سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

دردسرهای پرمویی در زنان



 

دردسرهای پرمویی در زنان

 

از تفاوت های مردان و زنان، یكی هم موقعیت متضاد آنان با پدیده «مو» است. اگر آقایان با مشكلاتی مثل ریزش مو و طاسی سر دست به گریبانند و در پی درمان به كاشت مو پناه می برند، برعكس خانم ها با مشكلی به نام پرمویی و موهای زائد مواجه می شوند و با انواع روش ها از لیزر تا اپیلاسیون به جنگ با این پدیده مزاحم بر می خیزند.

 

از تفاوت های مردان و زنان، یكی هم موقعیت متضاد آنان با پدیده «مو» است. اگر آقایان با مشكلاتی مثل ریزش مو و طاسی سر دست به گریبانند و در پی درمان به كاشت مو پناه می برند، برعكس خانم ها با مشكلی به نام پرمویی و موهای زائد مواجه می شوند و با انواع روش ها از لیزر تا اپیلاسیون به جنگ با این پدیده مزاحم بر می خیزند.

 

بدیهی است كه این مساله از منظر زیباشناسی و روان شناختی برای خانم ها نه صرفا یك مشكل جسمی كه عوارض روانی هم در پی خواهد داشت. چه بسا زنان و دخترانی كه به دلیل این مشكل مورد طعنه و كنایه دیگران قرار گرفته اند، دچار ضعف اعتماد به نفس شده اند. همین نارضایتی از ظاهر گاهی موجب می شود كه آنان دست به خود درمانی بزنند یا تحت تاثیر هرگونه تبلیغات تجاری در درمان این مشكل، سلامت خود را به خطر بیندازند.

 


● بیماری نهفته

 

اخیرا محققان انگلیسی دریافتند كه پرمویی در زنان تنها یک مشکل ظاهری نیست، بلکه می تواند علامت یک بیماری نهفته در آنها باشد. نزدیک به ۱۵ درصد از زنان، دارای موهای زائد هستند که یک اختلال هورمونی در اکثر موارد می تواند عامل اصلی آن باشد. علت ۷۰ تا۸۰ درصد وجود این موهای زائد می تواند نوعی سندرم تخمدان(PCOS) باشد. علاوه بر PCOS که عامل اصلی ناباروری است، علت نادرتر این مساله می تواند وجود تومور و یا اختلال در کار تیروئید و همچنین استفاده از داروهای خاص باشد. البته طبق آمارها بیش از ۱۰درصد جمعیت زنان كشورمان با آن درگیرند.

 

به طور كلی از نظر بافت شناسی روی پوست انسان ۳ گونه مو رشد می كند؛ یكی موهای دوران جنینی هستند كه پس از تولد از میان می روند، دیگری موهای ظریف و كرك مانندی كه تقریبا تمام سطوح پوست انسان را پوشش می دهند و در نهایت، موهای ضخیم تیره و مجعد كه در مردان و زنان دیده می شوند. به رشد بیش از اندازه مو در مکان های خاصی از صورت و بدن خانم ها هیرسوتیسم یا پرمویی گفته می شود. رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) كه در زنان از تخمدان ها و غدد فوق كلیوی ترشح می شوند،مرتبط است. وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان كاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود. در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علتی برای آن پیدا نمی كنیم. دكتر پوریا پیروزمند، متخصص پوست و مو درباره علل این بیماری می گوید: به طور كلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی كنیم، در چند دسته می توان آن را بیان كرد؛ اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیك و داروها. شایع ترین اختلالی كه با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی كیستیك یا همان كیست های تخمدانی است.

 

 

● كم كاری تیروئید

 

از علل دیگر در این دسته می توان به كم كاری تیروئید اشاره كرد. آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند كه سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند. فنی توئین، دیازپوكساید، مینوكسیدیل و سیكلوسپورین هم داروهایی هستند كه باعث پرمویی می شوند. به گفته دكتر پیروزمند، از مهم ترین دلایل پرمویی ارث است. نژاد آسیایی و مدیترانه ای و ازجمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند.

 

دكتر فرانك احسانی، متخصص پوست هم معتقد است: پر مویی در صورت، گردن و سینه زنان بیماری محسوب می شود و جزو درمان های زیبایی نیست. این علامت ها می تواند نشانه اختلالات غددی مانند هیپوفیز، تیروئید، تخمدان ها و غدد فوق كلیوی و برخی از بیماری های داخلی باشد یا بدون وجود عدم تعادل هورمونی نشانه افزایش حساسیت بافت ها به هورمون مردانه تستوسترون یا بیش سازهای آن در بدن باشد و در نتیجه این هورمون مردانه را فعال كرده و ایجاد علائم مردانگی می كند. در این گونه موارد معمولا عادت ماهانه به طور طبیعی رخ می دهد و بیمار علائم غیرطبیعی دیگر ندارد ولی در هنگامی كه اختلالات غددی وجود دارد معمولا علائمی مثل اختلال قاعدگی، كاهش موهای سر، جوش های صورت، افزایش حجم عضلانی و چاقی می تواند همراه پرمویی باشد.

 

این متخصص پوست و مو با تاكید بر این كه با مشاهده نخستین علائم پرمویی به متخصص پوست مراجعه شود، می گوید: بعد از یك شرح حال و معاینه اولیه بالینی معمولا علت پرمویی مشخص می شود و همچنین آزمایش هورمونی و سونوگرافی تخمدان به تكمیل و تعیین روند درمانی بیمار كمك خواهد كرد. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند علت دیگری برای رشد موهای زاید باشد. بارداری نیز ارتباط معنی داری با این مساله دارد. بیشتر زنان در زمان بارداری به درجاتی از پرمویی دچار می شوند که در صورت، واضح تر از نواحی دیگر است . این پرمویی در نتیجه اثرات هورمونی دوران بارداری است و در فواصلی بعد از زایمان از بین می روند.

 


● درمان

 

به هر حال از آنجا كه هر دردی درمانی دارد این مشكل نیز قابل درمان و كنترل است و برای معالجه آن راه های گوناگونی وجود دارد. مثلا روش های موضعی مختلفی وجود دارد كه بیشتر خانم ها با آنها آشنایی دارند. استفاده از موچین، تراشیدن، موم ها و موبرهای شیمیایی، سفیدكننده ها و رنگ برها از روش های موضعی سنتی هستند.

 

اپیلاسیون، دپیلاسیون، الكترولیز و لیزر از دیگر روش ها و تكنیك هایی هستند كه امروزه به كار می روند. برای همه زنان درمان زیبایی و داروهایی که اثر هورمون های مردانه را بر پیازهای مو کم می کنند کمک کننده است، اما باید توجه داشته باشید که از بین بردن ظاهری موها، علت اصلی ودرونی هیرسوتیسم را از بین نخواهد برد. پس تاکید می کنیم که حتما با مراجعه به پزشک علت را پیدا کنید.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
پیشگیری از پرمویی در زنان و دختران - استاد عباس تبریزیان پدر طب اسلامی جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیرسوتیسم(پرمویی در زنان) و راه درمان آن



هیرسوتیسم ,پرمویی,پرمویی در زنان

شایع ترین علل هیرسوتیسم  تخمدان پلی کیستیک است

هیرسوتیسم(پرمویی در زنان) و راه درمان آن

هیرسوتیسم (پرمویی) یکی از مهم ترین بیماری هایی است که در زنان دیده می شود. این پرمویی در زنان به طور طبیعی نباید در بدن یک خانم دیده شود، مثلا رویش مو در پشت لب، چانه، سینه، زیر ناف، کشاله ران را در مردان مشاهده می کنیم. ولی در زنانی که مشکلات هورمونی پیدا می کنند، در این نواحی موهای ضخیم و زبر شروع به رشد می کنند.

در ابتدای خلقت، بشر پرموتر بود و این پرمویی (هیرسوتیسم) نقش حفاظتی و گرمایشی داشت، ولی امروزه نمی‌توانیم نقشی برای موی بدن قائل شویم و می‌بینیم که بسیاری از افراد، از جمله خانم‌ها درصدد هستند موهای زائد بدن را از بین ببرند و بعد هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد و اختلالی در بدن ایجاد نمی‌شود. البته از بین بردن کامل موها، آنقدر‌ها هم راحت نیست.

در این مطلب می خواهیم بدانیم چرا برخی از افراد پرموترند و چگونه می توانیم از شر موهای زائد رها شویم.
دکتر کامران جزایری، متخصص بیماری های پوست و مو بیشتر در این باره برایمان توضیح می دهد.
الگوی رشد مو در بدن افراد چگونه است؟
رویش مو در هر دو جنس در نقاط مختلف بدن متفاوت است، مثلا موی ناحیه سر، فاز رشد سریع تر و فاز استراحت کوتاه تری دارد و به همین دلیل تا یک متر هم می تواند رشد کند. طول دوره رشد موهای ابرو یا بدن کوتاه تر است و در یک طول خاصی، متوقف می شود.

علت تفاوت الگوی رشد مو در مردان و زنان چیست؟
این تفاوت در دو جنس به علت پاسخ به آندروژن ها یا همان هورمون های مردانه است. آندروژن ها بعد از سن بلوغ ترشح می شوند و صفاتی را در مردان به وجود می آورند که این دو جنس را از هم متفاوت می کند.

رویش مو در مردان در نقاطی رخ می دهد که فولیکول ها به هورمون حساس هستند. نقاط حساس به رویش مو در مردان سینه، صورت، زیر شکم و کشاله ران است، ولی در خانم هایی که سالم هستند و مشکلی ندارند، آندورژن بسیار کم است و این رویش اتفاق نمی افتد.

مهم ترین نقش موی بدن چیست؟
مهم ترین نقش آن به فرآیند ترمیم مربوط است. وقتی پوست بدن در اثر بریدگی، سوختگی یا جراحی آسیب می بیند، سلول های زایا در ریشه موها مانند یک منبع عمل می کنند و بعد از آسیب به پوست (البته از نوع سطحی) از درون ریشه موها سلول های جدید رویش پیدا می کنند و ناحیه ترمیم می شود. در کنار مو، غده چربی سباسه وجود دارد. این غده نقش نرم کنندگی دارد.

چرا برخی افراد بویژه خانم ها به طور ناگهانی دچار پرمویی (هیرسوتیسم) می شوند؟
هیرسوتیسم (پرمویی ) یکی از مهم ترین بیماری هایی است که در زنان دیده می شود. این موها به طور طبیعی نباید در بدن یک خانم دیده شود، مثلا رویش مو در پشت لب، چانه، سینه، زیر ناف و کشاله ران را در مردان مشاهده می کنیم. ولی در زنانی که مشکلات هورمونی پیدا می کنند، در این نواحی موهای ضخیم و زبر شروع به رشد می کنند.

هیرسوتیسم ,پرمویی,پر مویی در زنان

بیماری هیرسوتیسم یا پرمویی در زنان

چه افرادی به هیرسوتیسم (پرمویی) مبتلا می شوند؟
یکی از شایع ترین علل هیرسوتیسم (پرمویی در زنان)، تخمدان پلی کیستیک است. کیست تخمدان مانع تخمک گذاری می شود و تغییرات هورمونی به وجود می آورد. در این اختلال هورمونی، سطح آندروژن ها بالا می رود.

البته هیرسوتیسم (پرمویی در زنان) می تواند به علت تومورهای تخمدان یا اختلال در غده فوق کلیوی هم باشد.

گاهی دلیل خاصی برای آن پیدا نمی شود، یعنی ممکن است همه آزمایش های درخواست شده از بیمار کاملا طبیعی باشد، اما فراموش نکنیم در برخی از نژاد ها، خانم ها پر مو هستند.

یکی از این نژادها، نژاد ایرانی است و اغلب خانم های ایرانی از کودکی پر مو هستند، بدون این که هیچ اختلال هورمونی در آنها وجود داشته باشد.

گاهی اوقات رویش مو در نقاطی دیده می شود که اصلا به هورمون حساس نیستند و در اثر مصرف برخی داروها اتفاق می افتد یا ارثی است که می تواند نشانه ای از یک بیماری درونی باشد و باید جدی گرفته شود. در هر صورت، رویش موی ناگهانی در هر فردی به پیگیری نیاز دارد.

از افزایش مو گفتیم، اما آیا کاهش مو در بدن، ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد؟
این کاهش، معمولا در سر اتفاق می افتد و موهای بدن خودبخود کاهش نمی یابند. ریزش مو در سر هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود که همان طاسی نام دارد. گاهی هم به صورت تکه ای می ریزد که در اثر استرس یا عفونت های قارچی است.

بیماری های تب دار، جراحی، خونریزی، سقط جنین و شوک می توانند باعث ریزش مو در سر شوند. این ریزش ها جبران می شوند و دائمی نیستند و فرد به تدریج به حالت قبل برمی گردد.

چگونه باید موهای زائد را از بین برد؟
تمام افرادی که پرمو هستند، می توانند موهای زاید بدن را از بین ببرند، اما نه به طور کامل. ولی باید اختلالات هورمونی و بیماری های درونی مشخص و کنترل شود.

امروزه متداول ترین و سریع ترین روش برای از بین بردن موهای زاید، لیزر است. لیزر در واقع نوری است که به ناحیه پرمو تابانده می شود. این نور به داخل پوست نفوذ کرده و ریشه مو را که حاوی رنگدانه است حرارت می دهد. در اثر داغ شدن، ریشه سلول های زایا آسیب دیده و مو از بین می رود.

انواع لیزرها وجود دارد که هر یک طول موج مختلفی دارند، ولی با مکانیسم مشترکی عمل می کنند. عملکرد لیزر از روش های قدیمی مانند سوزاندن مو با الکترولیز و ... بسیار موفق تر است.

آیا با یک بار لیزر، موها کاملا از بین می روند؟
این روش ها دائمی نیستند و گاهی می بینیم بیمار با این شکایت که موهای لیزر شده دوباره رشد کرده اند، به ما مراجعه می کند.

با تکنولوژی امروزی می توانیم بگوییم که 60 تا 70 درصد موها با تکرار لیزر کم می شوند، ولی به طور کامل از بین نمی روند. لیزر تعدادی از موها را کاملا نازک و ظریف می کند و تعدادی را هم از بین می برد.

ولی ما هنوز روش قطع دائمی برای از بین بردن موها پیدا نکرده ایم. هر چند سیستم های لیزری می توانند بسیار کمک کننده باشند و رویش و طول دوره رشد مو را کاهش می دهند.

پس تبلیغاتی که درباره از بین بردن کامل موهای بدن با لیزر دیده می شود صحت ندارد؟
بله این ادعا غلط است و لیزر به جلسات متعدد و تکرار نیاز دارد و با قطعیت نمی توان گفت که موها را کاملا از بین می برد.
منبع: جام جم