سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

درباره Life Plan یا برنامه ریزی برای زندگی


LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی از جنبه های مختلف موردتوجه است. بحث هایی که در LIFE PLAN مطرح است هم از جنبه فردی است و هم از جنبه سازمانی. اگر از جنبه سازمانی به موضوع نگاه کنیم باید گفت...

LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی از جنبه های مختلف موردتوجه است. بحث هایی که در LIFE PLAN مطرح است هم از جنبه فردی است و هم از جنبه سازمانی. اگر از جنبه سازمانی به موضوع نگاه کنیم باید گفت اکثر مدیران و کارکنان شرکت ها اعتقادشان بر این است که همکاران یا پرسنل یک همراهی خوب با برنامه های پیشرفت سازمان ها ندارند. از جنبه فردی هم تقریبا پای صحبت هر فردی که می نشینید، می بینید که بالاخره یک سری گلایه هایی از سطح زندگی خودش دارد. این به خصوص درمورد دهک های پایین اجتماع اتفاق می افتد.

اگر از این دو جنبه به موضوع نگاه کنیم، نکته ای که در این میان خودنمایی می کند این است که در رویکردهای سابق، سازمان ها، افراد یا نخبگان، سعی می کردند از طریق آموزش و انتقال یک سری مفاهیم، مردم را به حرکت وادارند. این رویکردی بود که به ما می گفت اگر پرسنل را آموزش دهید یا چیستی موضوعی را توضیح دهید، می توانید حرکت و پیشرفتی، میان پرسنل ایجاد کنید. باتوجه به این که چنین رویکردی، زیاد، جواب نداد، رویکردی که در چند سال اخیر مطرح شده است و خود من روی آن زیاد کار می کنم این است که ما بیاییم مفاهیم موفقیت و سرآمدی را در کالبد افراد نهادینه کنیم.  می دانیم تا قبل از اینکه سیستم خوداظهاری در نظام مالیاتی ما مطرح شود وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام می کرد که ما با سختی، مالیات ها را جمع می کنیم. ولی از روزی که خوداظهاری مطرح شده است،

خود وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید که هر سال رشد درآمدهای مالیاتی، روندی صعودی دارد. در بحث LIFE PLAN یا برنامه ریزی برای زندگی، آن چیزی که خیلی مهم است این است که ما به آدم ها کمک کنیم تا به آن زیرساخت ها نو مفاهیم اولیه موفقیت برسند. یعنی با ذهن خودشان به این مفاهیم مهم برسند و در واقع، خودشان رویکردها، بینش ها و مفاهیم زندگی شان را به گونه ای اصلاح کنند که موتور محرک آن ها از بیرون به داخل وجودشان انتقال پیدا کند. به جای این که من و شما مردم را هول بدهیم به سمت موفقیت، مردم، خودشان به سمت موفقیت حرکت کنند.

خیلی از اساتید و مدرسان پیشرفت در زندگی، روی این بحث کار کرده اند، ازجمله آقای استفان کاوی که الان بحثی را تحت عنوان افزایش قدرت اجرایی کارکنان مطرح کرده است.ایشان می گوید اگر ما بتوانیم قدرت اجرایی مردم یا پرسنل را افزایش دهیم می توانیم به  آن برنامه های بهره وری و بهبود و... برسیم. می دانیم که در خیلی از سازمان ها و موسسات ایرانی، بحث افزایش بهره وری و موضوعاتی از این دست، مطرح شده است. ولی اکثر کسانی که متولی این سیستم ها بوده اند از روند کار، رضایت نداشته اند. خود مردم هم در زندگی شخصی خودشان، اغلب معتقدند موفق نیستند یا شرایطی موجود در زندگی شان رضایت خاطری ایجاد نمی کند. ما در بحث PLAN دنبال این هستیم که ساختارها و مکانسیسم هایی پدید بیاوریم و در اختیار افراد قرار دهیم که با استفاده از آن افراد بتوانند برای موفقیت خودشان برنامه ریزیکنند. حالا گروهی از آدم ها در سطح اجتماع هستند که معمولا به عنوان افراد موفق شناخته می شوند. این فرد یا تحصیل کرده است یا هنری دارد یا کارخانه دار است و... در بحث LIFE PLAN نکته ای که وجود دارد این است که آیا این افرادی را که به عنوان سمبل موفقیت طرح می کنیم، ته دل شان شادند و احساس خوشبختی می کنند؟ یا فقط پول دارند و از احساس لذت بردن از زندگی، تهی هستند؟

 LIFE PLAN می گوید انسان ها به این نکته توجه کنند که همه شان موجوداتی چندبعدی هستند و باید در همه ابعاد زندگی شان رشد کنند؛ پس اول باید آن ابعاد را معرفی کرد و بعد، مسیر رسیدن به این ابعاد را شناساند. در نتیجه LIFE PLAN یک ابزاری است که نگاه جامعی به همه ابعاد موفقیت و کمال و پیشرفت و توان مندی و تعالی انسان ها دارد. پس LIFE PLAN حتی در سطح ملی معتقد است که ملتی موفق، شاد و سرآمد می شود که این پیشرفت و موفقیت را از دو کانال و مکانیزم دنبال کند. یکی کانال فردی است و دیگری، کانال سازمانی. درواقع با یک معادله دووجهی طرف هستیم. اگر سازمان های موفقی در سطح اجتماع، فعال باشند، این به ایجاد ثروت می انجامد و از طرف دیگر، اگر افراد موفق و ایده داری در سازمان ها فعالیت کنند این فاکتور اصلی موفقیت سازمان ها در تولید ثروت خواهد بود. LIFE PLAN به هسته اصلی موضوع موفقیت و تعالی انسان ها توجه می کند. این هسته اصلی چیست؟ جواب، فرد است.

ما در LIFE PLAN تمام هدف مان این است که بتوانیم آن ساختارها و ابزارهای رسیدن به یک زندگی متعالی را در اختیار افراد قرار دهیم. هم این ساز و کارها را تبیین بکنیم و راهکار هم ارائه بدهیم. آن چیزی که LIFE PLAN را نسبت به بقیه مفاهیم این چنینی متمایز می کند این است که LIFE PLAN مکانیزم اجرایی و نقشه راه در اخیار افراد قرار می دهد و با استفاده از نقشه راه به من و شما کمک می کند تا گام به گام و قدم به قدم به موفقیت چندبعدی خودمان برسیم. درواقع موفقیت و تعالی در LIFE PLAN ابعاد گوناگونی دارد و صرفا ثروت یا شهرت را دربر نمی گیرد. چون خیلی از افرادی که به ظاهر موفق هستند، مشکلاتی دارند که آن احساس تعالی و پیشرفت را در وجودشان از بین برده است. این جاست که برنامه LIFE PLAN آن نگاه 360 درجه ای را به ما می دهد تا کمک کند از ابتدا به عنوان یک انسان، پایه های زندگی خود را بر مبنای مفاهیم محکم و باثبات پایه گذاری کنیم. LIFE PLAN از خلال بررسی تجربیات زنگدی افراد سرد و گرم چشیده به یک ساختار و فرمول قوی رسیده است که به ما کمک می کند تا در مقاطع حساس زندگی و به خصوص نوجوانی و جوانی، که پایه های زندگی را می سازیم بتوانیم نگاهی جامع و فراگیر داشته باشیم و با آن نگاه بتوانیم زندگی مان را به سرانجام درست و بهینه برسیانم.

بحث LIFE PLAN از مبادی اولیه شروع می کند. به این معنا که اگر شما یک بینش قوی نداشته باشید نمی توانید دنبال تعالی وموفقیت بروید. در همین مجله خلاقیت، از قول بسیاری از افراد موفق، داستان رسیدن به تعالی و موفقیت شان را می خوانیم. نکته مشترکی که در تمام آن ها وجود دارد این است که آن ها از طریق یک بینش قوی به چنین پیشرفتی دست یافته اند. LIFE PLAN دنبال چشم انداز هم هست ولی می گوید علاوه بر چشم انداز باید به چند نکته دیگر هم توجه داشت. مثلا می گوید که شما در گام اول برای پیشرفت و تعالی باید خودت را بشناسی. همه کتاب های مهم و ان ها را که برای رستگاری انسان هاست باز کنید به همین موضوع اشاره دارد. می فرماید: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» هرکه خود را شناخت خدا را نیز شنانخت. حالا این خودشناسی چگونه اتفاق می افتد؟ ما در LIFE PLAN این شناسایی خود را تبدیل کرده ایم به یکسری راهکارهای اجرایی. در سمینارهایی که در این زمینه برگزار کرده ایم به تمام موارد این خودشناسی اشاره کرده ایم. در قسمت دوم، بعد از این که خود را شناختی باید هدفی هم برای خودت در نظر بگیری که همان بینش و چشم انداز است. در قسمت سوم می گوییم باید به طور مرتب دنبال ارتقای توانمندی های خود باشیم. قسمتی از این توانمندی ها می تواند توانمندی های فردی و انسانی من باشد و قسمت دیگری از این توانمندی ها شامل هوش مالی من بشود که در مجله خلاقیت هم به آن اشاره شده است. ممکن است درمورد این باشد که چگونه دنبال پیشرفت و موفقیت برویم یا این باشد که چگونه با مردم مذاکره کنیم. پس مصداق این توانمندی ها چیست؟



ویدیو مرتبط :
simple plan ordinary life

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل اهمیت برنامه ریزی برای زندگی



 

 

دلایل اهمیت برنامه ریزی برای زندگی

 

 

اگر پاسخ این سؤال را بدهید، می توانم با احتمال ۹۵% بگویم که در زندگی به موفقیت می رسید و یا شکست می خورید: "آیا بیشتر برای سرگرمی مطالعه می کنید؟"

 

مطالعه، آن هم برای سرگرم شدن، یکی از بهترین راههای بدست آوردن آرامش و فرار از استرس های روزانه است. در عین حال باید در نظر داشته باشید در جامعه ای که درآمد شما بستگی به میزان دانش و مهارت های فردیتان دارد، مطالعه تنها برای سرگرمی نمی تواند چندان فایده ای در بر داشته باشد.

 

خواندن داستان های تخیلی می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد؛ اما متاسفانه همیشه برای ترفیع رتبه و یا افزایش درآمد به اطلاعات شما در مورد افسانه ها و اسطوره ها بسنده نمی کنند.

 

اگر می خواهید به هدف خود دست پیدا کنید و هدفتان هم رسیدن به موفقیت است، باید یاد بگیرید که چگونه می توان اصول حقیقی را با انواع تخیلی آن درهم آمیخت.

 

به طور اخص می توان اشاره داشت که کتاب، مجلات، سایت های اینترنتی، و نهایتاً محصولات صوتی و تصویری با عنوان "چگونه می توان...." به راحتی قادرند تا افکار شما را باز کرده، بر روی رفتارتان تاثیر مثبت بگذارند، و نگرش کلی شما را برای رسیدن به موفقیت ارتقا بخشند.



تمام وجودتان باید در رسیدن به موفقیت غوطه ور شود!

 

باید انتظار داشته باشید که بنشینید، دست روی دست بگذارید و توقع داشته باشید که موفقیت یک مرتبه از آسمان به زمین بیفتد. شما خودتان باید خالق آن باشید. باید ذهنتان را طوری تربیت کنید که به راحتی موقعیت هایی را که هزاران نفر در طول روز نسبت به آن بی توجهی می کنند، ببیند و آنها را موشکافی کند.

 

همین حالا که مشغول خواندن این مقاله هستید، موقعیت هایی وجود دارند که بیصبرانه به چشم های شما خیره شده اند؛ اما تا زمانیکه دورنمای کلی ذهن خود را تغییر ندهید و آنها را از زاویه ای که دیگران قادر به دیدن نیستند، نبینید، هرگز به موفقیت دست پیدا نخواهید کرد.

 

مطالعه برای بدست آوردن اطلاعات در زمینه های مختلف به شما کمک می کند که دامنه واژگانی خود را بالا برده و با زبان فنی هر رشته آشنایی بیشتری پیدا کنید. با این کار می توانید دانش خود را به روز نگه دارید و در برابر مشکلاتی که تاثیر مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی شما دارند، مقابله کنید.

 

البته به روز ماندن کار ساده ای نیست! البته خوشبختانه مطالب مفیدی بر روی اینترنت وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

 

 

اگر هدف شما شروع یک تجارت موفق است، پس:


یک کتاب در مورد رشته ای که قصد شروع فعالیت دارید، تهیه کنید.

به اینترنت بروید و از آنجا هم اطلاعاتی در زمینه مذکور جمع آوری نمایید.

با افرادی که کاری مشابه فعالیت شما انجام می دهند ارتباط برقرا کرده و از آنها چیزهای جدید یاد بگیرید.

هر کاری که می کنید، فقط سعی کنید موقع مطالعه کردن تصویر اهدافتان را در ذهن مجسم کرده باشید.

 

می خواهم با هم یک تمرین ساده انجام دهیم. یک تکه کاغذ بردارید و بر روی آن ۵ نمونه از مهمترین اهداف خود را که قصد دارید در ۵ سال آتی به آنها دست پیدا کنید را یادداشت نمایید.

 

پس مراحلی که برای رسیدن به این اهداف باید سپری کنید را بنویسید. لازم نیست بیش از اندازه به جزئیات توجه کنید، تنها یک شمای کلی هم کفایت می کند.

 

همین الان از خودتان بپرسید: "آیا مطالعه تنها برای سرگرمی می تواند به من کمک کند که به اهدافی که در اینجا لیست کرده ام، دست پیدا کنم؟"

 

اگر تصور می کنید که خواندن برای سرگرمی می تواند به شما کمک کند، به کار خود ادامه دهید و اگر هم احساس کردید که با این کار نمی توانید به اهداف خود برسید، بنابراین شاید زمان آن رسیده باشد که شیوه مطالعه خود را تغییر دهید.

 

تکرار عادات قدیمی و رفتارهای پیش پا افتاده نمی تواند در زندگی شما تغییر ایجاد کند! زمانیکه یک عادت یا رفتار قدیمی را تغییر می دهید، تنها در اینصورت است که می توانید نتیجه نهایی بازی را عوض کنید.