سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

خانه‌ای بدون استرس




 

خانه‌ای بدون استرس

 

با توجه به انبوه عوامل استرس زا در فضاهای بیرون از خانه شامل كوچه و بازار، محیط كار و غیره می بایست لااقل به دنبال ایجاد فضایی آرام و دور از فشارهای روحی و روانی در محیط خانه باشیم تا هم تاثیرات منفی ناشی از آن عوامل بر روی روحیه ما با آرامش داخل خانه خنثی شود و هم ذخیره ای از انرژی مثبت برای رویارویی با روز پراسترس دیگری فراهم شود. هنگامی كه موضوع ایجاد چنین فضایی در داخل خانه مطرح می شود همواره تنها نحوه برخورد میان اعضای خانواده و ارتباطات آنها با یكدیگر مورد توجه قرار می گیرد حال آنكه اگرچه اینها جزء مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر روی روحیه افراد به حساب می آیند ولی در كنار آنها نقش شرایط فیزیكی محیط را نیز نمی توان ناچیز شمرد.

 

در یك فضا عوامل مختلفی همچون رنگ، نور، لوازم موجود، تعداد و نحوه چیدمان آنها و بسیاری موارد دیگر وجود دارند كه بر روی روحیه افراد خانواده تاثیر مستقیمی می گذارند. در نتیجه با قصد ایجاد خانه ای بدون استرس می بایست همه این موارد و تاثیرات ناشی از آنها به صورت كامل مورد توجه قرار گیرند كه در اینجا به تك تك آنها به صورت گذرا خواهیم پرداخت.

 

رنگ: از آنجا كه هر یك از رنگ ها تاثیر خاصی را بر روی روح و روان ما می گذارند. هنگام انتخاب رنگی برای یك فضا به نوع كاربرد آن محیط، خصوصیات افراد ساكن و همچنین تاثیرات ناشی از آن بسیار توجه كنید. از میان رنگ ها معمولاً رنگ های سرد آرامبخش تر از رنگ های گرم هستند ولی تاثیر شادی آفرینی و انرژی بخش رنگ های گرم نیز از جایگاه ویژه ای برای دوری از استرس برخوردار است.

 

نور: برای فضای خانه تان نور كافی در نظر بگیرید. میزان نور و همچنین كیفیت آن تاثیر مستقیمی بر روی جسم و روح انسان می گذارد. معمولاً افرادی كه در نور كم زندگی و كار می كنند، انسان های افسرده و پریشانی هستند حال آنكه نور زیاد به خصوص بهره مندی از نور خورشید، انرژی مضاعفی را ایجاد كرده و خمودگی و كسلی را از بین می برد.

 

از آنجا كه نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ مورد نظر را به همراه خواهند داشت لذا در انتخاب منابع نورزا برای فضای خانه تان توجه بیشتری كنید. به عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی فضای دلگیر و افسرده كننده را سبب می شود ولی اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجی را نخواهد داشت.


لوازم دكوراسیونی: لوازم دكوراسیونی و كاربردی خانه از چند جنبه بر روی روح و جسم افراد خانواده تاثیر می گذارند:

 

۱ _ فرم و مدل: هنگامی كه به قصد خرید یكی از لوازم دكوراسیونی و كاربردی مانند مبلمان، صندلی، تختخواب، میز پذیرایی، میز غذاخوری و غیره به فروشگاه های مربوطه مراجعه می كنید، بیش از شرایط ظاهری آن و جنبه زیبایی شناسی، به نحوه كاربرد و تامین راحتی و آرامش مورد نیازتان اهمیت دهید. خستگی جسم و تنش های روح، پس از برگشت به خانه، با نشستن بر روی مبلی هرچند زیبا و گران قیمت ولی نامناسب، اگرچه دیگر تسهیلات لازم فراهم شده باشد، از بین نخواهد رفت.

 

۲ _ نحوه چیدمان: به طور قطع شما نیز تجربه ورود به فضایی پر از لوازم دكوراسیونی و كاربردی و همچنین خرده ریزهای تزئینی را در مكانی نامتناسب به لحاظ وسعت آن هم با این انبوه لوازم داشته اید، در چنین محیطی اگرچه نهایت سعی بر انتخاب بهترین و زیباترین لوازم شده است ولی میزان تراكم آنها در محیط، سبب ایجاد كلافگی و ناآرامی در شما خواهد شد. در خانه بدون استرس می بایست فضای كافی برای حركت های آزاد و راحت افراد خانواده با هر نوع وضعیت جسمانی فراهم شود.

 

لازمه این مسئله حفظ فضای خالی در میان لوازم و همچنین در نظر گرفتن مسیرهای پرتردد است.

 

- گل و گیاه: در خانه بدون استرس گل ها و گیاهان طبیعی بسیاری را می بینید. حضور طبیعت در فضای خانه به همراه شادابی و لطافت بی مثالش، عامل مهمی برای ایجاد آرامش و دوری از اضطراب و ناراحتی های روحی است.

 

- تابش نور و جریان هوا: در چنین خانه هایی، تعداد پنجره ها زیاد بوده و امكان ورود نور خورشید به داخل و همچنین جریان هوای تازه به خصوص در فصل بهار بسیار وجود دارد.

 

- صدا: از آنجا كه وجود سروصداهای ناهنجار بیرونی سبب سلب آسایش و حتی ایجاد استرس می شود، فراهم كردن تمهیداتی برای جلوگیری از ورود آنها از طریق پنجره ها، دیوارها و سقف الزامی است. در ضمن در خانه بدون استرس، می بایست هرگونه صدای ناراحت كننده از بین برود. به عنوان مثال به جیرجیر درهای اتاق ها و یا كمدها هنگام باز و بسته شدن، صدای ناهنجار حاصل از درست كار نكردن هواكش ها و یا موتور یخچال و فریزر و موارد دیگری مانند اینها كه ممكن است در هر مكان با توجه به موقعیت آن وجود داشته باشد می توان اشاره كرد. به این ترتیب با حذف كلیه صداهای آزاردهنده در حد امكان، صداهای گوش نواز و روحیه بخش را جایگزین كنید.

گوش دادن به موسیقی هنگام استراحت و همچنین صرف وعده های غذایی راهكار دیگری برای ایجاد آرامش است.

 

- دمای هوا: مناسب بودن درجه هوای موجود در خانه در كلیه فصول سال، از جمله مشخصات یك خانه بدون استرس است.

 

 


ویدیو مرتبط :
استرس خوب و استرس بد - دکتر شهرام رحیمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خرید غذای خانه برای شوهرم استرس زاست



 

خرید غذای خانه برای شوهرم استرس زاست

 


زنی در دادگاه خانواده گفت: شوهرم هر بار مواد غذایی خانه مان را با استرس و دعوا تهیه می کند و با این حال مدعی است که خسیس نبوده و در زندگی مان چیزی کم نگذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبری فارس «توانا»، زنی با مراجعه به دادگاه خانواده ۲ (ونک) دادخواست مهریه و طلاق خود را به قاضی سید مهدی مطلبی رئیس شعبه ۲۶۹ این مجتمع قضایی خانواده ارائه کرد.

این زن با اشاره به اینکه شوهرم باید مهریه ام که ۱۲۴ سکه بهار آزادی است را پرداخت کند، گفت: شوهرم بسیار خسیس است ولی در این خصوص که مهریه حقم است، نمی تواند خساست به خرج دهد.

وی با بیان اینکه فرزندی نداریم و حدود ۷ سال از زندگی مشترکمان می گذرد، ادامه داد: خساست شوهرم زبانزد اقوام و خانواده ام شده است و من همیشه در این خصوص جلوی خانواده ام خجالت می کشم.

مرد در دادگاه خانواده حضور داشت و با بیان اینکه همسرم نیز بسیار خسیس است و این خصلت خود را به من نسبت می دهد، گفت: در این ۷ سال زندگی مشترک از هیچ کدام از رفتارهای همسرم ایراد نگرفتم.

وی افزود: همسرم با وقاحت به دادگاه آمده و غیر از اینکه مهریه اش را می خواهد، طلاق خود را خواهان است بنابراین باید او را طلاق دهم ولی مهریه اش را نمی پردازم.

زن بار دیگر در برابر قاضی مطلبی با بیان اینکه در صورت طلاق مهریه ام را می بخشم، اظهار داشت: شوهرم آنقدر خسیس است که زندگی در کنارش مانند زندان است و هر بار با رفتار هایی که در مقابل مهمان ها انجام می دهد، تنها عذاب می کشم و نمی توانم حرفی بزنم.

وی در ادامه افزود: شوهرم برای دادن ۱۰۰ تومان چهره اش برافروخته و رفتارش تغییر می کند؛ به طوری که مجبور می شوی از خیر آن موضوع بگذری.

زن در ادامه بیان کرد: شوهرم هر بار مواد غذایی خانه مان را با استرس و دعوا تهیه می کند و با این حال مدعی است که خسیس نبوده و در زندگی مان چیزی کم نگذاشته است.

وی اضافه کرد: به هیچ وجه نمی توانم با رفتار های شوهرم کنار بیایم چرا که در هر کاری با مخالفت او مواجه شدم و تنها مجبور به تحمل هستم.

مرد در حضور قاضی مطلبی بیان کرد: می خواهم که همسرم مهریه اش را ببخشد تا با خیال راحت نفسی بکشم؛ خسیس نیستم فقط کمی روی پول هایم حساس هستم.

وی ادامه داد: همسری که اینقدر پر توقع است، بهتر است دور از من به زندگیش ادامه دهد بنابراین او را در ازای بخشش مهریه اش طلاق می دهم.

زن در انتها بیان کرد: هیچ ادعایی در خصوص حق و حقوقم ندارم و برای اینکه زودتر از خساست شوهرم دور شوم و طلاق گیرم، همه را می بخشم.

قاضی مطلبی رئیس شعبه ۲۶۹ مجتمع قضایی خانواده ونک گفت: با توجه به اینکه زن و مرد بر طلاق اصرار دارند، زوجه مهریه خود را در قبال طلاق بذل کرده و زوج ضمن قبول بذل با تقاضای طلاق زوجه موافقت کرده است.

وی ادامه داد: زوجین فاقد فرزند مشترک هستند و زوجه نسبت به سایر حقوق شرعی و قانونی خود ادعایی ندارد لذا رسیدگی به موضوع منتفی به نظر می رسد و طلاق "خلع" صادر شده است.

بنابراین در این جلسه حکم طلاق صادر و ختم جلسه اعلام شد..... / خبرگزارى فارس