سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

جادوی پارچه ها


اگر بدون فكر به‌ انتخاب یكی از تولیدات نساجی بپردازید و از آن در دكوراسیون خانه استفاده كنید، نتیجه ممكن است كاملا ناهمخوان با شما باشد. از طرف دیگر اگر تنها از یك طرح پارچه در همه قسمت‌های خانه خود استفاده كنید، دكوراسیونی كسل كننده خواهید داشت.




طرح و الگو

امروزه طرح‌های چاپ شده روی پارچه با تنوع بسیار وسیع و مطابق با طرح‌های سنتی در دسترس است. طرح‌های بزرگ و پررنگ معمولا برای جذابیت و زیبایی بیشتر، به صورت تكی به كار می‌رود و به‌ندرت از این نوع طرح‌ها به‌صورت مكرر در یك دكوراسیون استفاده می‌شود.

اگر بدون فكر  به‌ انتخاب یكی از تولیدات نساجی بپردازید و از آن در دكوراسیون خانه استفاده كنید، نتیجه ممكن است كاملا ناهمخوان با شما باشد. از طرف دیگر اگر تنها از یك طرح پارچه در همه قسمت‌های خانه خود استفاده كنید، دكوراسیونی كسل كننده خواهید داشت. پس راز موفقیت در استفاده از پارچه‌ها در دكوراسیون داخلی هماهنگ‌سازی طرح‌های متنوع و بازی با رنگ‌های پارچه‌ها است.

ماهیت و مفهوم طرح و الگو روی پارچه، تعریف یك نگاره یا شكلی است كه به‌صورت منظم روی سطح پارچه تكرار شده‌ باشد. مقیاس نگاره طرح‌های روی پارچه و میزان تضاد رنگ‌های آن تعیین می‌كند كه طرح با چه وضوحی از فواصل مختلف دیده خواهد شد. پس طرح‌های بزرگ با كنتراست (تضاد) رنگی بالا سبب می‌شود تا آن طرح و نگاره پررنگ و چشم‌گیر ظاهر شود. برعكس هرچه مقیاس نگاره‌ها كوچك‌تر و تضاد رنگی آنها ملایم‌تر و خفیف‌تر باشد، طرح روی پارچه دیرتر دیده می‌شود و دارای جلوه‌ای ملایم و آرام‌تر است. طرح روی پارچه‌ها دو نوع است: طرح‌های بافته شده و طرح‌های چاپ شده.



طرح‌های بافته شده

زمانی‌كه هنگام بافت پارچه در قسمت‌های تعیین شده و با پیكربندی مشخص از تار و پود‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده شود، پارچه طرح‌دار شده و این نوع طرح، بافته‌شده نامیده می‌شود. طرح این نوع پارچه‌ها اغلب طرح‌های راه‌راه یا اشكال هندسی هستند. این نوع پارچه‌ها برای استفاده در روكش مبل‌ها و پرده‌های سنگین گزینه بسیار مناسبی هستند.

پارچه‌هایی با طرح‌های بافته شده نسبت به پارچه‌هایی با طرح‌های چاپی دارای جلوه‌ای آرام‌ترند؛ همچنین طرح‌های بافته شده هم از رو و هم از پشت پارچه دیده می‌شوند، اما طرح‌های چاپی تنها در قسمت روی پارچه نمود دارند. بافت و طرح‌دار كردن پارچه هنگام بافت به‌صورت دستی بسیار دشوار و زمان‌بر است. در نتیجه پارچه‌‌های بافت‌دار دست‌دوز با ارزش و گران‌قیمت هستند؛ زیرا به نوعی صنایع دستی محسوب می‌شود.

وضوح و شفافیت طرح‌های بافته شده بستگی به نوع بافت و ویژگی‌های الیاف پارچه دارد (مثلا ضخامت الیاف استفاده شده). برای درك بهتر می‌توانید طرح‌های بافته شده در یك پارچه پنبه‌ای و یك پارچه پشمی را با هم مقایسه كنید.



طرح‌های چاپی

امروزه اغلب پارچه‌ها دارای الگو‌های چاپی هستند. این پارچه‌ها یا منقوش به طرح‌های انتزاعی هستند یا با نگاره‌های گل‌دار و زیبا دكوراسیون می‌شوند. هرچه طرح‌ها بزرگ‌تر و پررنگ‌تر باشد بیشتر نظرها را به خود جلب می‌كنند. الگوهای گل‌دار و هندسی برای این نوع پارچه‌ها می‌توانند بهترین جلوه را روی پارچه‌هایی با متراژ زیاد نشان دهند. مانند ملحفه‌های تشك تخت یا پرده‌ها. الگوهای كوچك روی سطحی با وسعت زیاد گم می‌شوند زیرا از فاصله زیاد توسط چشم دیده نمی‌شوند.  بهترین جا برای استفاده از این نوع الگوها برای عناصر و وسایل كوچكتر است. هم‌چنین فراموش نكنید؛ زمانی‌كه پارچه‌ها چین می‌خورند یا تا می‌شوند، جلوه طرح‌های آنها تغییر می‌كند بنابراین اطمینان حاصل كنید كه در این موارد پارچه‌ها به خوبی در دكوراسیون شما جلوه كنند.

انتخاب صحیح یك پارچه زمانی است كه شما با ذهنیتی باز، جلوه آن پارچه را در موقیعت مكانی خود در دكوراسیون تصور و پیش‌بینی كنید. برای مثال نگاره‌های قوی كه از فاصله زیاد نیز به صورت واضح و شفاف قابل خوانده شدن هستند را باید به صورت متقارن روی سطوح منظم سازماندهی كرد. برخی از الگوها و طرح‌ها برای جلوه بهتر باید به صورت صاف و كشیده و برخی دیگر به صورت دراپه و روی هم تا شده استفاده شود. برخی مواقع نیز برای اینكه پارچه‌ای طرح‌دار در قسمتی از دكوراسیون برجسته‌تر جلوه كند، باید در كنار آن، پارچه‌ای ساده یا با طرحی كم رنگ قرار داده شود.



انواع پارچه‌های چاپی

برای اینكه طرح‌های چاپی روی پارچه زیباتر و جزئیاتش واضح‌تر جلوه كند، بهتر است پارچه زمینه، بافتی نرم و یكدست‌تر داشته باشد. روش‌های چاپ روی پارچه‌ها بسیار متنوع هستند. پارچه‌های چاپی با توجه به نحوه چاپ كردن نقوش روی آنها به انواع مختلف تقسیم می‌شوند.

چاپ طرح روی اغلب پارچه‌ها امروزه به صورت ماشینی و صنعتی انجام می‌شود؛ اما هنوز هم استفاده از چاپ دستی در برخی مواقع رایج است كه طرفداران زیادی دارد.

چاپ طرح روی پارچه‌ها از طریق دیگری به‌طور صنعتی و طی یك فرایند خاص به نام چاپ صفحه‌ای انجام می‌شود كه این نوع چاپ از هنر استنسیل در شرق كه روی پارچه‌هایی از قبیل ابریشم انجام می‌شد الهام گرفته است. البته چاپ صفحه‌ای به صورت دستی را می‌توان مانند روش ماشینی انجام داد. برای این‌كار باید بلوك‌هایی را كه طرح مورد نظر روی آنها منقوش شده است، آغشته به رنگ پارچه كرده و روی پارچه بفشاریم تا طرح روی پارچه منتقل شود. پس از اینكه رنگ روی پارچه خشك شد می‌توان قسمت بعدی را روی پارچه چاپ كرد. این كار شباهت زیادی به چاپ‌های دستی دیگر روی پارچه دارد.




پارچه‌های دارای بافت‌، عمق و بافتی دارند كه هرگز با پارچه‌هایی با طرح‌های چاپ شده قابل مقایسه نیستند. در این نوع پارچه‌ها رنگ‌های مختلف در تار و پود پارچه هنگام بافت در هم تنیده می‌شوند تا نتیجه كار پارچه‌ای با طرح‌های زیبا حاصل شود. ثبات طرح این نوع پارچه‌ها بسیار زیاد است و برای روكش مبلمان بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

تنوع جذاب و محسوس طرح و بافت سطح در این تصویر روی پارچه‌های پنبه‌ای و كتانی به نمایش گذاشته شده است.



این عكس تصویری از دكوراسیون تخت‌خوابی است كه در آن از پارچه‌های مختلف و هماهنگ كنار هم استفاده شده است.

در این تصویر نمونه‌هایی از تعدادی پارچه كه به‌صورت چاپی طرح‌دار شده‌اند در سبك‌ها و رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند. در بسیاری از این نمونه‌ها عمق و غنایی در پارچه‌های دارای طرح‌های بافته شده دیده می‌شود.


ویدیو مرتبط :
پارچه حساس به نور آفتاب - چاپ طرح روی پارچه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جادوی پارچه‌ها


پارچه از جذاب‌ترین و مهم‌ترین عناصر در دكوراسیون داخلی است. پارچه‌ها از لحاظ جنس و رنگ تنوع بسیار دارند، از پارچه‌های آهاردار چین‌خورده گرفته تا حریرهای طلایی و قرمز كه می‌توانند جلوه‌ای چشم‌گیر و زیبا در دكوراسیون داشته باشند.




پارچه از جذاب‌ترین و مهم‌ترین عناصر در دكوراسیون داخلی است. پارچه‌ها از لحاظ جنس و رنگ تنوع بسیار دارند، از پارچه‌های آهاردار چین‌خورده گرفته تا حریرهای طلایی و قرمز كه می‌توانند جلوه‌ای چشم‌گیر و زیبا در دكوراسیون داشته باشند.

یك دكوراتور چه حرفه‌ای باشد چه نباشد، باید بین همه عناصر موجود در دكوراسیون خانه مانند سنگ، شیشه، چوب، آجر، نقاشی یا انواع فلزات، با پارچه‌های لازم برای دكوراسیون ارتباط و هماهنگی منطقی ایجاد كند. در حقیقت همه عناصر، زمانی كه كنار هم قرار می‌گیرند باید به صورت مجموعه‌ای مرتبط و هماهنگ با هم دیده شوند تا دكوراسیون خانه شما با بهترین حالت شكل گیرد. مقاومت در برابر وسوسه ادغام چند نوع پارچه برای پرده دشوار است و همواره ادغام بافت‌ها و طرح‌های مختلف پارچه‌ها در دكوراسیون داخلی، یكی از چالش‌های بزرگ محسوب می‌شود، اما اگر درباره ویژگی‌های مختلف پارچه‌ها و هم‌خوانی بافت‌ها و طرح‌های مختلف پارچه‌ها اطلاعاتی داشته باشید، این كار نه تنها دشوار نیست بلكه بسیار لذت‌بخش نیز هست‌. از این شماره، در مطلبی با عنوان «جادوی پارچه‌ها»، می‌كوشیم تا از سیر تا پیاز پارچه‌ها و كاربردشان در دكوراسیون را به همراه نمونه‌های كاربردی ارائه كنیم.



انتخاب پارچه

اگر چه برای انتخاب و خرید پارچه، ظاهر پارچه و پسندیدن طرح و رنگ بسیار مهم است، اما بهتر است‌ در‌ زمان انتخاب و خرید پارچه اطلاعاتی در زمینه انواع پارچه و ویژگی‌های انواع مختلف آن كسب كنید تا بتوانید خریدی منطقی و خوب داشته باشید.

همیشه لازم نیست به هنگام تغییر دكوراسیون و زمانی كه به پارچه نیاز دارید به خرید پارچه اقدام كنید. اگر گاهی اوقات پارچه‌ای چشم‌تان را گرفت و از آن خیلی خوشتان آمد، پیشنهاد می‌كنیم حتی بدون اینكه برای استفاده از آن موردی را در ذهن داشته باشید، آن را خریده‌ و تا زمانی كه به آن نیاز پیدا كردید در خانه نگه دارید. اما برای خرید هدفمندانه پارچه برای استفاده در دكوراسیون فضاهای مختلف، باید ابتدا به كاربرد آن فضا و اینكه قرار است از آن پارچه در چه قسمتی از فضا استفاده شود و همچنین میزان راحتی و لطافت لازم برای آن فضا فكر كنید.


استفاده از پارچه در دكوراسیون

برای شروع، سه یا چهار نمونه از پارچه‌هایی را كه برای دكوراسیون فضا مناسب دیده‌اید و با سلیقه شما نیز هماهنگ هستند به خانه ببرید و در قسمت‌های مورد نظر، جلوه آنها را هم در نور طبیعی و هم زیر نور چراغ و لوستر مشاهده كنید و در نهایت به انتخاب بهترین گزینه بپردازید. البته این نكته را نیز در نظر داشته باشید، زمانی كه متراژ بیشتری از پارچه انتخابی را در فضا استفاه می‌كنید، به خاطر گسترده‌تر شدن طرح و رنگ و تاثیر آن، بیشتر از آن نمونه پارچه كوچك خواهد بود، بنابراین اگر از رنگ‌های تند یا پارچه‌هایی با طرح‌های شلوغ و پر استفاده می‌كنید، كمی محتاطانه عمل كنید (خوشبختانه در برخی از فروشگاه‌ها نمونه‌هایی از پارچه‌ها را در سطحی وسیع به عنوان نمونه مورد استفاده قرار داده‌اند كه مشتری بتواند جلوه نهایی آن را در وسایل خانه ببیند). در نهایت اگر دیدید كه پارچه‌ای در متراژ زیاد خریده‌ا‌ید اما چیزی نبود كه انتظارش را داشتید، می‌توانید از آن برای رومیزی یا كوسن‌ها استفاده كنید و به خرید پارچه‌ای دیگر بپردازید.

انواع مختلف بافت و هم‌چنین الیاف كار شده برای بافت پارچه‌های مختلف سبب می‌شود تا برخی از پارچه‌ها لطیف و برخی دیگر مقداری ضخیم باشند؛ یا برخی از پارچه‌ها به راحتی چین بخورند و برخی دیگر سخت‌تر یا برخی از پارچه‌ها دیرتر چروك شوند و راحت‌تر اتو بخورند و برخی دیگر از پارچه‌ها زود چروك شوند و سخت اتو بخورند. برای انتخاب پارچه مناسب برای پروژه مورد نظر خود، بسته به كاربرد پارچه، باید به این موارد نیز توجه كنید. در ادامه اطلاعاتی را در خصوص انواع الیاف و ویژگی‌های آنها برای شما مطرح می‌كنیم، كه می‌تواند در انتخاب و استفاده از پارچه به شما كمك بسیار كند.


بافت

بافت یك پارچه را الیاف خام پارچه و نحوه بافت و تار و پودهای آن تعیین می‌كنند. الیاف خام پارچه به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. الیاف طبیعی شامل پنبه، كتان، پشم و ابریشم هستند و الیاف مصنوعی شامل الیاف نایلونی، ویسكاس، پلی استر و... می‌شوند. تنها نمونه‌های كمی از الیاف گیاهی و حیوانی برای بافت برخی از انواع خاص پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر چه در تولید پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی بسیار سعی شده تا محصولی نزدیك به انواع طبیعی تولید شود و حقیقت نیز این است كه این پارچه‌ها شباهت زیادی با پارچه‌های تولید شده از الیاف طبیعی دارند، اما نمی‌توانند از لحاظ كیفیت و دوام مانند پارچه‌های طبیعی عمل كنند. در ادامه مطلب به بیان ویژگی‌های مهم انواع مختلف پارچه‌ها می‌پردازیم تا بتوانید راحت‌تر آنها را با هم مقایسه كنید. ابتدا از پارچه‌های تولید شده از الیاف طبیعی شروع می‌كنیم زیرا این نوع پارچه‌ها همیشه نسبت به انواع مصنوعی و ساخته دست بشر اولویت دارند.


الیاف پنبه‌ای

این الیاف از دانه گیاهی به اسم پنبه كه در آب و هوای مرطوب و گرم می‌روید تولید می‌شود. پارچه‌های تولید شده از الیاف پنبه ممكن است ظاهری لوكس نداشته و بسیار ساده باشند، اما بسیار بادوام و كاربردی هستند، به همین خاطر است كه استفاده از این نوع پارچه زیاد توصیه می‌شود و با سرعت رو به افزایش است. الیاف پنبه را می‌توان در هر مرحله‌ای كه باشد، با موفقیت برای طرح‌دار شدن رنگ كرد، چه زمانی كه به صورت خام است و چه زمان تاب خوردن و چه زمانی كه بافته می‌شود.

الیاف پنبه‌ای از لحاظ كیفیت درجه‌های مختلفی دارد. از طرفی نوع بافت الیاف برای تولید پارچه نیز بر كیفیت و میزان دوام آن تاثیر دارد؛ برای نمونه، با بافت پارچه به صورت جناقی و انجام اقدامات لازم برای اتمام كار بافندگی می‌توان از الیاف پنبه‌ای درجه پایین، پارچه‌ای بادوام و با قدرت ساخت.


كتان

الیاف كتان از غشاء یا لیف درختی به اسم كتان یا بذرك به وجود می‌آید كه الیافی نرم و محكم است و به نخی بسیار محكم و مقاوم در برابر كثیفی تبدیل می‌شود. كشت كتان نسبت به پنبه كمتر است و تحت انجام یك‌سری اقدامات از الیاف خام به پارچه‌ای كامل تبدیل می‌شود. الیاف كتان معمولا مقداری گران‌تر هستند و اغلب برای انعطاف‌پذیری بیشتر با الیاف دیگر مانند پنبه تركیب می‌شوند.

از ویژگی‌های بازر كتان، لطافت و محكم بودن آن است. كتان به طور كلی از پنبه محكم‌تر است اما انعطاف‌پذیری آن از پنبه كمتر است. كتان به خاطر انعطاف‌پذیری كمی كه دارد، به آسانی چروك می‌شود اما گزینه بسیار مناسبی برای دوخت پوشش‌های محكم است.


ابریشم

الیاف ابرشم كه معمولا در حالت خام بسیار بلند هستند، از پیله كرم ابریشم تولید می‌شوند. برای تولید یك نخ با استحكام قابل قبول، معمولا 8 تا 10 رشته ابریشم را به هم می‌تابانند. ابریشم، لطیف‌ترین، محكم‌ترین و مرغوب‌ترین الیاف طبیعی است كه وقتی بافته شده و به صورت پارچه درمی‌آید، دارای جلوه‌ای بسیار ظریف است.

ابریشم، دوام و عمر زیادی دارد، به شرطی كه از آن با دقت نگه‌داری شود. ابریشم به خوبی رنگ را به خود می‌پذیرد و معمولا برای بیشتر كردن دوام، آن را با پشم یا كتان تركیب می‌كنند. پارچه‌های ابریشمی موارد استفاده زیادی دارند اما استفاده از آن برای پوشش‌هایی كه در قسمت درزها كشیدگی و فشار زیادی به پارچه می‌آید مانند روكش كوسن و هم‌چنین مواردی كه پارچه باید چین‌های ریز زیادی بخورد مانند شیدهای رومی توصیه نمی‌شود. ابریشم‌ها از لحاظ كیفیت و قیمت تنوع زیادی دارند. پارچه‌هایی با ابریشم خالص با كیفیت بالا، مانند ابریشم تایلندی از گران‌ترین نوع، و ابریشم‌های سبك و نامرغوب مانند ابریشم‌های چینی و هندی ارزان هستند.


پشم

پشم از پوست گوسفند و میش تولید می‌شود و انواع و مرغوبیت‌های مختلفی دارد. از ویژگی‌های بارز این الیاف، گرم و راحت بودن آن است، و گرم بودن آن به دلیل ماهیت پروتئینی بودن آن و هم‌چنین مجعد بودن آن است كه می‌تواند مانند یك عایق حرارتی عمل كند.

برای استفاده از آن در مبلمان و دیگر وسایل برای نرم‌تر كردن بافت، كه معمولا الیاف پشمی را با ابریشم یا كتان تركیب می‌كنند. تركیب كردن پشم با الیاف دیگر و هم‌چنین دیگر اقدامات لازم كه در فرایند تولید انجام می‌شود سبب می‌شود تا گرایش پشم به چروك شدن و آب رفتن خنثی شود و هم‌چنین پارچه‌ای لطیف‌تر و محكم‌تر تولید شود.


انواع بافت

الیاف، دارای كیفیت‌های متنوعی هستند و می‌توانند با درجه‌های متفاوتی از استحكام و ضخامت به نخ تبدیل شوند. در مرحله نخ‌ریسی، ممكن است مقداری به الیاف صدمه برسد و یك‌سری تغییر در آن ایجاد شود اما از ماهیت اصلی و ویژگی‌های طبیعی آن الیاف چیزی كم نخواهد شد. بافندگی در حقیقت قراردادن دو گروه از نخ‌ها در كنار هم با زاویه‌های مشخص است. آن دو گروه نخ كه ذكر شد، همان تار و پودهای پارچه هستند كه نحوه قرار گیری آنها هنگام بافت می‌تواند الگوها و طرح‌های متنوعی را روی پارچه ایجاد كند و هم‌چنین تعیین كننده نوع بافت پارچه از لحاظ میزان لطافت و سفتی یا نرمی باشد. طرح و  نوع بافت پارچه نیز به تنوع رنگ‌ها و وزن نخ‌ها بستگی دارد. برای مثال نخ‌های سنگین پارچه‌های عاج‌دار را تولید می‌كنند.

بافت‌های اصلی از بافت‌های ساده و عاج‌دار تشكیل شده‌اند كه البته بافت‌های عاج‌دار نیز دارای تنوع زیادی هستند. انواع دیگر بافت‌ها نیز هست؛ برای نمونه بافت‌هایی كه برای تولید پارچه‌های گل‌دار، پارچه‌های ابریشمی گل‌برجسته یا پارچه‌های خزدار و هم‌چنین پارچه‌های مخمل استفاده می‌شود.

 

·         تركیب موفقیت‌آمیز پارچه‌ها می‌تواند به خوبی سبك را برای دكوراسیون فضا تعریف كند و افراد را به  فهمیدن و درك پارچه‌هایی كه استفاده كرده‌اید تشویق كند. تاثیر و حالت موردنظر، هر چه باشد، چه دراماتیك، چه هماهنگ و چه ساده، بهتر است با رنگ پارچه‌ها شروع كنید. رنگ‌ها در حقیقت پل ارتباطی هستند كه میان پارچه‌هایی با طرح و الگوهای مختلف ایجاد ارتباط و هماهنگی می‌كنند. در این تصویر مخمل راه راه سبز یشمی و زرد، زمینه‌ای خیره‌كننده برای كوسن‌هایی با پوشش‌های‌  قرمز، اخرایی و سبز زیتونی ایجاد كرده است. در همسایه‌گی، وجود پارچه‌های متفاوت در رنگ‌های آبی، سبز و زربافت نیز جلوه‌ای ناهماهنگ و بی‌ربط ندارد. در این تصویر روكش‌های دو صندلی هماهنگی زیادی با هم دارند كه بر هماهنگی جلوه كل فضا نیز تاثیر گذاشته است.

·         این ورودی جلوه‌ای بسیار عمیق، با احساسی متعلق به سبك رنسانس دارد كه این احساس به واسطه حضور رنگ‌های به كار رفته تشدید شده است. استفاده از پوشش پارچه‌ای راه راه برای سقف، تاثیری قوی در فضا دارد و چشم‌ها را  به سمت دیوار كه به صورت خاصی رنگ‌آمیزی شده است هدایت می‌كند. پرده قرمز رنگ ضخیمی كه در این فضا استفاده شده نیز بر احساس حاكم بر فضا و هم‌چنین گرما بخشی به فضا  تاثیر زیادی داشته است.

·         در این تصویر بافت‌های متنوعی از  پارچه‌های پنبه‌ای و كتانی نشان داده شده است و تفاوت در بافت‌ها و تاثیر آن‌ها بر جلوه پارچه را نشان می‌دهد. همانطور كه مشاهده می‌كنید، تمام این رول‌های پارچه به رنگ‌های كرم و نزدیك به هم هستند، با این حال تفاوت در بافت آنها سبب شده تا به خوبی از هم متمایز و متفاوت جلوه كنند.

·         در بافت ساده، رشته‌های افقی نخ (پودها) به صورت منظم بالا و پایین رشته‌های عمودی نخ (تارها) آمده‌اند و بافتی یكنواخت به وجود آورده‌اند كه از هر دو طرف پارچه به یك صورت است. در پارچه‌های چیت و چلوار از این نوع بافت اسفاده می‌شود.

·         در بافت جناقی، نحوه پیچیده كنارهم قرارگیری تارها و پودها، بافتی خاص با راه‌های اریب را برای پارچه به وجود می‌آورد. خود بافت جناقی دارای تنوع بسیار زیادی است و برای تولید پارچه‌هایی از قبیل جین و پارچه پیچازی از این نوع بافت استفاده می‌شود.

هر ردیف از پارچه‌هایی كه در این تصویر مشاهده می‌كنید فرم و ویژگی‌های مشخصی دارند. سه ردیف بالا نشان می‌دهند كه الیاف‌های مختلف استفاده شده در بافت پارچه (در اینجا كتان، كنف و پنبه هندی) چگونه در ظاهر پارچه موثر است. در دو ردیف چهار و پنج از بالا، بافت جناقی‌ای كه استفاده شده به دلیل تفاوت در الیاف، دارای نتیجه‌ای بسیار متفاوت در ظاهر پارچه است. دو نمونه آخر نیز تاثیر نوع بافت را در پارچه‌هایی با الیاف یكسان نشان می‌دهد. هر دو پارچه دارای یك نوع الیاف اما با بافت متفاوت هستند و در نتیجه از لحاظ ظاهر نیز تفاوت دارند.