سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

در بازار کفش چه می گذرد؟


فرقی نمی کند چقدر پول داشته باشید. بازار کفش زمان زیادی است که از دوران اوج خود دور شده!





روزنامه هفت صبح - کیاوش حافظی: بیشتر ما هنوز خاطره آن روزها را فراموش نکرده ایم؛ وقتی که پدر و مادرها دست بچه هایشان را می گرفتندن و با خود به بازار می بردند و در نهایت هم با کفش و لباسی یکی دو سایز بزرگتر به خانه برمی گشتند، در آن زمان تئوری ساده ای وجود داشت که می گفت برای بچه ها کفش و لباس بزرگتر بخرید تا وقتی قد کشیدند هم اندازه شان شود.

زمان زیادی از آن روزها می گذرد. حالا عمر لباس ها آنقدر زیاد نیست که تئوری قدیمی درست دربیاید. کفش و لباسی که می خرید به زحمت یک سال عمر می کند. اوضاع در بازار کفش به مراتب بدتر است. در بازارهای سنتی به سختی می توان کفشی پیدا کرد که به دل بنشیند.

در بازار کفش چه می گذرد؟

بیشتر تولیدات ساخت کشور چین هستند و بی کیفیت. قیمت هایشان اگرچه بالاست اما زود خراب می شوند. در همان مدت زمان کمی هم که عمر می کنند هزار دردسر درست می کنند؛ مصائبی مثل زخم کردن پا و بو گرفتن، چندتایی برند ایرانی هم هستند که وارث تاج و تخت کفش بلا و کفش ملی هستند. روزهای طلایی این برندها مدت ها پیش تمام شده است. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که با «کیکرز» سال ها خاطره دارند، وضع بی نهایت تاسفبار است.

ناامیدی وقتی به اوج می رسد که آتش به مال خود بزنید و در جستجوی کیفیت، روانه فروشگاه های برند شوید. یکی دو سال بیشتر از ورود آنها به بازار ایران نمی گذرد. پرچمدارشان Geox یا ecco هستند اما قیت هایشان خیلی زیاد است و تنوع زیادی ندارند. به سختی می توان در ویترین مغازه یا داخل قفسه های شیک شان دوتا کفش ایده آل پیدا کرد. تنوع کفش ها در فروشگاه های آدیداس و نایکی و اسکچرز و سالمون هم چندان تعریف ندارد. تنها راه ممکن پابرهنه ماندن است. می شود؟

بازار سنتی

در همان قدم های اول بازار کفش سنتی اختلاف قیمت های بالایی را می بینیم. کفش ها از 70 هزار قیمت دارند تا 500 هزار تومان. کفش های مرغوب مردانه چرم که داخلی هستند و چرمشان از تبریز می آید، از 125 هزار تومان شروع می شوند و تا 200 هزار تومان هم می رسند. قیمت متوسط کفش های زنانه داخلی هم از 90 تا 120 هزار تومان است.

در بازار کفش چه می گذرد؟

فروشندگان می گویند کفش های ایرانی کیفیت مرغوب تری دارند، کفش های چرم داخلی را تهیه کنید. با اینحال کفش های خارجی یا همان چینی هم وجود دارد که با قیمتی پایین تر عرضه می شوند. فروشندگان این کفش ها را مرغوب نمی دانند و می گویند اگر دنبال کفش خارجی با کیفیت هستید باید به سراغ آنهایی بروید که قیمت شان حدودا از 300 هزار تومان شروع می شود.

فروشندگان می گویند این روزها کفش های چینی کمتر در بازارهایی مثل بازار کفش میدان فردوسی پیدا می شود اما کماکان این کفش ها حضور دارند. چرم کفش های داخلی از چرم گوساله شده و در تهران یا تبریز دوخته می شود. با اینحال معمولا چرم ها را از تبریز وارد تولیدی های کفش تهران می کنند.

در بازار کفش چه می گذرد؟

در کفش های بوت نیز قیمت ها از 140 هزار تومان شروع می شود. کفش فروشان می گویند مردم در خرید کفش حتما به زیره کفش توجه کنند. زیره ترموی پاک کنی جزو بهترین زیره هایی است که در کفش به کار می رود. معمولا کفش هایی که با این زیره کار می شوند بین 140 تا 150 هزار تومان قیمت دارند. به گفته فروشندگان کفش زیره PU هم بیشتر در کفش های راحتی استفاده می شود که قیمت کفش ها را به 130 تا 150 هزار تومان می رساند. در میان کفش های سنتی چند سالی می شود برندهایی مطرح شده اند. در این برندها قیمت ها تفاوت چندانی با بازار کفش نمی کند.

در کفش نادر، چرمی که برای کفش ها استفاده می شود چرم تبریز است. قیمت کفش های این برند به میزان ثابتی هستند. کفش های مردانه 140 هزار تومان و کفش های زنانه 120 هزار تومان قیمت خورده اند. برای کسانی هم که به دنبال کفش زمستانی هستند، این برند، بوت هایش را به قیمت 200 هزار تومان قیمت گذاشته است.

در کفش های مردانه شیفرز نیز قیمت ها بین 165 هزار تومان تا 260 هزار تومان است. کفش های زنانه این برند نیز از 100 تات 260 هزار تومان قیمت دارد. کفش های این برند همگی از چرم تبریز هستند که تحت لیسانس شیفر آلمان تولید می شوند.

در بازار کفش چه می گذرد؟

یکی از فروشندگان درخصوص معایب کفش چینی می گوید چرم این کفش ها اصل نیستند، به همین خاطر از خود بو تولید می کنند. یکی از مشتریان هم معتقد است جنس های ایرانی هم کیفیت خود را از دست داده اند. او می گوید ماه گذشته کفشی خریده که درز آن در کمتر از دو هفته باز شده است. البته فروشنده در این خصوص می گوید در هر 100 عدد ممکن است یک بار چنین اتفاقی بیفتد که البته به خاطر جنس ایرانی آن نیست. او معتقد است ممکن است کارگری که در تولیدیی کار می کند، زیره کفش را قبل از چسباندن به رویه به درستی شستشو نکرده باشدو اگر چنین اتفاقی افتاد، مشتری باید کفش را به همان مغازه که از او خریداری کرده است ببرد تا آن را برای تعمیر به تولیدی یا کارخانه بفرستد.

این فروشنده می گوید جنس چینی با قیمتی دو برابر نسبت به کیفیتش عرضه می شود و اگر در کفش های ایرانی این اتفاقات می افتد، در جنس چینی بیشتر دیده می شود.

در میان برندها

بازار کفش های خارجی تنها در یک کلمه خلاصه می شود؛ جنس چینی. البته به صورت معدود جنس ایرانی پیدا می شود که در بالاترین قیمت خود 110 هزار تومان قیمت دارند. فروشندگان می گویند مردم به کفش های ایرانی تمایل چندانی نشان نمی دهند چرا که کیفیت کفش های خارجی را ندارند. کفش های خارجی هم از 120 هزار تومان پیدا می شوند. بعضی از مردم می گویند اگر دنبال کفش غیرسنتی هستید تنها باید به سراغ برندها رفت. اگرچه برندها زمانی برو بیایی داشتند اما امروزه هم با یک زیر و رو کردن بازار می توان یک کفش جان دار پیدا کرد. البته به خاطر قیمت بالای برندها، باید بدانیم فروش ویژه هر برند چه زمانی شروع می شود تا بتوانیم از تخفیفات ویژه آن استفاده کنیم. حال به فروشگاه های برندهای مختلف سری زده ایم تا اوضاع برندها را از نزدیک مشاهده کنیم.

در بازار کفش چه می گذرد؟

کفش های نایک با قیمت 365 هزار تومان شروع می شوند و به یک میلیون تومان می رسند. فروشنده این نمایندگی می گوید کلکسیون کفش های جدید نایک معمولا هر دو هفته یک بار می رسد. به گفته این فروشنده بیش از نیمی از کفش ها در همان یک یا دو روز اول به فروش می روند، بنابراین مشخص نیست تخفیفات ویژه این محصولات چه زمانی می رسد اما موقع فروش ویژه این کفش ها 25 درصد تخفیف خواهند خورد. محصولات این برند در چین، ویتنام و اندونزی تولید می شوند. البته در بین کفش های نایک خبری از بوت نبود.

کفش های ریبوک علاوه بر چین در اندونزی هم تولید می شوند. جدیدترین کفش های این برند دو هفته ای است که وارد بازار شده اند. البته برای کسانی که به دنبال بوت هستند این برند اصلا مناسب نیست چرا که کفش مناسب فصل زمستان در آن پیدا نمی شود.

در بازار کفش چه می گذرد؟

قیمت کفش های ریبوک از 185 هزار تومان شروع می شود و به 557 هزار تومان می رسد. تخفیفات ویژه این برند از بهمن ماه شروع می شود که ممکن است بین 30 تا 50 درصد باشد. ریبوک حداقل ماهی یک بار از کلکسیون جدید کفش خود رونمایی می کند.

کفش های پوما نیز به تازگی در ویترین نمایندگی ها قرار گرفته اند. این کفش ها آلمانی هستند اما باز هم نام چین، اندونزی و ویتنام را به عنوان کشور سازنده یدک می کشند. قیمت کفش ها از 350 هزار تومان شروع شده و به یک میلیون تومان ختم می شود. فروش ویژه این محصولات در بهمن ماه شروع می شود که تخفیف های آن بین 30 تا 50 درصد خواهد بود.

در میان کفش های آدیداس، ارزان ترین کفش 200 هزار تومان است. البته اوج قیمت های آن به یک میلیون و 600 هزار تومان می رسد. این قیمت ها مربوط به کفش های رانینگ آدیداس است. آدیداس جزو برندهایی است که بوت هم دارد. کفش های بوت آدیداس بین 438 تا 688 هزار تومان قیمت دارند. محصولات آدیداس آلمانی هستند اما در چین، اندونزی و ویتنام تولید می شوند. طرفداران کفش های بالای یک میلیون تومانی این برند ورزشکاران هستند. البته در این برند معدودکفش های آلمانی هم وجود دارد که یک میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارند که کفش های کوچک و نسبتا سنگین تری هستند.

در بازار کفش چه می گذرد؟

آدیداس فروش ویژه خود را دو بار در سال شروع می کند، یک بار در آخر تابستان و یک مرتبه هم در انتهای زمستان. معمولا در فروش ویژه این برند 25 تا 40 درصد تخفیف ارائه می شود.

سالامون نیز جزو برندهایی به حساب می آید که چند سالی است طرفداران زیادی پیدا کرده است. در نمایندگی این برند کفش های رانینگ از 395 هزار تومان تا 700 هزار تومان قیمت دارند. قیمت بوت ها نیز از 400 هزار تومان شروع می شود و به 850 هزار تومان می رسد. محصولات این برند هم با نام چین، اندونزی و ویتنام عجین شده است. فروش ویژه سالامون آخر سال با ارائه تخفیف های 25 درصدی شروع می شود.

در بازار کفش چه می گذرد؟

مردم درخصوص محصولات این کفش ها به دو نکته اصلی اشاره می کنند. ابتدا، قیمت بالای این برندهاست به طوری که در تخفیفات ویژه هر کدام از این برندها، معمولا کفش هایی فروخته می شوند که با وجود تخفیف 40 تا 50 درصدی 250 تا 350 هزار تومان فروخته می شوند. مسئله دیگر در خصوص این برندها این است که کفش ها همگی شبیه هم هستند و حتی ممکن است با دیدن آنها بگویید همه اینها از یک مدل هستند و تنها فرم رنگ آمیزی شان با دیگری فرق می کند.


ویدیو مرتبط :
قطاری که روزی هشت مرتبه از داخل بازار می گذرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در بازار دلار چه می‌گذرد؟



 نرخ ارز , قیمت دلار

در بازار دلار چه می‌گذرد؟

به دنبال توافق هسته ای ایران و کشورهای ۵+۱ در ژنو، همه امروز منتظر سقوط قیمت دلار و سکه بودند، بازار اما، هنوز میل به مقاومت دارد.

از میدان فردوسی که شروع میکنی به حرکت، با صرافی هایی مواجه می شوی که تمایلی به خرید و فروش ارز ندارند و تابلوهای قیمتی شان را خالی از قیمت دلار می بینی، وقتی از صرافها راجع به آینده قیمت دلار می پرسی، با بی تفاوتی، خبر از آینده ی مبهم قیمت ها می دهند، سکه ولی در فروش قیمتی حدودا 860 هزار را به خود می بیند.

دست فروشها در این میان اوضاع عادی دارند، همانند روزهای قبل دلار را، از ۲۹۰۰ می خرند و تا ۲۹۲۰ تومان. از میدان فردوسی که به سمت چهار راه استانبول می روی، صرافی ها تابلو قیمت شان روشن است، ۲۹۱۰ تا ۲۹۲۰، سکه هم تقریبا ۸۵۵ هزار تومان هم قیمت خورده است.

چهار راه استانبول اما غوغایی به پا است، خرید و فروش در جریان است و هرچه ارز داشته باشی می خرند و هرچقدر بخواهی می فروشند. وقتی از دست فروشها سوال قیمت روزهای آینده را می کنی، جواب درستی نمی گیری، همه سردرگمند، یک نفر پیشنهاد می دهد هرچه دلار داری بفروشی و یک نفر می گوید صبر کن و قیمت دوباره بالا میرود.

در این میان مصاحبه دست فروشان ارز با دوربین یک شبکه آلمانی جالب است، همه دست فروشان ارز، که اغلب هم جوانان هستند، با خوشحالی از توافق هسته ای یاد می کنند و معتقدند با این توافق، رونق به بازار ارز برگشته است.

چهار راه استانبول شبیه یک میدان ورزشی شده است، اوضاع بازار مزایده است و مناقصه، یکی دو جوان بالا ایستاده اند و قیمت خرید را تعیین می کنند، بارها تکرار می کند که صد تا نقدی و با انگشت عدد ۳ را نشان می دهد. از یکی از دست فروشها می پرسم یعنی چی؟ و او می گوید صدهزار دلار را نقداً به قیمت هر دلار ۲۹۳۳ تومان می خرد!

ظاهرا که هنوز موج کاهش قیمتی به بازار ارز نرسیده است، و باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه می شود، اما زمزمه های کاهش قیمت ارز و سکه شنیده می شود.

 فعلان بازار ارز اما به نوعی نگران اقدامات و اظهارات دستوری مقامات بانک مرکزی برای جلوگیری از کاهش قیمت ها نیز هستند، زیرا آخرین باری که دلار در این حوالی قیمتی دیده شد، با ورود رئیس بانک مرکزی، دوباره نرخ دلار به بالای سه هزار تومان رفت.

/ایرنا