سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خانه داری با مهمانان ناخوانده



 

 

آنچه باید راجع به فواید و زیان‌های خانه داری بدانید.

 

خانه داری با مهمانان ناخوانده

 



وقتی صحبت از بیماری‌های ناشی از كار می‌شود، یك كارخانه بزرگ، با تعداد زیادی كارگر در ذهنمان مجسم می‌كنیم. این یك واقعیت است كه كارهای منزل از آن دسته كار‌هایی است كه معمولا به چشم نمی‌آید.


اگرچه خانم‌ها و برخی آقایان فداكار آن را پذیرفته و با انگیزه غیر مادی آن را انجام می‌دهند، اما هیچ كس نیست كه مانند سایر مشاغل درباره بهداشت محیط كار و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آن به اندازه كافی اطلاع رسانی كند. البته سوءتفاهم نشود.


منظور ما این نیست كه خانه‌داری مضر است و باید كنار گذاشته شود، بلكه تأكید بر این است كه با شناختن فواید و به‌خصوص روش‌های پیشگیری از این خطرات، به روشی سالم‌تر خانه داری كنیم.


نتایج مطالعات جدیدی كه در مجله آمریكایی بیماری‌های ریه و مراقبت‌های ویژه چاپ شده، نشان داده استفاده مكرر از اسپری‌های پاك كننده، می‌تواند عامل خطری برای ابتلا به آسم در بزرگسالان باشد. بر اساس این تحقیق حتی هفته‌ای یك بار استفاده از این اسپری‌ها برای تمیزكردن خانه می‌تواند آسم ایجاد كند.


جالب است بدانید همین استفاده ناچیز توانسته عامل یك هفتم موارد آسم در بزرگسالان باشد. پیش از این هم بررسی‌ها نشان داده بود كه آسم شغلی در بین كارگرانی كه به شكل حرفه‌ای با این مواد در تماس هستند، بیشتر است.


نكته‌ای كه در این مطالعه جدید، تازگی دارد این است كه دیگران هم به اندازه حرفه‌ای‌ها در معرض خطر آسم قرار دارند. حتی شما خانم عزیزی كه هفته‌ای یكبار از این مواد پاك‌كننده برای پاكیزگی سطوح جرم گرفته منزلتان استفاده می‌كنید. چه برسد به آن دسته از خانم ها كه وسواس دارند؛ كسانی كه یك روز ماندن لكه‌ای كوچك را بر سرامیك كف منزلشان تاب نیاورده و حتی اگر لكه با دستمال نمدار هم پاك شود، لازم می‌دانند برای پاك كردن آن از مواد پاك‌كننده قوی استفاده كنند.


به گفته ژان پل زوك، متخصص اپیدمیولوژی در مركز تحقیقات بهداشت محیط بارسلون كه سرپرست این تیم تحقیقاتی است، استفاده مكرر از اسپری‌های پاك‌كننده عامل خطر مهمی برای آسم بزرگسالان است.


حتما می‌دانید كه آسم نوعی التهاب مجاری هوایی است كه با علائمی چون خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و احساس فشار در قفسه سینه همراه بوده و بیش از 300 میلیون نفر در جهان از آن رنج می‌برند. با استفاده از اطلاعاتی كه از 22 مركز در 10 كشور اروپایی جمع آوری شده، 3500 نفر در عرض 9 سال از نظرآسم مورد بررسی قرار گرفتند.


از این عده دو سومشان خانم‌هایی بودند كه برای تمیز كردن منزلشان از این مواد استفاده می‌كردند. كمتر از 10درصد هم كارگران تمام وقتی بودند كه خانه‌ها را تمیز می‌كردند. اگرچه این مطالعه نشان داد خطر ایجاد آسم با تكرار دفعات پاك كردن و تنوع اسپری‌های به كار رفته، بیشتر می‌شود؛ اما به‌طور متوسط میزان ابتلا به آسم در افرادی كه حداقل یك بار در هفته در معرض اسپری‌های پاك‌كننده قرار می‌گیرند، 30تا 50درصد بیشتر است.


ممكن است با خواندن جملات بالا، عده‌ای دچار سوءتفاهم شده و تصمیم بگیرند دیگر سال تا سال خانه خود را تمیز نكنند. برای رفع این اشتباه لازم است نتایج تحقیق دیگری را هم به اطلاعتان برسانیم. این مطالعه كه در مركز تحقیقات آسم انگلستان انجام و نتایجش در مجله توراكس به چاپ رسیده، نشان داده افراد مبتلا به آسم در منازلی كه تهویه خوبی داشته و همچنین خوب از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها پاك شده بود، خس خس سینه كمتری داشته و كمتر به دارو نیاز پیدا می‌كردند.


با توجه به این مطالعه بهتر است خانه عاری از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها بوده و هوای آن همیشه خشك باشد چرا كه قارچ‌ها در هوای مرطوب بهتر رشد می‌كنند. بنابر این پاكیزگی منزل از گردوغبار هم به نفع سلامت اهل خانه است.

 

اگزما، بلای دستان خانه دار


یكی از شناخته شده‌ترین عوارض كار با شوینده ها، عارضه پوستی یعنی اگزما یا همان درماتیت است. وجود مواد حساسیت‌زا در پاك كننده‌ها یكی از مهم‌ترین عوامل ایجاد درماتیت تماسی ناشی از خانه داری است.


در مطالعه‌ای كه در ایتالیا انجام شده، 1800 زن خانه دار را بررسی كرده و متوجه شدند كه در بیش از نیمی از موارد، این مواد عامل ایجاد درماتیت شده‌اند. لازم است بدانید دست‌ها بیشترین عضو بدن هستند كه در معرض تماس با این مواد قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر علائم درماتیت یعنی احساس خارش و سوزش دارند. چاره كار را هم كه خودتان می‌دانید: استفاده از دستكش‌های پلاستیكی و درصورت لزوم پوشیدن دستكش نخی زیر آن.

 

خانه داری، همتای ورزش


خانه داری اگرچه وقتی كار به وسواس بكشد یا بدون ملاحظه انجام شود ممكن است به كمر، زانو، مچ و مفاصل دیگر بدن آسیب برساند؛ اما اگر به روش صحیح صورت بگیرد نه تنها مضر نیست بلكه می‌تواند همتای یك ورزش متوسط به حساب بیاید.


حتی بعضی متخصصان معتقدند تمیز كردن كف آشپزخانه و جارو كردن به اندازه طناب زدن یا دوچرخه سواری انرژی می‌سوزاند و با افزایش متابولیسم بدن و تغییر سطح هورمون‌ها باعث كاهش وزن می‌شود. نتایج تحقیقاتی كه در مجله انجمن پزشكی آمریكا چاپ شده حاكی از این است كه هرچه افراد مسن فعال‌تر باشند، طول عمر بیشتری خواهند داشت.


البته منظور از این فعالیت تنها ورزش‌های معروفی چون شنا و فوتبال نیست. محققان معتقدند حتی فعالیت‌هایی مانند خانه داری، باغبانی و نگهداری از كودكان و هر فعالیت دیگری كه نیاز به ایستادن و حركت درگوشه و كنار داشته باشد، می‌تواند مفید باشد. ( چه ورزشی ارزان‌تر و آسان‌تر از این!) این محققان سطح فعالیت 302 فرد بالای 65 سال را به مدت 6 سال بررسی كرده و مقداری آب با ایزوتوپ سنگین هیدروژن و اكسیژن به آنان دادند. لازم است بدانید در زمان فعالیت، این عناصر به‌صورت دی اكسید كربن آزاد می‌شود.


بنابر این هرچه فرد بیشتر فعالیت كرده باشد، اكسیژن سنگین كمتری در بدن او باقی می‌ماند. با اندازه گیری ایزوتوپ سنگین اكسیژن، دانشمندان متوجه شدند، گروهی آمار مرگ كمتری داشت كه پس از 6 سال بیشترین فعالیت را كرده بود. با توجه به این مطالعه می‌توان فهمید: حتی مسن ترها هم می‌توانند از خانه داری و باغبانی و خلاصه همه فعالیت‌های درون منزل سود ببرند.

 

خانه داری بر ضد سرطان


یكی از فواید خانه داری كه شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد این است كه این فعالیت هم مانند سایر ورزش‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را كم كند. محققان آمریكایی این مژده را در نشست سالانه انجمن سرطان در اورلاندو، بدون دریافت مژدگانی به خانم‌های خانه دار داده و اعلام كردند كه با خانه داری می‌توان در برابر سرطان سینه و اندومتر مصون شد!


علاوه بر این محققان 9 كشور اروپایی با بررسی 200 هزار زن خانه دار دریافتند: گردگیری، جاروكشی منزل، پخت و پز و شستن ظروف تا 30 درصد قبل و تا 20 درصد بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را كم می‌كند. البته بر اساس این 2 مطالعه، میزان محافظت در كسانی كه كارهای خانه را به مدت 4 ساعت در روز انجام می‌دهند بیش از گروهی است كه كارشان را 2ساعته تمام می‌كنند. بد نیست بدانید پیاده روی هم در این ماجرا بی‌تأثیر نیست.
محققان می‌گویند كسانی كه یك ساعت در روز پیاده روی می‌كنند بیش از افرادی كه نیم ساعت برای این كار وقت می‌گذارند، در برابر سرطان مصونیت دارند. پس بهتر است برای اینكه هم از كارهای منزل خسته نشده و هم سلامت خود را حفظ كنید؛ پیاده روی و كار منزل را در طول روز به نوبت انجام دهید.
البته یادتان نرود هر كاری راه و روشی دارد وانجام دادن كار منزل هم باید طوری باشد كه بدن شما را تحت فشار اضافی قرار ندهد. كشیده شدن دست‌ها وبدن، خم شدن و چرخش‌های ناجور نه تنها كمكی به حفظ سلامت شما نمی‌كند بلكه پای شما را به مطب و بیمارستان هم باز می‌كند.

منبع : جدیدترین


ویدیو مرتبط :
مهمانان ناخوانده؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تیزبینی در خانه‌داری!



 

 

تیزبینی در خانه‌داری

 

 

مطمئناً دانستن این نکات در داشتن خانه مطلوب به شما بسیار کمک خواهد کرد، پس با ما در این مقاله همراه باشید.

 

 

 

پاک کردن اثر مداد از روی دیوار

 


خمیر دندان برای پاک کردن اثر مداد از روی دیوار موثر است. خمیر دندان را با پارچه روی آن بمالید کاملا پاک می‌‌شود.

 

 

 

تمیز کردن و برق انداختن وسائل

 


برای تمیز کردن و برق انداختن ظرفشوئی یا وسائل استیل و یا گوشی تلفن، پنبه را آغشته به الکل کنید و به سطح آن بمالید.

 

 

پاک کردن اثر رنگ از روی شیشه

 

 

پاک کردن اثر رنگ از روی شیشه

 


رنگ کهنه و یا خشک شده یا قلم مو‌ها با استون پاک می‌‌شود. شیشه‌ها را با پارچه آغشته به استون پاک کنید، اثری از رنگ باقی نمی‌ماند .

 

 

 

پوست کندن تخم مرغ آب پز

 

 

تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می‌‌شود.

 

 

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد!

 

 

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد!

 


قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید، دیگر تخم مرغها ترک برنمی‌دارد.

 

 

 

کندن پوست گردو

 


اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می‌‌کند و پوستش به راحتی کنده می‌‌شود.

 

 

 

پاک کردن لکه‌های قهوه، کاکائو، شیر

 


لکه‌های قهوه، کاکائو، شیر را با آب نیم گرم و صابون پاک می‌‌شود، اگر کمی از رنگ آن باقی ماند بوسیله جوهر ترشک پاک می‌‌شود.

 

 

آبگوشت پرمایه!

 

 

آبگوشت پرمایه!

 


برای آنکه آبگوشت شما غلیظ‌تر و پرمایه‌تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

 

 

 

اسپاگتی نچسب!

 

 

برای آنکه برنج، ماکارونی، اسپاگتی یا هر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.

 

 

 

سفید مثل یاس!



اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می‌‌کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می‌‌کند، بلکه دانه‌های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می‌‌شود.

 

 

 

جلوگیری از وارفتن غذا!

 

 

برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یا تخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.

 

 

کف جانانه!

 

 

کف جانانه!

 


برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

 

 

 

خاصیت روغن!

 

 

هنگام جوشاندن برنج، لویبا وحبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیرتر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

 

 

 

نمک ناپز!

 


هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می‌‌پزد.

 

 

نمک ناپز!