سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تیرگی پوست سرزانو و آرنج ، علل و درمان آن



تیرگی پوست آرنج وزانو

تیرگی پوست سرزانو و آرنج در افراد با پوستهای تیره بیشتراست

 

با سایش و فشار در آرنج و زانو یا مچ پا پوست ضخیم و مرده تشکیل می شود و باعث می شود که پوست این قسمتها سیاه شود.

با سایش و فشار در آرنج و زانو یا مچ پا پوست ضخیم و مرده تشکیل می شود و باعث می شود که پوست این قسمتها سیاه شود. این باعث میشود که خانمها نتوانند  دامن کوتاه و یا لباس های بدون آستین  بپوشند چون سیاهی  زانو و آرنج دیده میشود .

وقتی حرف تیرگی سر زانوها و آرنج ها می شود، خیلی ها فکر می کنند این مشکل مخصوص خانم هاست و آقایان هیچ وقت دچار چنین دردسری نمی شوند. در حالی که متخصصان پوست و مو می گویند تیرگی پوست روی این مفاصل، زن و مرد نمی شناسد و به سن و سال هم ربطی ندارد، اما خانم ها نسبت به این موضوع حساس تر هستند و در نتیجه بیشتر هم به دنبال روش های درمانی می روند. برای همین هم به اشتباه تصور می شود فقط خانم ها درگیر این موضوع خواهند شد.

تیرگی پوست سرزانو و آرنج در افراد با پوستهای تیره بیشتر دیده می شود .این تیرگی ممکن است روی مفاصل کوچکتر مثل انگشتان وقوزک پا هم دیده شود .میزان ملانین پوست رنگ پوست شما را تعیین می کند .

علل تیرگی پوست زانوها و آرنج ها
زیاد که روی زمین بنشینید، قوزک پای تان سیاه تر از قبل خواهد شد و وقتی چند ساعت دست تان را روی میز یا زمین تکیه دهید، آرنج تان هم همین وضع را پیدا خواهد کرد. اما علاوه بر اینها، عوامل دیگری هم وجود دارد که می تواند در تیرگی پوست قسمت هایی از بدن موثر باشد. آن طور که دکتر سید داوودی، متخصص پوست و مو در این باره می گوید: تیرگی پوست در نواحی آرنجها، زانوها و قوزک پا می تواند به علل مختلفی اتفاق بیفتد و یکی از این دلایل که برای تمام افراد هم یکسان است، ضخیم تر بودن پوست در این نواحی است.

به همین دلیل هم وقتی آرنج یا زانو در وضعیت خمیده قرار می گیرد که مفصلش کشیده شده، پوست کمرنگ تر به نظر می رسد. در نتیجه زمانی که آرنج باز است، به علت چروکیدگی و فشرده شدن پوست، تیره تر از حالت خمیده خواهد بود. بر همین اساس، ضخیم تر شدن پوست در حالتی که زانو یا آرنج باز است، یکی از علل تیره تر بودن این نواحی است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به وجود رنگدانه های بیشتر در این نواحی، ادامه می دهد: میزان رنگدانه هایی که در این قسمت ها ساخته می شود کمی بیشتر است و به همین دلیل هم تیره تر از سایر بخش ها به چشم می آید.

نکته دیگری که معمولا در مورد زانو و آرنج مطرح می شود و خیلی ها با آن روبه رو هستند، ساییدگی پوست این قسمت های بدن است. به گفته دکتر داوودی، پوست این نواحی در معرض تماس مداوم با لباس قرار دارد و علاوه بر این، کار و فعالیت برخی از افراد هم طوری است که این نواحی با زمین یا سطوح سخت در تماس خواهد بود. در نتیجه چنین وضعی باعث می شود پوست بدن و بویژه طبقه شاخی پوست در این قسمت ها ضخیم تر شود.

وی می افزاید: با توجه به این که طبقه شاخی پوست، لایه سلول های مرده را تشکیل می دهد، ضخیم تر شدن آن باعث می شود پوست از نظر ظاهری تیره تر و حتی تا حدی کثیف تر از وضعیت معمول و طبیعی به چشم بیاید.

رنگ پوست هم مهم است
در کنار تمام مواردی که به آنها اشاره شد، رنگ پوست افراد هم در این زمینه نقش موثری دارد. دکتر داوودی با بیان این مطلب یادآور می شود: کسانی که پوست شان سبزه و تیره تر است باید به این نکته دقت کنند که پوست قسمت هایی از بدن این افراد، تیره تر به نظر می رسد. به همین دلیل هم به طور معمول، تیرگی های دور چشم یا اطراف دهان یا تیرگی پوست روی مفاصلی که گفته شد و حتی تیرگی پشت بند انگشتان در این افراد بیشتر نمایان می شود.

به طور خلاصه می توان گفت کسانی که از نظر رنگ بندی، پوست شان در گروه پوست های تیره قرار می گیرد، بیشتر با این تیرگی ها روبه رو خواهند بود. این پزشک متخصص به این موضوع اشاره می کند و چنین ادامه می دهد: بنابراین تیرگی پوست در مواردی جنبه نژادی و خانوادگی دارد اما در تمام افراد، با هر رنگ پوست و از هر نژادی، ممکن است شاهد این وضع باشیم که البته شدت و ضعف آن هم به رنگ پوست خود فرد بستگی پیدا می کند.

علت های تیره شدن پوست زانو وآرنج

تیرگی پوست سرزانو و آرنج در آقایان هم وجود دارد

 

 

توصیه های ومراقبت های لازم :
- به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار سندرم آدیسون که علائمی مشابه می دهد نیستند .


- ازیک کرم ساینده (scrub) ملایم جهت برداشتن پوست های مرده در سر زانو وآرنج استفاده کنید .باتکرار این کار وبرداشته شدن پوست مرده ، پوستی جوانتر وروشن تر نمایان می شود.نباید سایش شدید و روزانه باشد چون باعث می شود پوست آسیب ببیند وحتی امکان دارد تیره تر شود(مثلا اسکراب کلیبل).

- از یک کرم مرطوب کننده بعد از سایش بعد از حمام استفاده کنید .شبها قبل خواب نیز این نواحی را مرطوب کننده بزنید .کرمهای مانند aven akerat هستند .

- پیلینگ های شیمیائی : البته در پوستهای تیره پیلینگ شیمیائی باید با احتیاط وزیر نظر پزشک با تجربه انجام شود کمک موثری به کاهش تیرگی می کند .

 

- AHAو اسید سالیسیلیک : این ترکیبات در کرمهای چرب اگر ساخته شوند کمک خوبی به روشن تر شدن پوست می کند .

- درمانهای خانگی : شامل آب لیمو ترش وعسل ،همچنین آلوئه ورا است که می تواند تا حدودی کمک کننده باشد .داروهای خانگی موثر در لایه برداری و سفید کردن آرنج و زانو وجود دارد. این لایه بردارهای طبیعی عبارتند از جوش شیرین,شکر و روغن زیتون,سرکه و ماست


- یکی از علت های تیره شدن پوست خشکی آن است. همیشه به یاد داشته باشید که آرنج خود را مرطوب نگه دارید.


- بهتر است قبل از بیرون رفتن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید , یا لباسهای پوشیده محافظت کنید  زیرا نور خورشید باعث خشک شدن پوست می شود.

 

- اگر آرنج شما زخم است درمان آب لیمو را امجام ندهید و صبر کنید، زخم بطور کامل رفع شود و سپس درمان را شروع کنید.


-  سر زانو نشستن و لم دادن روی آرنج باعث افزایش ضخامت و تیرگی زانو و آرنج می‌‌شود.


- از مهمترین دلایل تیرگی پوست حساس زیر بغل استفاده از تیغ خودتراش برای از بین بردن موهای زاید این ناحیه است. بهتر است برای اصلاح موهای زاید از سایر روش‌ها مانند دستگاه‌های اپیلیدی استفاده کرد.

- لیرزها : از میان انواع لیزرها ،لیزر کیوسویچ N-dyag تنها لیزری است که بدون هیچ گونه عوارضی می تواند در کاهش تیرگی پوست زانو وآرنج موثر باشد .

 

-در پایان در نظر داشت که تیرگی پوست آرنج وزانو را نمی توان بطور کامل از بین برد چون پوست این نواحی بطور طبیعی کمی تیره تر از سایز نواحی بدن است .
گردآوری:بخش آرایش و زیبایی
منابع:
parsnaz.ir
irannaz.com


ویدیو مرتبط :
ماسک درمان تیرگی و پف زیر چشم با پوست موز و آب خیار (ویدیو+ توضیح)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان خانگی برای لطافت پوست آرنج و زانو



 

 

درمان موثر خانگی برای لطافت پوست آرنج و زانو

 

ماسک برای نرمی و لطافت پوست آرنج و سرزانوبهترین و موثرترین لوسیون برای درمان پوست خشن و زبر این قسمت از اعضای بدن ، استفاده از لوسیون زیر می باشد که قابل نگهداری در یخچال نیز می باشد:

 

شیر نصف پیمانه ، گلیسیرین یک قسمت ، بی کربنات سدیم یک قسمت ، بوراکس یک قسمت شیر را گرم کرده و سپس گلیسیرین و بی کربنات سدیم و بوراکس را به آرامی به آن اضافه نمایید. از این لوسیون برای مالیدن به محل مورد نظر استفاده نمایید. استفاده از سرکه سیب نیز برای پوست های خشن این قسمت از بدن مفید می باشد.

 

برای این کار باید از ۱ قسمت سرکه با ۸ قسمت آب استفاده نمایید و بر روی پوست مورد نظر مالیده تا روشن و نرم شود.

 

استفاده از شیره بادام با شیر و یا روغن بادام با عسل، نیز در لطافت پوست های خشن بسیار موثر می باشد. راه بسیار مفید و آسان تر برای لطیف نمودن و روشن کردن پوست تیره و زبر آرنج و سرزانو استفاده از آب لیموترش می باشد که استفاده مرتب از آن اعجاز می نماید.