سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

در فصل پاییز هم می‌توان خانه‌ای بهاری داشت


اکنون که تابستان، چمدان پر از هیاهو و سبزسبزش را بسته و فرصتی فراهم کرده تا عطر خزان، جلوه‌ای دیگر از طبیعت را رونمایی کرده و برگ‌های رنگ به رنگ را فرش زمین کند.

همشهری 6و7: اکنون که تابستان، چمدان پر از هیاهو و سبزسبزش را بسته و فرصتی فراهم کرده تا عطر خزان، جلوه‌ای دیگر از طبیعت را رونمایی کرده و برگ‌های رنگ به رنگ را فرش زمین کند، شما هم فرصت را غنیمت بدانید و با پرورش گل و گیاه، چهره دیگری از طبیعت را مهمان خانه کنید...

چیدمان سبز خزانی

اکنون که تابستان، چمدان پر از هیاهو و سبزسبزش را بسته و فرصتی فراهم کرده تا عطر خزان، جلوه‌ای دیگر از طبیعت را رونمایی کرده و برگ‌های رنگ به رنگ را فرش زمین کند، شما هم فرصت را غنیمت بدانید و با پرورش گل و گیاه، چهره دیگری از طبیعت را مهمان خانه کنید.

 اگرچه در حال حاضر در نوع ساخت و ساز و معماری اغلب آپارتمان‌ها، میزان نور دریافتی مورد توجه قرار گرفته، اما هنوز آپارتمان‌هایی وجود دارند که فقط یک یا دو پنجره داشته که آن هم نور زیادی ندارد و پرورش گل و گیاه را در پاییز دشوار می‌کنند.

اگر به پرورش گل و گیاه اهمیت می‌دهید؛ گام نخست برای رسیدن به هدف‌تان آن است که هنگام انتخاب خانه، آپارتمانی را بپسندید که حداقل یک یا دو پنجره رو به جنوب یا شرق داشته باشد.

چنین پنجره‌هایی اغلب شش الی هفت ساعت نور مستقیم خورشید دارند و مکان مناسبی را برای پرورش گیاهان آپارتمانی فراهم می‌کنند. البته اینکه شما در کدام طبقه از آپارتمان زندگی می‌کنید هم مساله مهمی است.

 به این دلیل که طبقه‌های پایین، مدت زمان کمتری نور آفتاب را دریافت می‌کنند. ابعاد پنجره‌ها هم تاثیر به سزایی در نورگیری خانه دارد، برای مثال خانه‌هایی که پنجره‌های قدی دارند، میزان نور بیشتری دریافت خواهند کرد. از آنجا که گلدان‌ها روی زمین قرار می‌گیرند، از پنجره‌های قدی نور بیشتری به سمت پایین منتشر می‌شود.

قدم زدن در بازار گل

چیدمان سبز خزانی

اگر آپارتمان‌تان نور کمی دارد نگران نباشید. در طبیعت، گیاهان بسیاری نیز وجود دارند که چندان به نور احتیاج نداشته و با حداقل روشنایی نیز به خوبی رشد می‌کنند. این قبیل گیاهان را بشناسید و فقط از آنها برای تزیین خانه استفاده کنید.

 هنگامی که در باغ گل یا مراکز فروش گل و گیاه قدم می‌زنید، متوجه خواهید شد که بعضی از گلدان‌های گل بیرون از سوله‌ها و بعضی دیگر در سوله نگهداری می‌شوند. گل‌هایی که بیرون از سوله هستند به نور آفتاب نیاز دارند.

 بنابراین باید آنها را در باغچه بکارید. اما آنهایی که داخل سوله هستند، معمولا گیاهان آپارتمانی بوده و نیازشان به نور متفاوت است.

اگر در پرورش گل و گیاه تازه‌کار هستید؛ کمی بیشتر هزینه کنید. اغلب مردم ترجیح می‌دهند گلدان کوچکی از گلی‌ را تهیه کرده و آن را پرورش دهند‌.

 این مساله ایرادی ندارد اما برای افراد تازه کار به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به این دلیل که گیاهان نیز مانند دیگر موجودات در اوایل زندگی خود نیاز به مراقبت بیشتری دارند و این مساله احتمال خشک شدن گل را پس از انتقال به خانه افزایش می‌دهد. بهتر است تعداد گلدان کمتر ولی با ابعاد متوسط را برای شروع انتخاب کنید‌.

گیاهان غیر آفتاب‌پرست


اگر نور کافی در اختیار ندارید از خریدن گیاهان آفتاب‌پرست بگذرید‌؛ چون این گل‌ها در فصل پاییز خیلی سریع خوشحالی‌تان را از بین می‌برند. به این دلیل که با کمبود تابش نور آفتاب به سرعت پژمرده می‌شوند.

علاوه براینکه ممکن است این وضعیت شما را از ادامه کشت و پرورش گل‌ها مایوس و منصرف کند. گیاهانی که به شما معرفی می‌کنیم از آن دسته گیاهانی هستند که در محیط کم نور نیز به خوبی رشد می‌کنند.

‌ همیشه بهار یا پپرومیا

چیدمان سبز خزانی

این گیاه یعنی همیشه بهار( peperomia ) بیش از هزار گونه دارد و به دلیل نیازهای بسیار محدودش به نور، در اغلب خانه‌ها یافت شده و به‌راحتی رشد می‌کند. اشکال مختلف برگ‌ها و رگه‌های سفید رنگ، به این گیاه جلوه ابلق داده است. گونه‌های مختلف آن به شکل‌های مختلف رشد می‌کنند.

گیاه آپارتمانی همیشه سبز به نور مستقیم احتیاج ندارد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم چنانچه پرنورترین پنجره خانه، پنجره غربی یا شرقی است، گل همیشه بهار انتخاب اول شما باشد.

انواع ابلق این گیاه به نور بیشتری احتیاج دارد. ساقه و برگ‌های گیاه همیشه بهار برای رشد بیشتر نیازمند گرماست؛ بنابراین آن را در گرم‌ترین منطقه خانه قرار دهید.

برگ‌های ضخیم و شکننده گل همیشه بهار ممکن است شما را به اشتباه بیندازد به طوری که تصور کنید همواره شاداب است و نیاز خاصی ندارد. در حالی‌که اگر نیازهای این گیاه برطرف نشود، ناگهان چروکیده شده و برگ‌ها از انتها جدا می‌شوند.

 رطوبت یکی از نیازهای اساسی این گیاه است. به همین دلیل یک یا دو مرتبه در هفته برگ‌های آن را با اسپری آب‌پاشی کنید.

از آبیاری بیش از اندازه گیاه خودداری کنید در غیر این صورت برگ‌ها سیاه شده و می‌افتد. برای این منظور هنگامی که خاک گلدان خشک شد، وقت آن رسیده تا با مقدار کمی آب طراوت گلدان را بازگردانید.

 اگر گلدان در مکانی کم نورتر مانند پنجره غربی یا شرقی قرار دارد تنها کافی است هر دو هفته یک مرتبه گلدان را آبیاری کنید.چنانچه هنگام آبیاری گیاهان از خشک بودن خاک مطمئن نبودید می‌توانید انگشت‌تان را روی خاک گلدان و نزدیک به گیاه قرار دهید و میزان رطوبت را بسنجید.

یکی از مهم‌ترین رمز‌های پرورش گیاهان در خانه آن است که پس از خریداری گیاه و انتقال به خانه تا مدتی گلدان آن تعویض نشود.

بسیاری از ما عادت داریم به محض آوردن گلدانی به خانه، ابتدا گلدان آن را تعویض کنیم . اگرچه یکرنگ و یک مدل کردن گلدان‌ها تاثیر به‌سزایی در نمای خانه دارد، اما باید دست نگه داشت .

اغلب گل‌ها مدت زیادی را در فضای گلخانه رشد کرده‌اند و به محض تعویض جای آنها دچار استرس شده و ممکن است دچار ریزش برگ شود. به همین دلیل اجازه ندهید تعویض گلدان نیز استرس مضاعفی برای گل باشد.

مدت چند ماه گل مورد نظر را در گلدان اولیه نگهداری کنید و پس از عادت کردن و ادامه رشد گیاه، گلدان آن را تعویض کنید. برای این کار گلدان اولیه را در گلدان جدید و همرنگ با دیگر گلدان‌ها قرار دهید. گل همیشه بهار به دلیل نور کمی که نیاز داشته و ریشه‌های کم حجمی که دارد، اغلب نیازی به تعویض گلدان پیدا نمی‌کند.

‌گیاه آپارتمانی شمشیری Snake Plant
چیدمان سبز خزانی

این گیاه که با نام‌های دیگری از جمله سانسوریا نیز شناخته می‌شود در محیط کم نور آپارتمان به راحتی رشد می‌کند. چنانچه این گیاه در معرض نور زیادی قرار گیرد بیشتر جوانه زده و به اصطلاح پرپشت‌تر می‌شود اما نگران نباشید در محیط کم نور خانه نیز بسیار مقاوم بوده و تنها سرعت رشد آن کمتر می‌شود.

تعجب نکنید اگر مدل کوتاه‌تری از این گیاه را با همین نام در بازار یافتید زیرا گیاه آپارتمانی شمشیری در دو مدل پایه کوتاه و پایه بلند وجود دارد که شرایط نگهداری آن به یک شکل است.

هنگام خرید توجه کنید گیاهی با برگ‌های سبز تیره‌تر انتخاب کنید تا پس از انتقال به خانه مقاومت بیشتری نسبت به تغییر محل داشته باشد.ریشه‌های این گیاه بسیار قوی و ضخیم است بنابراین پس از مدتی که گیاه به شرایط خانه شما عادت کرد بهتر است گلدان آن را تعویض کنید.

در فصل بهار و تابستان از کودهای شیمیایی برای تغذیه گیاه استفاده کنید تا به رشد بهتر آن کمک کند.‌

چنانچه گلدان شما پر از برگ‌های شمشیری شده است در اواخر فصل زمستان بوته‌های آن را از قسمت ریشه جدا کنید و در گلدان‌های متعددی بکارید. هرگز این گیاه را بیش از اندازه آبیاری نکنید در غیر این صورت ریش‌‌های آن می‌پوسد.در فاصله بین هر آبیاری باید خاک آن کاملا خشک شود.

‌نخل مرداب (CYPERUS)


چیدمان سبز خزانی

این گیاه نیاز نوری زیادی نداشته و به راحتی قابل پرورش در خانه است. نخل مرداب بسیار زیباست و رشد خوبی دارد به علاوه آنکه ساقه‌های آن به سرعت قد کشیده و تا ارتفاع دو تا سه متری نیز رشد می‌کند. این گیاه همیشه تشنه است و انتهای ریشه آن باید همواره مرطوب باشد به همین دلیل بهترین روش برای نگهداری آن این است که ته گلدان بزرگتری یک ردیف سنگ ریزه ریخته و گلدان نخل را درون گلدان بزرگ‌تر قرار داد و همیشه گلدان بزرگ‌تر را پر از آب نگه داشت تا همواره آب در دسترس ریشه‌ها قرار گیرد.

نخل مرداب به نور زیادی احتیاج ندارد بنابراین آن را در قسمت کم نور خانه خود می‌توانید نگهداری کنید مهم آن است که جای آن را تعویض نکنید و اجازه دهید گل به شرایط جدید عادت کند. به جز نخل مرداب، نخل‌های‌ زینتی دیگری نیز وجود دارند که به دلیل نیاز نوری کم در خانه قابل نگهداری است. آفتاب مستقیم برگ‌های نخل را زرد و خشک می‌کند.

یک روز در میان با انگشت، خاک گلدان را لمس کنید و به محض خشک بودن خاک آن را آبیاری کنید. گیاهان خانگی همیشه طراوت و شادابی را به فضای خانه منتقل می‌کنند و باعث تلطیف هوا می‌شوند‌.

 گیاهانی که به نور زیاد خورشید نیاز ندارند بهتر است در نشیمن و در گوشه‌ای دنج قرار گیرند تا از یک سو به چشم‌نوازی زیبا برای فضای اتاق تبدیل شوند و از سوی دیگر لذت تنفس در فضایی خالص و عمیق را به ساکنان خانه هدیه دهند‌.


ویدیو مرتبط :
تصاویر رویایی و بسیار قشنگ از فصل پاییز+آهنگ فصل پاییز*

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایده هایی در دکوراسیون خانه برای فصل پاییز



نحوه چیدمان پاییزی خانه, ایده های پاییزی خانه

ترکیبی از وسایلی که باعث می شوند خانه گرم و دنج به نظر برسد، برای فصل پاییز مناسب است


ترکیبی از دکوراسیون و وسایلی که باعث می شوند خانه گرم و دنج به نظر برسد، برای فصل پاییز مناسب است. می توانید دکوراسیون خود را با الهام از فصل پاییز ایجاد کنید و از ابزارها و چیزهایی مانند مخروط های کاج و برگ های رنگارنگ که در طبیعت یافت می شوند، استفاده کنید. این دکوراسیون می تواند به فضای خسته کننده، شور و نشاط ببخشد.

 

دکوراسیون پاییزی,ایده برای دکوراسیون پاییزی

با تزیین دیوار با الهام از فصل پاییز، می توانیم مبلمان موجود و دکور اتاق را بهتر کنیم


دکوراسیون دیوار فصلی
یک راه آسان برای اینکه ظاهر خانه را متناسب با فصل درست کنیم، تزیین دیوار است. با تزیین دیوار با الهام از فصل پاییز، می توانیم مبلمان موجود و دکور اتاق را بهتر کنیم. تاج گل را خودتان با شاخه های توت درست کنید. گل های خشک و برگ ها را در یک پایه فوم قرار دهید. در اطراف تاج گل از روبان های نارنجی و طلایی استفاده کنید تا به اتاق طراوت بدهد. قفسه های دیواری، طاقچه ها، میز و بوفه مکان های ایده آلی برای قرار دادن شیشه های پر از مخروط کاج های طلایی رنگ شده هستند.

 

آشنایی با ایده های پاییزی, تزیین پاییزی خانه

برای اینکه یک میز خلاقانه پاییزی داشته باشید، از یک کدو تنبل به جای جعبه چوبی استفاده کنید


گل های پاییزی
گل ها فقط مخصوص فصل بهار و تابستان نیستند. رنگ های پاییزی را با گل های طبیعی یا مصنوعی به خانه خود بیاورید. در یک جعبه چوبی گل هایی که ساقه آنها را در یک فوم فرو کرده اید، برگ های مصنوعی پاییزی و رزهای قرمز و نارنجی و زرد بگذارید. اگر ترجیح می دهید از گل های تازه استفاده کنید، قبل از اینکه گل ها را درون فوم قرار دهید، فوم را در آب قرار دهید تا خیس بخورد. برای اینکه یک میز خلاقانه پاییزی داشته باشید، از یک کدو تنبل به جای جعبه چوبی استفاده کنید.

پارچه هایی با رنگ های پاییزی
برای اینکه در طول روزها و شب های سرد پاییزی به خانه خود گرما ببخشید، از تزیین اتاق با پارچه استفاده کنید. یک صندلی با رنگ خنثی را با پارچه های قرمز، نارنجی و شطرنجی زرد و سبز بپوشانید. از یک پتو با طرح های قرمز و نارنجی و طرحهای پاییزی استفاده کنید و کوسن های تابستانی خود را با کوسن هایی با طرح های کاج، برگ های پاییزی و سیب های قرمز و سبز، عوض کنید. اگر روی دیوار یک فضای بزرگ برای پر کردن دارید، آن را با یک لحاف با طرح برگ های پاییزی پرکنید. میز ناهار خوری را با یک رومیزی یا حصیر به شکل برگ بپوشانید.

 

ایده دکوراسیون پاییزی,دکوراسیون خانه برای فصل پاییز

شمعدان های چوبی با شمع های مخروطی به رنگ های پاییزی، به میز آشپزخانه ظاهری شیک می دهد


شمع های رنگارنگ
یکی از ساده ترین راه ها برای داشتن دکوراسیون پاییزی، استفاده از شمع های تزیینی است. برای یک ظاهر هنرمندانه، در شمعدان های مکعبی، شمع های مکعبی به رنگ های طلایی، قهوه ای شکلاتی، نارنجی به رنگ کدو تنبل و قرمز به رنگ برگ های پاییزی قرار دهید. شمعدان های چوبی با شمع های مخروطی به رنگ های پاییزی، به میز آشپزخانه ظاهری شیک می دهد. اگر مهارت دارید، کدو تنبل های سفید و نارنجی کوچک را خالی کنید و داخل آنها شمع قرار دهید.


منابع : phow.ir