سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

جواني با پوستي بدون چروك



 

پوستی بدون چروک

 

پوست بزرگ‌ترين و وسيع‌ترين عضو بدن موجودات زنده است. پوست انسان مرز نازك ميان بدن او و محيط اطراف است و، علاوه بر انجام برخي اعمال حياتي، فرد را در مقابل آسيب‌ها و صدمات گوناگون محافظت مي‌كند. پوست در تمام طول عمر، از بدو تولد تا مرگ، نياز به مراقبت و رسيدگي دارد و هرگز نبايد به ‌حال خود رها شود.

 

در غير اين صورت، به‌سرعت پير و فرسوده مي‌شود و كارآيي‌اش را از دست مي‌دهد. پوست انسان آيينة تمام‌نماي جسم و روان اوست. فردي كه پوستي سالم و شاداب دارد از لحاظ جسمي، رواني و عاطفي در وضعيت مطلوبي است. ا‌زجمله عمده‌ترين تظاهرات پيري پوست، پيدايش چين و چروك در مناطق مختلف آن است. امروزه روش‌هاي متعددي براي درمان چين و چروك‌هاي پوستي وجود دارد. بنابراين به‌راحتي مي‌توان پير شدن پوست را به تأخير انداخت و از ايجاد چروك‌هاي پوستي جلوگيري كرد.

 

فرآيند پيري پوستپوست سالمْ لطيف، شاداب و بدون لك است، رنگي يكنواخت و روشن دارد و هيچ‌گونه نشانه‌اي از تغيير رنگ و پوسته ‌پوسته شدن بر روي آن مشاهده نمي‌شود.پوست از خارج به داخل داراي سه بخش است:

 

 

1.اپيدرم (روپوست)، كه خارجي‌ترين لاية پوست را تشكيل مي‌دهد؛

 

2. درم (پوست)

 

3. هيپودرم (زيرپوست)، كه حاوي ضمائم پوستي، عروق و اعصاب است.

 

 

در طول زمان، همراه با افزايش عمر، در تمامي لايه‌هاي پوست تغييراتي به‌وجود مي‌آيد كه منجر به پيري مي‌شود. در لاية اپيدرم (روپوست)، علاوه بر سلول‌هاي تشكيل‌دهندة آن، دو نوع پروتئين رشته‌اي‌شكل به‌نام كلاژن و الاستين وجود دارد. اين دو نوع پروتئين مسئول قوام، استحكام، سفتي، ارتجاع و انعطاف‌پذيري پوست هستند.

 

پيدايش چين و چروك‌هاي پوستي عمدتاً ناشي از تغييراتي است كه در سطح سلول‌ها و بافت‌هاي لاية درم (لاية دوم) پوست رخ مي‌دهد؛ مثلاً تعداد و حجم الياف انعطاف‌پذير كلاژن و الاستين كاهش مي‌يابد و عملكرد آن‌ دو ضعيف مي‌شود، همچنين سلول‌هاي سازندة آنها كم مي‌شود. در نتيجه، از حالت ارتجاعي و كشساني پوست كاسته مي‌شود.

 

در پوست يك فرد جوان، رشته‌هاي كلاژن متعدد است، به‌طور منظم قرار گرفته و شبكة بيضي‌شكلي را تشكيل مي‌دهد. در زير اين الياف كلاژن، رشته‌هاي ديگري به‌نام الاستين وجود دارد. رشته‌هاي الاستين در زير محل اتصال لاية دوم و اپيدرم در تمام سطوح پوست پراكنده شده‌اند. اما در پوست يك فرد پير، اين رشته‌ها دچار تغييرات فيزيكي و شيميايي مي‌شوند كه به‌ دنبال آن، چين و چروك پوستي ظاهر مي‌شود. در پوست پير، ضخامت لايه‌ها كاهش مي‌يابد كه ناشي از كم شدن تعداد و اندازة رشته‌هاي قوام‌دهنده و سفت‌كنندة پوست است.

 

در فرآيند پيري، رشته‌هاي كلاژن به مرور زمان قطعه‌قطعه و ازهم‌گسيخته مي‌شوند. تمامي اين تغييرات تدريجي و اجتناب‌ناپذير در طول زمان و همراه با افزايش سن در هر فرد ايجاد مي‌شود.در لاية خارجي پوست (اپيدرم) هم طي فرآيند پيري تغييراتي به‌وجود مي‌آيد. تعداد سلول‌هاي اين لايه نسبت به اپيدرم فرد جوان كمتر مي‌شود. همچنين، در اندازه، شكل و عملكرد سلول‌هاي لاية اپيدرم تغييراتي ايجاد مي‌شود.

 

سرعت تكثير و ازدياد سلولي، و ميزان سوخت‌‌وساز آنها كاهش مي‌يابد. نفوذپذيري اين لايه نسبت به مواد خارجي و عوامل محيطي اعم از تركيبات شيميايي و غيرشيميايي بيشتر مي‌شود. در كل، پوست آسيب‌پذيرتر مي‌شود و، در صورت پيدايش زخم، ديرتر بهبود مي‌يابد.تغييرات ديگري هم در روند پيري رخ مي‌دهد: تغيير رنگ پوست، سفيد شدن موها، كاهش عملكرد و فعاليت غدد چربي‌ساز (سباسه) و غدد عرق، تغييرات بافت تغذيه‌كنندة پوست، كاهش بافت عروقي و كاهش خون‌رساني پوست.

 

همچنين تغييراتي در سطح سلول‌هاي ايمني پوست، كه مسئول دفاع از بدن در مقابل عوامل محيطي و ميكرو‌ب‌ها هستند، رخ مي‌دهد كه ماحصل آن كاهش قدرت دفاعي و مقاومت نسبت به بيماري‌ها و افزايش آسيب‌پذيري پوست در مقابل عوامل آسيب‌رسان فيزيكي و شيميايي است. طي فرآيند پيري، فعاليت غدد چربي‌ساز و غدد عرق كم مي‌شود. فرد پير كمتر چربي مي‌سازد، بنابراين، پوست او خشك‌تر به‌نظر مي‌رسد. به‌علاوه، قدرت تعريق پوست پير در پاسخ به محرك‌هاي خارجي كم مي‌شود. سفيد شدن موها نيز از جمله علائم پيري است. بجز در موارد نادري كه عامل سفيد شدن موها جهش‌ ژني و در نتيجه انتقال ژن‌هاست، اين پديده حاصل كاهش قدرت رنگدانه‌سازي در پوست و فوليكول‌هاي موست.

 

چروك صورت، نماد پيريدر پيري پوست، پوست صورت بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد، زيرا در معرض ديد همگان است و نقش مهمي در برقراري روابط اجتماعي، فردي و شغلي افراد دارد.طول عمر و گذر زمان تغييراتي را در پوست صورت ايجاد مي‌كند كه از علائم پيري‌ است. مهم‌ترين آنها عبارت است از: شلي و افتادگي پوست، آتروفي (لاغري پوست)، پيدايش چين و چروك، پيدايش لك‌هاي تيره يا قهوه‌اي‌رنگ، ايجاد فرورفتگي‌هاي متعدد، و تغييرات عروقي كه منجر به كدر شدن رنگ پوست مي‌شود.

 

شلي پوست نشان‌دهندة تغييرات استحاله‌اي و تخريبي در بافت‌هاي نگهدارنده و بافت‌هاي همبند پوست است. اين تغييرات دو نوع است:

 

تغييرات پاتولوژيك، كه در سلول‌ها و اجزاي تشكيل‌دهندة سلول‌هاي پوست و بافت‌هاي نگهدارندة آن رخ مي‌دهد؛ و تغييرات كلينيكي (باليني)، يعني تغييراتي كه با چشم آنها را مي‌بينيم.

 

پوستی بدون چروک


تغييراتي كه با افزايش سن در پوست صورت ايجاد مي‌شود عبارت است از:

 

ـ جذب و تحليل تدريجي بافت چربي زيرجلد؛

 

ـ كم شدن تدريجي ضخامت پوست يعني نازك‌تر شدن آن؛

 

ـ كاهش خاصيت ارتجاع و انعطاف‌پذيري پوست؛

 

ـ سست شدن اتصالات و چسبندگي پوست به بافت‌هاي حمايت‌كننده و نگه‌دارنده؛

 

ـ تغيير شكل اسكلت، رباط‌ها و ماهيچه‌ها.

 

مجموعة عوامل ذكر شده تغييراتي در ظاهر و چهرة فرد ايجاد مي‌كند.پيري پوست فرآيندي طبيعي و ذاتي و تدريجي است و در نهايت به تغيير شكل ظاهري و اختلال در عملكرد طبيعي اين عضو منجر مي‌شود. در نتيجة تغييرات ذكرشده، به‌‌دليل اثر دائمي نيروي جاذبة زمين، پوست شل و افتاده مي‌شود. ضعف عضلات صورت و گردن نيز در كنار مجموع اين عوامل باعث پيدايش چين و شكن بر روي پوست صورت مي‌شود.

 

 

عوامل دخيل در تسريع پيري پوستعوامل متعددي پيري سلول‌ها را تسريع مي‌كنند كه به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

 

الف. عوامل ذاتي (داخلي)، كه همان ژن يا واحدهاي وراثتي است. افزايش خطاهاي ژنتيكي در طول زمان همراه با افزايش سن، باعث تجمع اثرات تخريبي مي‌شود و پيري در سلول‌ها بروز مي‌كند. در زنان، عوامل هورموني هم بر اين موارد اضافه مي‌شود و فرآيند پيري را تسريع مي‌كند.

 

ب. عوامل محيطي (خارجي) كه مهم‌ترين آنها اشعة ماوراي‌بنفش نور آفتاب است.نور خورشيد، اگرچه مفيد و حيات‌بخش است، داراي اثرهاي زيانباري نيز هست.

پوستی بدون چروک

 

پوست انسان عضوي حساس است و آسيب‌ها و صدمات وارده بر آن در اثر تابش نور خورشيد پيري زودرس اين عضو را به‌ دنبال دارد. آفتاب‌سوختگي، خشك و كدر شدن پوست، بروز ضايعات پيش‌سرطاني، پيدايش چروك‌هاي ريز و درشت پوستي، و حتي ابتلا به بدخيمي‌هاي پوستي از عوارض تابش پرتو فرابنفش نور خورشيد است. امروزه با مصرف ضد آفتاب‌ها مي‌توان تا حدودي از بروز اين عوارض جلوگيري كرد.

 

مبارزه با پيري پوست مبارزه با پيري از طريق استفاده از داروها يا روش‌هاي درماني طبي و غيرطبي (جراحي) امكان‌پذير است. از جمله روش‌هاي درماني طبي مي‌توان به مصرف ضد آفتاب‌ها، استفاده از اسيدهاي ميوه‌اي و تركيبات ويتامين A يا رتينول (Retinol) اشاره كرد. امروزه از نظر علمي ثابت شده است كه اين تركيبات بخصوص رتينول و مشتقاتش در صورت مصرف موضعي طولاني‌مدت اثر ضد پيري دارند.در طي فرآيند پيري، پيدايش چين و چروك پوستي، بخصوص در پوست صورت، بسيار ناخوشايند است.

 


چروك‌هاي پوستي را به سه نوع تقسيم مي‌كنند:

 

چين و چروك طبيعي كه بيان‌كنندة حالات رواني، روحي، احساسات دروني، و تنش‌هاي هيجاني و عاطفي هستند. اين چين‌ها در اطراف بيني و لب‌ها به‌وجود مي‌آيند.

 

چين‌هايي كه در اثر پديدة پيري در سنين 25 تا 30 شروع به ظاهر شدن مي‌كنند، مانند عميق‌تر شدن خطوط خنده، خطوط اخم و خطوط افقي پيشاني.

 

چين و چروك‌هايي كه بعد از دهة پنجم زندگي و عمدتاً در اطراف لب‌ها يا روي گونه‌ها پديدار مي‌شوند.

 

درمان‌هاي مختلفي براي از بين‌ بردن اين نوع چين و چروك‌هاي پوستي وجود دارد. مهم‌ترين و بهترين درمان ضايعات ناشي از پيري پوست جراحي است كه اصطلاحاً به آن ليفتينگ (lifting) گفته مي‌شود. جراحِ پوست صورت را برش مي‌دهد و پوست را به سمت عقب و خارج مي‌كشد، سپس لبه‌هاي پوست را در محلي كه از پيش طراحي شده ثابت مي‌كند و مي‌دوزد. ضمن عمل كشيدن پوست و ثابت كردن آن در محل جديد، عضلات و بافت‌هاي نگه‌دارندة زيرين هم اصلاح و ترميم مي‌شوند.

 

پوستی بدون چروک

 

هيچ‌كدام از روش‌هاي درماني ضد پيري را نمي‌توان جايگزين روش جراحي ليفتينگ كرد.در طي عمل ليفتينگ، ظاهر چروك‌ها بهبود مي‌يابد و فرد جوان‌تر به‌نظر مي‌رسد؛ ولي اين عمل باعث توقف شل‌شدگي و سستي پوست نمي‌شود و با تشخيص جراح شايد پس از گذشت چند سال نياز به عمل جراحي تكميلي يا عمل مجدد باشد.عمل ليفتينگ زماني انجام مي‌شود كه فرد احساس كند نياز به چنين عملي دارد، ولي سن استاندارد براي آن 35 ـ 45 است، يعني درست زماني كه چروك‌هاي دور لب هنوز ايجاد نشده‌اند.

 

از روش‌هاي درماني ديگر مي‌توان به عمل ساييدن يا تراشيدن پوست با مواد شيميايي (peeling) و وسايل مكانيكي (dermabrasion) اشاره كرد. طي عمل درم‌ابريژن، پوست با كمك مواد زبر و خشن تراش داده و ساييده مي‌شود. پس از بهبودي زخم ناشي از اين عمل، پوست جديد تشكيل مي‌شود كه به‌مراتب جوان‌تر و زيباتر از پوست قبلي خواهد بود.روش ديگري كه به‌ منظور جوان‌سازي پوست پيشنهاد مي‌شود و انواع خاصي از چروك‌ها بخصوص چروك‌هاي ظريف، ريز و سطحي را برمي‌دارد درمان با اشعة ليزر است. ليزر نوعي نور تقويت‌شده با طول موجي خاص است.

 

پوست آسيب‌ديده در اثر تابش مستقيم نور آفتاب، ضايعات و چروك‌هاي ناشي از افزايش سن، جوشگاه‌ها يا اسكار عمل جراحي، ضايعات سالك و آبله‌مرغان، همگي، با اشعة ليزر برداشته مي‌‌شوند. در روش درمان با اشعة ليزر، برش و لايه‌برداري پوست آن‌قدر ادامه مي‌يابد تا به لايه‌هاي زيرين پوست برسيم. در طي اين مراحل، پوست مجدداً ترميم مي‌شود و پس از بهبودي زخم، پوستي جديد و جوان جايگزين مي‌شود. اين روش تا حدود زيادي چروك‌هاي قبلي را از ‌بين ‌مي‌برد. در ضمن، پوستْ صاف، يكدست، شفاف و خوش‌رنگ مي‌شود.از ديگر روش‌هاي درماني جوان‌سازي پوست، استفاده از مواد پركننده است.

 

اين مواد عمدتاً كلاژن‌هاي تزريقي‌اند كه به‌طور صناعي يا نيمه‌صناعي ساخته شده‌اند و، از طريق تزريق با وسايل و سرنگ‌هاي مخصوص در اتاق عمل با شرايط استريل، چروك‌هاي عميق، فرورفتگي‌ها، چين و شكن‌ها، خطوط عميق اخم، پيشاني يا اطراف لب‌ها پر خواهد شد.امروزه روش درماني نسبتاً جديدي براي درمان چروك‌هاي صورت ارائه شده و اخيراً محبوبيت يافته است.استفاده از سم بوتوليسم (Botox) باعث فلج شدن ماهيچه‌هاي حالت‌دهندة صورت مي‌شود.

 

در پوست صورت انسان ماهيچه‌هاي ظريف سطحي بسياري وجود دارد كه انقباض پي‌درپي و ممتد اين عضلات باعث ايجاد چين و شكن و پيدايش چروك مي‌شود. اين ماهيچه‌ها با انقباضات خود باعث تغيير در حالات چهرة فرد مي‌شود (حالت اخم، شادي، هيجان، خنده،...). اين عضلات به منظور افزايش قدرت عضلاني ساخته نشده‌اند، به اين معني كه هرچه اين عضلات كمتر كار كنند (كمتر منقبض شوند) چروك‌هاي كمتري در پوست صورت ايجاد خواهد شد.

 

ورزش‌هاي صورت كه اين قبيل عضلات را منقبض مي‌كنند باعث ايجاد چروك مي‌شوند و چروك‌هاي موجود را برجسته‌تر و عميق‌تر مي‌كنند و نبايد انجام گيرند. سم بوتوليسم باعث فلج موقتي (چند ماهة) اين ماهيچه‌ها مي‌شود. فلج شدن اين عضلات و عدم انقباض آنها باعث جلوگيري از پيدايش چروك جديد و از بين‌ رفتن چروك قبلي خواهد شد؛ مثلاً خطوط پيشاني، خطوط اخم و خطوطي كه در اثر حركات عضلات چشم ايجاد مي‌شود با اين روش درماني از بين مي‌رود.

 

پوستی بدون چروک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
رفع چین و چروك ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه‌هایی كه چین و چروك صورت را باز می‌كنند



 

راههایی که چین وچروک صورت راباز میکند

 

راه‌هایی كه چین و چروك صورت را باز می‌كنندامروز داشتن پوستی صاف و شفاف در سنین بالا، دیگ یك رویای دست نیافتنی نیست. با پیشرفت علم و فناوری بویژه در شاخه پوست و مو،‌ می‌توان یك پوست چروكیده را به پوست صاف و شفاف و جوان تبدیل كرد، اما بهترین و ارزان‌ترین راه برای داشتن پوست جوان و شاداب پیشگیری از ایجاد چین و چروك در پوست است.

 

ممكن است شما هم افرادی را بشناسید كه با وجود سن بالا، همچنان از چهره‌ای صاف و شفاف برخوردارند. اگر به عواملی كه باعث پیری زودرس و بروز چین و چروك می‌شود توجه كنیم، داشتن صورتی صاف و به دور از هرگونه چین و چروك حتی در سنین بالا كار دشواری نیست.

 

این روزها افراد بیش از پیش به فكر زیبایی چهره و جوان ماندن پوست صورت خود هستند و این امر تنها به بانوان مربوط نمی‌شود.آقایان نیز بیشتر از گذشته به متخصصان پوست برای پیشگیری و درمان چروك صورت مراجعه می‌كنند و همواره به فكر یافتن راهی برای به تعویق انداختن پیری پوست و چهره خود هستند. اما آیا به راستی راهی وجود دارد كه بتوان از پیری زودرس جلوگیری كرد و همیشه جوان‌تر از سن واقعی‌‌مان به نظر برسیم؟

 


علل پیدایش چین و چروك

 

علل زیادی در پیدایش چین و چروك صورت نقش دارند. یكی از مهم‌ترین آنها ژنتیك است برخی افراد ذاتا از پوستی مقاوم در برابر نور آفتاب و عوامل مخرب محیطی برخوردارند و تا سنین بالا نیز در برابر پیدایش چروك در صورت مقاومت می‌كنند. به عنوان مثال افرادی كه نژاد روس دارند از پوست خوب و مقاومی نسبت به پیر شدن برخوردارند و بعكس برخی نژادها خیلی زود و در سنین جوانی دچار چین و چروك و شكستگی‌های پایدار می‌شوند. این پوست‌ها بسرعت و در 30 ـ 20 سالگی دچار چروك‌های متعدد می‌گردند. نژاد تركمن اغلب چنین پوستی دارند.

 

عامل موثر دیگر در پیدایش چین و چروك پس از نژاد، نوع پوست افراد است كه البته آن هم اغلب ریشه ژنتیكی دارد.پوست‌های خشك شكننده‌تر از پوست‌های چرب بوده و زودتر دچار چین و چروك می‌شوند. افرادی كه زمینه آلرژی پوست یا درماتیت آتوپیك دارند اغلب دچار خشكی پوست بوده و باید مراقب پیدایش چین و چروك‌های زودرس باشند.

 

یكی از موثرترین اقدامات در پیشگیری از پیدایش چین و چروك زودرس چرب و مرطوب نگه‌داشتن این پوست‌هاست. پوست‌های چرب اغلب دیرتر دچار چین و چروك شده و نسبت به پیدایش سرطان‌های پوست نیز تا حدودی مقاوم‌تر هستند.

 

از عوامل دیگر پیدایش چین و چروك صورت می‌توان به اشعه فرابنفش اشاره كرد چه منشأ آن نورخورشید باشد و چه لامپ‌های كابین‌های سولاریوم.همه افراد باید بدانند كه هیچ عاملی برای پوست انسان مخرب‌تر از اشعه فرابنفش A و B نیست.

 

اشعه فرابنفش B موجب آفتاب سوختگی و پیدایش سرطان پوست می‌شود و اشعه فرابنفش A نیز موجب پیدایش چین و چروك پوست، برنزه شدن پوست و كمك به اشعه فرابنفش B در پیدایش سرطان پوست می‌گردد این در حالی است كه در اغلب كابین‌های سولاریوم از اشعه نوع A برای برنزه شدن پوست، استفاده می‌كنند و این ادعا كه فلان كابین سولاریوم اثر سرطان‌زایی ندارد، دروغی بیش نیست.



آفتاب آنقدرها هم بی‌ضرر نیست

 

اگر به جوانی پوست خود علاقه‌مند هستید فرار كردن از اشعه مستقیم آفتاب بویژه در ساعات 10 صبح تا 15 را فراموش نكنید. از مصرف ضدآفتاب غافل نشوید و در صورت امكان از كلاه‌های لبه‌دار (سایه‌بان‌دار)‌ یا چتر در روزهای آفتابی استفاده كنید. به نوع لباس‌هایتان نیز دقت كنید. پیراهن آستین‌بلند موجب حفاظت پوست بازو و ساعد شما خواهد شد.

 

مصرف دستكش‌های نخی را هنگام رانندگی به خانم‌ها و حتی آقایان توصیه می‌كنیم. اگر به صورت رانندگانی كه سال‌ها مشغول این حرفه هستند، خوب دقت كنید متوجه خواهید شد كه پوست نیمه چپ صورتشان دارای چین و چروك بیشتری نسبت به نیمه سمت راستشان است و این تنها به دلیل برخورد مستقیم‌تر نور آفتاب به نیمه چپ صورت هنگام رانندگی است.

 

به كودكان خود از سن پایین فرار كردن از نور مستقیم آفتاب و مصرف كرم‌های ضدآفتاب را آموزش دهید، دقیقا همانند آموزش مسواك زدن بعد از غذا یا قبل از خواب.

 


سیگار و پیری زودرس

 

عامل مخرب دیگر برای پوست، مصرف سیگار و دخانیات است. دود سیگار موجب پیدایش چین و چروك زودرس پوست می‌گردد.كاستن اكسیژن خون و تولید رادیكال‌های آزاد ازجمله علل مهمی است كه سیگار از طریق آنها كلاژن‌سازی پوست را مختل كرده و آسیب سلول‌های پوست را به همراه خواهد داشت. اگر به چهره افراد سیگاری دقت كنید و پوست آنها را با افراد هم‌سن و سال خودشان مقایسه نمایید، متوجه تفاوت فاحش چین و چروك صورت بخصوص در اطراف دهان و دور چشم آنها خواهید شد.

 

وقتی از انگیزه سیگار كشیدن در برخی افراد بخصوص خانم‌ها سوال می‌كنیم، كاهش اشتها و وزن را به عنوان انگیزه خود از سیگار كشیدن ذكر می‌كنند، حال آن كه این افراد فراموش كرده‌اند اثرات مخرب سیگار نه‌تنها روی پوست صورت بلكه روی قسمت‌های مختلف بدن به قدری زیاد است كه هرگز ارزش ندارد برای كاهش وزن از این روش استفاده كرد بلكه برای كاهش وزن و برخورداری از اندام متناسب می‌توان از ورزش‌های مفید و رژیم‌های علمی زیر نظر متخصص تغذیه استفاده كرد.

 

پس اگر به سلامت و جوانی پوست خود علاقه‌مند هستید، همین امروز مصرف سیگار را كنار بگذارید.

 

راههایی که چین وچروک صورت راباز میکند


تاثیر مواد غذایی در شادابی و جوانی پوست صورت

 

نوع تغذیه نیز در پیدایش چین و چروك صورت موثر است. كسانی كه با رژیم‌های نادرست و در مدت زمان كوتاه دچار كاهش وزن می‌شوند بسرعت دچار ریزش مو و پیدایش چین و چروك و افتادگی پوست صورت خواهند شد. داشتن رژیم غذایی متنوع و سرشار از میوه و سبزی تازه، در برخورداری از پوست شاداب و جوان اهمیت زیادی دارد.

 

یكی از علل مهم پیر شدن سلول‌ها، بویژه سلول‌های پوست صورت، تولید رادیكال‌های آزاد در بدن است. با مصرف مواد آنتی‌اكسیدان می‌توان این رادیكال‌های آزاد را مهار كرد و پیری را به تعویق انداخت.

 

میوه‌ها و سبزیجات تازه بویژه خانواده‌ توت‌ها مثل توت‌فرنگی و شاتوت غنی از آنتی‌اكسیدان هستند.در گوجه‌فرنگی نیز ماده‌ای به نام لیكوپن وجود دارد كه آنتی‌اكسیدان قوی محسوب می‌شود و در پیشگیری از پیری پوست و سایر ارگان‌های بدن مفید است.امروز بیشتر داروهای ضدپیری (Anti-aging)‌ حاوی لیكوپن گوجه فرنگی است.



تاثیر خواب ناكافی و استرس بر سلامت پوست

 

عامل مضر دیگر برای جوانی و سلامت پوست، استرس‌های روحی و بی‌خوابی است.استرس روحی موجب پیدایش تغییرات هورمونی در بدن شده، رادیكال‌های آزاد در بدن تولید می‌كند و نتیجه تمام آنها پیدایش بیماری‌های قلبی ـ عروقی و نیز چروك زودرس پوست است.

 

اگر به چهره افرادی كه شب كار هستند دقت كنید متوجه خستگی پوست و پیری زودرس در آنها خواهید شد.این افراد كه مجبورند شب‌‌ها بیدار بمانند، باید شرایط استراحت و خواب خود را به گونه‌ای تنظیم كنند كه شرایطی شبیه خواب شب را برای خود فراهم نمایند، مثل آرامش و تاریكی محیط خواب.

 

این افراد مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه را بیش از دیگران مد نظر قرار دهند و تا جای ممكن باید از نور آفتاب پرهیز كنند. افراد جامعه به هم كمك كنند تا محیطی كم‌استرس و آرام را برای یكدیگر ایجاد نمایند و این امكانپذیر نیست جز با احترام به یكدیگر و احترام به قوانین مدنی و رعایت كردن آنها.

 

كارهای خود را برنامه‌ریزی كرده و نظم ببخشید تا كمتر دچار اضطراب و استرس در انجام كارهای روزمره شوید.حالات احساسی چهره از دیگر عوامل مهم در پیدایش چین و چروك صورت است. مثلا برخی افراد برای خندیدن به طور ناخودآگاه از عضلات دور چشم خود بیش از اندازه استفاده می‌كنند و به اصطلاح با چشم می‌خندند.

 

این كار موجب می‌شود كه خطوطی به نام خطوط پنجه كلاغی در طرفین چشم آنها ایجاد شود یا نوع فك برخی افراد به گونه‌ای است كه هنگام خندیدن، خط خنده عمیقی پیدا می‌كنند و به نوعی پوست چین بین بینی و گوشه لب مرتب در حال باز و بسته شدن است. خندیدن زیاد در این افراد به عمیق‌تر شدن این چین‌ها كمك می‌كند.

 

مسائل هورمونی بخصوص در خانم‌ها اهمیت زیادی در پیدایش چروك دارد. خانم‌ها پس از یائسگی دچار كاهش شدید هورمون‌‌های زنانه و به دنبال آن افتادگی قابل توجه پوست صورت می‌شوند.در آقایان نیز گاهی مصرف هورمون‌ها (جهت دوپینگ)‌ موجب پیدایش چین و چروك عمیقی در صورت می‌گردد.

 

به گفته برخی پژوهشگران، جاذبه زمین در پیدایش افتادگی‌های صورت در سنین بالا دخیل است.به هر حال به‌رغم تمام مواردی كه به آنها اشاره شد بعد از 30 سالگی پوست صورت بتدریج دچار چین و چروك‌های ظریف خواهد شد، اما با مصرف مرتب مرطوب‌كننده‌ها، مراقبت از پوست در برابر آفتاب به هر روش ممكن مثل استفاده از كرم‌های ضد آفتاب، پرهیز از استرس‌های روحی و داشتن خواب كافی، تغذیه سالم و مصرف میوه‌ها و سبزیجات، پرهیز از سیگار و ... می‌توان چین و چروك صورت را به تعویق انداخت. مراجعه به متخصص پوست نیز می‌تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری دهد. پزشك متخصص ابتدا نوع پوست را تشخیص داده و علل پیدایش چین و چروك را در آن می‌یابد و سپس برای پیشگیری و درمان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 


راه‌های جوان‌سازی و بهبود پوست صورت

 

امروز روش‌های متعددی برای بهبود وضعیت پوست و جوانی صورت وجود دارد كه به اختصار به آنها اشاره می‌كنم.

 

راههایی که چین وچروک صورت راباز میکند


لایه‌برداری شیمیایی (پیلینگ شیمیایی)‌: در این روش پزشك متخصص به وسیله اسیدهای میوه70 ـ 50 درصد لایه‌برداری پوست را انجام می‌دهد. اگر همه چیز بخوبی انجام شود، پوست شاداب‌تر خواهد شد و جوش‌های زیر پوستی كمتر شده و چروك‌های ریز و ظریف بتدریج محو خواهد شد.

 

این روش را به افرادی كه تبخال فعال دارند تا زمان بهبود كامل توصیه نمی‌كنیم. علاوه بر اسیدهای میوه (AHA) از تری‌كلرواستیك نیز به عنوان تركیب لایه‌بردار استفاده می‌شود.

 

لایه‌برداری در بهبود لك‌های صورت مانند لكه‌های حاملگی یا كك و مك نیز موثر است، ولی روی خال‌ها اثری ندارد.


لایه‌برداری مكانیكی: در این روش به وسیله دستگاه میكرودرم ابرژن، پودرهایی از جنس كریستال‌های اكسید آلومینیوم روی پوست پاشیده می‌شود و سپس مكش پوست همزمان با آن صورت می‌گیرد. این خراشیده شدن سطحی پوست و فشار منفی ایجاد شده باعث جوان‌سازی و شادابی پوست می‌شود و اثرات داروهای موضعی را چندین برابر می‌كند.


استفاده از امواج رادیو فركوئنسی: امروزه دستگاه‌های متنوعی جهت لیفتینگ و جوان‌سازی صورت با استفاده از امواج RF وجود دارد. این روش اگر با حوصله و دقت كافی انجام شود، می‌تواند بسیار مفید باشد. البته در بعضی افراد نیز چندان مفید نخواهد بود.

 

اگر پس از 3 بار استفاده از این روش، فرد نتیجه لازم را نگرفت بهتر است از ادامه آن منصرف شود و از روش‌های درمانی دیگری استفاده كند. این روش برای افرادی كه در دهانشان ایمپلنت دندان یا در بدنشان پیس‌میكر قلبی و حتی پلاتین استخوانی دارند توصیه نمی‌شود، چون با وجود آنها نمی‌توان از RF استفاده كرد. اگر قبلا از ژل دائمی نیز استفاده كرده‌اید، نباید این روش برای شما انجام شود.

 

استفاده از لیزر: امروز لیزرهای متنوعی در خدمت جوان‌سازی صورت وجود دارد. 2 نوع مهم آن شامل لیزرهای زخم‌كننده و لیزرهای بدون ایجاد زخم هستند.

 

بهترین نوع لیزرهای زخم‌كننده، لیزرFractional co2 است كه اثر بسیار خوبی در ترمیم جوشگاه‌های آ‌كنه و سایر جوشگاه‌ها و نیز جوان‌سازی دارد.

 

اگر به عواملی كه باعث پیری زودرس و بروز چین و چروك می‌شود توجه كنیم، داشتن صورتی صاف و به دور از هرگونه چین و چروك حتی در سنین بالا كار دشواری نیست.این نوع لیزر برخلاف انواع قدیمی‌تر، زخمی‌ كه ایجاد می‌كند بسرعت و طی 7 ـ 4 روز التیام می‌یابد و عوارض آن بسیار اندك است.

 

از نوع دوم می‌توان به لیزر affirm اشاره كرد كه بدون ایجاد زخم می‌تواند در جوان‌سازی پوست موثر باشد.

 

دستگاه‌های دیگری به نام IPL نیز وجود دارند كه اگرچه لیزر نیستند، ولی كارآیی آنها كاملا قابل مقایسه با لیزرهاست. این دستگاه‌ها علاوه بر از بین بردن موهای زائد، در جوان‌سازی و لیفتینگ پوست و همچنین كاهش لك‌های صورت موثر است.

 

یكی از جدیدترین این دستگاه‌ها، IPL‌ نسل چهارم و به نام FPJ معروف است. ویژگی این دستگاه این است كه پزشك متخصص می‌تواند نوع فیلتر، مدت پالس و میزان انرژی را خود انتخاب كند. از آنجا كه این دستگاه‌ها كاملا مانند یك تیغ دو لبه‌اند استفاده از آنها فقط باید از سوی متخصص پوست آگاه به مبانی نور و لیزر صورت گیرد.

 

چنانچه با انتخاب پارامترهای مناسب از آنها استفاده شود، نتایج درمانی بسیار خوبی به همراه خواهد داشت و نتایج لازم كه شامل كاهش لك‌های صورت، عروق گشاده شده پوست و موهای زائد است، همزمان با جوان‌سازی و لیفتینگ به دست خواهد آمد. یعنی همزمان با یك تیر می‌توان چند هدف را زد.

 

تزریق بوتاكس: چین‌های صورت به دو دسته دینامیك و استاتیك تقسیم می‌شوند، انقباض عضلات صورت موجب پیدایش چین‌های عمود بر محور انقباض عضلات می‌شود.

 

مثلا وقتی پیشانی خود را بالا می‌اندازید یكسری خطوط افقی به وجود می‌آید كه پس از رهاسازی انقباض برطرف خواهد شد یا هنگام اخم كردن، خطوط عمودی بین ابروهایتان ایجاد می‌شود، این چین‌ها، چین‌های دینامیك هستند كه با رفع انقباض عضلانی رفع خواهند شد.

 

بتدریج و با ادامه این باز و بسته‌شدن‌ها، چین‌های دینامیك تبدیل به چین‌های پایدار و ثابت می‌شوند كه به آنها چین‌های استاتیك می‌گویند. تزریق بوتاكس موجب فلج عضلانی و بهبود چین‌های دینامیك برای مدت 6 ـ4 ماه می‌شود.

 

اصولا اگر این تزریق5 ـ3 مرتبه و هر 6 ماه یك بار تكرار شود، اثرات آن نسبتا باقی خواهد ماند، چرا كه هم عضلات طی مدت چند ماه بی‌حركتی، آتروفیك و ضعیف می‌شوند و هم عادت اخم كردن و پیشانی بالا انداختن بتدریج از بین خواهد رفت و عمق چین‌ها كاهش خواهد یافت.

 

تزریق این دارو حتما باید توسط متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیك انجام شود.از تزریق این دارو توسط افراد غیرمتخصص جدا پرهیز كنید، زیرا گاهی عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت؛ عوارضی مانند افتادگی پلك و دوبینی و ایجاد آلرژی به بوتاكس غیراستاندارد.

 

برخی چین‌ها را نمی‌توان فقط با بوتاكس از بین برد به عبارتی برای برخی چین‌های عمیق، تزریق بوتاكس لازم است، اما كافی نیست. در این موارد می‌توان از لیزر درمانی یا تزریق فیلر كمك گرفت.

 

تزریق فیلر: برخی چین‌ها مثل چین‌های عمیق اخم، پیشانی یا دور چشم و بخصوص خط خنده نیاز به پر شدن توسط یك ماده خارجی دارد. این ماده می‌تواند چربی بدن خود فرد یا یك ژل استاندارد باشد. در تزریق ژل توجه به این نكات خیلی ضروری است.

 

مطمئن شوید كه تزریق مواد از سوی متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیك برای شما انجام می‌شود.

 

از نوع ماده تزریق شده مطمئن شوید.

 

برخی ژل‌ها عوارض غیرقابل جبرانی به همراه دارند. مثلا تزریق ژل پاژ كه یك ژل دائمی است در بسیاری از افراد عوارض سوء شدیدی ایجاد كرده و آنها را با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو كرده است.

 

ژل‌های موقت بهترین نوع ژل محسوب می‌شوند و حدود 12ـ 9 ماه باقی خواهند ماند.در صورتی كه از وارد شدن یك ماده خارجی صناعی به بدنتان ترس دارید، می‌توانید از تزریق چربی استفاده كنید.

 

در این روش از چربی بدن خودتان برای پر كردن نواقص و چین‌های صورتتان و حتی گونه‌گذاری استفاده می‌شود.كرم‌ها و ماسك‌هایی كه به كمك جوان‌سا‌زی می‌آیند

 

كرم‌های مختلفی از سوی پزشكان تجویز می‌شوند كه شامل كرم‌های حاوی اسیدهای میوه یا آلفاهیدروكسی اسیدند كه تا غلظت 15 درصد توسط خود فرد در منزل قابل استفاده هستند.

 

كرم‌های لایه‌بردار مانند ترتینوئین نیز در جوان نگه داشتن پوست و رفع چین و چروك‌های ظریف موثرند. البته مصرف این كرم در خانم‌های باردار، به دلیل خاصیت تراتوژنیسیته آن اكیدا ممنوع است. همه این كرم‌های لایه‌بردار و پیلینگ‌كننده به شرطی مفید خواهند بود كه كرم‌های ضد آفتاب هر روز استفاده شوند، زیرا لایه‌برداری شب هنگام، پوست را در برابر نور آفتاب حساس و آسیب‌پذیر خواهد كرد. كرم‌های ویتامینه بخصوص آن دسته كه حاوی ویتامین E و C هستند نیز در محافظت و جوان نگه داشتن پوست مفیدند و حتی با برخی اثرات مخرب نور آفتاب روی پوست مقابله می‌كنند.

 

كرم‌‌های حاوی استروژن‌های گیاهی (فیتو استروژن)‌ مشتق از سویا هستند. این كرم‌ها برای خانم‌های یائسه توصیه می‌شود. افرادی كه پوست‌های خشك دارند مصرف مرتب مرطوب‌‌‌كننده‌ها را مد نظر داشته باشند. گاهی پوست‌های چرب نیز به دلیل مصرف برخی داروهای لایه‌بردار یا الكلی مثلا برای درمان آكنه یا جوش صورت یا شستشوی مكرر با آب و صابون دچار خشكی می‌شوند. به این افراد مصرف كرم‌های مرطوب‌كننده بدون چربی توصیه می‌شود. بهتر است برای شستشوی صورت از صابون‌های ملایم استفاده كنید تا چربی سطح پوست به طور كامل از بین نرود و شوینده، تنها آلودگی‌ها را از پوست صورت پاك كند.

دكتر بهروز باریك بین متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

منبع:جام جم