سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تمیز‌كردن خانه فقط در 15 دقیقه!


فرض می‌كنیم كه یك هفته‌ای درگیر بوده‌اید و نرسیده‌اید خانه را تمیز كنید. حالا قرار است در این خانه كثیف مهمان بیاید و شما باید علاوه بر فراهم كردن وسایل پذیرایی، خانه را هم تمیز كنید.



فرض می‌كنیم كه یك هفته‌ای درگیر بوده‌اید و نرسیده‌اید خانه را تمیز كنید. حالا قرار است در این خانه كثیف مهمان بیاید و شما باید علاوه بر فراهم كردن وسایل پذیرایی، خانه را هم تمیز كنید. برای اولین قدم باید دستپاچه نشوید. به ساعت نگاه كنید و ببینید چقدر تا آمدن مهمان‌ها مانده. بعد بررسی كنید و ببینید چقدر برای پختن شام وقت دارید و با توجه به وقتی كه برای تمیز كردن خانه باقی مانده، برای تمیزكاری برنامه بریزید. شما حداقل به یك ربع وقت نیاز دارید. وی برای تمیزكاری‌های كلی‌تر به وقت بیشتری نیاز دارید.



با  اتاق خواب چه كنیم؟

    اگر 15 دقیقه وقت دارید

  تخت‌خواب را مرتب كنید: لحاف را بردارید و روی ملحفه دست بكشید تا اگر مو یا گرد و خاك به آن چسبیده جدا شود. ملحفه را روی تخت صاف پهن كنید. بالش را پف دهید و سر جایش بگذارید و در آخر لحاف یا روتختی را بتكانید و روی تخت بكشید. اگر ملحفه یا روبالشی كثیف است، آن‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید.

  وسایل را جمع كنید: در یك جهت دور اتاق بگردید و آن را مرتب كنید. تمام لباس‌های كثیف را در سبد رخت‌چرك، لباس‌ها و وسایل دیگر را در كمد بگذارید. كتاب‌ها را در كتابخانه و وسایلی كه مربوط به اتاق‌های دیگر است را به جای مخصوص خودشان انتقال دهید.





    اگر چند ساعت وقت دارید

  كمدها را سر و سامان دهید: شما به اندازه كافی برای مرتب كردن گنجه و كمدها وقت دارید. تمام وسایل كمد را بیرون بریزید و از اول آن‌ها را بچینید. با این روش لباس‌های كثیف یا غیرقابل استفاده یا وسایل بی‌مصرف، خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانید آن‌ها را تمیز كنید یا دور بریزید. لباس‌ها و وسایلی كه فصل استفاده از آن‌ها گذشته است را در كمدهای دورتر بگذارید تا كمد دم دستی مرتب‌تر به‌نظر برسد.



    اگر یك ساعت وقت دارید

  زیر تخت‌ها را فراموش نكنید: این بخش پر از گرد و غبار آلرژی‌زاست. كمی تخت را جابه‌جا و زیر آن را تمیز كنید تا گرد و غبارها كاملا از بین بروند. اگر می‌توانید میزها را هم جابه‌جا كنید و زیر آن‌ها را جاروبرقی بكشید.

 پنجره‌های فراموش شده: پرده‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید و پشت و روی شیشه پنجره‌ها را پاك كنید.

  تمیز كاری‌های نهایی: دستگیره در و كمد، كلیدهای برق و قاب عكس‌ها را تمیز كنید.



با اتاق پذیرایی چه كنیم؟

اگر 15 دقیقه وقت دارید

مرتب كنید: با سبد رخت‌چرك‌ها و یك پلاستیك زباله دور خانه راه بیفتید و هر چه لباس كثیف و آشغال در خانه هست را جمع كنید.

یك گردگیری سریع: اگر وسیله گرد‌گیری سریع مثل گو داستر یا پر گردگیری دارید با آن به سرعت منزل را گرد‌گیری كنید. اگر ندارید هم گردگیری با یك دستمال مرطوب كه وقت خیلی بیشتری نخواهد گرفت. لازم نیست همه جا را گردگیری كنید. روی میزها و تلویزیون برای این شرایط كافی به‌نظر می‌رسد.

یك حقه كوچك: كوسن‌های روی مبل‌ها را بردارید و به آن‌ها حجم دهید. این كار بیشتر از چیزی كه فكر می‌كنید منزل شما را مرتب نشان می‌دهد.





    اگر نصف روز وقت دارید

  به پنجره‌ها برسید: پرده‌ها را درآورید و در ماشین لباسشویی بیندازید. پشت و روی شیشه‌ها را با شیشه‌پاك‌كن و روزنامه یا یك دستمال پاك كنید.

  گردگیری دقیق‌: قفسه‌ها، كتابخانه و بوفه‌ها را با یك دستمال مرطوب گردگیری كنید.

  نقاط پنهان را تمیز كنید: مبلمان سنگین را بلند و زیر آن‌ها را تمیز كنید. تخت‌خواب‌ها را جا به جا كنید و پشت آن‌ها را جاروبرقی بكشید. فرش‌ها را هم بردارید و گرد و خاك زیر آن‌ها را بگیرید.



    اگر 30 دقیقه وقت دارید

  معجزه جاروبرقی: به تمام كارهای بالا یك جاروبرقی كشیدن سریع را هم اضافه كنید. مبل‌ها را تمیز كنید و بعد تمام كف خانه را با جاروبرقی تمیز كنید. اگر وقت شما كافی نیست از جارو كشیدن اتاق‌هایی كه دیده نمی‌شوند، صرف‌نظر كنید.

  ماپ‌یاتی را فراموش نكنید: با یك بخارشو، تی یا ماپ، كف خانه را برق بیندازید.



    اگر یك ساعت وقت دارید

وسایل را تمیز كنید: با برس جاروبرقی روی مبل‌ها را جارو بكشید. پشت مبل‌ها و زیر میز و صندلی را هم جاروبرقی بكشید. پرده‌ها را با برس مخصوص جاروبرقی تمیزكنید. آینه‌ها و قاب‌عكس‌ها را دستمال بكشید و لابه‌لای صندلی‌ها و جاهای باقی‌مانده را گردگیری كنید.





آشپزخانه

  •    اگر 15 دقیقه وقت دارید
مرتب كنید: ظرف‌های روی كابینت و ماهی‌تابه و قابلمه‌های روی گاز را جمع كنید و داخل سینك بگذارید. آشغال‌ها را هم جمع كنید و در سطل زباله بیندازید.

ظرف‌های كثیف: ظرف‌ها را بشویید یا در ماشین ظرفشویی بگذارید. بعد از آن سینك را با اسكاچ و مایع ظرفشویی بشویید. اگر لازم است، بگذارید ظرف‌ها و سینك خیس بخورند و بعد از تمیز كاری به آن‌ها برسید.

پاك كنید: با یك دستمال روی كابینت‌ها را تمیز كنید.

  •     اگر 30 دقیقه وقت دارید
سطل زباله: كیسه زباله را بیرون بیاورید و كنار بگذارید و كیسه جدید در سطل بگذارید و همچنین ظرف‌ها را از جا ظرفی یا ماشین ظرفشویی بیرون بیاورید و سر جای خود بگذارید.

به یخچال برسید: با یك دستمال مرطوب لكه‌های روی دستگیره در یخچال و بدنه آن را پاك كنید. این كار آشپزخانه شما را تمیزتر نشان می‌دهد.

كف را از یاد نبرید: آشغال‌های كف آشپزخانه را با جارو‌برقی جمع كنید و ماپ‌یاتی بكشید.

  •   اگر یك ساعت وقت دارید
گاز را تمیز كنید: بخش‌های فلزی گاز را درآورید، بشویید و بگذارید خشك شوند. با یك پاك‌كننده گاز یا اسكاچ و مایع ظرفشویی گاز را تمیز كنید و با یك دستمال خشك كف‌ها را پاك كنید. بخش‌های فلزی را سر جای‌شان بگذارید.

كابینت‌ها را پاك كنید: در كابینت‌ها را با یك دستمال و ماده پاك‌كننده تمیز كنید تا لكه‌های جای انگشت كاملا از بین بروند.





سرویس بهداشتی

  •    اگر 51دقیقه وقت دارید
با سینك شروع كنید: با یك اسكاچ و پاك‌كننده‌ای مثل پودر لباسشویی، سینك و شیرآلات را تمیز كنید. توالت‌ها را با برس مخصوص و شوینده تمیز كنید و سیفون را بكشید. لبه توالت فرنگی را دستمال بكشید.

به حوله‌ها برسید: حوله‌های دستشویی را بردارید و جای آن‌ها حوله تمیز بگذارید. دستمال توالت‌ها را هم عوض كنید و از دستمال تازه استفاده كنید.
  •   اگر 30 دقیقه وقت دارید
آینه‌ها را برق بیندازید: با یك دستمال تمیز و شیشه پاك‌كن آینه‌ها را تمیز كنید. تمیز كردن آینه‌ها تمیزی حمام شما را نشان می‌دهد.

رسوب‌ها را از بین ببرید: با یك پاك‌كننده قوی یا جوش شیرین و آب، وان را تمیز كنید تا رسوب‌ها كاملا از بین بروند.

شوینده‌ها را سر و سامان دهید: صابون‌ها را بردارید و جای آن‌ها را تمیز كنید. قوطی‌های شامپو و مواد آرایشی دیگر را بررسی كنید و آن‌هایی كه تمام شده‌اند را دور بیندازید.
  •   اگر یك ساعت وقت دارید
كف را بشویید: معمولا كف حمام راه‌آب دارد. كف حمام آب بریزید و با كمی شوینده آن را بشویید و باز هم آب بریزید تا كف‌ها از بین بروند. اگر كف حمام شما راه آب ندارد آن را با ماپ‌تابی تمیز كنید.
  اگر نصف روز وقت دارید

به دیوارها برسید: كف حمام همیشه روی دیوارها خشك می‌شود. اگر وقت كافی دارید، با اسكاچ دیوارها را تمیز كنید تا اثرات كف از بین برود. زه‌كشی بین كاشی‌ها را می‌توانید با خمیر جوش‌شیرین و آب تمیز كنید.


ویدیو مرتبط :
ورزش 15 تا 20 دقیقه ای در خانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خانه تمیز فقط در 30 دقیقه



 

نظم,تمیز کردن خانه

 

صبح روز تعطیل پس از گذاشتن گوشی تلفن و دریافت خبر ورود مهمان هایی كه ساعاتی دیگر از راه می رسند فكر و ذهنتان درگیر همه چیز و همه جا می شود: چه بپزم، چه بخرم، چه كنم. اتاق پذیرایی به هم ریخته، سینك ظرفشویی پر از ظرف صبحانه، اتاق خواب نامرتب، سرویس های نه چندان تمیز همه و همه در ذهنت می چرخند، سر جایتان نشسته اید ولی سرتان از این همه كار نكرده به دوران می افتد چطور به همه كارها برسید

اگر بگویم كه فقط ظرف ۳۰ دقیقه می توانید خانه ای مرتب داشته باشید لابد باور نمی كنید، این كار، آن طور هم كه فكر می كنید سخت نیست، فقط كافی است به چند راهكار توجه كنید.

 

 

۳ گام اصلی عبارتند از: حذف كردن، سازماندهی، پنهان كردن!


اول از اتاق خواب شروع كنید، روتختی را سریع مرتب كنید. اگر صندوق یا كشو در این اتاق دارید، هر آنچه كه كف اتاق یا هر جای دیگر به چشم می خورد به سرعت داخل كشوها یا صندوق بگذارید و در آن را ببندید. حالااین اتاق مرتب است. به سراغ كارهای دیگر برویم.

 

حذف كردن

روزنامه های تاریخ گذشته، جعبه های مقوایی، باقیمانده غذا و ظرف های آن، قوطی كنسرو و چیزهایی كه به نظرتان به درد نگهداری نمی خورد را داخل یك كیسه زباله بزرگ بریزید و روی تراس یا داخل كابینت زیر ظرفشویی، دور از چشم مهمان ها قرار دهید.

 

پاك كردن

آینه دستشویی، میز ناهارخوری، میز قهوه و پیشخوان آشپزخانه از نقاطی هستند كه در بدو ورود، تمیزی آن چشم نواز است و كثیفی آن هم سریع به چشم می آید. به سرعت دست به كار شوید و روی آنها را پاك كنید. اگر وقت داشتید با جاروی دستی و یا برقی بعضی نقاط را تمیز كنید.

 

مرتب كردن

بایستید! نگاهی دقیق به كل فضای پذیرایی بیندازید، جاهایی را كه باید مرتب شوند را به خاطر بسپارید، كوسن ها و رومبلی را مرتب كنید، اگر روزنامه جدید دارید داخل جا روزنامه ای بگذارید.

 

پنهان كردن

مخفی كردن چیزهایی كه واقعاً ضروری نیست مثل جعبه وسایل خرت و پرت هایی كه گاهی سراغشان می روید و كیف های سفری كه قبل از سفر به كارتان نمی آید را داخل صندوقخانه یا انباری بگذارید و تا خروج كامل مهمان ها به سراغشان نروید.

 

روشن كردن شمع

چند عدد شمع معطر روشن، فضای خانه شما را عطرآگین می كند. موقع خرید این شمع ها دقت كنید اسانس ملایم داشته باشند زیرا اسانس های قوی ایجاد دلزدگی می كند. خسته شدید! درست ۳۰ دقیقه! حالابا خیال راحت می توانید به بقیه كارها برسید و نگران ورود مهمان هایتان نباشید.