سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد


آیا می‌دانید برای هر كدام از قسمت‌های خانه باید از چه نوع و جنس پرده‌ای استفاده كرد؟ پرده اتاق خواب حریر باشد یا كتان؟ اتاق پذیرایی چطور؟


مجله منزل - آناهیتا معنوی: تعریف ساده‌ای دارد. یك تكه پارچه كه برای جلوگیری از ورود نور یا كم‌نور كردن محیط داخلی ساختمان و همچنین برای رعایت حریم داخل منزل استفاده می‌شود. از هر كسی كه درباره پرده بپرسید همین تعریف را كم‌وبیش تحویل‌تان می‌دهد.

اما پرده فقط این نیست. طراحان داخلی به پرده به چشم یكی از مهم‌ترین عناصر چیدمان خانه نگاه می‌كنند؛ عنصری كه برای زیبایی خانه به عوامل زیادی مانند انتخاب درست طرح و نقشه و حتی جنس و بافت نیاز دارد. برای اینكه خانه‌ای امن و گرم داشته باشید از معجزه پرده‌ها غافل نشوید؛ به‌خصوص ترفندهای ساده انتخاب پرده در هر كدام از قسمت‌های خانه!

ابزار زیبایی خانه

اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری. در خانه‌های بزرگ هر كدام از این مکان ها مشخصه خاص خودشان را دارند و فضایی مجزا. این وسط اهمیت پرده اتاق پذیرایی از همه‌جا بیشتر است؛ مهم‌ترین قسمت خانه كه در دید قرار دارد و مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیرد. در خانه‌های كوچك هم كه دیگر فرقی ندارد؛ پرده نشیمن، پذیرایی و. . . همه یكی است و با اهمیت.

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد؟

برای اینكه نمای خانه را با پرده‌ها زیباتر كنید، سوای جنس خاصی كه برای پرده‌های پذیرایی در نظر گرفته می‌شود باید به طرح مناسب‌شان هم فكر كنید. در اتاق پذیرایی اغلب تلفیقی از سه یا چهار پرده را در قالب والان، دكور، پرده اصلی زمینه و پرده آستری آویزان می‌كنند كه به لحاظ جنس و حتی ضخامت با هم متفاوت هستند. پارچه پرده‌ این محیط، معمولا از میان رنگ‌های كرم، شیری، سفید، طلایی با بافت‌هایی ساده یا طرحدار انتخاب می‌شود.

این بسته به نوع دكوراسیون كلاسیك، مدرن، معاصر و. . . دارد كه شما را به سمت چه طرح و حتی جنسی می‌كشد اما نكته اینجاست كه با چند ترفند ساده می‌توانید به پرده‌های خانه جلوه بیشتری بدهید. اگر می‌خواهید سقف خانه‌تان بلند‌تر به نظر برسد، چوب پرده را هر قدر كه می‌توانید بالا ببرید. پرده‌ها هر قدر كه بالاتر باشند خانه بزرگ‌تر نشان داده می‌شود. یكی كردن پنجره‌ها هم می‌تواند خانه را بزرگ و عریض كند. اگر فضای بین دو پنجره زیاد نیست می‌توانید به جای جدا كردن پرده‌ها آنها را یك‌سره درست كنید.

این توهم كه فضای بین دو پنجره هم باز است، خانه را عریض‌تر می‌كند. برای پنجره‌های بلند از قاب‌های چوبی بالای پرده استفاده كنید و در زمانی كه پنجره‌ها كوتاه هستند، اصلا سراغ این ابزار خاص نروید. معمولا در پنجره‌های كوتاه و معمولی از پرده‌هایی استفاده می‌كنند كه حاشیه پایین‌شان تزیینات بیشتری دارد و نگاه بیننده به آن قسمت جلب می‌شود.

سعی كنید پرده‌هایی انتخاب كنید كه از بالا تا یك‌سوم پایانی ساده هستند و در یك‌سوم پایانی در قسمت پایین پنجره‌ها، طرحدار می‌شوند و نقش و نگار دارند. در پنجره‌های بلند هم می‌توانید به جای تزیینات قسمت پایین پرده، قسمت بالای آن را با رنگ یا طرح خاصی تزیین كنید؛ این‌طوری بلندی پرده‌ها كمتر به نظر می‌رسد.


طرح خوش، خواب خوش

برای انتخاب پرده اتاق خواب سوای رنگ و طرحی كه باید مورد علاقه شما باشد به مقاوم بودن جنس آن هم توجه كنید وگرنه مجبورید هرازگاهی پرده‌های رنگ و رو رفته‌تان را كنار بگذارید. برای انتخاب پرده مقاوم یك ترفند ساده یادتان می‌دهیم. كافی است پارچه را از جایی كه بریده شده كمی بكشید. اگر تار و پود پارچه به سرعت از هم جدا شد، بهتر است بی‌خیال خریدن آن شوید.

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد؟

اگر هم خیلی علاقه‌مند به خرید آن بودید ایرادی ندارد فقط باید حتما پشتش آستر بزنید تا دیگر آفتاب نتواند كاری با تار و پود پرده‌تان داشته باشد. معمولا جنس آسترها از كتان یا تترون است و زیر پرده‌های حریر نصب می‌شود. رنگ پارچه آستری باید یك درجه روشن‌تر یا یك درجه تیره‌تر از رنگ پارچه اصلی پرده باشد تا طرح و رنگ پرده اصلی در آن گم نشود یا پنجره اتاق، نمای نامرتبی پیدا نكند. برای انتخاب رنگ و طرح اتاق خواب هم باید سوای علاقه خودتان نیم‌نگاهی به در و دیوار اتاق و باقی دكوراسیون فضا داشته باشید. برای داشتن یك اتاق رویایی می‌توانید از دانتل و حریر سفید استفاده كنید.

درست است كه دانتل‌ها نازك هستند اما برای زوج‌های جوان فضایی دوست‌داشتنی ترتیب می‌دهند. اگر هم با نور زیاد رابطه‌ای ندارید و می‌خواهید اتاق خواب‌تان همیشه تاریك و تیره باشد، بهترین انتخاب مخمل است؛ آن هم در رنگ‌های گرم. این وسط تنها مشكل یك دست شدن محیط است كه می‌توان با كمی ایده آن را هم اصلاح كرد. بهترین كار استفاده از دو پارچه مخمل با رنگ مكمل هم است؛ مثلا صورتی و خاكستری، قهوه‌ای تیره و زرد و. . ..


خلاقیت بچه‌ها با پرده‌ها

اگر الان به شما بگویند كه رنگ اتاق فرزندتان با میزان خلاقیت و هوشیاری او رابطه مستقیمی دارد، آن وقت باز هم برای انتخاب رنگ پرده‌اش سراغ رنگ‌های خنثی و سرد می‌روید؟ به‌طور حتم نه. مناسب‌ترین رنگ پرده برای اتاق كودك و نوجوان خانه رنگ آبی با تلفیق زرد و سبز است چون بازتاب این رنگ‌ها هم خواب خوبی نصیبش می‌كند و هم در طول روز كلی به او انرژی می‌هد. فقط نكته اینجاست كه برای پرده اتاق كودكان هیچ‌وقت از یك رنگ تك به صورت ساده و بدون تلفیق استفاده نكنید.

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد؟

تاثیر رنگ‌ها روی اعصاب و روان بچه‌ها خیلی بیشتر از تصور ماست؛ مثلا اگر زمانی رنگ قرمز خالص یا نارنجی در اتاق كودك‌تان به كار بردید، دیگر نباید مانند قبل توقع آرامش و سكوت از او داشته باشد. این رنگ به‌شدت بچه‌ها را تحریك می‌كند یا رنگ آبی ساده كلا بچه‌ها را كم‌انرژی می‌كند. پس تلفیق رنگ‌ها در پرده اتاق بچه‌ها را فراموش نكنید. اگر اتاق كودك‌تان حسابی نورگیر است، هیچ وقت سراغ پرده‌های ضخیم نروید.

یك حریر ساده هم برای اتاق بچه‌ها كفایت می‌كند. بگذارید بچه‌ها با آفتاب آشتی كنند. اما اگر نور روی اعصاب خودتان است، می‌توانید از پرده‌ها و شیدهای تاشو استفاده كنید؛ مدل‌هایی كه این روزها حسابی باب شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. با این پرده‌ها میزان نور ورودی به خانه قابل كنترل است. مهم‌ترین مزیت این پرده‌ها در طراحی است. شما می‌توانید هر تصویری را كه خواستید روی این پرده‌ها چاپ كنید. این‌طوری دیگر لازم نیست برای شخصیت محبوب فرزندتان همه بازار را زیر و رو كنید.


خصوصی‌ترین جا را امن‌تر كنید

در طراحی معماری تازه در فضای خانه ایرانی‌ها برای سرویس‌های بهداشتی جایگاه خاصی قائل شده‌اند وگرنه تا پیش از این سرویس های بهداشتی‌ یا گوشه حیاط بودند یا در آپارتمان‌های به روزتر در پخی خانه با پنجره‌ای كوچك و نفسگیر. حالا داستان فرق كرده؛ معماران اهمیت پرداختن به سرویس‌های بهداشتی را به مردم گوشزد كرده‌اند به خصوص با المان اضافه شدن پنجره‌های عریض به این بخش حساس خانه.

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد؟

شاید كمی عجیب به نظر برسد اما خیلی از سرویس‌های بهداشتی امروزی پنجره دارند؛ البته با رعایت ممنوعیت و كنترل دید از خارج. این وسط اهمیت آویزان كردن پرده برای سرویس‌های بهداشتی بیشتر از همیشه معلوم می‌شود. پرده‌ای كه برای این فضاها انتخاب می‌شود باید در برابر رطوبت محیط مقاوم باشد؛ البته این مساله به این معنا نیست كه پرده پنجره حمام و دستشویی را حتما از جنس پلاستیكی انتخاب کنید. شید و تور هم برای پنجره سرویس های بهداشتی مناسب هستند. فقط این وسط پارچه‌های ابریشمی خط قرمز محسوب می‌شوند. ضمن اینكه باید حواس‌تان باشد پرده‌ای كه برای سرویس بهداشتی استفاده می‌كنید قابلیت شست‌وشوی ماهانه را داشته باشد چون به خاطر رطوبت منبعی برای جذب باكتری و آلودگی می‌شود.

داستان برای پرده حمام كمی متفاوت است. این پرده كه تازگی‌ها خواهان زیادی دارد، بیشتر به خاطر تغییر جلوه حمام جذاب است. رنگ پرده حمام معمولا به رنگ دیوارها انتخاب می‌شود و متناسب با نقش‌های روی دیوار؛ البته باز هم قانون خاصی وجود ندارد. اگر از پرده‌ای خوش‌تان آمده می‌توانید اول آن را آویزان كنید و بعد برای اینكه فضا زیاد شلوغ نشود تابلوها و سبدها و باقی لوازم حمام را متناسب با آن انتخاب كنید؛ مثلا اگر پرده حمام‌تان گلدار است می‌توانید پادری، حوله‌ها و. . . را هم با طرح گل‌های مشابه با آن انتخاب كنید.


با پرده پراشتها شوید

اولین مساله درباره آشپزخانه تحریك اشتهاست بنابراین در انتخاب رنگ پرده آشپزخانه باید سراغ رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی ملایم بروید. بعد از رنگ پرده جنس پرده آشپزخانه را هم باید با دقت زیادی انتخاب كرد چون در بیشتر خانه‌های امروزی بیشترین میزان نور از آشپزخانه‌ها تامین می‌شود. خود فضای آشپزخانه هم به نور فراوانی احتیاج دارد.

در هر قسمت خانه چه پرده ای باید استفاده کرد؟

چه نور طبیعی و چه نور غیرطبیعی بنابراین می‌توانید از تورهای حاشیه‌ای مخصوص آشپزخانه به اندازه‌های ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر با كناره‌های هماهنگ یا پرده‌های نیمه استفاده كنید. پرده‌های بالارونده با دوخت رومی هم می‌توانند برای پنجره‌های آشپزخانه گزینه مناسبی باشند چراكه این پرده‌ها هم فضای كمی اشغال می‌كنند و راحت جمع می‌شوند و هم نسبت به پارچه‌های دیگر متراژ كمتری می‌برند.


ویدیو مرتبط :
پخش لوازم پرده , ریشه پرده , یراق پرده , دکور پرده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده از رنگ ها در قسمت های مختلف خانه


دوست دارید خانه تان رنگی تر و جذاب تر باشد؟ دوست دارید با استفاده از رنگ ها به خانه تان تنوع بدهید ولی راهش را نمی دانید؟ این متن را بخوانید تا با راه های ساده برای افزودن رنگ به خانه آشنا شوید.

 
 
 
 
صبح بخیر: دوست دارید خانه تان رنگی تر و جذاب تر باشد؟ دوست دارید با استفاده از رنگ ها به خانه تان تنوع بدهید ولی راهش را نمی دانید؟ این متن را بخوانید تا با راه های ساده برای افزودن رنگ به خانه آشنا شوید.

1.آبی برای آشپزخانه



رنگ آبی در آشپزخانه باعث می شود تا کابینت ها و قاب عکس های سفید بیشتر به چشم بیایند. برای برقراری تعادل در آشپزخانه، در کنار دیوار آبی از رنگ های گرم مثل نارنجی یا زرد استفاده کنید. استفاده از میوه ها و سبزیجات هم به ایجاد زیبایی بیشتر کمک می کند.

2. قرمز روشن برای اتاق خواب



قرمز روشن به جذابیت بیشتر اتاق خواب کمک می کند، اگرچه فقط یک دیوار قرمز در اتاق وجود داشته باشد. استفاده از وسائلی مانند بالش ها و آباژورهای مشکی در کنار این رنگ قرمز ظاهری فوق العاده به وجود خواهد آورد. ممکن بسیاری از افراد استفاده از رنگ سبز و قرمز را در کنار هم نپسندند، ولی استفاده از یک سبز مناسب خلاف این نظر را ثابت خواهد کرد.

3. نارنجی برای قسمت ورودی



استفاده از رنگی مانند نارنجی توجه افراد را در بدو ورود جلب خواهد کرد. می توانید دیوار مقابل را هم زرد رنگ کنید و با استفاده از آینه تاثیر رنگ ها را دو برابر کنید. همچنین استفاده از یک مبل یا فرش طرحدار در کنار این رنگ نارنجی توصیه می شود.

4. سبز برای اتاق کار



اتاق کار نباید محیطی خواب آور و کسل کننده داشته باشد، به همین دلیل استفاده از رنگ هایی با تضاد زیادٍ مثلا سبز، نارنجی و قهوه ای توصیه می شود.

5. قفسه ای به شکل رنگین کمان



استفاده از اجسامی با رنگ مایه های مشابه به یک قفسه شلوغ نوعی نظم و انسجام می بخشد. پررنگ ترین اجسام را روی قسمت های اصلی یعنی بالا، پایین و وسط قفسه قرار دهید به طوری که بین آنها و اجسام کنارشان فاصله ای وجود داشته باشد.

6. سبز برای اتاق نشیمن



 استفاده از دو رنگ ملایم مانند سبزآبی و سبز پسته ای در کنار هم به اتاق نشیمن شما سرسبزی و طراوت می بخشد. می توانید از یک فرش طرحدار نیز در کناراین رنگ ها استفاده کنید.در حالت ایده آل دیوار ها باید رنگی روشن تر از یکی از رنگ های اصلی داشته باشند.