سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تست خودشناسی: چقدر با دیگران احساس صمیمیت می کنید؟


جملات زیر احساسات افراد را نسبت به خودشان و دیگران بیان می کند. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد مهم این است که شما چه احساس و باوری در مورد خودتان دارید.

موفقیت: جملات زیر احساسات افراد را نسبت به خودشان و دیگران بیان می کند. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد مهم این است که شما چه احساس و باوری در مورد خودتان دارید. هر جمله را با دقت بخوانید و بگویید تا چه میزان با آن موافق یا مخالف هستید و با توجه به راهنمای زیر به پاسخ هایتان امتیاز بدهید:



کاملا موافقم = 4 ، تقریبا موافقم = 3 ، تقریبا مخالفم = 1 ، کاملا مخالفم = 0

مثلا اگر با سوال شماره یک کاملا موافقید امتیاز 4 را در مقابل آن درج فرمایید.

1- بسیاری اوقات نسبت به خودتان احساس خوبی ندارید.

2- بسیاری از عقاید و افکار دیگران بی معنی است.

3- معمولا به دیگران شکایت نمی کنید حتی اگر لازم باشد.

4- به سختی می توانید خودتان باشید، حتی در جمع دوستانتان.

5- خجالتی هستید.

6- عقاید دوستانتان کمی بر شما تاثیر می گذارد.

7- زمانی که دوستانتان به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند برایتان دشوار است به آنها راهنمایی های لازم را بکنید و ایده ای ارائه دهید.

8- دوست دارید اوقات فراغت تان را به تنهایی سپری کنید و در خلوت خودتان باشید.

9- توانایی هایی دارید که چندان مهم نیستند.

10- نمی خواهید توسط افرادی که نمی دانند باید چه کار کنند مورد اذیت و آزار قرار بگیرید.

11- اگر فرد جدیدی اطرافتان باشد خودتان را به او معرفی کرده و او را با دیگر دوستانتان آشنا می کنید.

12- ما در دنیایی زندگی می کنیم که افراد نامهربان زیادی در آن حضور دارند.

13- به نظر خودتان فردی هستید که می تواند در هر زمینه ای موردی با ارزش و مثبت بیابد.

14- اگر فردی نزد شما بیاید و با شما صحبت کند فورا هر کاری را که مشغول آن بوده اید متوقف کرده و به طور کامل به او توجه می کنید.

15- اگر آشنایی، از شما مبلغی قرض بخواهد به او قرض می دهید.

16- اگر یکی از دوستانتان به جای دوری برود برای مدتی احساس ناراحتی می کنید.

17- فردی خوشحال و مهربان هستید.

18- همیشه به صحبت های دیگران با حوصله گوش می دهید حتی اگر نظرتان با آنها مخالف باشد.

19- همیشه کارهایی را که می خواهید رای دیگران انجام دهید فراموش می کنید.

20- اگر وقت آزاد داشته باشید ترجیح می دهید در خلوت خودتان مطالعه کرده یا تلویزین تماشا کنید.

21- به راحتی عصبانی می شوید.

22- اگر مدتی از دوستانتان بی اطلاع باشید تلاشی برای برقراری ارتباط یا مطلع شدن از وضعیت آنها نمی کنید.

23- در محل کارتان از دیگران درخواست کمک نمی کنید.

24- گاهی اوقات احساس می کنید در دنیا هیچ کسی را ندارید.

25- مشهور و محبوب نیستید.

26- هنگامی که در تلاش برای رسیدن به اهدافتان هستید شنیدن صحبت های افرادی که نمی دانند چه می گویند و هدفی ندارند آزارتان می دهد.

27- برای تشویق دیگران به دنبال کردن اهدافشان یا انجام فعالیت های مفید تلاشی نمی کنید.

28- امروزه مردم دیگر مانند گذشته صادق و وفادار نیستند.

29- رفتارتان با دیگران را صمیمانه می دانید.

30- برقراری ارتباط با یک غریبه برایتان ساده است.

31- زمانی که دوستانتان بیمار می شوند برایشان هدیه می فرستید و یا به آنها تلفن می زنید.

32- معمولا به مهمانی های زیادی دعوت می شوید.

33- خودتان را فردی سخاوتمند می دانید.

34- مردم معمولا زمانی که مشکل دارند نزد شما می آیند.

35- زمانی که متوجه می شوید کسی به کمک نیاز دارد هر کاری که داشته باشید کنار می گذارید و به کمک او می شتابید.

36- مردم معمولا به درستی متوجه رفتار و گفتار شما نمی شوند.

37- گاهی اوقات ساکت و گوشه گیر می شوید.

38- طوری رفتار می کنید که دیگران بتوانند به سادگی آنچه را که در فکر خود دارند با شما در میان بگذارند.

39- هنگام صحبت با دیگران معمولا فقط گوش می دهید و افکار و عقایدتان را برای خودتان نگه می دارید.

40- به نظرتان یافتن دوست خوب دشوار است.

نحوه محاسبه امتیاز:

ابتدا فقط برای سوالات 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 12، 19، 20، 21، 22، 23، 24، 25، 26، 27، 28، 36، 37، 39، 40، به جای هر پاسخی که عدد چهار در مقابل آن گذاشته اید عدد صفر، به جای سه عدد یک، به جای یک عدد سه و به جای صفر عدد چهار بگذارید.

بعد از این کار تمام اعداد یک را با صفر جایگزین کنید و در نهایت اعداد به دست آمده را با یکدیگر جمع بزنید تا امتیاز نهایی شما به دست آید.

معنای صمیمیت در این آزمون با معنای متداول آن در جامعه و دیگر آزمون های روانشناسی تا حدودی متفاوت است. این موضوع از دیدگاه دیگری مورد توجه واقع شده است. شاید با نگاه اول احساس کنیددر این آزمون صمیمیت به معنای ارتباط عمومی و یا توانایی سازگاری با اطرافیان به کار رفته و یا این موضوعات در تست حاضر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما به اعتقاد طراح این تست، دکتر جان ریزمن صمیمت دارای چهار ویژگی است. درک از خویشتن، آمادگی پذیرش دیگران، توانایی ستودن سایرین و در نهایت بیزاری جستن از دیگران. به همین دلیل است که طرز تفکر و نگاه ما به خویشتن تاثیر بسیار مهمی بر روابط و تعاملات ما با دیگران دارد. اگر گمان کنیم توانایی هایمان اهمیتی ندارند،

 ویژگی های مهم و خوشایندی نداریم و یا برای دیگران فرد جالبی نیستیم قطعا نمی توانیم با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنیم و حتی سعی می کنیم تا حد ممکن از روابط اجتماعی بپرهیزیم. آمادگی پذیرش دیگران، جهت در نظر گرفتن احساسات، باورها و عقایدشان، به تمایلات ما بازمی گردد و نیز این مساله که به آنها اجازه دهیم بخشی از زندگی ما باشند توانایی ستودن دیگران به معنی تمایل ماست به ایجاد احساس خوب در دیگران و ترغیب آنها به برقراری ارتباط با ما و در نهایت بیزاری جستن از دیگران نیز در مورد افرادی به کار می رود که ترجیح می دهند از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب کنند چرا که اینگونه ارتباطات موجب می شود احساسات ناخوشایندی را تجربه کنند.

نکته جالب در مورد این تست این است که افرادی که امتیاز کمتر از 116 کسب کرده اند در مقایسه با افرادی که امتیاز بالاتر از 116 به دست آورده اند دوستان بیشتری دارند اما در مقایسه با گروه دوم رضایت کمتری از ارتباطاتشان احساس می کنند و با وجودی که دوستان زیادی دارند خود را در موقعیت های اجتماعی، فردی خجالتی و حساس می پندارند و معمولا تنهایی را ترجیح می دهند. روانشناسان در تلاشی جهت درک این نکته که چه مساله ای این دو گروه را از یکدیگر متمایز می کند سوالات بسیاری در مورد موقعیت های مختلف اجتماعی از هر دو گروه پرسیدند. به عنوان مثال از آنها پرسیده شد تصور کنید دوستی نزد شما آمده و می گوید احساس می کنم باید فرار کنم، به نظر شما چه کار کنم؟ پیشنهاد افرادی که در این آزمون امتیاز کمتری کسب کرده بودند بهتر و قابل قبول تر از افرادی بود که امتیاز بالاتری داشتند. البته این مساله به این معنی نیست که افرادی که در ارتباطات با دیگران صمیمت کمتری دارند نمی دانند در تعامل با دیگران باید چه بگویند یا چه رفتاری داشته باشند، آنها نیز توانایی و شایستگی های افراد صمیمی را دارند، اما در موقعیت های مختلف مثلا هنگامی که از قبل برای دریافت خبر آماده شده باشند افراد صمیمی به میزان قابل توجهی بهتر و مثبت تر از افراد غیرصمیمی رفتار می کنند. روانشناسان نکات ریشه ای در بروز این مشکلات را دریافته اند. افرادی که امتیاز کمتری در این آزمون کسب کرده اند می دانند که در موقعیت های مختلف به دیگران چه بگویند اما مشکل آنها اینجاست که نمی دانند چگونه بگویند. متخصصان در زمینه مهارت های اجتماعتی می توانند به این افراد کمک کنند تا تغییراتی در خود ایجاد کنند، تغییراتی در زمینه مهارت های غیرکلامی وزبان بدن.

 قطعا مهمترین این آموزش ها ارتباط چشمی است. افرادی که امتیاز کمتری به دست آورده اند در زمینه درک از خویشتن ضعیف تر از دیگران بوده و ترجیح می دهند از حضور در محافل اجتناب کنند، به همین دلیل به صحت و درستی آنچه می خواهند بگویند اعتماد ندارند در حالی که طبق بررسی های بی شماری که بر روی این افراد انجام شده است عقاید و باورهای این افراد از گروهی که امتیاز بالاتری کسب کرده اند به میزان قابل توجهی ارزشمندتر و اجرایی تر است. اعتماد به نفس پایین این افراد آنها را از برقراری ارتباط چشمی بازمی دارد و به جای آن ترجیح می دهند هنگام صحبت به جای نگاه کردن در چشم مخاطب به زمین خیره شوند.

این تنها یک نمونه ازغ رفتارهای غیرکلامی است که به آن اشاره کردیم. تعداد این رفتارها و پیام هایی که از آنها استنباط می شود بسیار زیاد است. دریافتن این نشانه ها دشوار است اما همگی قابل تشخیص هستند. برای همه ما بارها اتفاق افتاده که فردی عنوان می کند آماده کمک به ماست اما در برخورد با او ناخودآگاه احساس می کنیم صبر و حوصله کافی ندارد و شاید نتواند کار را به پایان برساند. اگر از رابطه با دوستان و آشنایانتان رضایت ندارید شاید رفتارهای غیرکلامی و زبان بدن آنها یکی از عوامل ایجاد کننده این احساس در شما باشد.

زمانی که با طرف مقابلتان ارتباط چشمی برقرار می کنید، سعی داشته باشید علاقه خودبه ادامه رابطه یا صحبت های او را به شکلی واضح نشان دهید. به دیگران توجه کنیدو این توجه را آشکارا بروز دهید. هنگامی که دوستی با شما صحبت می کند، به چشمانش نگاه کنید، لبخندی بر لب داشته باشید و علاقه خود را بیان کنید. برای سلامتی و زندگی دوستانتان اهمیت قایل شوید، برای برقراری یا حفظ ارتباط دوستانه و صمیمی با اطرافیانتان علاوه بر کلام به راه های دیگری نیاز دارید تا آنها را به سوی خود جذب کنید.

اگر شما هم از افراد مورد بحث حهستید باید همیشه به خاطر داشته باشید که شما توانایی های زیادی دارید و آن توانایی تشخیص راه درست از نادرست است، شما می توانید ارتباطات دوستانه و صمیمانه ای با اطرافیانتان برقرار کنید چرا که تحقیقات گسترده ای بر روی افراد مختلف صورت گرفته است و نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که افرادی که در این آزمون امتیاز کمتری کسب کرده اند در مقایسه با افرادی که امتیاز بالاتری کسب کرده اند دوستان بیشتری دارند اما صمیمیت آنها با دوستانشان کمتر است. برای تغییر تنها کافی است دو گام بردارید: گاماول اینکه دیدتان را نسبت به خودتان تغییر دهید و در گام دوم باید انتظاراتتان را تغییر دهید یعنی انتظارتان از آنچه که ممکن است با تغییر دادن خودتان اتفاق بیفتد.

توانایی برقراری روابط صمیمانه با دیگران از جمله توانایی هایی است که از ابتدا و در سنین ابتدایی کودکان قابل تشخیص است. بعضی کودکان به سادگی همسالانشان را به سوی خود جذب می کنند اما پس از گذشت اندک زمانی به سادگی از طرف دوستانشان طرد می شوند. این کودکان در بزرگسالی به این باور می رسند که برای دیگران جذاب و دوست داشتنی نیستند و کم کم از بیان کردنآنچه در ذهن خود دارند اجتناب می ورزند و تعجبی ندارد که این افراد در برقراری ارتباط صمیمانه با سایرین با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

افرادی که امتیاز کمی در این آزمون کسب کرده اند باید نگاهشان به خود را تغییر دهند. البته اگر می خواهند ارتباط صمیمی تری با دیگران برقرار کنند باید توانایی هایشان را تقویت کنند تا بتوانند دوست بهتری باشند. سپس باید انتظارات خود را از روابط صمیمانه متعادل سازند. اگر شما از این دسته افراد هستید باید بدانید که می توانید روابط دوستانه داشته باشید، می توانید درست و نادرست را تشخیص دهید. زمانی که بتوانید آنچه را در ذهنتان دارید به درستی بیان کنید دلیلی باقی نمی ماند که سایرین از برقراری ارتباط صمیمانه با شما اجتناب کنند. اگر تلاش کنید قطعا در آینده به فردی مبدل می شوید که برای دوستی و مشورت بهترین گزینه است.


ویدیو مرتبط :
‫تست خودشناسی(با خودت صادق باش)، چقدر خودتان را میشناسید؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تست خودشناسی جنبه تفریحی



موقعيتهاي گفته شده را احساس كنيد، جوابهاي خود را روي يك صفحه كاغذ بنويسيد. آنچه را كه به طورطبيعي به ذهنتان مي رسد يادداشت كنيد. زمان لازم براي آن كه خودتان را واقعاً در ر نظر بگيريد. در غيراين صورت اين آزمون جنبه تفريحي‌اش را از دست خواهد داد.

تست خودشناسی

1) خود را در يك كشتي تصوّر كنيد كه در حال غرق شدن است. شما خود را به آب مي‌اندازيد و باشناكردن خود را به يك قايق نجات مي‌رسانيد و از آن بالا مي‌رويد. چند نفر ديگر را در آن قايق نجات همراه خود مي‌بينيد؟

2) خود را به ساحل مي‌رسانيد و بيابان وسيعي را در مقابل خود مي‌بينيد. چند وسيله شخصي ومقداري خوراكي بر مي‌داريد و در جستجوي نجات، راه بيابان را در پيش مي‌گيريد. چند جفت كفش برمي‌داريد؟

3) پس از يك راه‌پيمايي طولاني و سخت، از يك تپه شني بالا مي‌رويد و با خوشحالي شهري را دردوردست مي‌بينيد. همچنين متوجه مي‌شويد كه در فاصله‌اي نه چندان دور در سمت راست شما واحه‌اي وجود دارد. آيا ابتدا به آنجا مي‌رويد و براي مدتي كوتاه، يا هر چقدر كه مي‌خواهيد استراحت مي‌كنيد و ياآن كه آن را ناديده گرفته به راهتان به سوي شهر ادامه مي‌دهيد؟

4) پس از ورود به شهر، قصري توجه شما را به خود جلب مي‌كند و تصميم مي‌گيريد كه وارد آن شويد.پس از عبور از دروازه‌ها، خود را در يك راهروي طولاني مي‌يابيد كه به اتاق پادشاه منتهي مي‌شود. وارداتاق مي‌شويد و شاه و ملكه را مي‌بينيد كه در كنار هم به تخت نشسته‌اند. شاه و ملكه چه شكلي هستند؟ و چه ويژگيها و خصوصياتي را برايتان مجسم مي‌كنند؟

5) از آن اتاق خارج مي‌شويد و از يك پلكان مارپيچي پايين مي‌رويد. تاريك و سايه‌دار است، بامشعل‌هايي بر روي ديوار كه به طور نوبتي روشن و خاموش مي‌شوند. همين طور كه پائين مي‌رويد،ناگهان يك زن (اگر شم مرد هستيد) و يا يك شواليه (اگر شما زن هستيد) از كنارتان عبور مي‌كند. شمافقط براي يك لحظه صورتش را مي‌بينيد و اين تصوير، يك نفر كه مي‌شناسيد را به يادتان مي‌آورد. او چه كسي است؟

6) پلّه‌ها شما را به اتاق پذيرايي مي‌رساند و شما ميز بسيار بزرگي با يك گيلاس پايه‌دار در وسط آن مي‌بينيد. به گيلاس نگاه كنيد. چقدر آن پر از مايعات است؟

تست خودشناسی

پاسخ

1) تعداد دوستان واقعي كه داريد.

2) تعداد عشقهاي واقعي كه قبل از ازدواج خواهيد داشت.

3) اصول اخلاقي شما در كار.

4) آنچه تصوّر كرده‌ايد آن چيزي است كه به نظر شما يك زوج ايده‌آل بايد آن گونه باشند.


5) اين همان شخصي است كه تا پايان عمر، ذهنتان درگير اوست.

6) ميزان پر بودن گيلاس، نشانگر اين است كه شما در يك رابطه دوستي چقدر از خودتان مايه مي‌گذاريد.