاحب نام در کشور فنلاند، فرصت های تحصیلی و پژوهشی خوب را برای متقاضیان با هر سلیقه و تخصصی فراهم کرده است، اما به هر حال کشور فنلاند در زمینه هایی مانند هوا فضا و پزشکی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی مقصد مطلوبی محسوب نمی شود.

نکته 448: در نکته های مربوط به گفتارهای قبلی، شیوه شناسایی و دسترسی به پرتال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فنلاند را توضیح دادیم. گفتیم که از طریق ویکی پدیا، فهرستی از ده ها موسسه و دانشگاه فنلاندی در نشانی : http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_universities_in_Finland ارائه کرده است.

نکته 449: کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فنلاند، از نظر اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم ایران برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد تائید برای ارزشیابی مدارک تحصیلی نیست. به این موضوع در صورتی که قصد دارید مدرک فنلاندی شما در ایران ارزشیابی بشود، توجه کنید.

نکته 450: در صورتی که از یک پلی تکنیک1 در فنلاند پذیرش تحصیلی گرفته اید، قبل از شروع تحصیل، از امکان ارزشیابی مدرک خود توسط اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم ایران اطلاع حاصل کنید. اما در صورتی که قصد شما برای پذیرش، حضور در این کشور و آشنایی با وضعیت تحصیلی، فرهنگی و زندگی این کشور و فراهم کردن مقدماتی برای ورود به دانشگاه می باشد، این رویه می تواند در دستور کار برخی از علاقمندان قرار بگیرد. توجه داشته باشید که این مراکز در یکی دو دهه اخیر تاسیس و راه اندازی شده اند و نگاه آکادمیک ممتاز به آن ها نداشته باشید.

نکته 451: اگر به دنبال تحصیلات عالیه در زمینه خاص هستید، رایگان بودن یک دانشگاه، تنها یک فاکتور از ده ها فاکتوری هست که برای انتخاب یک دانشگاه برای ادامه تحصیل باید در نظر گرفته شود. بعضا دانشجویان با توجه صرف به این موضوع، دانشگاهی را انتخاب می کنند که به رشته پذیرفته شده علاقه ندارند و وضعیت زندگی در شهر انتخاب شده نیز چنگی به دل نمی زند. در نهایت مجبورند بعد از مدتی، بر خلاف آن چه در رویا تصور داشتند، به وطن بازگردند. همواره در انتخاب دانشگاه در اروپا یا هر نقطه از جهان، در صورتی که واقعا به تحصیل در زمینه و تخصص خاص علاقمند هستید، رایگان بودن شهریه یک دانشگاه را ملاک پذیرش و ادامه تحصیل خود قرار ندهید چرا که شما را به مقصود نمی رساند. اگر شما به جای تحصیل در یک رشته متوسط در دانشگاهی که شهریه ندارد، رشته و دانشگاه معتبر تری در کشوری که در آن زمینه تخصص و قابلیت گسترده دارد انتخاب کنید، فرصت های بهتر و بیش تری را برای خود فراهم می کنید. مثلا اگر برای تحصیل در رشته دندان پزشکی  یا MBA، لیتوانی، اکراین یا بلاروس را انتخاب کنید، اثربخشی تحصیلی و فرصت کاری شما به نسبت زمانی که  مجارستان یا فرانسه را برای این کار انتخاب کنید، به مراتب پایین تر خواهد بود.

نکته 452: جهت پذیرش در یکی از دانشگاه های فنلاند، اکثر دانشگاه ها از شما درخواست می کنند تا از طریق پرتال رسمی مرکز آموزش عالی این کشور، نسبت به ارسال مدارک در زمان مقرر اقدام کنید. شما می بایست با ایجاد یک حساب کاربری2 در این سایت و درج اطلاعات مربوطه و انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر، فرآیند ثبت نام آنلاین را تکمیل کنید. بعد از آن، شماره درخواست نامه خود را بر روی مدارک مورد نیاز هر دانشگاه درج کرده و به نشانی اعلامی پست کنید. مرکز پذیرش دانشگاه های فنلاند3، مدارک دریافتی را بررسی و ارزشیابی مقدماتی می کند و سپس به دانشگاه های مورد نظر دانشجویان، برای بررسی نهایی ارسال می کند. معمولا در پروفایل شما در سایت، نتایج قبولی یا مردودی اعلام و از طریق یک نامه از این امر آگاه می شوید.
 
معرفی فرصت های تحصیلات عالیه رایگان در کشور فنلاند

نکته 453: تنها برای دریافت پذیرش از 10 دانشگاه اصلی فنلاند می توانید از طریق سایت معرفی شده در نکته قبلی، به ارسال مدارک مبادرت ورزید. برای ارتباط با دیگر مراکز آموزش عالی در این کشور موظف هستید تا نسبت به ارسال مدارک به نشانی دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه اقدام کنید.

نکته 454: در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقطع دکترا در یکی از مراکز دانشگاهی فنلاند هستید، فرآیند هایی که در گفتار های قبلی برای ارتباط با اساتید، نوشتن رزومه و اظهارنامه هدف به آن اشاره شد را باید همچنان در دستور کار خود قرار دهید. تعداد کم دانشگاه و حجم بالای متقاضی، فرآیندی پر رقابت را برای متقاضیان تحصیل در دانشگاههای رایگان این کشور به وجود آورده است.

نکته 455: در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های حوزه اسکاندیناوی به زبان انگلیسی تحصیل کرده اید، برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان فنلاند، از ارائه مدرک زبان و تائید مدرک تحصیلی خود معاف هستید. برای استفاده از این معافیت، می بایست نامه ای از دانشگاه مبدا جهت گواهی انگلیسی بودن دوره ای که پشت سر گذاشته اید اخذ کرده و آن را به دانشگاه مقصد ارسال کنید.

نکته 456: بر خلاف کشور سوئد که از متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشور، هزینه ثبت مدارک4 را درخواست می کرد، این قضیه برای سیستم ثبت نام آنلاین فنلاند صادق نیست. البته تا آوریل 2015!!

نکته 457: فنلاند همانند بسیاری از کشورهای اروپایی، در برخی از زمینه های علمی، صنعتی و علوم انسانی و پزشکی قوی و در برخی زمینه ها حرفی برای گفتن ندارد. مثلا در حوزه مهندسی فراساحل5 یا هوا فضا یا انرژی هسته ای، این کشور مقصد خوبی برای متقاضیان این رشته ها نیست. بنابراین اگر واقعا علاقمند به تحصیل در چنین زمینه هایی هستید، رایگان بودن شهریه در فنلاند، شما را به انتخاب رشته های متوسط و ضعیف سوق ندهد که جز اتلاف وقت و هزینه، کاربر دیگری برای دانشجوی خارجی نخواهد داشت!

نکته 458:  برای تحصیل در مقاطع دکترا در فنلاند، سر رسیدی برای ارسال و دریافت مدارک برای متقاضیان تعیین نشده است. کافی است با استاد یا دانشگاهی بر سر یک موضوع تحقیقاتی به توافق برسید و پس از ارسال و تائید مدارک خود، از ترم جدید تحصیل خود را آغاز کنید. فرصت های استخدامی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی فنلاند نیز، پتانسیل خوبی برای اخذ پذیرش تحصیلی و استفاده از بورس های دولتی و خصوصی این کشور می باشد.

نکته 459: به دلیل رایگان بودن اکثر دانشگاه های فنلاند، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به متقاضیان غیر فنلاندی کمک هزینه تحصیلی تعلق نمی گیرد و این قضیه برای مقطع دکترا و پسا دکترا نیز به نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، گسترده و چشمگیر نیست.

نکته 460: کشور فنلاند مانند سوئد و نروژ، دانشگاه های شمالی با آب و هوای قطبی دارد که بعضا درجه حرارت برخی از مناطق ان به 10 تا 20 درجه زیر صفر می رسد. قطعا این دانشگاه ها و شهرها، در اولویت انتخابی بسیاری از دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در این کشور قرار ندارد. بنابراین شانس پذیرش متقاضیانی که می خواهند به هر نحوی از یکی از دانشگاه های فنلاند پذیرش بگیرند، در این مناطق بیش از مناطق جنوبی و مرکزی آن می باشد.

نکته 461: بعضا در اعلام نتایج قبولی دانشگاه های فنلاند، قبولی مشروط را نیز برای متقاضیان در نظر می گیرند. برای این دسته از متقاضیان، فرصتی تعیین می شود تا نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و قبولی خود را به وضعیت قبولی قطعی تغییر دهند. در صورتی که قبولی مشروط را دریافت کرده اید، پیش از درخواست روادید و پرداخت هزینه های مربوطه، از امکان اخذ روادید با پذیرش مشروط، از سفارت فنلاند6 در تهران استعلام کنید.

نکته 462: برخی از دوره های دانشگاهی در فنلاند، با برخی از دانشگاه های روسی و اروپایی به طور مشترک برگزار می شود. یعنی شما در صورت قبولی در این دوره ها، موظف هستید یک یا دو ترم را خارج از فنلاند اقامت داشته باشید. به این موضوع در انتخاب دوره های مشترک توجه کنید.

نکته 463: یادگیری زبان فنلاندی برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در این کشور را دارند توصیه نمی شود. اما می تواند در دستور کار دانشجویانی باشد که قصددارند از مقاطع کارشناسی وارد دانشگاه های این کشور بشوند. باید توجه داشت که جز فنلاند، هیچ کشوری در دنیا به زبان فنلاندی صحبت نمی کند. اما زبان اسپانیایی یا حتی پرتغالی.....

نکته 464: همواره برای آگاهی از شرایط و مقررات به روز سیستم آموزش عالی در این کشور، از شورای عالی مدیریت دانشگاه های فنلاند7 استعلام های لازم را کسب کنید.

نکته 465: تنها در صورتی نسبت به ارسال مدارک به صورت پستی به دانشگاه های این کشور برای استعلام جهت پذیرش در مقطع دکترا و پسا دکترا اقدام کنید که استاد یا دانشگاه مربوطه توافق کلی یا نهایی را نسبت به پذیرش شما بر مبنای فایل های الکترونیکی ارسال شده، اعلام کرده باشد تا مستلزم پرداخت هزینه های ترجمه رسمی و پست و مسائلی از این دست نشوید.

نکته 466: در صورتی که در یک رشته و دانشگاه در فنلاند پذیرش گرفتید، این پذیرش شما به معنای اعطای روادیید دانشجویی قطعی نیست. گفتار شماره  21 را در نظر داشته باشید.

نکته 467: امکان تغییر رشته تحصیلی در دانشگاههای فنلاند برای برخی از دانشجویان و رشته های تحصیلی، امکان پذیر است. اما هیچ قطعیتی ندارد و شما نباید به دلیل امکان تغییر رشته تحصیلی به رشته های بهتر، نسبت به اخذ پذیرش در رشته هایی که مورد علاقه شما نیست اقدام کرده و ریسک کنید!

نکته 468: دوباره این نکته را متذکر می شویم که به موازات اخذ پذیرش تحصیلی در کشورهای اروپایی، نسبت به جست وجو برای یافتن مکان اقامت مطلوب اقدام کنید و همواره ارتباط و تعامل با دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی و خارجی مقیم را در راستای دریافت اطلاعات موثق علمی و تجربی، فراموش نکنید.

نکته 469: چون فرآیند پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در فنلاند و سوئد بر اساس ارسال مدارک به مراکز رسمی معرفی شده در گفتار های قبلی می باشد، بهتر است یک اظهارنامه هدف8  یا نامه انگیزش9  یکسانی را برای کلیه دانشگاه های انتخاب کرده، ضمیمه مدارک نکنید. برای هر رشته و دانشگاه، بر اساس نیازمندی درخواستی و قابلیت های خود، نامه های جداگانه ای نوشته و ضمیمه پرونده کنید. اثربخشی کار شما در این حالت بیش تر است.

نکته 470: برخی از دانشگاه های فنلاند برای مقطع کارشناسی، امتحان ورودی10 دارند که برای اطلاعات بیش تر دز این زمینه باید از سایت دانشگاه های مورد نظر خود استعلام کنید.

نکته 471: اگر علاقمند به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستید، ترجمه رسمی و ارسال مدارک دیپلم و ریز نمرات الزامی ندارد و ارسال آن هم، امتیاز مثبتی در پرونده شما محسوب نخواهد شد. 

نکته 472: برخی از دانشگاه های فنلاندبرای برخی از مقاطع تحصیلی، نیازمند اخذ تائیدیه مدارک از سفارتخانه این کشور در تهران هستند. از ارسال مدارکی که چنین تائیدیه هایی در اختیار ندارند خودداری کنید تا هزینه و وقت خود را از دست ندهید. برای کسب اطلاعات بیش تر به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. البته این قضیه برای کشورهای دیگر اروپایی نیز صادق است.

نکته 473:
اگر از شما خواسته شد، دلیل انتخاب یک رشته یا دانشگاه خاص در فنلاند را طی یک نامه به زبان انگلیسی توضیح دهید، به نکاتی که در گفتار هفتم و هشتم به آن اشاره شد توجه کنید. آگاه باشید که اگر به شما تذکر داده شد که نامه شما مثلا 4000 کلمه بیش تر نباشد، تلاش نکنید تا 4000 کلمه بنویسید. بسیاری از اوقات، 1000 کلمه نیز برای توضیح صحیح و منطقی دلایل شما کفایت می کند.

نکته 474: اگه بیش از مدارک درخواستی دانشگاه ها، مدارکی ارسال کنید که ارتباطی به پرونده شما نداشته باشد، در واقع هزینه نابجا متحمل شدید و احتمال سردرگمی مسئولان پذیرش را نسبت به بررسی دقیق و سریع پرونده خود افزایش داده اید. مثلا این که شما از سازمان آموزش فنی و حرفه ای مدرک جوشکاری درجه دوم دارید و برای رشته کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست ! اقدام کرده اید، ضمیمه کردن ترجمه رسمی این مدرک جوشکاری به پرونده ارسالی، نکته مثبتی در پرونده شما نیست. اگر چه درج عنوان آن در رزومه و الصاق کپی ترجمه به آن، نقطه مثبت تری به نسبت ارسال مدرک ترجمه شده خواهد بود.

فنلاند به هر حال یک کشوری با آب و هوای قطبی محسوب می شود. سرمای زیاد دارد. اگر طبع شما با این جور شرایط آب و هوایی مساعد نیست، تحصیلات رایگان را به تحمل سختی و مشقت و عدم علاقه به زندگی هر چند موقت در چنین کشوری، ترجیح ندهید.



1-  http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_polytechnics_in_Finland

2-  https://admissions.it.helsinki.fi/uaf/

3-  UAF (Universirt Admission Finland)

4-  Application fee

5-  Offshore engineering

6-  www.finland.org.ir

7-  http://www.rectors-council.helsinki.fi

8-  statement of purpose

9-  Motivation letter

10-  Entrance exam