سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهنمای خرید کاغذ دیواری



راهنمای خرید کاغذ دیواری,اصول خرید کاغذ دیواری


تاریخچه کاغذ دیواری از چین باستان آغاز می‌شود. گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را برای عرب‌ها فاش کرد و به این ترتیب، دانش کاغذسازی به اروپا هم رسید.

بعد از آن هم بسیاری از اروپاییان متمول به هنرمندان سفارش كاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع می‌دادند تا روی دیوارهای خانه‌هایشان نصب كنند. اما كاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. قدیمی‌ترین نمونه به جا مانده از كاغذ دیواری در انگلستان كه در لندن به چاپ رسیده، به سال 1509 برمی‌گردد. این كشور در اواسط قرن هجدهم به نخستین تولید‌كننده و صادر‌كننده كاغذ دیواری در اروپا تبدیل شد. در اوایل قرن نوزدهم با توسعه چاپ، تولیدكنندگان كاغذ دیواری در انگلستان موفق به تولید انبوه و كاهش قیمت شدند. آن زمان كاغذ دیواری به‌عنوان وسیله‌ای ارزان و مؤثر جهت روح‌بخشیدن به اتاق‌های تاریك و تنگ طبقه كارگر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار شد. ورود این محصول به ایران به دوران حكومت ناصرالدین‌ شاه قاجار بازمی‌گردد آن هم به بهانه نوسازی كاخ گلستان. حالا در قرن بیست و یكم، خرید و نصب كاغذ دیواری كماكان مسئله‌ای بدیهی نیست! چون لازم است اطلاعاتی در مورد جنس‌های مختلف بازار و قیمت‌هایش بدانید؛ كاری كه ما سعی كرده‌ایم برای‌تان انجام بدهیم.

برای انتخاب طرح مناسب
اولین قدم در خرید كاغذ دیواری این است كه شما با توجه به چیدمان و فضای خانه‌تان اقدام به خریداری این محصول كنید. مثلا اگر فضای خانه شما كوچك و كفپوش‌های خانه طرح‌دار هستند كاغذ دیواری با طرح ساده و رنگ‌های گرم و ملایم می‌تواند اثر بهتری در دلباز دیده‌شدن فضای خانه داشته باشد اما اگر چیدمان و كفپوش‌های خانه ساده است، شما می‌توانید از كاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده كنید. حتی كاغذ دیواری‌ها با توجه به طیف گسترده رنگی كه دارند می‌توانند به جذابیت فضای خانه یا محیط كار بیفزایند طوری كه با انتخاب رنگ‌های روشن می‌توانید فضای اتاق را بزرگ و با رنگ‌های تیره اتاق‌های بزرگ را كوچك‌تر نشان بدهید.

البته تنها رنگ كاغذدیواری‌ها به اتاق شما هویت نمی‌دهد بلكه طرح‌های كاغذ دیواری هم به اندازه رنگ آن مهم هستند. پس اگر برای انتخاب كاغذ دیواری اقدام می‌كنید حتما طرح آن را هم درنظر بگیرید. مثلا كاغذ دیواری‌هایی كه دارای طرح‌های كوچك هستند به فضا حس بزرگی می‌بخشند و این‌نوع كاغذ دیواری در اتاق‌های كوچك پر كاربرد هستند. كاغذ دیواری‌هایی كه طرح روی آن را خطوط عمودی یا افقی تشكیل داده است بسیار مورد استفاده هستند چراكه كاغذ دیواری با داشتن خطوط عمودی، دیوارها و سقف خانه را بلند نشان می‌دهند و برای اتاق‌هایی كه كوچك هستند خطوط افقی با پهن نشان دادن دیوارهای خانه باعث بزرگ دیده‌شدن آن می‌شود. اما اگر فضای خانه‌تان بزرگ است و دیوارهای بزرگی دارد برای كوچك و صمیمی‌كردن فضا می‌توانید از طرح‌های گلدار و شلوغ استفاده كنید.

اتاق بچه‌ها با دیگر اتاق‌های خانه تا حدودی تفاوت دارد. اگر شما به‌دنبال كاغذ دیواری برای اتاق فرزندتان هستید بهتر است از كاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های عروسكی استفاده كنید. البته كاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های هندسی و هنری هم برای گروهی خوب است كه به‌دنبال فضایی پر انرژی و شاد هستند.

در انتخاب هر نوع كاغذ دیواری باید هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها در چیدمان خانه را درنظر بگیرید و سعی كنید با فضایی كه دارید، كاغذ دیواری مورد نظرتان را خریداری كنید. در غیراین صورت ممكن است پس از مدتی كاغذدیواری دلتان را بزند. پس شما در خرید كاغذ دیواری راه سختی در پیش دارید به‌خصوص اگر در این زمینه تجربه‌ای نداشته باشید. اگر كمی دقت كنید و از قبل اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید می‌توانید در انتخاب خود سریع‌تر به نتیجه برسید.

برای انتخاب جنس مناسب
توجه داشته باشید كه جنس كاغذ دیواری‌ها به اندازه طرح و رنگشان مهم است. 2 نوع كاغذ دیواری در بازار موجود است؛ كاغذ دیواری «پی پر» و «پی وی سی».

در واقع پی پر همان كاغذ دیواری معمولی است كه قابل شست‌وشو نیست اما كاغذ دیواری با جنس پی‌وی‌سی قابلیت شست و شو دارد و مقاوم‌تر است. كاغذهای پی پر از یك لایه كه همان كاغذ است و دیوار خانه شما را می‌پوشاند تشكیل شده اما كاغذ‌های پی‌وی‌سی 2 لایه دارند؛ لایه رویی و زیرین. مقاوم‌سازی‌ این نوع كاغذها از 2 لایه باعث می‌شود كه وقتی شما با دستمال خیس روی این كاغذها بكشید، كاغذ پی وی سی آب را به‌خود جذب نكند. ضمن اینكه این كاغذها در مقابل كشش و گسیختگی مقاوم‌تر هستند و تمیز كردن آنها راحت‌تر است. این نوع كاغذ دیواری شاید كمی گران‌تر از نوع پی پر باشد اما مقاومت آن باعث می‌شود كه شما بتوانید ‌مدت بیشتری از آن استفاده كرده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی كنید.

بد نیست بدانید كاغذهای پی وی سی در بازار هم چینی‌اش موجود است و هم نوع ایتالیایی آن. از آنجا كه كاغذ دیواری‌ها به‌صورت رولی عرضه می‌شوند، باید بدانید كه وزن رول كاغذ دیواری‌های ایتالیایی به نسبت دیگر مارك‌ها بیشتر است كه همین موضوع نشان‌دهنده پی‌وی‌سی (پلاستیك) بیشتر در این كاغذ دیواری است.

البته نوع دیگری هم كاغذ دیواری در بازار وجود دارد كه بیشتر مورد استفاده در ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها و محل كار است. دلیلش هم این است كه كاغذهای دیواری الیافی باكتری را به‌خود نمی‌گیرند؛ قابلیتی كه كاغذهای پی وی سی ندارند. در واقع زمانی كه شما كاغذهای الیافی را به دیوار نصب می‌كنید، به‌دلیل جنسی كه این نوع كاغذها دارند فضایی بین دیوار و كاغذ وجود دارد كه محل گردش و ورود و خروج هوا است و در نتیجه باكتری در این نوع كاغذ تجمع نمی‌كند. توجه داشته باشید كه كاغذ دیواری الیافی بیشتر برای محل‌های پر رفت‌وآمد است. خصوصیت بارز دیگری كه این كاغذ دیواری دارد دیرسوزبودن آن است و سخت مشتعل می‌شود. شما حتی از این نوع كاغذ دیواری می‌توانید در پذیرایی یا نشیمن خانه خود هم استفاده كنید.

نكته‌های تجربی به وقت خرید
1- اگر تصور می‌كنید كه قادر به انتخاب كاغذ دیواری مطابق با چیدمان خانه خود نیستید می‌توانید از خود فروشندگان كمك بگیرید و روی تجربه‌شان حساب كنید. یكی از راه‌های ساده برای رسیدن به نتیجه مناسب این است كه شما قبل از خرید كاغذ دیواری از فضای خانه خود در زوایای مختلف عكس بگیرید و حین خرید با نشان دادن آن به فروشنده از او در انتخاب طرح و رنگ كمك بگیرید. به‌طور مثال یك كار ساده و رایج این است كه دیوار پشت تلویزیون كاغذ دیواری ساده نصب می‌شود و روی دیوارهای بزرگ خانه كاغذهای گلدار بهتر خودشان را نشان می‌دهد اما باز این بسته به سلیقه خریداران است. شما می‌توانید براساس علاقه‌تان كاغذهای مورد علاقه خود را هر كجا كه می‌خواهید نصب كنید.

2- در محل‌های اداری خیلی از خریداران بیشتر دنبال كاغذهایی با طرح‌های ساده هستند اما بد نیست بدانید كه برای این نوع فضاهای پرتردد، شما در نخستین قدم باید روی كیفیت و جنس كاغذ تكیه كنید و مقاوم‌ بودن‌ آن برایتان در درجه اول قرار بگیرد.

3- گروهی خودشان به واسطه تجربه‌ای كه دارند اقدام به نصب كاغذ دیواری می‌كنند اما برای خیلی از خریداران كه تجربه‌ای در این زمینه ندارند بهتر است از نصاب كمك بگیرید. نصاب‌ها هم دستمزدشان با هم تفاوت بسیاری دارد. آنها نسبت به نوع كاغذ دیواری و فضایی كه باید پوشش بدهند دستمزدشان از رولی 8هزار تومان شروع می‌شود تا به بالا.

4- از آنجا كه كاغذ دیواری به‌صورت رولی عرضه می‌شود بهتر است شما یك رول اضافه‌تر بگیرید تا اگر در گذر زمان كاغذ دیواری بخشی از خانه‌تان دچار مشكل شد با رول جایگزین بتوانید آن قسمت را از همان نوع كاغذ دیواری پوشش بدهید. این را درنظر داشته باشید كه شاید دیگر از آن كاغذ دیواری در بازار موجود نباشد و برای اینكه دوباره مجبور نشوید به‌خاطر نقص یك قسمت، كاغذ دیواری كل اتاق را عوض كنید بهتر است یك رول اضافه خریداری كنید.

قیمت،رولی چند است؟
كاغذها در رول‌های مختلف عرضه می‌شوند و نسبت به جنس، طرح و ایرانی و خارجی بودن آن قیمت هایشان متفاوت است. شما باید نسبت به متراژ خانه خود اقدام به خرید كاغذ دیواری بكنید و اگر متراژ دقیق آن در دست‌تان نیست و یا نمی‌توانید پرتی‌ها و قسمت‌های اضافه را اندازه‌گیری كنید بهتر است از خود نصاب برای این كار كمك بگیرید. رول‌ها با عرض 50سانتی‌متر، 70سانت، یك متر و 1/6متر در بازار وجود دارد. درنظر داشته باشید كه رول‌های بیشتر از 16مترمربع ساخت كشور كره است كه فضاهای بزرگ مثل ساختمان اجتماعات، كتابخانه‌ها، سالن‌های پذیرایی و... را با آنها پوشش می‌دهند. این رول از لحاظ قیمت به صرفه‌تر است و فضای پرت كمتری را می‌دهد. قیمت‌ها در بازار متفاوت است و ممكن است اگر در راسته كاغذدیواری فروشان چرخی بزنید قیمت‌ها تفاوت زیادی با هم داشته باشند اما به طور حتم با این اطلاعات شاید حالا بتوانید كاغذ مورد علاقه تان را با قیمتی مناسب خریداری كنید.

 

منبع : hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :
راهنمای نصب کاغذ دیواری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای کامل انتخاب کاغذ دیواری


امروزه کاغذ دیواری ها به دلیل تنوع در رنگ، شکل و جنس به یکی از اولین انتخاب های خانه‌دارها برای پوشش دیوارها تبدیل شده اند.