سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی خانه


قدیم‌ترها وقت غذا خوردن، یعنی وسط خانه را خالی كردن و جایی برای پهن كردن سفره غذا باز كردن؛ جایی كه هرچه تعداد اهالی خانه یا ‌مهمان‌ها بیشتر می‌شد با سفره طولانی‌تر و عریض‌تری پر می‌شد.

مجله منزل - مینا توسلیان: قدیم‌ترها وقت غذا خوردن، یعنی وسط خانه را خالی كردن و جایی برای پهن كردن سفره غذا باز كردن؛ جایی كه هرچه تعداد اهالی خانه یا ‌مهمان‌ها بیشتر می‌شد با سفره طولانی‌تر و عریض‌تری پر می‌شد.

حالا چند سالی می‌شود كه قلمكار پارچه‌ای یا سفره‌های گلدار مشمعی جای خودشان را به چوب و شیشه داده‌اند؛ به میزهایی كه دیگر وقت غذا خوردن همه اهالی خانه را به جنب و جوش نمی‌اندازند ‌تا پهن و جمع شوند؛ میزهایی كه همیشه یك جای خانه جاخوش كرده‌اند تا محلی باشند برای صبحانه و ناهار و شام خوردن، چای و شیرینی خوردن‌های عصرانه و شبانه، ‌گپ زدن‌های خانوادگی و دور هم بودن به وقت خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های لذت‌بخش. میزهایی كه بخشی از زیبایی خانه و آرامش خانواده روی پایه‌های آنهاست.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

اهمیت طول، عرض و ارتفاع

قبل از خرید

-    قبل از هر كاری دست‌تان را به كمرتان بزنید، وسط خانه بایستید و جای قرار گرفتن میز غذاخوری را پیدا كنید. اگر آپارتمان كوچكی دارید این كار را با دقت انجام دهید و حتما از اهالی خانه مشورت بگیرد و به نتیجه نهایی برسید. اگر خانه بزرگی دارید كه یك فضای غذاخوری مجزا دارد، باز هم با دقت به محیط‌تان نگاه كنید و تصمیم بگیرید می‌خواهید میز غذاخوری را در كدام قسمت اتاق قرار دهید. تازه بعد از مشخص شدن جای میز غذاخوری است كه ابعاد میزی كه می‌خواهید بخرید، مشخص می‌شود.

-     همزمان با فضا تعداد افرادی كه می‌خواهند دور یك میز غذاخوری بنشینند در اندازه میز تاثیر می‌گذارد. اگر یك زوج جوان هستید نیازی نیست یك میز ۱۲ نفره بخرید. یك میز غذاخوری ۴ تا ۶ نفره می‌تواند نیاز شما را برطرف كند. اما اگر یك خانواده پرجمعیت هستید یا قرار است ‌مهمان‌های زیادی به‌طور متناوب در خانه شما حضور داشته باشند ‌باید یك میز غذاخوری ۱۲ نفره بخرید.

-     بهترین محل قرار گرفتن میز غذاخوری در خانه جایی است كه نور مناسبی داشته باشد. اگر بتوانید میز غذاخوری را نزدیك یك پنجره و محلی كه نورگیر است بگذارید، حتما صبحانه و ناهارخوردن دور آن میز برای‌تان تبدیل به یكی از لذت‌بخش‌ترین كارهای دنیا خواهد شد. برای اینكه نور میز را در شب هم تامین كنید، میز را جایی قرار دهید كه بتوانید بالای آن یك چراغ روشن كنید یا حتی ریسك كنید و متناسب با محل قرار دادن میز غذاخوری، یك سیم‌كشی كوچك انجام دهید تا وقت غذاخوردن نور بالای سرتان میز را زیباتر كند؛ البته این نور نباید رنگ سردی داشته باشد و آن‌قدر شید باشد كه چشم را آزار دهد.

-     وقتی محل میز را مشخص كردید حواس‌تان باشد برای رفت و آمد اطراف میز فضایی مناسب داشته باشید. میز غذاخوری را تا جایی كه فضا  اجازه می‌دهد، جایی قرار دهید كه وقتی یكی از اعضای خانواده یا ‌مهمان‌ها می‌خواهند بین غذا از جای‌شان بلند شوند، مجبور نباشند همه اعضای دور میز را به زحمت بیندازند. ترجیحا میز غذاخوری را مقابل تلویزیون نگذارید تا زمانی كه غذا نوش‌جان می‌كنید آرامش داشته باشید و فرصتی برای گپ بین غذا با اعضای خانواده پیدا كنید.

-     ارتفاع میزهای غذاخوری معمولا استاندارد است اما حواس‌تان باشد میز را با توجه به قد خودتان انتخاب كنید. اگر قد بلند هستید باید میزهایی كه پایه بلندتری دارند انتخاب كنید. ارتفاع متناسب یك میز غذاخوری برای هر قد و قامتی باید وقتی پشت آن می‌نشینید تا زیر قفسه سینه‌تان باشد؛ طوری كه نه پشت میز احساس خفگی كنید و نه برای غذا خوردن خم شوید. آرنج‌های‌تان هم باید خیلی راحت در امتداد بدن‌تان روی میز قرار بگیرد و فاصله آرنج تا بدن‌تان بیشتر از ۴۰ سانت نباشد.

 -    علاوه بر بودجه‌ای كه برای خرید میز غذاخوری در نظر می‌گیرید، این موضوع كه خانه پر رفت و آمدی دارید یا نه و سبك دكوراسیون خانه‌تان تعیین‌كننده جنس میز‌تان خواهد بود. میزهای تمام چوب گرچه زیبا و اصیل هستند و عمر و دوام زیادی دارند اما برای خریدشان باید پول زیادی بپردازید. میزهایی كه روكش چوب دارند گزینه‌های متنوعی مقابل شما می‌گذارند؛ گزینه‌هایی با قیمت‌‌های مختلف. حواس‌تان باشد كه میزی نخرید كه صفحه رویی آن زود خش بیفتد چون خش‌ها و شكاف‌های روی میز غذاخوری می‌تواند به محل اجتماع میكروب‌ها تبدیل شود. اگر خانواده پرجمعیتی هستید بهتر است میزی كه رویه شیشه‌ای دارد را انتخاب نكنید چون رویه شیشه‌ای به‌طور مرتب لك خواهد شد و همیشه باید مشغول تمیز كردنش باشید.

 بعد از خرید

  میزهای تمیزی داشته باشیم

• از آنجایی كه میزهای غذاخوری باید تمیزترین محل خانه باشند، كاری كنید كه تمیز كردن میزها برای‌تان تبدیل به یك دردسر نشود. اگر رویه میزتان شیشه‌ای است وقت صرف غذا حتما از زیربشقابی‌های پارچه‌ای یا حصیری استفاده كنید؛ زیربشقابی‌هایی كه روی شیشه لیز نخورند و در عین حال كمك كنند تا میز كمتر كثیف شود. روی میزهای شیشه‌ای را با دستمالی كه پرز نمی‌دهد و نمدار شده پاك كنید و هر روز از شیشه‌شوی برای برق انداختن میز استفاده نكنید چون بوی همیشگی شیشه‌شوی و مواد مضر آن می‌تواند اهالی خانه را وقت غذا خوردن آزار دهد.

• اگر میزی تمام چوب یا روكش چوب دارید هر دو، سه روز یك‌بار با دستمال نمدار آن را تمیز كنید. لازم نیست هر روز بعد از صرف غذا با دستمال خیس میز را تمیز كنید و به سطح چوبی آن آسیب برسانید. برای میزهایی با روكش چوبی كه احتمال خش افتادن آنها زیاد است، حتما از زیربشقابی استفاده كنید. میزهای چوبی را هیچ‌وقت با آب و سركه یا محلول‌های شوینده و شیشه‌پاك‌كن تمیز نكنید.

• اگر میزتان در آشپزخانه قرار دارد و زمان آشپزی هم از آن استفاده می‌كنید و ممكن است سطح میز با ذرات مواد خامی مثل گوشت، مرغ یا سبزی آلوده شود، بهتر است وقت غذا خوردن روی میز یك سفره یا رومیزی پهن كنید. جنس این رومیزی بهتر است مشمعی یا پارچه نرم باشد. بعد از هربار غذا خوردن حتما رومیزی را بتكانید تا خرده غذاها روی آن نماند و هر چندوقت یك‌بار آن را با آب ولرم و صابون بشویید و در آفتاب پهن كنید تا نور خورشید بعد از شست‌وشو آن را ضدعفونی كند.

• اگر میزغذاخوری‌تان در محلی قرار دارد كه وقتی به خانه می‌رسید ممكن است گوشی موبایل، دسته كلید و پاكت‌های خرید یا كیف‌تان را روی آن بگذارید، باید در تمیز كردن میزتان دقت و وسواس بیشتری به خرج دهید. راه‌حل آسان این است كه روی سطح میزتان شیشه بگذارید تا بتوانید قبل از هر وعده غذا خوردن آن را با یك دستمال نخی نمدار تمیز كنید. وقتی چنین میزی دارید هر دو هفته یك‌بار یك محلول تشكیل شده از یك فنجان آب گرم، یك فنجان الكل و یك قاشق غذاخوری سركه را با هم مخلوط و روی سطح میز اسپری كنید. بعد با دستمال تمیز آن را خشك كنید. بعد از تمیز كردن سطح میز، ‌لبه‌های آن را هم تمیز كنید.

• اگر روی میزتان گلدان تزیینی یا ظرف دكوری قرار می‌دهید، حتما یكی، دو روز یك‌بار سطح گلدان یا ظرف را هم گردگیری كنید تا وقت غذا خوردن گرد و خاك روی شیء دكوری آلودگی را وارد غذای‌تان نكند.



از كجا بخریم؟

-  خیابان سهروردی شمالی راسته خوبی برای خرید میزهای جمع ‌و جور و مدرن است؛ میزهایی كه معمولا به‌راحتی در آشپزخانه قرار می‌گیرند. در این خیابان می‌توانید میزهای تاشوی متنوعی پیدا كنید كه به درد آپارتمان‌های كوچك می‌خورند.

-   در خیابان حسن‌آباد و خیابان دلاوران با تنوع زیادی از میزهای ناهارخوری رو‌به‌رو خواهید شد؛ میزهایی با جنس‌ها و اندازه‌های متفاوت كه با دكوراسیون‌های مختلف جور درمی‌آیند.

-   اگر دوست دارید یك میز غذاخوری خاص داشته باشید باید سراغ گالری‌ها و مغازه‌هایی بروید كه اجناس چوبی می‌فروشند. اجناس این گالری‌ها و مغازه‌ها به دلیل تمام‌چوب بودن میزها و مدل‌های خاص‌شان معمولا قیمت بالایی دارند.

-   فروشگاه‌هایی مثل فروشگاه‌های ایكیا و كم‌جا‌چوب هم برای پیدا كردن میزهای غذاخوری ساده، زیبا، جمع و جور و كارآمد مناسب است.



میز چهار نفره؛ تركیب شیشه و چرم

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

نكته‌ كاربردی: جنس پایه‌ها و اسكلت اصلی میز را متناسب با دكوراسیون خانه انتخاب كنید. برای خانه‌های مجلل و مدرن میزهایی كه پایه‌های استیل و رویه شیشه‌ای دارند گزینه خوبی است. میزهای شیشه‌ای با صندلی‌هایی از روكش چرم فضای خانه را مدرن می‌كنند. برای تنوع رنگ می‌توانید هر كدام از صندلی‌ها را با روكش رنگی نزدیك به هم ‌انتخاب كنید.

حدود قیمت: 2.5 میلیون تومان



میز شش نفره تركیب نیمكت و صندلی

نكته‌ كاربردی: برای انتخاب شكل میز به فضایی كه دارید توجه كنید. میزهای مستطیل باید در فضایی قرار بگیرند كه دور آنها كمی خالی باشد تا رفت و آمد و نشستن سخت نشود. اگر دكوراسیون خانه‌تان چوبی و اسپرت است بهتر است میزهای تمام چوبی با صندلی‌هایی با روكش پارچه بخرید. سبك جدید صندلی میزها هم تركیب صندلی با یك یا دو نیمكت است.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 3 میلیون تومان



میز چهار نفره تاشو با صندلی‌های اضافه

نكته‌ كاربردی: میزهای تاشو بهترین گزینه برای آپارتمان‌های امروزی‌اند. میزهای تاشو انواع گرد و مستطیل دارند. نوع گرد این میزها را می‌توانید وقتی از میز استفاده نمی‌كنید به صورت كنسول كنار دیوار قرار دهید. یادتان باشد اگر سراغ خرید چنین میزهایی می‌روید باید به فكر جایی برای صندلی‌های اضافه باشید چون هنگام تا شدن میز صندلی‌ها تا حدی دست و پا گیر می‌شوند.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 1.5 میلیون تومان



میز چهار نفره؛ مربع با صندلی‌های پارچه‌ای

نكته‌ كاربردی: میزهای رنگی چوبی برای خانه‌های زوج‌های جوان كه دوست دارند دكوراسیون اختصاصی خانه خودشان را داشته باشند، ‌گزینه‌های زیبایی هستند. میزهای مربع كه مدرن‌ترند برای خانه‌ها و فضاهای كوچك انتخاب خوبی هستند. برای این نوع میزها صندلی‌هایی با روكش یك‌رنگ توصیه می‌شود. این میزها را در گالری‌ها یا مغازه‌هایی كه اجناس دست‌ساز چوبی می‌سازند، پیدا خواهید كرد. اگر نمی‌خواهید پول زیادی خرج كنید، میز چوبی رنگ نشده با چوب خام بخرید و آن را با سلیقه خودتان رنگ كنید. از رنگ‌های روغنی استفاده كنید و بعد از خشك شدن روی آن كیلر سیلر بزنید.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 2.5 میلیون تومان



میز شش نفره؛ طراحی جدید میز

نكته‌ كاربردی: این مدل یكی از جدیدترین مدل‌های میز و صندلی موجود در بازار است؛ هم سادگی خوبی دارد و هم به‌شدت سبك است. ایراد آن كوتاه بودن صندلی‌ها به نسبت میز است؛ اشكالی كه غذا خوردن دور این میز را تا حدی مشكل‌ساز می‌كند. اما خوبی این مدل میز و صندلی سبكی بیش از اندازه آنهاست. علاوه بر آن منحنی‌هایی كه در طراحی صندلی‌ها و شكل قرار گرفتن پایه‌های میز در نظر گرفته شده، تركیب خاصی را به وجود آورده است. برای خرید این مدل میز باید سراغ گالری‌ها بروید تا بازارهای خرید مبلمان.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 5 میلیون تومان



میز هشت نفره؛ با پایه‌های كلاسیك

نكته‌ كاربردی: به پایه‌های این میز توجه كنید. مدل خراطی آن ما را یاد میزهای كلاسیك می‌اندازد. اما اگر نخواهید صندلی‌هایی با مدل كلاسیك دور این میز بچینید، می‌توانید سراغ همین صندلی‌های پشت بلند بروید. رنگ روكش صندلی‌ها هم می‌تواند متنوع باشد اما حواس‌تان باشد اگر میزی به رنگ قهوه‌ای تیره انتخاب می‌كنید، روكش صندلی‌ها نباید رنگ‌های جیغ داشته باشد چون رعایت هارمونی رنگ صندلی‌ها با میز نكته مهمی است كه در دكوراسیون خانه بهتر است در نظر گرفته شود.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 10 میلیون تومان



میز شش نفره؛ بیضی با قابلیت صندلی اضافه

نكته‌ كاربردی: میزهای بیضی برای خانه‌هایی مناسبند كه محل یا اتاق غذاخوری هستند چون یك میز بیضی معمولا شش نفره است و فضای زیادی را اشغال می‌كند. این میزهای بیضی كه پایه‌های مركزی دارند به شما این امكان را می‌دهند كه تعداد صندلی‌های بیشتری دور میز غذاخوری‌تان بگذارید. گوشه‌های منحنی هم وقتی جایگزین گوشه‌های خشك و تیز میزهای مستطیل می‌شوند جلوه زیبایی به فضای خانه می‌بخشند.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 6 میلیون تومان



نیمكت دونفره

نكته‌ كاربردی:هرچند خرید نیمكت اضافه پیشنهاد نمی‌شود اما این نیمكت‌ها كاربرد‌های دیگری غیر از دور میز ناهارخوری هم دارد. اگر فضای اتاق نشیمن خانه‌تان جادار است، می‌توانید به عنوان صندلی میزبان از این نیمكت‌ها استفاده كنید.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 500 هزار تومان



صندلی‌های اضافه

نكته‌ كاربردی: برای میزهای گرد یا بیضی می‌توانید یك یا دو صندلی اضافه هم سفارش دهید. قیمت این صندلی اضافه چندان فرقی با صندلی‌های دور میز ندارد. اگر مدل صندلی‌ها با مبلمان‌تان همخوانی دارد می‌توانید از آن به عنوان صندلی میزبان هم استفاده كنید؛ البته می‌توانید خیلی هم در قید  همخوانی نباشید.

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

راهنمای خرید میز غذاخوری؛ میز محبوب اهالی هر خانه

حدود قیمت: 200 هزار تومان


ویدیو مرتبط :
راهنمای خرید میز عسلی چوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای خرید میز غذاخوری


میز غذاخوری به عنوان مهم‌ترین عنصر در اتاق غذاخوری كه از فضاهای رسمی هر خانه‌ای محسوب می‌شود اهمیت فراوانی دارد.





میز غذاخوری به عنوان مهم‌ترین عنصر در اتاق غذاخوری كه از فضاهای رسمی هر خانه‌ای محسوب می‌شود اهمیت فراوانی دارد. در حقیقت میز غذاخوری، تنها وسیله‌ای نیست كه روی آن سرو غذا و خوردن غذا صورت می‌گیرد، بلكه فضایی است كه دوستان و اقوام دورتادور آن می‌نشینند و پذیرایی می‌شوند و لحظات شاد و به یادماندنی‌ای را خلق می‌كنند. بنابراین انتخاب و خرید یك میز غذاخوری مناسب بسیار مهم است. در ادامه در خصوص نكته‌هایی كه هنگام انتخاب میز غذاخوری باید به آنها توجه كنید و چیزهایی كه باید از خود بپرسید بیشتر صحبت خواهیم كرد.


پنج پرسش كلیدی پیش از خرید میز


1. آیا از سبك دكوراسیون خانه خود مطمئنم؟

میز غذاخوری تنوع بسیاری از لحاظ قیمت دارد و از قیمت‌های بسیار پایین تا قیمت‌های بالا در بازار موجود است. اگر شما دقیقا می‌دانید كه دكوراسیون خانه شما چه سبكی دارد و میز غذاخوری مناسب با آن چه گزینه‌ای است، می‌توانید به آسانی و بدون ترس برای خرید یك میز گران‌قیمت اقدام كنید. اما اگر در این زمینه مردد هستید و هنوز دقیقا نمی‌دانید سبك خانه و میز مناسب برای آن چه چیزی است، گزینه‌ای ساده و با سبكی خنثی كه قیمتی مناسب دارد را انتخاب كنید تا بتوانید پس از مدتی با روشن شدن تكلیف سبك خانه به راحتی آن را عوض كنید. پس از تعیین سبك و ظاهر میز، توصیه می‌كنیم در هر دو صورت میزی را خریداری كنید كه از لحاظ كیفیت قابل قبول باشد؛ زیرا میزهایی كه بیش از اندازه ارزان و بی‌كیفیت هستند، در حقیقت یكبار مصرف هستند! و خیلی زود صدمه می‌بینند؛ بنابراین خرید یك میز خیلی ارزان با كیفیت بسیار كم، نه تنها صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست بلكه خیلی زود شما را وادار به هزینه مجدد می‌كند.

2. لمس چه سطحی برای من دلنشین است؟

به این فكر كنید كه هنگام صرف غذا لمس چه سطحی می‌تواند برای شما خوشایند باشد: شیشه را ترجیح می‌دهید یا مرمر را؟ چوب یا فلز؟  پاسخ به این سوال می‌تواند تلكیف جنس سطح میز را برای شما روشن كند. اگر گزینه چوب را انتخاب می‌كنید باید توجه داشته باشید كه سطح چوبی میز حتما باید صاف و نرم باشد. هنگام خرید میز حتما سطح آن را با دستان خود لمس كنید تا از لطافت و نرمی آن مطمئن شوید.

3. چه سبك میزی را دوست دارم؟

 برای پاسخ به این سوال باید مشاهدات خود را گسترش دهید. عجولانه تصمیم نگیرید بلكه مدتی را صرف ورق زدن مجله‌ها و دیدن عكس‌های مختلفی از انواع میزهای ناهارخوری كنید. به فروشگاه‌ها بروید و از انواع میزها بازدید كنید و ببینید كدام مدل بیشتر چشم شما را به خود جذب می‌كند و دوستش دارید.

4. چند نفر قرار است دور میز غذاخوری خانه من بنشینند؟

این موضوع بستگی به جایگاه زندگی شما و سبك آن دارد، برای مثال اگر زوج جوانی هستید و در ابتدای زندگی مشترك به سر می‌برید، نیازی نیست كه میزی بزرگ با تعداد صندلی‌های زیاد را خریداری و در خانه خود قرار دهید. اما هرچه پیش می‌روید و دارای فرزند می‌شوید و میهمانان شما بیشتر می‌شود، طبیعتا میزبان تعداد بیشتری از میهمانان خواهید بود و باید به فكر میزی بزرگتر با تعداد صندلی بیشتر باشید. بنابراین مهم است كه شرایط و موقعیت زندگی خود را بسنجید و تعیین كنید كه به چه تعداد فضای نشیمن دور میز غذاخوری نیاز دارید.

5. چه میزان مراقبت را می‌توانم متعهد شوم؟

اگر شاغل هستید و نمی‌توانید زمان زیادی را به مراقبت و نظافت میز غذاخوری خود اختصاص دهید، انواعی را انتخاب كنید كه به مراقبت كمتری نیاز دارند و دیر آسیب می‌بینند و دارای سطحی ضد لكه هستند. اما اگر در خانه زمان كافی دارید و می‌توانید برای نظافت و نگهداری از میز وقت صرف كنید، انواعی را خریداری كنید كه به مراقبتی در سطح متوسط نیاز دارند؛ مانند میزهای ساخته شده از چوب طبیعی مثل چوب افرا و بلوط كه به راحتی با دستمال نم‌دار تمیز می‌شوند. اما برای درخشان ماندن و ترك نخوردن باید آنها را سالی 2 یا 3 بار با روغن مخصوص پلیش كرد. هم‌چنین میزهایی كه به مراقبت‌های درجه یك و بسیار زیاد نیاز دارند نیز برای افرادی كه وقت و حوصله كافی دارند مناسبند. این میزها قسمت‌های بسیار ظریف و جنسی حساس دارند كه باید با دقت و حساسیت به نظافت و مراقبت از آنها بپردازید اما در عوض این نوع میزها جلوه‌ای بسیار زیبا و شیك دارند.