سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

راز سفید شدن موها



سفید شدن ناگهانی مو, سفید شدن زودهنگام موها

سفید شدن مو می تواند به دلیل تراکم هیدروژن پیروکسید در سلول های مو باشد

 

مو در فولیکول، نوعی لوله پیاز مانند روی پوست سر رشد می کند و به طور متوسط هر انسانی دارای 100 هزار تا 150 هزار فولیکول است که هر یک به طور مستقل عمل می کند. مو رنگ خود را از ملانین (نوعی رنگدانه) به دست می آورد. دو نوع ملانین ایوملانین (قهوه ای پررنگ یا سیاه) و فیوملانین (قرمز متمایل به زرد) با هم ترکیب می شود تا بقیه رنگ ها را به وجود بیاورد. یک نظریه درباره علت سفید شدن مو این است که با افزایش سن روند دریافت ملانین از طریق مو کند یا متوقف می شود، بنابراین مو خاکستری، نقره ای یا سفید می شود.

مو می تواند خود را از داخل بی رنگ کند:
نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، سفید شدن مو می تواند به دلیل تراکم هیدروژن پیروکسید در سلول های مو باشد. سلول ها به طور طبیعی مقدار کمی هیدروژن پیروکسید دارد که از طریق آنزیمی به نام کتالیز (Catalase) کنترل می شود. با بالا رفتن سن این آنزیم کمتر تولید می شود و در نتیجه، تراکم هیدروژن پیروکسید بالا می رود و ساخت طبیعی ملانین، رنگدانه طبیعی در مو را محدود می کند و مو سفید می شود.

نژاد در سفیدی مو نقش دارد:
به طور کلی، اروپایی ها در اواسط دهه سوم زندگی، آسیایی ها در اواخر آن دهه و آفریقایی ها و آمریکایی ها در دهه چهارم زندگی دچار سفیدی مو می شوند.

استرس می تواند در سفید شدن مو نقش داشته باشد:
اگرچه برخی از محققان معتقدند که ژن تنها علت سفید شدن مو است، اما باید گفت بین استرس و سفید شدن مو ارتباط وجود دارد.

کندن یک تار موی سفید باعث درآمدن چند تار موی سفید نمی شود:
هر پیاز مو حاوی تنها یک مو است و کندن آن باعث تکثیر مو نمی شود. کندن مو به پیاز آن آسیب می رساند و حتی مانع از تولید مو در آن قسمت می شود.

سفید شدن زودهنگام موها, سفید شدن زودرس مو

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود

 

شوک روحی باعث سفید شدن یک شبه موها نمی شود:
برخی می گویند که شوک روحی باعث سفید شدن ناگهانی مو می شود. اما موی در آمده تغییر رنگ نمی دهد.

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود:
نتایج بررسی های متعددی نشان می دهد استعمال سیگار با پیری زودرس از جمله سفید شدن مو ارتباط دارد. این بررسی ها نشان می دهد که ارتباط چشمگیری بین استعمال دخانیات و سفید شدن مو در افراد زیر 30سال وجود دارد. در واقع افراد سیگاری دو و نیم برابر دیگران مستعد سفید شدن زودرس مو هستند.

موی بدن نیز سفید می شود:
موهای بدن نیز سفید می شود با این حال سرعت این روند با سفید شدن موی سر متفاوت است به همین علت است که برخی مردان ریش سفید و موهای قهوه ای دارند یا برعکس.

سفیدی می تواند ارثی باشد:
از زمان تولد ژن ها برای این که موها کی و چگونه سفید شود، برنامه ریزی شده است. افرادی که ژن سفیدی مو دارند قبل از 30 سالگی دچار سفیدی مو می شوند. در حالی که بیشتر افراد در میانسالی موهایشان سفید می شود. متخصصان پوست قانون 50/50/50 را در نظر می گیرند، یعنی نیمی از جمعیت در 50سالگی حداقل 50درصد موی سفید خواهند داشت
منبع:سلامت نیوز

 


ویدیو مرتبط :
‫راز های سفید کردن دندان ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است؟



 

سفیدی موها ,رنگ‌کردن موها

 

آیا سفید شدن موها قابل برگشت است؟

در واقع باید گفت نمی‌توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد، موهای شما مطابق خصوصیت ژنتیکی و الگوی ارث خانوادگی‌تان در سن خاصی سفید می‌شود. این سفیدی موها قابل برگشت نیست و موهایی که در اثر ارث یا کهولت سنی سفید شده‌اند دیگر فاقد رنگدانه‌اند و تنها می‌توان با رنگ کردن آن را مخفی کرد...

 بعضی از افراد عادت به رنگ‌کردن موهایشان دارند یا وقتی سفید می‌شوند برای تغییر موها را رنگ می‌كنند این افراد دیگر لازم نیست دنبال آرایشگر بگردند، چون مدتی است که محصولات جدیدی به بازار آمده كه این مشکل را حل می‌کند. شاید شما هم شامپوهایی را دیده‌ باشید که می‌توان با آنها موها را رنگ کرد. این شامپوها بیشتر برای حفظ رنگ موی قبلی مفیدند، چراکه قدرت رنگ‌کنندگی چندان زیادی ندارند و معمولا با چند بار مصرف می‌توانند رنگ موی شما را به رنگ دلخواهتان تغییر دهند. عمده مصرف این شامپوها مربوط به بانوان و آقایانی است که موهای خاکستری دارند و دوست دارند به تدریج این موهای خاکستری را بپوشانند.

 به‌خصوص اگر شما موهای خاکستری داشته باشید و نخواهید یک دفعه رنگ آنها را با رنگ مو تغییر دهید تا کسی متوجه این تغییرات نشود، می‌توانید این شامپوها را امتحان کنید. منافع این روش تغییر تدریجی رنگ مو است که البته به میزان تیرگی موها هم بستگی دارد.

حفظ بیشتر رنگ مویی که آرایشگر برای شما زده و به این ترتیب لازم نیست با فاصله زمانی کوتاه به آرایشگاه بروید، مقرون به صرفه بودن و عدم آسیب به موها از دیگر مزایای آن است ولی این نوع رنگ مو روی موهای خیلی تیره بی‌تاثیر است و تغییر رنگ در آن بسیار تدریجی است و امکان رنگ‌شدن کامل موهای خاکستری هم وجود ندارد ولی باعث می‌شود کمتر به نظر برسند.

عیب دیگر رنگ موهای شامپویی این است که رنگ مو را به‌صورت دائم و مستمر تغییر نمی‌دهند. برای تغییر رنگ موها با این شامپوها، فقط لازم است این شامپوها را به موهایتان بزنید و با آن موهایتان را شانه کنید. به این ترتیب مواد رنگ‌کننده بین موهای شما پخش می‌شوند. در مرحله آخر باید 5 دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را آبکشی کنید. البته قبل از مصرف بروشور این شامپوها را بخوانید و حتما قبل از مصرف، تست حساسیت انجام دهیدیا با پزشک خود مشورت كنید.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده/متخصص پوست رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی

منبع: هفته نامه سلامت