سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راهنمای انتخاب گلدان



اصول انتخاب گلدان, مزایا و معایب انواع گلدان


ممکن است زیبایی یک ظرف قدیمی شما را برای کاشتن گل و گیاه در داخل آن وسوسه کند اما اگر می‌خواهید این وسوسه هیجان‌انگیز نتیجه موفقی هم در‌پی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم آشنایی با گلدان‌های زیر و درنظر گرفتن گلدان مناسب برای هر گیاه را در تصمیمات خود لحاظ کنید و ضمن استفاده از آنها در آپارتمان، بالکن، پشت‌بام یا حیاط خانه خود، از داشتن فضایی سبز و زیبا لذت ببرید.

هر كدام از گلدان‌ها دارای مزایا و معایبی هستند كه در زیر به آنها اشاره می‌شود.

گلدان‌های سفالی
گلدان‌های سفالی با رنگ‌های گرم مخصوص به‌خود، تقریبا برای كاشت هر گیاهی مناسب هستند و به آسانی نیز تهیه می‌شوند.

مزایا: این گلدان‌ها تقریبا ارزان بوده، دارای طرح‌ها و شكل‌های بسیار مختلف و به‌دلیل سنگینی و مقاومت در برابر باد، مناسب فضای بیرون هستند.

توصیه: با توجه به شكننده ‌بودن آنها، از گذاشتن این گلدان‌ها در جاهایی كه احتمال ضربه‌وجود دارد، خودداری كنید.

نكته: این گلدان‌ها به‌دلیل داشتن منافذ بسیار، زودتر از سایر گلدان‌ها آب را از دست می‌دهند بنابراین گیاه داخل آنها به آبیاری بیشتری نیاز دارد. گاهی بر اثر املاح زیاد آب و تعریق زیاد در محل‌های خیلی گرم، باعث رسوب نمك در دیواره داخلی گلدان می‌شود و شوری خاك را در پی دارد. نكته دیگر اینكه نوع ظریف آنها تحمل سرمای شدید زمستان را ندارد.

گلدان‌های پلاستیکی
امروزه با پیشرفت تكنولوژی، گلدان‌های پلاستیكی در رنگ‌‌ها، اندازه‌ها و شكل‌های مختلف با قیمتی ارزان‌تر از سایر گلدان‌ها در دسترس هستند.

مزایا: این گلدان‌ها حداقل قیمت را داشته، بادوام و سبك وزن هستند. همچنین تنوع شكل در آنها زیاد است.
نكته: نوع ظریف آن شكننده است و در سرما زود می‌شكند. با توجه به اینكه فلاورباكس‌ها بیشتر از این جنس هستند و در بالكن مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید نهایت دقت را در خرید، كاشت و نصب آن در بالكن آپارتمان‌های بلند لحاظ كرد.

گلدان‌های چوبی
ظاهری كاملا طبیعی دارند. چوب رنگ شده ظاهر گرمی دارد. به‌راحتی می‌توانید آنها را به رنگ دلخواه درآورید. بیشتر این گلدان‌ها، از چوب سدر، چوب جنگلی مقاوم یا چوب فشرده‌اند تا آسیب‌پذیری آنها در برابر رطوبت به حداقل برسد.

مزایا: این نوع گلدان‌ها مانند گلدان‌های سفالی نسبتا ارزان هستند. می‌توان آنها را سال‌ها در مناطق سردسیر در فضای سرد بیرون قرار داد. نكته: چوب مقاومی كه از انواع آن استفاده می‌شود مانند سدر، الوارهای مقاوم یا چوب درخت سكویا هستند. در نتیجه در نهایت فشردگی هم مقداری منافذ باز دارند. درزها و منافذ آنها را بسته و برای جلوگیری از پوسیدگی آن را رنگ كنید.
گلدان‌های چوبی نسبتا سنگین هستند بنابراین حمل‌ونقل آنها در اندازه بزرگ سخت خواهد بود.

گلدان‌های فلزی
گلدان‌های فلزی به تازگی رواج پیدا كرده است. جنس این گلدان‌ها از مس، روی، گالوانیزه یا چُدن است.

مزایا: استفاده مجدد و در واقع بازیافت، بهترین راه صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. گلدان‌های فلزی خراب نمی‌شوند و این امكان را برای ما فراهم می‌سازند كه مطمئن باشیم در طولانی مدت و سال‌های سال می‌توانیم از آنها استفاده كنیم.

نكته: گلدان‌های فلزی به‌شدت گرما را به‌خود جذب می‌كنند و باعث می‌شوند ریشه گیاه در برابر نور مستقیم خورشید بسیار گرم شود و صدمه ببیند. مگر اینكه با تنظیم دمای اطراف و دوره‌های آبیاری منظم با دمای آب كنترل شده از حرارت و گرمای بیش از حد داخلی خاك آن مراقبت كنیم.

همچنین بعضی از كودها ممكن است فلز را از بین ببرند یا حتی تركیب بعضی از كودها با تركیبات داخلی فلزی تأثیر كمتری بگذارند.

گلدان‌های پلی استرن
گلدان‌های پلی‌استرن یا پلاستیكی با روكش براق، سبك و مقاوم هستند و نوع جدید آن در مدل و اندازه‌های مختلف موجود است.

مزایا: این گلدان‌ها نسبت به گلدان‌های پلاستیكی قدیمی بسیار مقاومند. می‌توان آنها را در طول سال بیرون از خانه در فضای باز گذاشت.

همچنین بسیار سبك‌تر از چوب، سنگ یا سفال‌ هستند.

نكته: نوع با كیفیت آن گران است و همچنین به‌دلیل سبك بودن در جاهایی كه وزش باد شدید است، سرنگون می‌شوند.

گلدان‌های سرامیكی براق
گلدان‌های سرامیكی براق، گران‌تر از سفال هستند و تنوع رنگ و طرح بی‌شماری برای انتخاب دارند.

مزایا: این گلدان‌ها بسیار زیبا و برای قرار گرفتن روی تراس، پاسیو یا جاهایی كه دید زیادی دارد، بسیار جالب خواهند بود.
به‌دلیل نداشتن منفذ، برخلاف گلدان‌های سفالی به سرعت رطوبت را از دست نمی‌دهند.

نكته: گلدان‌های سرامیكی مانند سفال راحت می‌شكنند و به همان سنگینی هستند. درصورتی كه داخل آنها براق نباشد، در جاهای سردسیر باید در سایه و در داخل خانه از آنها استفاده كرد.

گلدان‌های سیمانی
در جایی كه می‌توانید گلدان سیمانی بسازید، از خرید گلدان صرف‌نظر كنید. این اتفاق بیشتر در باغچه‌های بزرگ خانگی یا باغ‌ها رخ می‌دهد. شما می‌توانید هنرمندانه و با سبكی خاص گلدان‌های سیمانی مختلف درست كنید و از آنها در كل فضای باز باغ یا حیاط خانه و محل كار استفاده كنید.

مزایا: می‌توان این گلدان‌ها را به هر شكل، اندازه و طرح دلخواهی ساخت.

نكته: شاید فكر كنید با این گلدان‌ها، تنوع رنگ ندارید اما می‌توانید چند عدد قوطی رنگ با چند قلمو به تعدادی از بچه‌ها بدهید تا این تنوع را روی گلدان شما خلق كنند. همچنین خیلی بیشتر از باقی گلدان‌ها باید از زهكشی زیر گلدان اطمینان حاصل كنید. ضمن اینكه قبل از استفاده تا زمان خشك شدن به یك‌ماه وقت نیاز دارید.

گلدان‌هایی با الیاف نارگیل

گلدان‌های با الیاف نارگیل معمولا داخل سبد فلزی به‌صورت آویزان قرار می‌گیرند. می‌توانید در داخل این سبدها از خزه یا الیاف نارگیل (كوكوپیت) استفاده كنید تا ظاهری كاملا طبیعی به آنها دهید.

مزایا: خزه و الیاف نارگیل ارزان بوده، در دسترس‌اند و ضمن سبك بودن استفاده از آنها آسان است.

نكته: رطوبت خیلی سریع از این الیاف عبور می‌كند. این الیاف مقاوم نیستند و هر سال یا 2 سال یک بار نیاز به تعویض دارند.

 

منبع : hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :
‫خاک و انتخاب گلدان مناسب برای گیاه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای انتخاب گلدان مناسب منزلتان



گل ها روح های جاری هر خانه اند، گل و گلدان که در خانه نباشد انگار خانه خانه نیست! خانه زمانی خانه می شود که در را باز می کنی سرمست شوی از عطر گل های ریز و درشت خانه ات، و دل دل کنی برای رسیدگی به آن ها، برای اندک زمانی جدا شوی از این دنیا و مشغله هایش! دانه دانه برگ هایشان را نوازش کنی و حس کنی در میان این دیوار های تنگ آپارتمان ها هم می شود زندگی را یافت! زندگی بخشید! و زندگی کرد! امروز می خواهیم بدانیم کدام گلدان مناسب کدام فضای داخلی شماست، با ما همراه باشید.

 

انتخاب شیک ترین مدل گلدان, راهنمای انتخاب گلدان

ورودی ها بهترین و مهم ترین جا برای قرار دادن گلدان های شما هستند


گلدان مناسب برای فضای ورودی و راهرو
ورودی و راهرو ها را فراموش نکنید! ورودی ها بهترین و مهم ترین جا برای قرار دادن گلدان های شما هستند، گلدان شما می تواند روی جا کفشی یا کنسول شما قرار بگیرد یک گلدان متوسط با گل های پر و چند رنگ زیبایی خاصی به فضای ورودی شما می بخشد.

 

انتخاب گلدان مناسب,انتخاب انواع گلدان

حضور گلدان روی میز های جلو مبلی شما ارتباط زیادی با ابعاد و اندازه ی میز شما دارد


گلدان مناسب برای فضای نشیمن
حضور گلدان روی میز های جلو مبلی شما ارتباط زیادی با ابعاد و اندازه ی میز شما دارد، اگر میز جلو مبلی شما کوچک است پس خرید گلدان را برای آن را فراموش کنید! شما گلدان می خرید تا از زیبایی آن استفاده کنید، نه آنکه به دلیل کوچک بودن فضا مدام جای آن را تعویض کنید!  یک گلدان متناسب برای میز جلو مبلی خود تهیه کنید، یک گلدان با ارتفاع متوسط و گل های بلند یا کوتاه با توجه به سلیقه و علاقه ی خود تهیه کنید. برای کنج فضای نشیمن شما گلدان های بلند با گل های بلند بسیار مناسب است، این گلدان ها به خوبی می توانند فضای خالی نشیمن شما را پر کند.

گلدان های مناسب دکوراسیون منزل, گلدان مناسب برای آشپزخانه

یک گلدان شیشه ای بزرگ با گل های بلند به خوبی فضای آشپزخانه ی شما را دگرگون می کند


گلدان مناسب برای فضای آشپزخانه
این که عطر گل ها در موقع کار روزانه خستگی را از شما بگیرد، و حتی برای لحظه ای شما را از مشغله ی این دنیا بیرون ببرد یعنی زندگی در خانه ی شما جریان دارد! گلدان آشپزخانه را بزرگ در نظر بگیرید و برایش کنجی را محیا کنید، یک گلدان شیشه ای بزرگ با گل های بلند به خوبی فضای آشپزخانه ی شما را دگرگون می کند، با کمی خلاقیت این گلدان ها را منحصرا برای فضای آشپزخانه ی خود تزئین کنید، چند لیمو یا سیب سبز را در آب گلدان خود قرار دهید و فضای آشپزخانه ی خود را مملو از عطر طبیعت کنید.

 

راهنمای خرید گلدان,استفاده از گلدان های متفاوت در خانه

برای میزهای غذاخوری گلدان و گل های بلند اصلا توصیه نمی شود


گلدان مناسب برای فضای غذاخوری
تصور یک میز شام گل آرایی شده در کنار کسانی که دوستشان دارید، آنقدر لذت بخش است که بدخلق ترین آدم ها را هم سر کیف می آورد، یک نکته ی اساسی را که نباید فراموش کنید، بحث و گفتمان هایی است که همیشه بر سر سفره های ایرانی رواج داشته است، پس ارتباط چشمی افراد در این مورد بسیار اهمیت دارد. از هنر خانم های با سلیقه ایرانی ایده بگیرید و برای میزهای غذاخوری گلدان و گل های بلند اصلا توصیه نمی شود، گلدان های کوچک و با فاصله از هم به همراه گل های پر کوتاه یا تک شاخه برای میز غذا ی شما بسیار مناسب اند چرا که ارتباط دیداری را از شما نمی گیرند، نکته ی مهم دیگر این موضوع است که میز شام بخصوص غذاهای ایرانی به اندازه ی کافی شلوغ است پس گلدان های بزرگ و پر زیبایی بخش این فضا نخواهند بود.

 

راهنمای انتخاب گلدان, چیدمان گلدان در خانه

گلدان را رو به روی تخت خواب خود قرار دهید تا صبح ها چشمتان را به روی زیبای ها بگشایید


گلدان مناسب برای فضای اتاق خواب
گلدان را رو به روی تخت خواب خود قرار دهید تا صبح ها چشمتان را به روی زیبای ها بگشایید، اگر فضای اتاق شما نسبتا خلوت است پس از یک گلدان بزرگ با گل های پر استفاده کنید، در غیر این صورت گل های ساده و تک شاخه و کوتاه تر با گلدان کوچک برای فضای اتاق خواب شما مناسب تر است، اگر به عطر گل ها آلرژی خاصی ندارید برای فضای اتاق خواب خود از گل های عطری استفاده کنید و فضای رمانتیک تری را برای خود بسازید.

 

انتخاب انواع گلدان,انتخاب شیک ترین مدل گلدان

با توجه به ابعاد فضای سرویس بهداشتی خود می توانید از گلدان های متفاوت و متنوع استفاده کنید


گلدان مناسب برای سرویس بهداشتی
شاید کمتر کسی به فکر گل و گلدان برای فضای سرویس بهداشتی خود باشد، اما نکته ی مهم همین است که هیچ قاعده ای در استفاده از عناصر در فضاهای خاص نمی باشد، با توجه به ابعاد فضای سرویس بهداشتی خود به سادگی می توانید از گلدان های متفاوت و متنوع استفاده کنید، از گلدان های کوچک برای تزئین سرویس بهداشتی خود استفاده کنید و اگر هنوز در حال طراحی فضای داخلی خود هستید از طراح خود بخواهید که برای این فضای شما گل و گلدان هم تعبیه کند.

 

گلدان مناسب برای فضای نشیمن, گلدان های مناسب دکوراسیون منزل

حضور یک درختچه ی پر برگ و سبز رنگ می توانست تعادل را در فضای بالا ایجاد کند

 

در عکس بالا بخش غذاخوری در نزدیکی آشپزخانه است به نوع گلدان های انتخابی این دو فضا دقت کنید، برای هر دو فضا از گل استفاده شده است و با توجه به انتخاب رنگ کاغذ دیواری ها و فضای خنثی ایجاد شده از گل های سفید و قرمز برای بخش غذاخوری استفاده شده تا تعادل رنگ را در فضا ایجاد نماید، همان طور که می بینید گلدان روی میز غذاخوری کوچک و با گل های نسبتا ساده و کوتاه است. برای روی کابینت هایی که از نشیمن دید دارند، گلدان هایی یک شکل با تک شاخه گل در نظر گرفته است، و برای آشپزخانه گلدان بلند شیشه ای، اما از دید من فضای بالا یه حس یکنواختی را به دلیل نوع ترکیب رنگ فضایی منتقل می کند، حضور یک درختچه ی پر برگ و سبز رنگ می توانست تعادل را در فضای بالا ایجاد کند و همچنین به عنوان مرزی میان فضای آشپزخانه و نشیمن عمل کند.

منبع : bartarinha.ir