سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

رازهای یک زرشک پلو خوش طعم که سرآشپزها نمی گویند



رازهای زرشک پلو , نکاتی برای پخت زرشک پلو


بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی كه رعایت نكته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است و به شما یک زرشک پلوی خوش طعم و خوش رنگ می دهد.

زرشك از میوه‌هایی است كه در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ زرشك قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشك سیاه در كرمانشاه. به همین دلیل زرشك‌ پلو در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط كشور معرفی شده است. بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی كه رعایت نكته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است:

1 - برای اینكه زرشک پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تكه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه كنید.

2 - پیازی كه به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای كوچك را انتخاب كنید و 2 تا 3 عدد از آنها را در ظرف‌ حاوی مرغ بیندازید.

3 - ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و كمی نمك است. مرغی كه برای زرشک پلو استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌كنم.

4 - مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ‌ شده. آب مرغ را باید در كاسه‌ای جدا از مرغ سرو كرد.

5 - روغنی كه برای سرخ كردن زرشك استفاده می‌كنید باید تازه باشد و البته كره برای این كار بهتر است.

6 - شكر را باید به زرشك در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشك‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا كند.

7 - زرشك را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشك شدنش می‌شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان‌ها می‌چسبد.

8 - برای آنكه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در ‌هاون سنگی یا چوبی آسیاب كنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این كار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

9 - برای آنكه زعفران كاملا رنگ بدهد، كره را قبل از اینكه كاملا آب شود با زرشك، زعفران و شكر در تابه‌ای بریزید و وقتی كمی حرارت دید، نصف استكان آب به آن اضافه كنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این كار عطر این ادویه را كم خواهد كرد.

10 - برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب‌كرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌كنند. این كار كاملا اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

11 - بهترین نوشیدنی همراه زرشک پلو یك لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است كه به شما پیشنهاد می‌كنم.

12 - برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشك‌ها یك قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در كنار قرمزی زرشك، ظاهر زیبایی به زرشك‌پلو خواهد داد.

اگراضافه وزن دارید
مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه 6 قاشق مرباخوری برنج میل كنید. زرشک پلویتان را با سالاد سبزی‌های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.

اگر یبوست دارید
بهتر است از روغن زیتون استفاده كنید. حتی می‌توانید به غذایی كه در بشقابتان كشیده‌اید، سبوس گندم پودرشده بیفزایید. خوردن زرشک پلو با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد و به كنترل این بیماری كمك می‌كند.

اگر كم خونی دارید
به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را كه آهن بیشتری دارد، انتخاب كنید. همراه این غذا نیز یك لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین C در آن باعث می‌شود آهن بیشتری جذب شود.

منبع : salamat.ir


ویدیو مرتبط :
‫زرشک پلو با مرغ توسط ‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رازهای درست کردن سس خوش طعم



رازهای درست کردن سس,نکاتی برای تهیه سس


دو سس مایونز و کچاپ یا همان سس گوجه فرنگی، مادر تمام سس‌ها هستند یعنی با کمی تغییر در مواد تشکیل‌دهنده و کم و زیاد کردن برخی طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌هایشان می‌توان انواع و اقسام سس‌ها را تهیه کرد. پس پایه آموزش سس‌ها آن است که ابتدا طرز تهیه این دو سس مهم را یاد بگیریم اما هنگام تهیه آنها باید به نكته‌هایی توجه كرد:

1 - هنگام تهیه سس مایونز و پس از مخلوط کردن زرده و سرکه، باید روغن را مداوم و آهسته به‌طوری که روغن حین ریخته شدن به نخی باریک تبدیل شده باشد، افزود زیرا در غیر این صورت سس می‌برد.

2 - خیلی‌ها فکر می‌کنند این سس را فقط می‌توان با دستگاه مخلوط کن تهیه کرد در حالی که با همزن‌های دستی پره‌دار نیز می‌توان این سس را تهیه کرد. البته پره‌های همزن باید زیاد باشند و این وسیله یکنواخت در کاسه‌ای که محتویات در آن وجود دارد، به حرکت درآید. سسی که با همزن دستی تهیه می‌شود، به مراتب خوش‌طعم‌تر است.

3 - روغن‌های مناسب برای تهیه این سس به ترتیب اولویت عبارتند از: روغن زیتون بدون بو، روغن آفتابگردان و روغن کانولا. به غیر از این روغن‌ها در تهیه مایونز از روغن دیگری استفاده نکنید.

4 - سفیده تخم‌مرغ در تهیه سس مایونز نباید به کار برده شود زیرا باعث بریدن سس می‌شود و حاصل کار چیزی نخواهد بود که انتظارش را دارید.

5 - برای تهیه سس مایونز، از سرکه سیب و کمی آبلیموی تازه استفاده کنید این ترکیب بوی زحم تخم‌مرغ را خواهد گرفت.

6 - سعی کنید از تخم‌مرغ‌هایی استفاده کنید که زرده کمرنگ‌تری دارند زیرا زرده‌ پررنگ، رنگ سس را خراب می‌كند و زرد خواهد شد.

7 - در تهیه این سس از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. فقط کافی است کمی به آن فلفل سیاه بیفزایید و در صورت علاقه به طعم تند، به آن کمی فلفل قرمز اضافه کنید.

8 - طعم‌دهنده‌هایی مانند گشنیز خشک، شوید، جعفری، زنجبیل رنده‌شده، کیپر یا غنچه خشک‌شده گل محمدی بهترین انتخاب‌ها برای مزه‌دار کردن سس مایونز هستند اما در صورت افزودن یکی از آنها، باید از ریختن بقیه آنها صرف‌نظر کرد.

9 - شکر یکی از اجزای اصلی سس قرمز است و انتخاب نوع آن بر طعم سس اثر دارد. باید شکر پودری باشد و بوی ماندگی و به اصطلاح «گونی» ندهد زیرا در این صورت عطر و طعم سس گوجه‌فرنگی‌ خراب خواهد شد.

10 - سرکه‌ای که در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنید، بهتر است خانگی باشد و در میان انواع سرکه‌ها، سرکه انگور قرمز و سفید از بهترین‌ها هستند.

11 - رب گوجه‌فرنگی که در تهیه این سس استفاده می‌شود، باید خوشرنگ باشد از ریختن رب‌هایی که رنگشان به سیاهی می‌زند، خودداری کنید. طعم رب هم بهتر است که ترش و شیرین باشد.

12 - ادویه‌هایی که می‌توانید در تهیه سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید، فلفل سیاه، دارچین و پاپریکا یا همان فلفل قرمز شیرین است.

13 - در صورت تمایل می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای یا به جای هر دوی آنها از عسل برای تهیه این سس استفاده کنید.

14 - برخلاف سس مایونز، هنگام تهیه سس گوجه‌فرنگی هرگز نباید به محتویات سس، آبلیمو اضافه کرد. اجزای اصلی سس کچاپ فقط شکر، سرکه و رب گوجه‌فرنگی هستند.

15 - این توصیه را در تهیه هر دو سس در نظر داشته باشید؛ اندازه‌ها بسیار مهم هستند. زیاد و كم کردن مقدار مواد اولیه اصلی، در غلظت، عطر و طعم سس‌های تهیه شده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

منبع : salamat.ir