سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

حرف آدمکش های وهابی چیست؟


معضلات جهان امروز را بگویید! اگر این موضوع یک انشا باشد و اگر موضوع را به سمت خطرات گروه های انسانی ببرید، حتما سلفی گری را به عنوان یک خطر بالقوه و بالفعل جهان امروز می دانید؛ اما سلفی گری چیست و یک سلفی چه اعتقاداتی دارد.





به گزارش صبح بخیر، هفته نامه حاشیه در گزارشی به بررسی افکار و عقاید وهابیان یا به عبارت بهتر همان سلفی ها پرداخته است. متن کامل این گزارش را برای شما انتخاب کرده ایم.

معضلات جهان امروز را بگویید! اگر این موضوع یک انشا باشد، چه چیزهایی را لحاظ می کنید؟ به احتمال بسیار زیاد از مسائل محیط زیستی و گرم شدن زمین در کنار نقض حقوق بشر صحبت خواهید کرداما اگر موضوع را به سمت خطرات گروه های انسانی ببرید، حتما سلفی گری را به عنوان یک خطر بالقوه و بالفعل جهان امروز می دانید؛ اما سلفی گری چیست و یک سلفی چه اعتقاداتی دارد که عامل بخشی از گرفتاری ها به ویژه در خاورمیانه معرفی می شود؟ این هفته، سالمرگ احمد بن حنبل، امام مذهب حنبلی، از مذاهب چهارگانه اهل سنت بود. او را پایه گذار طرز فکری می دانند که در تاریخ ما به وهابیت و سلفی گری و خلاصه القاعده منجر شده است. وهابیت هم سعی می کند خود را پیرو او و ابن تیمیه، جانشین او در مذهب حنبلی، معرفی کند. ما کوشیدیم ریشه های اعتقادی سلفی ها را که این روزها به کشتار محبان اهل بیت (ع) افتخار می کنند، به زبان ساده روشن کنیم.

1- آیا اینها مسلمانند؟

هستند کسانی که سلفیان را مسلمان نمی دانند چون معتقدند در اعتقادات آنان اشتباهات و شبهات زیادی وجود دارد. با این حال، این حداقل پذیرفته شده است که سلفی گری اگر نه به باطن، به اسم در میان فرق مسلمان قرار دارد و جهان و جهانیان نیز یک سلفی را با آیین مسلمانی می شناسند. بنابراین تعریف سلفی از اینجا شروع می شود که فردی است مسلمانان اما تفاوت یک سلفی با مسلمانان سایر فرق چیست؟ به زبان ساده اینگونه می توان گفت که یک سلفی در توهماتش سعی می کند با بازگشت به سنت ها و اندیشه های افراد در صدر اسلام، دین خاصی را معرفی کند که در جهان امروز پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی انسان ها باشد. قصه اما همین قدر شیک و تر و تمیز نیست.



چنین نظریه ای خیلی جاها می لنگد یک سلفی معتقد است چه در شناخت اصول دین و چه در شناخت احکام و فروع دین باید به شیوه گذشته نیکوکار مراجعه کرد و از این رو اصلی ترین اعتقاد یک سلفی، این است که قرآن سنتی را که او می فهمد حجت می داند و عقل جزو این منابع حجت نیست. آنها معتقدند درست نیست که برای رفع شک خود آنچه را قرآن گفته یا سنت بیان داشته است انکار یا تفسیر کنیم.

2- عقل را فرستاده اند تعطیلات

زشتی بی توجهی به عقل پیرو وحی جایی نمایان می شود که نتیجه بسیاری از احادیث در کتاب های شش گانه مورد تایید آنها، صدور فتواهای عجیب است مثل حرمت خوابیدن زن در زیر کولر بدون شوهرش است. احادیث مجعول که برخلاف احادیث شیعی از عقلِ معصوم نشأت نگرفته است و راه به جایی نمی برد الا همین وهنی که بر اسلام می رود.

اعتقاد دیگر این گروه این است که در عمل «باید از صحابه و تابعان پیروی کرد زیرا فهم آنان، مقیاس حق و باطل است» و در این مورد به حدیث نقل شده از رسول خدا (ص) استدلال می کنند که فرمودند: «خیرُ القرونقرنی، ثمّ الذین یلونهم ثم الذین یلونهم ..: بهترین مردم، مردم زمان من هستند. سپس مردمی که پس از آنان می آیند. سپس مردمی که بعد از آن گروه می آیند.»

آنگاه دوران هر یک از سه گروه یادش ده را 100 سال تخمین می زنند که در مجموع 300 سال می شود. یکی از انتقادات جدی به سلفیان همین موضوع است که از کجا واژه قرن را به 100 سال ترجمه کرده اند در صورتی که زبان عرب و قرینه های دیگر این موضوع را اثبات نمی کند و نیز این مسئله مبهم است که در صورت پذیرش شیوه گذشتگان یا همان سلف صالح، در مواقع اختلاف همانند جنگ که دوگروه مقابل یکدیگر می ایستادند به کدام یک از شیوه های سلف باید عمل کرد؟

در عین حال، سلفی ها به دلیل دخالت نکردن عقل، در حوزه تفکر و برخی تفاوت ها در حوزه مبانی فلسفی، به تفسیرهای تحت اللفظی و ظاهر گرایانه از قرآن دست می زنند و همین مسئله هم به اعتقاد بسیاری باعث خطاهای تئوریک و عملی آنهاست. کار وقتی پیچیده می شود که صفات الهی موردبحث قرار گیرد و در این زمان است که در نتیجه حرف یک سلفی، اعتقاد به زمان و مکان برای خدا وجود دارد که از منظر اعتقادات شیعی و بسیاری از فرقه های اسلامی عقیده ای باطل است.

3- خدا همان است که من می گویم

مهمترین اصول در اندیشه یک سلفی، توحید است. سلفی برای درک مختصات توحید هم به اندیشه سلف توجه دارد. بر این اساس که در حوزه توحید در عبادات او برخی از اعمال را منافی توحید می داند. مخالفت سلفیه با ساختن قبور برای صالحان و نیز تقرب جستن به صالحان از این باب است.

آنها معتقدند این کار نوعی پرسش است. یکی از بزرگان سلفیه در این باب می گوید: «هر کسی معتقد باشد این نذرها، راه بردن حاجت ها به سوی خدای متعال است و این کارها موجب برطرف شدن تنگدستی و سختی و باعث بازگشایی در روزی و محفوظ ماندن شهر و دیار می شود، مشرکی است که کشتن او واجب است. در پاسخ به این اعتقاد سلفیان که به طور گسترده متوجه شیعیان است، مطالب مختلفی بیان شده، از دلایل عقلی گرفته تا دلایل نقلی و مبتنی بر روایات. کلام این روایات و معقولات این است که توسل به صالحان کردن با توجه به قبور افراد نیک، به منزله پرسش آنها نیست بلکه صرفا وسیله قرار دادن آنها برای نزدیکی به خداست.

4- قطار سوارنشی ها!

نکته دیگر قابل توجه در اندیشه سلفی، پررنگ بودن مسئله بدعت است. سلفیه از آنجا که معتقد است «هر عملی که در زمان پیامبر (ص) وجود نداشته و انجام نمی شده است، بعدا نیز نباید انجام شود.»
اعمال و رفتارهای بسیاری را تحت عنوان بدعت نامگذاری می کند. بدعت به معنای نوآوری است که در ساحت دین چون پشتوانه معرفتی الهی ندارد، باطل است. در این چارچوب سلفیون بسیاری از اعمالی که خود می پندارند در زمان پیامبر (ص) نبوده است یا اینکه اساسا امکان وجود آن در زمان پیامبر (ص) وجود نداشته را بدعت می شمارند. بدعت دانستن قطار یکی از این نمونه هاست.

5- فقط بریم تفنگ بازی ...

سلفی ها نه تنها در بعد اعتقادات و احکام فردی و عادی بلکه در بعد احکام اجتماعی نیز معتقد به شیوه سلف هستند. از این بابت است که وجود اندیشه بازگشت به نظام خلفای صدر اسلام یعنی بازگشت به «وضع پیشین» به زودی به شکل گیری اندیشه تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.

در این چارچوب و البته با تفسیرهای تندروانه از برخی آیات قرآن، جهاد در اندیشه سلفی گری به عملی مهم و امروزی تبدیل می شود؛ مسئله ای که دیگر فرق مسلمان اعتقاد اینچنینی به آن ندارند. ایشان در این راه به سیره برخی از بزرگانشان - تشکیل حکومت به هر روش ممکن - نیز اقتدا می کنندو شاید بتوان ریشه این افکار بچگانه تروریست ها را در توهم شان از صدر اسلام و کوچه های مدینه جستجو کرد. هر چه باشد، پر واضح است که حتی با فرض هدف خوب برای سلفی گری در طول تاریخ، مبانی و روش های این فرقه به گونه ای بوده که خاطرات بزرگی چون تروریسم از آن متولد شده است؛ تروریسمی که جامعه جهانی را تهدید می کند و البته بیش از آن جامعه اسلامی و اسلام را.



چرایی صدور فتاوای عجیب علمای سلفی

خانوم دست به این میوه نزنی!

دست زدن به برخی میوه ها برای خانم ها غیرمجاز است. خوردن سمبوسه سه ضلعی حرام است، خوردن گوشت جن مجاز است. این جملات خنده دار شما را به کجا می برد؟ جالب است بدانید که این سه فتوا جزو فتاوای علمای سلفی در سال 2011 بوده است. هر از گاهی خبر چنین فتاوای عجیبی در رسانه ها منتشر می شود. برخی آن را به عنوان طنز حساب می کنندو به آن می خندند و برخی از بد جلوه دادن اسلام ناراحت می شوند، اما دلیل صدور این فتاوای عجیب چیست؟

منبع فقهی سلفیون، کتاب وسنت است. علمای سلفی برای به دست آوردن حکم شرعی باید به قرآن و کتاب های شش گانه ای که از قدیم الایام برای آنان باقی مانده است، رجوع کنند. به این کتاب ها «صحاح سته» می گویند. در این کتب تمام احادیث صحیح از دید اهل سنت آمده است.

پحال شیوه به دست آوردن حکم شرعی در میان سلفیون چگونه است؟ شیوه مرسوم ومعمول این است که فرد با نظر به مذهب خود (در میان چهارگانه اهل سنت و برای سلفیون حنبلی) و با در نظر داشتن احکام و نظرات آمام آن مذهب (برای سلفیون احمد بن حنبل) و نیز در نظر گرفتن منابع اصلی فقه یعنی کتاب و سنتی که ایشان می فهمند به صدور حکم شرعی اقدام می کند اما درمواقعی که حکم شرعی را نتوان از این منابع استخراج کرد، به قیاس رجوع می کنند. همین رجوع به قیاس است که در برخی اقوات باعث به وجودآمدن فتاوای عجیب می شود زیرا در قیاس های اینچنینی صرفا به ظاهر ماجرا توجه می شود و تفاوت های مکانی و زمانی دیده نمی شود.

نکته دیگر در فتاوای عجیب سلفی جمله ای است که اساس مذهب سلفی را تشکیل می دهد. آن جمله این است، هر عملی که در زمان پیامبر (ص) انجام نشده است، بعد از ایشان هم نباید انجام شود. فتاوایی چون حرمت قطار از این منبع نشأت می گیرد.


ویدیو مرتبط :
بچه وهابی آدمکش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودک من از چند ماهگی حرف می زند؟



کودک در کار زبان آموزی با تکالیف سنگینی روبرو است. کودک باید بر تمام سطوح زبان تسلط یابد. به این معنی که نه تنها باید اصوات گفتار را فرا گیرد، بلکه باید یاد بگیرد. چگونه با ترکیب آنها هزاران واژه بسازد. چگونه با ترکیب این واژه‌ها جمله‌هایی برای بیان اندیشه‌هایش بیافریند. شگفت آنکه بخش عمده این یادگیری در تمامی‌ فرهنگها و تقریبا در همه کودکان ظرف چهار تا پنج سال حاصل می‌شود.

صداهای قبل از تکلم

در دو سه هفته اول زندگی صداهای کودک در موارد مختلف یکسان و یکنواخت است. این صداها جنبه بازیابی دارد و با اراده و آگاهی انجام نمی‌شود. ولی کم کم بین گریه کودک و وضعیت او ارتباط برقرار می‌شود. به نحوی که مادر از طریق لحن گریه کودک می‌تواند به گرسنگی ، خواب آلودگی یا نیازهای دیگر او پی ببرد.

زبان آموزی به کودک

اگر چه معمولا شروع تکلم را با بکار بردن اولین کلمات مشخص می‌کنند ولی می‌توان گفت که کودک از حدود سه ماهگی با ایجاد صدا به نحوی با محیط پیرامون خود رابطه برقرار می‌کند. ضمن اینکه اطلاعات کودک در مورد وضعیت خود بیشتر از شناخت او از صداها و اصوات است. بتدریج که کودک بزرگتر می‌شود و شنوایی نیز به کمک او می‌آید، آگاهی او از صداها بیشتر می‌شود. کودک در این مرحله به صدای دیگران گوش می‌دهد و از بازی با صداها لذت می‌برد.

این سر و صداه نه تنها برای کودک بلکه برای پدر و مادر نیز لذت بخش است و باعث می‌شود که آنها متقابلا به کودک پاسخ دهند و زمینه را برای تقلید او فراهم کنند. کودک از ماه سوم به بعد کم کم خود را با این صداها سرگرم می‌کند و از این به بعد قان و قون کردن کودک شروع می‌شود و از ماه ششم به بعد بطور فزاینده‌ای صداها را تقلید و تکرار می‌کند.

صدای کودک از حدود یک سالگی کم کم شبیه تکلم بزرگسالان می‌شود. کودک در اواخر سال اول زندگی مجموعا دو سه کلمه یاد می‌گیرد، ولی قبل از بیان اولین کلمه بسیاری از صداها ، حالات عاطفی و تغییرات چهره و چند کلمه ساده مانند بابا و ماما را درک می‌کند. کودک در حدود نه ماهگی نسبت به اسم خود و کلمه‌های نه و نکن ، عکس العمل نشان می‌دهد و شروع به تقلید صداه می‌کند.

اولین کلمه‌ها


معمولا کودک در اواخر سال اول کوشش می‌کند کلمه و صداهایی را که می‌شنود تقلید کند. به این ترتیب در حدود یک سالگی کودک یکی دو کلمه معنی‌دار را بیان می‌کند. از پانزده ماهگی به بعد بسرعت به تعداد واژه‌ها افزوده می‌شود و این واژه‌ها چند برابر می‌شوند.

زبان آموزی به کودک

کودک در 15 تا 24 ماهگی حدود 50 واژه را یاد می‌گیرد و از این به بعد به موضوع تکلم ،آگاهی پیدا می‌کند. یعنی می‌فهمد که هر چیز نامی ‌دارد و اشتیاق به کسب مهارت در سخن گفتن فزونی می‌گیرد و کودک روز به روز لغات بیشتری را فرا می‌گیرد. لغاتی که کودکان بکار می‌برند در مورد چیزهایی است که با آنها آشنا هستند و کارهایی است که می‌تواند انجام دهد. بنابراین اولین کلمه‌های بچه‌ها بسیار شبیه هم هستند.

کودک در دو سال اول زندگی شیفته حرکت و تغییر است. بنابراین اولین لغاتی که کودک بکار می‌برد، مربوط به چیزهایی است که حرکت می‌کند. کودک قبل از همه اسامی‌ و سپس افعال و سرانجام قیود و صفات را فرا می‌گیرد.

اطرافیان کودک نیز باید تمرین را با کلمه‌های مورد علاقه کودک و نامهایی که بیشتر از همه سر و کار دارند شروع کنند و جمله سازی نیز بسیار ساده و با استفاده از همان گروه کلمه‌ها و اسامی ‌می‌باشند. تا قبل از سه سالگی اصرار در سخن گفتن کودک لزومی‌ ندارد. چون ممکن است مشکلات دیگری از جمله لکنت زبان را به دنبال داشته باشد.

اولین جمله‌ها


اولین جمله‌های کودک یک کلمه‌ای است و گفتن کلمه بابا از طرف کودک ممکن است به معنی بابا مرا بگیر باشد. در حدود دو سالگی کودک می‌تواند جمله‌های کوتاه دو کلمه‌ای و سه کلمه‌ای را ادا کند. این گونه جمله سازیها به جملات تلگرافی معروفند.

تکلم کودک

کودک مرتبا کلمه‌های یشتری را یاد می‌گیرد و تمایل به ارتباط با دیگران در او افزایش می‌یابد. کودک در حدود سی ماهگی 300 تا 400 کلمه می‌داند. در سه سالگی مقدار زیادی از زبان را در نتیجه تقلید و تکرار فراوان می‌فهمد و حرف می‌زند و گنجینه لغات او سریعا افزایش می‌یابد.

تکلم نیز، مانند سایر مهارتها در کودکان مختلف فرق می‌کند. بعضی کودکان کمی ‌جلوتر و یکی دو ماه قبل از یک سالگی تکلم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بطور کلی دخترها در رشد زبان یکی دو ماه از پسرها جلوترند.

برای کودکانی که ت هیجده ماهگی هنوز زبان باز نکرده و ارتباطی با اطرافیان و محیط برقرار نکرده باشند و یا تا بیست و چهار ماهگی کلمه‌ای نگفته و دلیل واضحی نیز برای حرف نزدن او در دست نباشد، باید چاره‌ای اندیشید. زیرا با توجه به دوره‌های حساس رشد ، اگر کودک به موقع زبان باز نکند عقب ماندگی‌های غیر قابل جبران بوجود خواهد آمد. سال دوم زندگی برای رشد گویایی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.