سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خواص زالزالک ( کویج )



 

 

کویج

 

 

زالزالک ( کویج ) ( Crataegus aronia ) ؛ میوه کوچک پاییزی به رنگ قرمز ، زرد و نارنجی و بعضاً سیاه با هسته اى سخت است.


زالزالک ( کویج ) ؛ درختچه ای تیغ دار از تیره گل سرخیان ( یا سیبى ها ) با میوه ای خوراکی که بیشتر به شکل درختچه است و داراى شاخه هاى خاردار و شکوفه هاى پرپر زیبا به رنگ سفید یا صورتی و معطر مى باشد.


درختچه زالزالک در دامنه كوهها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می روید و تکثیر آن از طریق تخم و تهیه نهال انجام می شود.


زالزالک در ایران از جمله در بلندی‌های استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد می‌روید.

 

 

* خواص زالزالک ( کویج ) :
- زالزالک ( کویج ) ؛ داراى مواد معدنى گوناگون، ویتامین ها، مقدار زیادى تانن و کلسیم ، ترشى آلى ، پکتین ، مازو ، اسید تارتریک ، اسید مالیک ، روغن چرب، قندهاى گلوکز، فروکتوز است.


- بسیار قابض و در درمان اسهال خونی مؤثر است.


- براى تقویت قلب و معده بسیار توصیه شده است.


- برای معالجه بیماران مبتلا به فعالیت نامنظم قلب کاربرد دارد.


- در مواقع کم خونى و سل اثر خوبی دارد.


- برای روماتیسمى ها و مبتلایان به ورم روده مفید است.


- اشتها را زیاد مى کند.


- جهت درمان قطره قطره آمدن ادرار توصیه شده است.


- شربت زالزالک همراه با شکر سرخ ، براى رفع سردرد شدید مفید است.


- گل زالزالک ، ضد تشنج بوده و حرکات نامنظم قلب را تنظیم مى کند. داروى مفید و خاصى بر ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است.

منبع:sheikhshabani.mihanblog.com


ویدیو مرتبط :
کاهش فشارخون با زالزالک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص درمانی چای زالزالک



خواص درمانی چای زالزالک,زالزالک

مصرف چای زالزالک برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند مفید است


زالزالک یکی از میوه هایی است که شاید کمتر از دیگر میوه ها مورد توجه مردم قرار گیرد اما این محصول مناطق گرمسیری علاوه بر طعم دلپذیر، دارای ریزمغذی های فراوانی است که فواید بی شماری را به بدن می رساند.


زالزالک بومی مناطق آسیایی، اروپایی و آفریقایی است و علاوه بر مصارف گوناگونی که در صنعت غذا دارد به تازگی چای آن نیز بسیار استفاده می شود.

درخت زالزالک در برخی از شهرهای کشور ما مانند ایلام تا 8 متر ارتفاع دارد و میوه آن عموماً زردرنگ است. زالزالک دارای تانن، مازو، اسید تارتریک و اسید مالیک است و میوه تازه آن دارای روغن چرب، قندهای گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی گوناگون مانند کلسیم و نیز ویتامین «C» است. زالزالک همچنین مقداری پکتین دارد.


خواص چای زالزالک
* چای زالزالک آرام بخش است؛ بنابراین افرادی که از بی خوابی رنج می برند و یا دچار انقباضات مکرر عضلانی می شوند بهتر است این نوشیدنی را بیشتر مصرف کرده و آن را جایگزین چای در محل کار خود کنند.

* این دم نوش خوش عطر، کمترین خطر را برای مصرف کنندگان دارد و برای افرادی که از افزایش فشارخون رنج می برند، مفید است.


* مصرف منظم چای زالزالک برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند نیز مفید است و به بهبود خون رسانی به قلب کمک می کند.

* پژوهش ها بیانگر این است که چای زالزالک تقویت کننده مؤثری برای قلب است، از همین رو به بهبود بی نظمی های ضربان قلب و بسیاری از اختلالات مربوط به آن کمک می کند.

* تقویت عضلات عروق، کاهش احتمال تشکیل لخته و پیشگیری از سکته قلبی از دیگر خواص این میوه است که به دم کرده زالزالک نسبت داده می شود.

*مصرف روزانه یک فنجان چای زالزالک بدن را در برابر تنش های روحی مقاوم کرده و به کنترل دلواپسی ها کمک می کند.


* چای زالزالک در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نیز مؤثر است و علاوه بر تنظیم میزان کلسترول خون، به کاهش علائم بیماری اسهال کمک می کند؛ در واقع میوه زالزالک بسیار قابض است.

 

* آنتی اکسیدان های فراوان موجود در چای زالزالک، بدن را در برابر رادیکال های آزاد مقاوم کرده و احتمال آسیب در برابر سموم محیطی از جمله دود سیگار، آلودگی هوا، اشعه ماوراءبنفش خورشید و دیگر اشعه های مضر کاهش می دهد.


* زالزالک ضد اسکلروز است و مصرف آن برای تقویت معده بسیار مفید است. 

خواص درمانی چای زالزالک,زالزالک

چای زالزالک در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است

 

 خواص گل زالزالک
گل زالزالک اندکی معطر است و قبل از آن که غنچه اش کاملاً باز شود، برای مصرف داروسازی، می چینند. این گل ضد تشنج است و حرکات نامنظم قلب را تنظیم می کند و داروی مفید و خاصی برای ضد تپش قلب و ضربان شدید آن است.


روش تهیه چای زالزالک
اگر چه در بسیاری از مناطق، چای زالزالک به صورت کیسه ای و آماده در دسترس مردم قرار دارد، اما تهیه این نوشیدنی از میوه تازه همراه با طعم خوش، خواص بیشتری دارد؛ به این ترتیب که با افزودن یک تا دو قاشق غذاخوری میوه خرد شده زالزالک به یک فنجان آب جوش، پس از 10 تا 15 دقیقه، این دم کرده گیاهی آماده مصرف است. از آنجا که گل و برگ های این میوه نیز خواص فراوانی دارد، افزودن یک قاشق برگ و گل خشک شده زالزالک به چای آن توصیه می شود.


مضرات زالزالک
مصرف زیاد زالزالک سمی است و زنان نباید در دوران بارداری و شیردهی آن را مصرف کنند.


منابع:
isna.ir

farsnews.com