سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تمیز و مرتب کردن آشپزخانه



یکی از مهمترین قسمت هایی از منزل که در خانه تکانی و آمادگی برای نوروز باید به آن توجه کرد آشپزخانه است. حتما شما هم زنان خانه‌دار بسیاری را دیده‌اید كه بخش عمده‌ای از زمان خود را درون آشپزخانه می‌گذارند و دائما در حال تمیز كردن این فضا هستند. واقعیت این است كه آشپزخانه جزء فضاهایی از خانه است كه فعالیت‌های زیادی در آن انجام می‌شود و در نتیجه به سرعت كثیف و بی‌نظم می‌شود. ولی قسمت هایی از آن هستند که در طول سال کمتر به سراغ تمیز کردن آنها می رویم و در روز های مانده به نوروز در خانه تکانی ها  توجه به آنها مهم خواهد بود. طبیعی است كه زنان خانه‌دار زمان زیادی را صرف این كار كنند و البته در بسیاری از موارد از این مسئله نیز اظهار نارضایتی كنند. خودتان را بگذارید جای زنانی كه در بیرون از خانه نیز كار می‌كنند و خیلی كم‌تر از زنان خانه‌دار وقت انجام كارهای مربوط به تمیز كردن آشپزخانه را دارند. البته فراموش نكنیم كه این كار به خودی خود وظیفه زنان نیست و مردان هم در این كار مسئولیت زیادی دارند.

با این اوصاف چگونه می‌توان آشپزخانه را در كم‌ترین زمان ممكن تمیز كرد و انرژی زیادی هم صرف این كار نكرد؟

طرز تمیز کردن آشپزخانه, نحوه تمیزکاری آشپزخانه


ظرف‌ها را بشویید
اگر شما این كار را به درستی و در زمان مناسب انجام دهید در وقت شما صرفه‌جویی زیادی می‌شود. ماشین ظرف‌شویی آشپزخانه شما وقتی كاملا از ظرف پر شود می‌تواند وظیفه خود را به طور كامل و به درستی انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید به محض این‌كه از ظرف‌ها استفاده كردید آن‌ها را بشویید.

بهتر است ظروف بزرگ مانند قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها را با دست بشویید چراكه آن‌ها به خوبی داخل ماشین ظرف‌شویی قرار نمی‌گیرند كه این مسئله هم باعث خوب شسته نشدن این ظرف‌ها می‌شود و هم ممكن است باعث آسیب دیدن ماشین ظرف‌شویی شود.

ظروف وقتی با ماشین ظرف‌شویی شسته می‌شوند خیلی سریع‌تر از زمانی كه با دست شسته می‌شوند قدیمی و كهنه می‌شوند. دلیل این مسئله هم این است كه پودر ماشین ظرف‌شویی ساینده است و به مرور زمان به ظرف‌ها آسیب می‌رساند. ظروف چینی قدیمی، لیوان‌های ظریف و آنتیك، و ظرف‌های دیگری كه شكننده هستند باید به دقت با دست شسته شوند تا به آن‌ها آسیبی نرسد.

 

طرز تمیز کردن آشپزخانه, نحوه تمیزکاری آشپزخانه


ظرف‌ها را با دست نیز بشویید
اگر به محض این‌كه از ظرف‌ها استفاده كردید آن‌ها را بشویید كار شما خیلی ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود؛ وقتی ظرف‌ها را پس از مصرف می‌شویید دیگر به ندرت پیش می‌آید كه لكه‌ای به سادگی از بین نرود و یا نیاز به تلاش زیادی برای شستن ظرف‌ها باشد. فقط كافی اسفنج یا فرچه نرم را خیس كنید، روی آن‌ها كمی مایع ظرف‌شویی بریزید، ظرف‌ها را به دقت بشویید (هر دو طرف)، و سپس آن‌ها را با آب گرم آب بكشید.

اگر تمام ظرف‌ها را درون آب قرار دهید با این تصویر روبه‌رو می‌شوید: كمی آب قهوه‌ای رنگ كه درون آن كثیفی، چربی، پس‌مانده‌های غذا، میلیون‌ها جرم، و مقدار زیادی مواد كثیف دیگر كه از ظرف‌های مختلف وارد آب شده‌اند وجود دارد. این تصویری است كه با آن روبه‌رو خواهید شد و مطمئنا تصویر منزجركننده و ناراحت‌كننده‌ای است. اگر ظرف‌ها را پس از چند روز استفاده بشویید مجبور به این كار خواهید بود. البته اگر ظرفی بسیار كثیف است برای بهتر شسته شدن آن می‌توانید به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را داخل آب داغ بریزید تا كثیفی‌های آن سریع‌تر از بین بروند. اما به طور كلی پیشنهاد ما این است كه پس از صرف وعده‌های غذایی ظرف استفاده‌شده را بشویید تا در آخر هفته با حجم انبوهی از ظرف‌های كثیف روبه‌رو نشوید.

 

طرز تمیز کردن آشپزخانه, نحوه تمیزکاری آشپزخانه


ظرف‌های خود را خشک كنید
اگر ظرف‌ها را پس از شستن خشك نكنید، ممكن است لك آب روی ظروف شیشه‌ای باقی بماند و یا باكتری‌ها بر روی آبی كه روی ظروف است باقی بمانند. با این حال، وقتی ظرف‌ها را می‌شویید (اگر آن‌ها را با دست می‌شویید)، بهتر است تمام ظرف‌های شسته‌شده را روی جاظرفی كه خود آن نیز خشك است قرار دهید تا ظروف در معرض هوا خشك شوند.

پس از این‌كه ظرف‌ها را شستید اسفنج یا فرچه را در جایی قرار دهید تا آن‌ها هم مانند ظرف‌ها خشك شوند. در غیر این صورت ممكن است این وسایل نیز جرم‌ها و باكتری‌هایی را به خود جذب كنند.

طرز تمیز کردن آشپزخانه, نحوه تمیزکاری آشپزخانه


اجاق گاز و مایكروفر را تمیز كنید
یكی دیگر از كارهای نه چندان دلچسب و ناخوشایند تمیز كردن اجاق گاز و مایكروفر است، به ویژه اگر آن‌ها را به طور مداوم تمیز نكنیم (معمولا تمیز كردن این وسایل به سادگی فراموش می‌شوند). تمیز كردن این دو وسیله از آن دسته كارهایی است كه باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها بكنید. روی اجاق گاز معمولا مقداری غذا یا كثیفی می‌ماند كه بهتر است آن‌ها را به سرعت تمیز كنید. این كار را در مورد مایكروفر نیز باید انجام دهید. البته در انجام این كارها نكاتی را باید به یاد داشته باشید كه عبارتند از:

در مورد اجاق گاز در دفترچه راهنمای آن به دنبال دستورالعمل تمیز كردن آن بگردید. در این دفترچه‌های راهنما معمولا نكاتی در مورد تمیز كردن اجاق گاز عنوان می‌شود كه می‌تواند كار شما را بسیار راحت‌تر كند. با این حال معمولا در مورد اجاق گازها یك راه‌حل جواب می‌دهد. ابتدا میله‌های روی آن را جدا كنید و آن‌ها را درون مقداری آب صابونی بریزید و سپس سطح اجاق گاز را با یك اسفنج كه به یك ماده شوینده آغشته است تمیز كنید. سپس با یك دستمال پارچه‌ای بدون پرز سطح اجاق گاز را خشك كنید. راه حل دیگر این است كه این بار نیز میله‌ها را جدا كرده و درون آب صابونی قرار دهید. سپس سطح اجاق گاز را با یك ماده شوینده مخصوص اسپری كنید و مدتی صبر كنید تا ماده شوینده كثیفی‌ها را از بین ببرد. سپس با یك دستمال سطح اجاق گاز را تمیز كنید.

در مورد مایكروفر می‌توانید از یك كاسه سركه، آب لیمو، مایع ظرف‌شویی، و یا تمیزكننده پنجره استفاده كنید. هر كدام از آن‌ها را كه انتخاب می‌كنید درون مایكروفر قرار دهید و سپس برای چند دقیقه مایكروفر را روشن كنید. پس از پایان این مرحله با یك دستمال پارچه‌ای درون مایكروفر را خشك كنید. در این روش تمام كثیفی‌ها و مواد چسبنده به راحتی پاك شده و مایكروفر شما مانند روز اولش می‌شود.

 

طرز تمیز کردن آشپزخانه, نحوه تمیزکاری آشپزخانه


به كابینت‌ها سر و سامان بدهید
اكنون كه بخش‌های سخت فرایند تمیز كردن آشپزخانه را انجام داده‌اید، نوبت به كابینت‌ها رسیده است. این بخش كاملا به شما و چیدمان كابینت‌ها بستگی دارد. فقط مطمئن شوید كه در نظم‌بخشی كابینت‌ها می‌توانید به سیستمی برسید كه نظم‌ بخشیدن به آن‌ها را ساده‌تر می‌كند و پیدا كردن ظروف و وسایل مختلف در كابینت‌ها راحت‌تر می‌شود.

گاهی ساده ترین كار این است كه تمام ظروف موجود درون كابینت‌ها را بیرون بیاورید و با نگاهی به كل ظرف‌ها در مورد سر و سامان دادن به آن‌ها تصمیم بگیرید. سعی نكنید تك‌تك كابینت‌ها را بررسی كنید و در مورد هر كدام از آن‌ها جداگانه تصمیم بگیرد. چراكه این كار باعث می‌شود نتوانید تمام ظرف‌ها را یك‌جا و در كنار هم ببینید. سعی كنید كاسه‌ها را در كنار كاسه‌ها، ظروف شیشه‌ای زیبا را در كنار ظروف شیشه‌ای زیبا، و مواد آشپزی را در كنار مواد آشپزی قرار دهید. سعی كنید وسایل مختلف را به گونه‌ای درون كابینت‌ها قرار دهید كه هر گاه خواستید بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

منبع : chidaneh.com


ویدیو مرتبط :
تمیز کردن هود آشپزخانه به همین سادگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داشتن کفش هایی تمیز و مرتب



 

 

نکاتی ساده برای داشتن کفش هایی تمیز و مرتب

 

 

داشتن کفش هایی تمیز و مرتب

 

 

واکس زدن کفش:همیشه قبل از واکس زدن کفش ها، گرد وغبار آن را با یک دستمال پاک کنید اگر واکس شما تمام شده می توانید روغن زیتون را با یک اسفنج روی کفش خوب بمالید بعد با دستمال اضافی روغن را پاک کنید. کفش های شما براق و تمیز خواهند شد.

 

 

طریقه خشک کردن کفش:کفش های چرمی را هیچ گاه در آفتاب یا کنار بخاری و یا شومیه خشک نکنید; بلکه داخل آن را با روزنامه خشک پرکنید تا رطوبت داخل آن گرفته شود و بعد از خشک شدن، روی آن را پولیش یا واکس بزنید.

 

 


▪ طریقه خشک کردن کفش:

 

 

کفش های چرمی را هیچ گاه در آفتاب یا کنار بخاری و یا شومیه خشک نکنید; بلکه داخل آن را با روزنامه خشک پرکنید تا رطوبت داخل آن گرفته شود و بعد از خشک شدن، روی آن را پولیش یا واکس بزنید.

 

 

 

▪ واکس زدن کفش:

 

 

همیشه قبل از واکس زدن کفش ها، گرد وغبار آن را با یک دستمال پاک کنید اگر واکس شما تمام شده می توانید روغن زیتون را با یک اسفنج روی کفش خوب بمالید بعد با دستمال اضافی روغن را پاک کنید. کفش های شما براق و تمیز خواهند شد.

 

 

 

▪ گشادکردن کفش کتانی:

 

 

اگر کفش های کتانی شما تنگ شده کفش ها را شسته یا خیس کنید و همان طور بپوشید تا خشک شود; در این صورت اندازه و فرم پای شما را می گیرد.

 

 


▪ پاک کردن شوره آب از کفش:

 

 

در فصل زمستان، معمولا روی کفش در اثر راه رفتن در برف یا باران، شوره یا برفک می زند که هرچه شما کفش را بشویید و یا واکس بزنید این لکه های سفید پاک نمی شوند; برای حل این مشکل، با اسفنج آغشته به سرکه سفید کفشتان را پاک کنید.

 

 

 

▪ پاک کردن کفش جیر:

 

 

برای پاک کردن کفش جیر ابتدا از یک مداد پاک کن کمک بگیرید و لکه ها و خطوطی که روی کفش افتاده پاک کنید. سپس با یک برس نرم کفش، روی آن بکشید تا گرد و غبار آن پاک شود. اگر بخشی از آن سفید شده است با فاصله ۲۰ سانتی متر روی شعله شمع بگیرید تا با دوده شعله شمع، آن قسمت سیاه شود. گرفتن کفش جیر روی بخار کتری به کفش شما جلای ویژه ای می بخشد.

 

 

 

▪ پاک کردن کفش سفید ورزشی:

 

 

کفش های سفید ورزشی خود را زمانی که نو است و هنوز نپوشیده اید کمی پودر نشاسته روی آن بپاشید تا آسان تر تمیز شوند.