سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

توصیه هایی برای موفقیت افراد دورکار


این روزها تعداد خانم ها و آقایانی که در منزل کار می کنند تا در کنار درآمدزایی، بیشتر به خانه و فرزندانشان برسند روز به روز در حال افزایش است.

هفته نامه سلامت - ترجمه سمیه مقصودعلی: این روزها تعداد خانم ها و آقایانی که در منزل کار می کنند تا در کنار درآمدزایی، بیشتر به خانه و فرزندانشان برسند روز به روز در حال افزایش است. این افراد برای وقتشان برنامه ریزی می کنند و به جای اینکه وقتشان را در ترافیک هدر دهند و درآمدشان را صرف استخدام پرستار یا ثبت نام کودک در مهد کودک کنند، در خانه کنار فرزندانشان می مانند و در ساعاتی که فرزندان استراحت می کنند یا مشغول بازی هستند، به زندگی حرفه ای خود مشغولند.

این توصیفات در نگاه اول ساده به نظر می رسد اما وقتی آقا یا خانمی شاغل تصمیم می گیرد دورکاری کند، آن هم با حضور فرزندان، همه چیز به همین سادگی ها هم نیست. برخی در این راستا موفق می شوند و برخی دیگر به این نتیجه می رسند که این امر امکان پذیر نیست. برای رسیدن به موفقیت در این راه باید برخی عادات را تغییر داد. هدف از 10 توصیه کاربردی زیر نیز همین است.

10 کلیدواژه کار در منزل

1- مدیریت زمان

اگر می خواهید در کار حرفه ای تان موفق باشید باید زمانتان را مدیریت کنید. قرار نیست مثل یک خانم خانه دار سه چهارم وقت روزانه تان را به خانه داری بگذرانید. خودتان را با کارهای جزئی خسته نکنید و گردگیری خانه را به هفته ای یک بار در هفته خلاصه کنید. انرژی تان را بیشتر صرف همسر و فرزندانتان کنید و ساعاتی را به کار خودتان اختصاص دهید.

2- اطلاع به اطرافیان

در درجه اول در رابطه با فعالیت حرفه ای خود با همسر و فرزندانتان صحبت کنید. لازم است اطرافیان و حتی خویشاوندان درجه یک و دوستان و همسایه های نزدیک شما بدانند که ساعاتی از وقت روزانه شما صرف کار حرفه ای تان می شود. باید مشخص کنید چه ساعاتی از روز به کار حرفه ای تان مشغولید تا مزاحم وقت شما نشوند. کودک شما هم باید یاد بگیرد که مادرش فردی شاغل است، نه خانه دار!

3- اولویت بندی

هر شب برنامه ای شامل کارهایی که باید در خانه انجام شود و امور مربوط به رسیدگی به فرزندان و کارهای خارج از منزل و وظایف حرفه ای خود تهیه کنید و برخی را به همسرتان بسپارید. کارها را دسته بندی و اولویت بندی و کارهای غیرضروری را حذف کنید. کارهای زمان بری را که از عهده دیگران نیز بر می آید، به آنها واگذار کنید. مثلا می توانید در هفته خدمتکاری استخدام کنید تا تمام منزل را تمیز کند.

4- مهدکودک

حضور شما در خانه به این معنی نیست که حتما باید فرزندانتان هم در خانه باشد. اگر درآمد شما کم است و با سپردن کودکتان به مهد چیزی از درآمدتان باقی نمی ماند بهتر است ساعاتتان را تنظیم کنید تا هم به تربیت و آموزش فرزندتان و هم به حرفه تان برسید اما اگر درآمد بالایی دارید، می توانید فرزندتان را به مهد بسپارید تا هم او احساس تنهایی نکند و در محیطی اجتماعی با دیگر کودکان سرگرم شود، هم شما فرصت بیشتری برای تمرکز روی کارتان داشته باشید. حتی می توانید کودکانتان را به مادربزرگ یا خاله و عمه بسپارید اما باید مراقب باشید این موضوع باعث مزاحمت آنها نشود.

10 کلیدواژه کار در منزل

5- اتاق کار

اگر در خانه کار می کنید نکته بسیار مهم این است که برای هر اتاق نقشی مشخص شده باشد. فرزندان و همسر شما باید بدانند فلان اتاق یا فلان نقطه در خانه مخصوص کار شماست و زمان هایی که شما وارد این منطقه می شوید نباید مزاحمتی ایجاد کنند. باید برای فرزندانتان توضیح دهید که وقتی در محل کارتان در خانه و مثلا در حال صحبت با تلفن هستید یا در حال کار با رایانه، نباید مزاحمتی برای شما ایجاد کنند. در صورتی که فضا کوچک است می توانید با پارتیشن یا حتی پرده این فضا را جدا کنید تا تمرکز بیشتری روی کارتان داشته باشید.

6- ساعات کاری

شاید تصورتان این است که چون در خانه کار می کنید، دیگر نیازی به محاسبه ساعات کاری نیست. خوشبختانه در محیط کار قانونی هست که نشان می دهد دیگر ساعات کاری به اتمام رسیده و باید از این به بعد وقتتان را صرف رسیدگی به خود، همسر و فرزندانتان کنید اما در خانه هیچ رئیسی جز شما ساعات کاری تان را در نظر نمی گیرد. بسیاری از مادران مخصوصا اگر فرزندانی آرام داشته باشند بیش از زمانی که در خارج از خانه کار می کردند و در خانه به شغل اجتماعی خود ادامه می دهند.

باید مراقب بود زیرا گرچه در این شرایط گاهی میزان درآمد بالاتر می رود اما اولین آسیب را خانواده و مخصوصا فرزندان خواهند دید. برای خودتان ساعات کاری مشخصی در روز یا در هفته در نظر بگیرید. مراقب باشید در دام بیش از حد کار کردن نیفتید زیرا به زودی با عقب افتادن کودکان از درس و مشق، متهم شماره یک شناخته می شوید. ایده آل ترین میزان کار برای یک مادر شاغل در خانه، 25 ساعت در هفته است.

7- تمرکز

ساعاتی را در روز انتخاب کنید که توجه و تمرکز بالاتری دارید. اگر فرزندانتان تا نزدیک ظهر خواب هستند، می توانید صبح ها کار کنید اما اگر شب ها تمرکز دارید می توانید صبح  به کارهای منزل برسید و پیشاپیش ناهار و شامتان را آماده کنید و شب ها بعد از خواباندن فرزندانتان به کارهایتان برسید.

10 کلیدواژه کار در منزل

زمانی که کودکان بیدار و مشغول بازی هستند و می توانید از این فرصت برای آموزش دادن به آنها استفاده کنید، هرگز وقتتان را صرف شغل خود نکنید. در این شرایط هم به دلیل سر و صدا تمرکز کافی ندارید هم ممکن است فرزندانتان مرتب مزاحم فعالیت حرفه ای شما شوند.

8- حذف محرک های محیطی

به تجربه متوجه می شوید که در چه شرایطی کار کردن فایده ای ندارد و تنها باعث هدر رفت زمان کاری تان خواهدشد. مثلا زمانی که کودکان بازی می کنند، اصلا موقعیت مناسبی برای کار نیست یا مثلا اگر ساعت 3 عصر همیشه خواب آلوده هستید، بهتر است با خواباندن فرزندانتان خودتان هم کمی استراحت کنید و به جای آن شب بعد از اینکه کودکان خوابیدند به کار خود بپردازید. در ساعاتی که امکان کار کردن وجود دارد هر وسیله ای که حواس شما را پرت می کند مثل تلویزیون یا تلفن همراه را خاموش کنید. در اتاق را ببندید و حداکثر استفاده را از زمانتان داشته باشید.

9- خودمراقبتی

کار در خانه گاهی سبب انزواطلبی اشخاص می شود. سعی کنید با برنامه ریزی درست یک بار در هفته با دوستان یا خانواده به گردش بروید. وقتی را هم به خود اختصاص دهید. هرازگاهی به آرایشگاه یا استخر بروید و فرصتی را به گردش با همسرتان اختصاص دهید.

10- کار حرفه ای

درست است که شما در منزل کار می کنید و با ارباب رجوع، همکاران و رئیس خود ارتباط مستقیمی ندارید اما مراقب باشید اصول حرفه ای را حفظ کنید. هرگز در حالی که فرزندتان در حال صحبت با شماست یا در حال آشپزی یا ظرف شستن هستید، جواب تلفن های کاری تان را ندهید. در این شرایط ابتدا فرزندتان را سرگرم کنید و بعد به محیطی آرام بروید تا بتوانید پاسخگوی تلفن های کاری تان باشید.


ویدیو مرتبط :
‫توصیه‌های ورزشی برای افراد بالای 50 سال‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موفقیت برای افراد کم رو و خجالتی



 

 

موفقیت برای افراد کم رو و خجالتی

 

آیا دنیای موفقیت فقط به افراد برون‌گرا اختصاص دارد؟ مطمئناً خیر. درواقع، برون‌گراترین افراد معمولاً در خطر عدم آگاهی از آنچه که بر اطرافیانشان می‌گذرد هستند. افراد برون‌گرا و خودخواه، به حرف‌های هیچ‌کس گوش نمی‌دهند مگراینکه از آنها تعریف و تمجید کند یا ضمیرشان را ارضاء کنند. به‌همین‌خاطر احتمال موفقیت آنها کم است چراکه توانایی کسب علم آنها به‌ویژه درمورد اطرافیانشان محدود است. واقعیت امر این است که غلبه بر کم‌رویی بسیار راحت‌‌تر از برون‌گرا بودن با ضمیری خودستا و گمراه است.

 

از طرف‌ دیگر افراد خجالتی خیلی آرام با یک مشاهده ساده که خارج از درک فرد برو‌گرایی است که مسحور نفس خود می‌باشد، دستاورد شگرفی کسب می‌کند. البته در شرایط ایدآل فرد موفق باید بتواند برحسب شرایط و نیاز، هم درون‌گرا و هم برون‌گرا باشد. یک فرد برون‌گرای قدرتمند که می‌داند چه زمان باید گوش کند و چه زمان حرف بزند، و چطور از فرد ساکت کنارش چیز یاد بگیرد، در هر چه که بخواهد موفق خواهد شد. اگر کمی محجوبیت به شخصیتش اضافه کند فردی خواهد بود که نیاز به اثبات هیچ‌چیز ندارد چون خودبه‌خود موفقیت را به سمت خودش خواهد کشاند.

 

افراد خجالتی هم می‌توانند در زمینه موردنظرشان موفق شوند و در بسیاری زمینه‌ها از افراد برون‌گرا پیش بیفتند.

 

 

اگر فردی درون‌گرا یا کم‌رو هستید، به سمت موفقیت پیش بروید

 

درست است که کم‌رویی و خجالتی بودن موجب عقب ماندن فرد می‌شود. منظور من خجالتی بودن واقعی است نه کسی که فقط شخصیت آرامی دارد. اینکه کسی آرام و کم‌حرف باشد به این معنی نیست که خجالتی است. البته ممکن هم هست که اینطور باشد اما ممکن هم هست که آن فرد درحال گوش دادن یا نگاه کردن به شما باشد چون هنوز به شما یا کسی دیگر در جمع اطمینان ندارد. شاید هم فردی برون‌گرا و اجتماعی باشد اما در این جمع خاص ساکت است.

 

این را از تجربه شخصی‌ام می‌گویم چون خود من می‌توانم کاملاً درون‌گرا و ساکت باشم و گاهی هم اگر موقعیت اقتضاء کند برون‌گرا، اجتماعی و بسیار خوش‌ مشرب شوم. در مورد من، چون آدم‌ها، طبیعت و بقیه چیزهای اطرافم را دوست دارم، دوست دارم نگاه کنم و یاد بگیرم. اما به‌‌خاطر خجالتی بودنم سالها پیش به‌عنوان مدیر پروژه انتخاب نشدم، از مسابقات ورزشی و اجتماعی باخبر نشدم و باز هم به همین دلیل نمی‌توانستم به دختر مورد علاقه ام نزدیک شوم.

 

وقتی با کسی آشنا می‌شدم، آنها سریع درموردم نتیجه‌گیری می‌کردند که چون معمولاً ساکت و آرام هستم، پس فردی خجالتیم. اشتباه می‌کردند اما ممکن است در برخی موارد هم حق با آنها باشد.

 

یک چیزی که از آن تجربیات یاد گرفتم این بود که آنهایی که بیشتر نگاه می‌کنند و گوش می‌دهند و کمتر حرف می‌زنند می‌توانند صاحب مقام‌ و قدرت شوند. این یعنی حتی کسی که واقعاً خجالتی است، آنهایی که زود از خجالت قرمز می‌شوند و درجمع اصلاً حرف نمی‌زنند، می‌توانند در هر چه که بخواهند افرادی قدرتمند شوند. یادتان باشد، توانا بود هر که دانا بود و فرد درون‌گرای خجالتی خیلی بهتر از فرد برون‌گرا می‌تواند کسب علم و دانش کند.

 

نظر عموم است که افراد خجالتی خیلی درمورد شخصیت انسان می‌دانند، گرچه شهامت این را ندارند که با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند. حتی اگر این افراد خیلی خجالتی کمی زندگی اجتماعی داشته باشند، می‌توانند مدیران بخش منابع انسانی و روانشناسانی فوق‌العاده شوند فقط به این خاطر که خیلی بهتر از افراد برون‌گرا می‌توانند انسان‌ها را تحلیل کنند. همچنین می‌توانند کارهایی را انتخاب کنند که نیاز به روابط‌عمومی زیاد دارد چون نیاز دارند به خودشان ثابت کنند که می‌توانند آنکار را انجام دهند.

 

افراد درون‌گرا می‌توانند توجه فوق‌العاده‌ای به یادگیری نشان دهند و چون شنونده‌هایی عالی هستند می‌توانند خیلی به دیگران کمک کنند. به مرور زمان، مردم خیلی بیشتر از افراد برون‌گرا که کاری نمی‌کنند جز خودستایی، به آنها احترام می‌گذارند.

 

تنها چیزی که این افراد به آن نیاز دارند کمی جرات و شهامت برای برداشتن قدم اول است و وقتی این قدم را برداشتند، همه دانشی که طی سالها کسب کرده‌اند به آنها در پیش رفتن در مسیری که انتخاب کرده‌اند کمک خواهد کرد.

منبع: mardoman.net