سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهنمای خرید شب عید



روش خرید شب عید, تکنیک های خرید شب عید

هنگام خرید شب عید به کیفیت کالا توجه کنید نه به ارزان و یا گران بودن کالا


نرخ تورم بیشتر از این هم که باشد، قیمت اجناس اگر سر به آسمان بکشد و برای خرید یک جفت جوراب مجبور باشیم تمام خیابان های شهر را دور بزنیم، باز خرید شب عید برای ایرانی ها حال و هوای خاصی دارد …. کارمند بخش خصوصی یا دولتی که باشید، شرایط کمی متفاوت تر می شود و هر روز منتظر اعلام واریز عیدی از سوی مقامات بالا هستید.

مدیریت پولی در خانواده و درست خرج کردن در شرایط اقتصادی موجود، یک هنر است و اگر بتوانید با درآمدی که دارید لباس شب عید خود و خانواده را تهیه کنید و پس انداز هم داشته باشید، هنرمند محسوب خواهید شد. مدیریت صحیح بر درآمد و هزینه ها می تواند تا حد چشمگیری شرایط اقتصادی را به نحو مطلوب کنترل کند.

● با برنامه خرید کنید
امروزه در شرایط حساسی زندگی می کنیم و تصمیم گیری و انتخاب صحیح، بزرگ ترین دغدغه هاست. دنیای امروز، درگیر بحران است که این بحران فقط اقتصادی نیست. وقتی می گوییم بحران زده هستیم، یعنی افکارمان زودتر و سریع تر از بحران پیش می رود. به محض اینکه شایعه ای می شنویم، به دنبال تاثیر آن دست به خریدهای غیرضروری و انباشته و انبارکردن وسایلی می زنیم که شاید موردنیازمان هم نباشند، اما پس از مدتی، متوجه می شویم اوضاع آن طور هم که می گفتند نیست و درنتیجه از خریدمان پشیمان می شویم. در طول تاریخ، همواره شرایط اقتصادی متلاطم بوده و ثبات خاصی نداشته است، اما گویا این تجربه ها خیلی زود از خاطره ها فراموش می شوند.

درحقیقت می توان گفت به نوعی صاحبان کالا این موج ها را در جامعه ایجاد می کنند تا کالایشان به فروش برسد. اگر مدیریتی صحیح بر خرید و هزینه هایمان داشته باشیم، قطعا دچار بحران اقتصادی خانوادگی نمی شویم. جالب است بدانید بعد از فروکش کردن بحران اقتصادی جامعه، خانواده ها دچار بحران اقتصادی خانوادگی می شوند، زیرا هزینه هایی کرده اند که نباید آنها را صرف می کردند.

● نیازهای ضروری خود را بشناسیم
وقتی با مساله بحران اقتصادی روبرو می شویم، باید ابتدا نیازهای ضروری خود را بشناسیم. وقتی صحبت از ثروت و ثروتمند شدن به میان می آید، به معنای چگونه پول درآوردن نیست، بلکه چگونه هزینه کردن است. خیلی از ما حتی با آنکه درآمدمان بسیار بالاست، به قول خودمان هشتمان گروی نهمان است، علتش هم این است که اصول صحیح مدیریت برای هزینه را نمی دانیم. به محض اینکه سرپرست خانواده، حقوق خود را دریافت می کند، خود یا همسرش به خرید می روند، آن هم بدون برنامه ریزی. معمولا نیمه دوم ماه هم با کمبود بودجه مواجه می شوند. این فشارهای مالی حتی باعث بروز اختلاف در خانواده هم می شود.

● برای خرید، برنامه ریزی مناسب داشته باشیم
قبل از اقدام به خرید، عاقلانه تصمیم بگیرید و وسیله ای که در حال حاضر به آن نیاز دارید، تهیه کنید. ما ایرانی ها، در آینده زندگی می کنیم و از گذشته درس نمی گیریم و به نوعی زندگی حال را تحت تاثیر این تفکرات قرار می دهیم. هر کدام از ما از حالا به فکر تامین زندگی فرزندمان در آینده ای دور هستیم. در حالی که در جوامع دیگر، کمتر امکان دارد مثلا خانواده ای برای فرزند ۶ ماهه خود حساب پس انداز باز کند. بسیاری از والدین امروز، فیش حقوقی شان را صفر می کنند تا در ۲۰ سال آینده برای کودکشان وام مسکن بگیرند!

در کشورهای توسعه یافته، مردم برای گذراندن امور زندگی شان، هفتگی برنامه ریزی می کنند، یعنی در اواخر هفته، درصدی از حقوقشان را برای خرید پوشاک و خوراک و درصدی را برای پس انداز و تفریح یا امور خیریه خود در نظر می گیرند. اما ما انجام تمام کارهایمان را به آخر سال موکول می کنیم؛ از خانه تکانی و خرید و مسافرت گرفته تا پس انداز و حسابرسی ها.

● خریدهای خود را فصل به فصل انجام دهیم
هر خانواده حکم یک دولت را دارد، بنابراین از همان ابتدا اصول تقسیم بودجه را یاد بگیرید و برنامه ریزی مالی داشته باشید. این اقدام باعث می شود تمام اعضا در مورد هزینه ها و دخل و خرج با هم تصمیم بگیرند و از درآمد خانواده مطلع باشند. در چنین خانواده هایی کسری ها با کمک اعضای خانواده برطرف می شود.

ابتدای هر فصل، بهتر است برنامه ریزی کنید؛ در گذشته رسم بود در نوروز، همه خرید می رفتند، اما اگر با برنامه ریزی از ۳ ماه قبل یا حتی بعد از عید، اقدام به خرید کنیم، مهارت در مدیریت خرید و هزینه است.

دومین مهارت، برنامه ریزی کوتاه مدت است، یعنی خرید را برای مدت زمانی کوتاه انجام دهیم. یکی دیگر از مهارت ها، این است که هنگام خرید جلوی احساساتمان را بگیریم، چون بسیاری از خریدها از روی احساسات انجام می شوند نه نیاز. فراموش نکنید فردی که با تصمیم درست اقدام به خرید می کند، همیشه ثروتمند است. هنگام خرید باید به کیفیت توجه کرد نه به ارزان بودن یا گران بودن کالا، زیرا ارزان خریدن به معنای خوب خریدن نیست، و همچنین گران خریدن کالا دلیل بر خوب بودن کالا نیست.

 

خرید شب عید,راهنمای خرید شب عید

هنگام خرید عید جلوی احساساتمان را بگیریم، زیرا اکثر خریدها از روی احساسات است نه نیاز


● در حال زندگی کنید نه آینده
باید در حال زندگی کرد و فراموش نکنیم نگرانی بیش از حد برای آینده، وضعیت حال را تحت تاثیر قرار می دهد. پول و دارایی وسیله ای است برای رسیدن به اهداف و حکم اسبی را دارد که اگر رام نشود، فرد را به ناکجاآباد خواهد رساند یا او را با تاخت و تاز بی مورد، با مشکل مواجه خواهد کرد. کسانی که مدام به فکر این هستند با جمع کردن پول وسیله ای را که مدنظرشان است، بخرند، نه پولدار می شوند و نه از زندگی لذت خواهند برد.

برنامه ریزی کنید و از قبل قیمت ها را بررسی کنید
قبل از رفتن به بازار تصمیم بگیرید به چه چیزی نیاز دارید نه اینکه با دیدن وسایل، تصمیم به خرید بگیرید. خرید باید براساس نیاز و ضرورت باشد نه احساس و توجه به زرق و برق. بهتر است از یک جا خرید نکنید، زیرا شاید در مکان دیگری برخی از کالا ها را بتوانید با قیمت ارزان تری بخرید. برخی از اقلام مورد نیاز را هم می توان از عمده فروشی ها تهیه کرد، یعنی اگر در بین اقوام چند خانواده به یک کالا احتیاج دارند، بهتر است آن را به صورت عمده تهیه و بین آنها تقسیم کرد.

● یک حس خوب را خراب نکنید
یکی از اعضا ارشد انجمن تحلیل رفتار متقابل درباره خرید عید می گوید: «خرید شب عید بیشتر از آنکه ضرورت باشد، یک سنت است.» این کارشناس در گفتگو با پایگاه خبری سلامت، اضافه می کند: «توجه به رسوم یک انرژی جمعی در انسان به وجود می آورد که می توان به راحتی آن را در روزهای پایانی ماه اسفند و نخستین روزهای سال جدید، در چهره های مردم مشاهده کرد و این احساس بسیار خوشایند و مطلوب است. به وجود آمدن این حس زیبا زمانی برای همگان لذت بخش است که توام با آرامش باشد و این آرامش زمانی به وجود می آید که رفتاری کنترل شده داشته باشیم.» اما همین حس خوب از خرید شب عید به راحتی با تشویش های ذهنی می تواند به یک بحران تبدیل شود.

● فهرست آرامش
توجه به چند نکته ساده می تواند تنش های ما را هنگام خرید شب عید به حداقل ممکن برساند و آستانه تحمل و صبر و شکیبایی مان را بالا ببرد. خرید کردن، از ضرورت های زندگی است که می توان آن را به چند طبقه تقسیم کرد؛ خریدهای ضروری و فوری (مانند موادغذایی و دارو)، خریدهایی ضروری که فوریتی ندارند (مانند خرید پوشاک) و خریدهایی که نه ضروری هستند و نه فوری (مانند خرید اتومبیل) و خریدهای تفننی که فقط برای تفریح و سرگرمی انجام می شوند. (مانند خرید یک گلدان کریستال). نکته های مهمی که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشیم، در نظر گرفتن اولویت ها، اعتبار مالی و ضرورت وسیله ای است که قرار است خریداری شود. قبل از اقدام به خرید باید فهرستی از هزینه های ضروری زندگی تهیه و هزینه های آنها را برآورد کنید تا کمتر دچار تنش و استرس شوید.

● تردید و شک را از خود دور کنیم
وسواس فکری و تردید و دودلی هنگام خرید، در میان ایرانیان زیاد دیده می شود. خیلی از ما مطمئن نیستیم وسیله ای که قصد داریم برای آن هزینه کنیم ضروری است یا نه. با این حس، شاید خرید کالای موردنظر لذت بخش باشد، اما به مرور زمان وقتی از آن استفاده ای نمی بریم، خود را سرزنش می کنیم و از اقدامی که انجام داده ایم، پشیمان خواهیم شد. قبل از خرید، باید در مورد مکان های خرید و مبالغ و کیفیت کالاها اطلاعات کافی به دست آورد تا انتخاب دقیق تر انجام شود.

● بهترین انتخاب، مناسب ترین انتخاب نخواهد بود
انتخاب مناسب ترین وسیله بسیار مهم است. نباید به دنبال بهترین کالا باشیم، بلکه باید مناسب ترین کالا را انتخاب کنیم. قبل از این کار باید شرایط اجتماعی و مالی خود را در نظر بگیریم و براساس شرایط موجود، انتخاب کنیم. آنچه می خریم باید با هم هماهنگی داشته باشند، مثلا خرید یک فرش گران قیمت و نفیس برای یک خانه اجاره ای که هیچ کدام از وسایلش لوکس نیست، اشتباه است.

بیایید در سال جدید همراه خانواده به خرید سال نو برویم، زیرا خرید دسته جمعی بسیار لذت بخش خواهد بود، هنگام انتخاب دقت کنید تا این گردش دسته جمعی به خشم و خشونت تبدیل و کام شیرین با رفتارهای نادرست تلخ نشود. ترس و نگرانی را هنگام انتخاب از خود دور کنید و توجه داشته باشید که اگر وسیله ای را به هر دلیلی نتوانستید تهیه کنید، بالاخره در زمان مناسب بودجه کافی برای تهیه آن تامین خواهد شد.

منبع : donya-e-eqtesad.com


ویدیو مرتبط :
مشكل خرید آجیل شب عید حل شد...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای خرید میوه شب عید و آجیل شب عید



مدل تزیین آجیل شب عید,میوه شب عید

سعی کنید میوه و آجیل شب عید را به اندازه بخرید نه خیلی زیادتر از مهمانانتان

 

آجیل شب عید و خرید ان برای شما هم به یک نگرانی تبدیل شده است؟ احتمالا این روزها دغدغه خرید انواع آجیل برای پذیرایی از مهمانان نوروزی به سراغ‌تان آمده است.


نکته هایی مهم برای خرید  آجیل و میوه شب عید
سؤالی كه به ذهن می‌رسد این است كه آیا فقط شما باید از یك نوع خاص از آجیل را تهیه كنید كه احتمالا این روزها قیمت آن ناپایدار است؟! یا اصلا در ایام عید فقط باید با آجیل‌های سنتی از مهمانان‌مان پذیرایی كنید؟! مطمئنا وقتی به ابتكار و كدبانویی خودتان ایمان داشته باشید جواب تمام سؤالات بالا چیزی غیراز «نه» است.

 

«پسته، تخمه كدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی نمک زده»؛ وقتی اسمی از آجیل می‌آوریم فقط منظورمان حضور این نوع مغزها كنار هم نیست. هر چند متخصصین این صنف برای هر كدام از انواع مختلف تركیبات آجیل‌ها، اسم‌های خاصی روی آنها گذاشته‌اند و دسته بندی‌هایی هم كرده‌اند كه كدام در كنار سایر مواد قرار بگیرد.

 

اما خب هیچ كدام از اینها دلیل نمی‌شود كه ما هم عینا از این آجیل‌ها تهیه كنیم و خلاقیت خودمان را كنار بگذاریم، پس می‌توانیم آجیل به سبك خودمان و به اندازه جیب مان تهیه كنیم.

برای خرید آجیل شب عید تعداد مهمان ها را حدس بزنید
یك بار فهرست تمام كسانی را كه ممكن است به خانه شما بیایند را سرانگشتی بشمارید، به اضافه چند خانواده بیشتر برای در نظر گرفتن همه احتمالات ممكن. حالا از فروشنده خشكبار‌ فروشی بخواهید از مواد مورد نیاز شما آنقدری در اختیارتان بگذارد كه به اندازه پذیرایی كردن همین تعداد از افراد كافی باشد نه چند برابر آن. زمانی كه شما به اندازه خرید كنید، نه زیادی هزینه كرده‌اید و نه مواد اضافه آمده را بعد از گذشت زمان و از دست‌دادن طعم و مزه شان دور ریخته اید.

میوه‌ها را جدی بگیرید
به میوه‌ها ایمان بیاورید كه حتی خشك شده آنها هم خوشمزه است. برای پذیرایی عید، حتما كه نباید چند كیلو پسته و بادام هندی و فندق تهیه كنید، می‌توانید خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و انواع دیگری از تنقلات را در خانه تهیه كنید. پرتقال، سیب، موز و كیوی، میوه‌هایی هستند كه این روزهای آخر زمستان به وفور یافت می‌شوند.

 

می‌توانید از فروشنده بخواهید كه میوه‌های معمولی‌تر را در اختیار شما بگذارد حتی آنهایی كه ظاهرشان كمی به‌هم ریخته هم به‌كار شما می‌آید چرا كه قرار است آن را خشك كنید. برش‌هایی از میوه با قطر كم را روی شوفاژ، داخل سینی روی بخاری، یا اگر وقت ندارید با احتیاط زیاد درون فِر خشك كنید. به همین راحتی یك گزینه به مواد خوراكی پذیرایی شب و روز عیدتان اضافه شد.

یك تركیب دوست داشتنی برای آجیل شب عید
شاهدانه به همراه كنجد و مغز تخمه آفتابگردان از آن دست خوراكی‌هایی هستند كه به‌ راحتی پیدا می‌شوند. می‌توانید آنها را با قیمت مناسبی تهیه كنید و یك تركیب خوشمزه را درست كنید؛ تركیبی كه بیشتر طعم‌های نوستالژی دوران كودكی را زنده می‌كند و در عین حال سالم و كم‌هزینه است.

از ذرت بو داده برای آجیل شب عیدتان غافل نشوید
ذرت بوداده با تنوع طعمی كه دارد از دیگر گزینه‌های روی میز برای پذیرایی ایام عید است. شاید با خودتان بگویید كه ذرت برای تفریحات خانوادگی مناسب تر است تا دید و بازدیدهای عید. سخت نگیرید، مهم خوش گذشتن مهمانی های فامیلی و دوستانه شماست. همین كه این مواد به دورهمی‌های شما طعم و مزه بدهند، یعنی نتیجه حاصل شده است.

فوت كوزه گری
قبل از درست كردن ذرت بوداده روی اجاق گاز، ذرت‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس آنها را از صافی رد كنید و روی اجاق قرار دهید. رطوبت اضافه شده به دانه‌های ذرت موجب تسریع زمان آماده شدن آنها می‌شود و علاوه بر آن، ذرت‌ها پفدارتر می‌شوند.

 

ذرت كره‌ای، لیمویی، پنیری و سركه‌ای را می‌توانید بعد از پخت ذرت به روش معمولی با اضافه‌كردن مواد مورد نظرتان به آنها، درون فر قرار دهید و اجازه دهید در كنار حرارت كمی كه به آنها می‌رسد طعم مواد به خورد دانه‌های بوداده ذرت برود.

 

ذرت‌های گوجه‌ای و شكلاتی هم پیشنهادهای بعدی ما هستند كه می‌توانید آنها را درون كیسه فریزر ریخته و با اضافه كردن سس گوجه‌ یا شكلات به آنها و تكان دادن پلاستیك، ذرت‌های متفاوتی در اختیار داشته باشید.

به استقبال باسلوق
باسلوق یا راحت‌الحقوم به دلیل ماندگاری بالا و نگهداری ساده از بهترین پیشنهادها برای ایام عید است. سعی كنید حتی‌الامكان شیرینی‌های خامه‌ای و تر را از لیست خریدتان حذف كنید.

 

خودتان شیرینی‌های ساده و باب میل خودتان را توی آشپزخانه تهیه كنید. آب، پودر نشاسته، شكر، گلاب، كره و پودر نارگیل مواد اولیه تهیه باسلوق هستند. كافی است كمی با آشپزخانه‌تان مهربان باشید. آن‌وقت روی خوش‌طعم‌ها و مزه‌ها را می بینید.

میوه‌هایی را برای عید در نظر بگیرید كه در طولانی مدت كمتر خراب شوند.
در ایام عید كه بازه‌های طولانی مدتی بیرون از خانه هستید حالا چه در مهمانی باشید چه به گردش رفته باشید، میوه‌های درون یخچال كمتر مصرف می‌شوند. پس سعی كنید انواعی از آنها مانند سیب، پرتقال، موز و خیار را تهیه كنید كه با گذشت زمان كمتر خراب می‌شوند. توت فرنگی و میوه‌هایی شبیه به آن‌كه به سرعت خراب می‌شوند گزینه‌های خوبی برای این ایام نیستند.

از میوه ها مراقبت كنید
هر میوه‌ای را اگر به روش مخصوص به‌خودش نگهداری كنید، دور ریز كمتری خواهید داشت. به عنوان مثال اگر نگران سیاه شدن موزها هستید انتهای هر موز را پلاستیك بپیچید و آن را درون یك پلاستیك جدا از دیگر میوه‌ها قرار دهید. سعی كنید هیچ وقت سیب را در كنار سایر میوه‌ها نگهداری نكنید. برای اینكه خیلی زود باعث خراب شدن بقیه میوه‌ها می‌شود.

گذاشتن سیب كنار میوه‌ها وقتی جواب می‌دهد كه می‌خواهید میوه‌ای نارس را رسیده كنید. مثلا كیوی‌های ترش و سفت نرسیده در مجاورت سیب‌ها خوب رسیده می‌شوند. اما برای نگهداری خیار بدون آنكه آنها را بشویید در قابلمه فلزی چیده و در آن را ببندید و سپس درون یخچال نگهداری كنید.

منبع : hamshahrionline.ir