سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خانه خود را خنك نگه دارید



 

 

خانه خود را خنک نگه دارید

 

 

وقتی تابستان می‌آید و خورشید یك لحظه هم از تابیدن نمی‌ماند، خنك كردن خانه كار واقعا سختی می‌شود حتی اگر قرار باشد این كار با یك كولر آبی قوی یا پنكه‌ای همیشه روشن انجام شود. در اوج روزهای گرم تابستان آن هم در حوالی ظهر گرما به بیشترین حد می‌رسد و در برخی ساختمان‌هافضایی شبیه به سونای خشك ایجاد می‌شود.

 


البته استفاده از كولرهای گازی یا سیستم‌های تهویه مطبوع كمی از این مشكل می‌كاهد، اما هزینه‌های نصب و هزینه‌های برق مصرفی آن به حدی است كه خیلی از خانواده‌ها را از خرید آنها منصرف می‌كند. كسانی هم هستند كه می‌دانند در سیستم‌های تهویه هوا تركیباتی به كار می‌رود كه سبب نازك شدن لایه ازن می‌شود و به خاطر حفظ محیط زیست هم كه شده از این كار دست می‌كشند.

 

 

اما اگر دلتان برای كره زمین می‌سوزد یا پول كافی برای خرید خنك‌كننده‌های قوی ندارید، مطمئن باشید راهكارهای دیگری هم برای خنك نگه داشتن خانه وجود دارد؛ راهكارهایی طبیعی و ساده كه هم خانه را خنك می‌كند و هم هزینه‌های برق مصرفی را بالا نمی‌برد.

 


پس ابتدا راه‌های طبیعی را امتحان كنید؛ راه‌هایی كه بدون استفاده از هیچ وسیله برقی، سرما را به خانه‌تان هدیه می‌دهد. یكی از بهترین این روش‌ها پیشگیری از جذب و دفع گرمایی است كه به ساختمان می‌تابد. گرما از چند راه وارد خانه می‌شود كه مهم‌ترین آن گرمای ناشی از تابش خورشید است كه از پنجره‌ها و سقف وارد می‌شود.

 

 

راه دیگر، وسایل گرمایی داخل خانه است؛ وسایلی مانند اجاق گاز، آبگرمكن و فرهای برقی. برای كاهش این نوع گرما در خانه بهتر است بخصوص در ساعت‌های گرم روز كمتر اجاق گاز را روشن نگه دارید و از غذاهایی كه به پخت و پز نیاز ندارند، استفاده كنید. درزها و سوراخ‌های دیوار هم یكی دیگر از راه‌های ورود گرما به خانه است كه برای پیشگیری از تلنبار شدن گرما باید آنها را پوشاند.

 


این راه‌ها را در هر زمان و در هر نوع ساختمانی می‌شود امتحان كرد و راه‌هایی هم وجود دارند كه اگر چه بسیار كارسازند، ولی بهتر است هنگام ساخت ساختمان و پیش از استقرار افراد درآن انجام شود. یكی از این راه‌ها استفاده از رنگ مناسب در نمای ساختمان‌هاست، كاری كه از جذب بیش از حد اشعه خورشید جلوگیری می‌كند.

 

 

گفته می‌شود ساختمان‌هایی كه پوشش بیرونی آنها تیره است، حدود 70 تا 90 درصد انرژی خورشیدی تابیده شده به سطح‌شان را جذب می‌كنند و در مقابل، ساختمان‌هایی با رنگ روشن، گرما را انعكاس می‌دهند و آن را دفع می‌كنند.

 

 

حدود یك‌سوم از گرما نیز از راه پشت بام وارد خانه می‌شود در حالی كه بازتاباندن و انعكاس دادن نور تابیده شده به پشت بام هم كار آسانی نیست. بیشتر آسفالت‌ها و پوشش‌های پشت بام رنگ تیره دارند حتی پوشش‌های سفید رنگ فایبرگلاس هم 70 درصد پرتوهای تابیده شده خورشید را جذب می‌كنند.

 

 

این یعنی این‌كه دفع گرما از پشت بام كار سختی است، اما با وجود این می‌شود كارهایی انجام داد. برای انعكاس نور تابیده شده به پشت بام می‌توان از پوشش‌هایی كه برای سقف خانه‌های پیش ساخته استفاده می‌شود، كف‌پوش‌های سفید رنگ یا ورقه‌های فلزی استفاده كرد. آسفالت‌هایی حاوی فایبرگلاس و آلومینیوم هم وجود دارد كه البته به علت كدر و تیره رنگ بودن، پرتو‌ها را كمتر انعكاس می‌دهد.

 

 

البته شاید این راه‌ها كمی هزینه‌بر و وقت‌گیر باشند و لازم باشد تا یكبار دیگر به دست‌های مبتكر خانم خانه چشم دوخت. قدیم‌ها جلوی پنجره‌ بیشتر خانه‌ها حصیر بود، چون مردم فهمیده بودند كه یكی از راه‌های ورود گرما به خانه، پنجره‌هاست. این كار دیگر در حال فراموشی است، اما به آن معنی نیست كه كارایی‌اش را از دست داده است.

 

 

گفته می‌شود 40 درصد از گرمای ناخواسته از راه پنجره‌ها وارد خانه می‌شود. استفاده از پوشش‌های بازتاب دهنده نور یكی از راه‌های دفع این گرماست. استفاده از این نوع پوشش روی پنجره علاوه بر خنك نگه داشتن خانه، از تابش مستقیم نور خورشید به وسایل خانه و كم رنگ شدن مبلمان، پرده‌ها و فرش هم جلوگیری می‌كند.

 


در بازار هم انواع متعددی از این پوشش‌ها با درجه‌های گوناگونی از تیرگی وجود دارد كه با توجه به نوع آب و هوای منطقه باید نوع مناسب را انتخاب كرد. اما دقت داشته باشید اگر از پوشش‌های ثابت استفاده می‌كنید، بهتر است پنجره‌های جنوبی را با این پوشش نپوشانید تا در زمستان بتوانید از گرمای نور خورشید استفاده كنید.

 

 

اگر كسی كه خانه را ساخته به فكر عایق‌بندی ساختمان نبوده و به این موضوع اهمیت نداده كه عایق‌كاری، خانه را از سرما و گرما در امان نگه می‌دارد، ناامید نشوید چون گیاهانی كه در دسترس ما هستند بهترین عایق‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 

 

گیاه یك عایق طبیعی است كه علاوه بر كم كردن میزان تابش نور خورشید، به طور طبیعی هوا را تصفیه می‌كند و منظره زیبایی ایجاد می‌كند. برای این كاربه طور معمول از گیاهان خودرو و محلی كه به رسیدگی و توجه كمتری نیاز دارند، استفاده می‌شود. گیاهان علاوه بر جلوگیری از تابش نور خورشید، خنكی مطبوعی نیز ایجاد می‌كنند و می‌توانند دمای اطرافشان را تا 5 درجه سانتی‌گراد كاهش دهند.

 

 

حالا اگر گیاهان را در خانه‌تان قرار دادید و پارچه‌های پشت پنجره‌ای را هم نصب كردید، اما هنوز خانه به حد دلخواهتان خنك نشده روش نصب سایبان را هم تجربه كنید.

 

 

سایبان‌ها با جذب یا بازتاب نور خورشید از ورود آن به خانه به میزان قابل توجهی جلوگیری می‌كنند. نصب سایبان در هر دو سطح خارجی و داخلی پنجره مفید است، اما سایبان‌های خارجی به علت این كه گرما را پیش از برخورد با پنجره دفع می‌كنند، مناسب‌تر و موثرترند. هنگام نصب سایبان باید با توجه به شرایط آب و هوایی و تعداد دفعات باز كردن پنجره نوع مناسب را انتخاب كرد. نصب سایبان مناسب، دمای داخل خانه را تا 11 درجه سانتی‌گراد كاهش می‌دهد و جذب گرما را در پنجره‌های جنوبی تا 65درصد و در پنجره‌های شرقی تا 77 درصد كاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید سایبان‌های براق و رنگ روشن بیشتر گرما را دفع می‌كنند. به این نكته هم توجه كنید كه بهتر است سایبان با پنجره، زاویه 45 درجه داشته باشد و طول آن نیمی از ارتفاع آن را بپوشاند.


ویدیو مرتبط :
شنوایی خود را نگه دارید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنی با تجمع کنندگان همیشگی:‌ حرمت " خانه و اهل خانه "‌را نگه دارید



 

 

تجمع , اعتراض

 

"خانه" ، در فرهنگ ما ایرانیان حرمتی دیرین دارد چه آن که نه تنها سرپناهی آدمی است بلکه مأمن ناموس و خانواده نیز هست. هم از این رو ، هنوز که هنوز است ، ایرانیان اصیل و نجیب و ریشه دار ، هر خرده حسابی با هر کسی داشته باشند (مانند یک طلب تجاری) ، برای وصول و پیگیری آن و حتی دعوا بر سر تأخیر و ندادن وجه ، صرفاً به محل کار او و دکان و حجره اش می روند و هرگز به خود اجازه نمی دهند در برابر خانه او دعوا راه بیندازند و اهل خانه را بیازارند.

اهل خانه نیز چنین حرمتی دارند و در حتی دعواهای خیابانی هم بسیار شنیده ایم و دیده ایم که چون همسر یا فرزند کسی همراه او ،‌طرف مقابل با این استدلال که زن و بچه اش همراهش هستند کوتاه آمده و غائله را ختم کرده است.

در قانون مدنی ما هم ، اقامتگاه قانونی هر شهروندی ، اساساً نه محل زندگی او که محل کسب و کارش تعریف شده است زیرا اصل بر این است که دعاوی و اختلافات قانونی نباید وارد حریم خانه شود و همسر و فرزند افراد را وارد ماجرا کند.

متأسفانه این فرهنگ زیبای ایرانی - اسلامی که حرمت دار خانه و خانواده است مدتی است دستخوش سیاسی کاری ها شده و حریم خانه ها و خانواده ها نادیده گرفته می شود.

نمونه بارز این حرمت شکنی ها را می توان در تجمعات گاه و بیگاه عده ای در برابر خانه های برخی افراد سراغ گرفت که طی آن نسبت به مواضع سیاسی صاحب خانه اعتراضاتی دارند.

سخن بر سر این نیست که چنین تجمعاتی مجوز قانونی دارند یا خیر؟ (زیرا ابعاد این مسأله بر همگان آشکار شده است) ؛ درباره این که "در هر کدام از این تجمعات حق با کیست؟" هم سخنی نمی گوییم چه آن که هر کسی موضع خاص خود را دارد و البته اصل اعتراض هم در یک جامعه آزاد ، آزاد است.

سخن این نوشتار اساساً سیاسی نیست بلکه دغدغه حفظ حرمت خانه و خانواده و ناموس را دارد.

اگر قرار است تجمعی صورت بگیرد و به مواضع سیاسی فلان شخص اعتراض شود ، چرا این تجمع را در برابر خانه او که زن و فرزندان و احیاناً نوه ها و افراد خردسال در آن ساکن هستند برگزار می کنند؟آیا به عنوان انسان هایی که خود دارای خانواده هستند ،‌ به فکر امنیت روانی زن و کودکان خانه نیستند که اساساً نقشی در ماجرا ندارند ولی باید استرس تجمع و شعارها و وقایع پیش بینی نشده آن را تحمل کنند؟

کجای اسلام محمد(ص) و علی(ع)‌ و حسین(ع)‌ گفته است اگر نسبت به مواضع سیاسی کسی اعتراض دارید مقابل خانه اش آوار شوید و فریاد بکشید و در و دیوارش را آسیب برسانید و آسایش زن و بچه مردم را سلب کنید؟

اگر اعتراض دارید ، با مجوز قانونی در اماکن متعارف برای تجمعات ، اجتماع کنید و مطالبات تان را حتی پیگیری حقوقی کنید ولی حرمت " خانه"‌و " خانواده و ناموس"‌مردم را پاس بدارید و صداهای مردانه تان را صرف ترساندن زنان و کودکان خانه و همسایه نکنید که این ، به عقل و انصاف و دین و جوانمردی نزدیک است.../عصرایران