سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تست: به کارتان معتاد هستید یا نه؟


تمام زندگی شان در کار خلاصه می شود و فلسفه زندگی شان بر پایه این جمله بنا شده است: «بهتر است از کار زیاد خسته شوی، تا از تفریح زیاد.» شب ها با آخرین قطار مترو به خانه می روند، آخر هفته هایشان هم به کارکردن می گذرد و به همین دلیل به ندرت به سفرهای آخر هفته می روند؛ حتی وقتی در خانه هستند، ذهنشان درگیر محل کار است، بسیاری از مهمانی ها و برنامه های تفریحی را به خاطر کارشان رد می کنند.





مجله موفقیت - ترجمه زهرا خراسانی: تمام زندگی شان در کار خلاصه می شود و فلسفه زندگی شان بر پایه این جمله بنا شده است: «بهتر است از کار زیاد خسته شوی، تا از تفریح زیاد.» شب ها با آخرین قطار مترو به خانه می روند، آخر هفته هایشان هم به کارکردن می گذرد و به همین دلیل به ندرت به سفرهای آخر هفته می روند؛ حتی وقتی در خانه هستند، ذهنشان درگیر محل کار است، بسیاری از مهمانی ها و برنامه های تفریحی را به خاطر کارشان رد می کنند. این ها «معتادان کار» یا همان «شاغلان خستگی ناپذیر جامعه ما» هستند.

براساس تخمین روان شناسان و جامعه شناسان حدود 5 درصد از افراد جامعه را معتادان کار تشکیل داده اند. این معتادان می توانند قصاب، کشاورز، خانه دار، کارمند، مدیر یا از هر صنف دیگیر باشند؛ درواقع تمام این افراد ویژگی های مشابهی دارند و از لحاظ شخصیتی بسیار به هم نزدیکند.

شاید شما هم احساس می کنید بیش از حد کار می کنید و یا اطرافیانتان به شما گفته باشند که به کار معتاد هستید. به سوالات زیر پاسخ دهید تا بیشتر با وضعیت خود آشنا شوید و بدانید که به کار اعتیاد دارید یا خیر.

وقتی کار غرقتان می کند

1- هنگامی که در مسیر بازگشت به خانه هستید و یا در ساعاتی که در منزل هستید، بیش از دو ساعت وقت برای انجام امور مربوط به کارتان صرف می کنید.

صحیح □    غلط □

2- بیشتر اوقات هنگام انجام کار ناهار می خورید.

صحیح □    غلط □

3- حتی در حین انجام مهم ترین و دشوارترین کارها به ساعت توجه دارید و با رسیدن به ساعت پایان کار اداره، آن را به روز بعد موکول می کنید.

صحیح □    غلط □

4- برایتان مهم است که در همه کارها برنده شوید، حتی در بازی های دوستانه و فامیلی.

صحیح □    غلط □

5- در مقایسه با دوستانه و هم سالانتان اهداف بزرگ تر و دشوارتری برای خود درنظر می گیرید.

صحیح □    غلط □

6- معمولا از مدیرتان می خواهید شرایطی را برایتان فراهم کند تا بهتر بتوانید توانایی های خود را نشان دهید.

صحیح □    غلط □

7- زمانی که کار زیادی برای انجام دادند ندارید، باز هم استراحت نمی کنید.

صحیح □    غلط □

8- به دلیل حجم زیاد کارتان از مسائل اجتماعی غافل می شوید.

صحیح □    غلط □

9- در مقایسه با دیگران، تعداد دوستان صمیمی تان کمتر است.

صحیح □    غلط □

10- اگر در یک روز کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشید، در پایان روز احساس خوبی نسبت به خودتان و روزی که پشت سر گذاشته اید، نخواهید داشت.

صحیح □    غلط □


11- هنگامی که کار جالب و جدیدی به شما پیشنهاد می شود، برایتان دشوار است که آن را نپذیرید.

صحیح □    غلط □

12- هنگام بیماری باز هم به محل  کارتان می روید؛ چون معتقدید هیچ کس نمی تواند وظایف کاری شما را به خوبی انجام دهد.

صحیح □    غلط □

وقتی کار غرقتان می کند

معتادان کار به بیشتر سوالات آزمون حاضر پاسخ مثبت می دهند. شما هم برای محاسبه امتیازاتتان برای هر پاسخ مثبتی که داده اید، یک امتیاز مثبت درنظر بگیرید.

امتیاز 1 تا 4: شما معتاد کار نیستید و در زندگی تان شرایط و موارد بسیار دیگری نیز برایتان اولویت دارند که از کار مهم ترند و می توانند رضایت شما را جلب کنند. واقعیتی که در مورد شما وجود دارد، این است که گاهی اوقات بسیاری مسائل بیشتر از کار برایتان اهمیت دارند و در این زمینه افراطی می کنید، به همین دلیل شاید انتقادات بسیاری در این زمینه دریافت کرده باشید مبنی بر اینکه چندان به کارتان اهمیت نمی دهید.

امتیاز 5 تا 8: شما به خوبی تعادل را میان کار و زندگی تان برقرار کرده اید و در کنار کار به امور متفرقه و تفریحی نیز می پردازید. اگرچه دوست دارید در محل کار و حیطه شغلی تان موفق ظاهر شوید، اما بین کار و زندگی در بسیاری مواقع خط می کشید تا کار را از زندگی تفکیک کنید. معمولا ترجیح می دهید در محل کار استراحت، تفریح، کار و وظیفه شناسی را با یکدیگر تلفیق کنید.

امتیاز 9 تا 12: شما معتاد کار هستید و معتقدید که اگر از سرعت کارتان کم کرده و یا مدت زمان کمتری را صرف کار کنید، شکست خواهید خورد؛ درحقیقت دوست دارید مدام مشغول کار باشید و زندگی را در کار می بینید. متاسفانه آن قدر خود را مشغول کار کرده اید که از دیگر لذت های زندگی غافل مانده اید.

معتادان کار از آتشی که درونشان روشن است، رنج می برند، اما خودشان معمولا از این وضعیت آگاهی ندارند. این افراد برای اینکه در محل کارشان موفق باشند، مدام می کوشند، رقابت می کنند و استرس دارند و می خواهند همیشه بهترین باشند و اگر چنین خواسته ای نداشته باشند، هرگز خود را رنج نمی دهند و از لذت های زندگی محروم نمی کنند.

جالب این است که این نوع معتادان از اینکه این قدر درگیر کار هستند، بسیار راضی و خوشحالند و گمان می کنند از فعال ترین و موفق ترین افراد در حیطه کاری خود محسوب می شوند. در ادامه مطلب به توضیحات دقیق تری در مورد آزمون می پردازیم:

وقتی کار غرقتان می کند

موارد 1، 2 و 3: معتادان کار از وقت تلف کردن بیزارند و معمولا در یک زمان چند کار را با هم انجم می دهند. آن ها به زمان بسیار اهمیت می دهند و مسئله  گذر زمان از مهم ترین مسائل در زندگی شان است؛ در حقیقت آنان سعی می کنند امور کاری خود را طبق برنامه ریزی انجام دهند. بسیاری اوقات به قرار ملاقات ها دیر می رسند و در مقابل از اینکه بخواهند مدتی را در انتظار دیگری سپری کنند، زجر می کشند. زمانی که کاری را باید انجام دهند، تا جایی که ممکن باشد، برایش وقت صرف می کنند تا آن کار را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند.

مورد 4: معتادان کار در بسیاری از موارد، نه همیشه، با دیگران رقابت می کنند و سعی می کنند همواره برترین باشند. جالب اینجاست که این افراد نه تنها با دیگران، بلکه با خودشان نیز رقابت می کنند و همواره می خواهند نسبت به گذشته خود بهتر باشند.

مورد 5: این افراد برای خود اهداف عالی درنظر می گیرند و بسیاری اوقات اهدافی در حد و اندازه خود تعیین میک نند اما معتادان کار اهدافی بیش از حد توانایی خود در نظر می گیرند.

مورد 6 و 7: فردی که به کار اعتیاد دارد از اینکه بیکار بماند، خسته و کلافه می شود. به همین دلیل بیشتر اوقات خودش برای خود، کار فراهم می کند تا مبادا بیکار بماند. او دوست دارد مدام به وظایفی که بر عهده دارد، اضافه کند. گروهی از افرادی که این ویژگی را دارند، برای اینکه مبادا بیکار بمانند خود را مشغول به چند کار می کنند و هم زمان در چند زمینه کاری فعالیت می کنند.

مورد 8 و 9: به این دلیل که خود را به شدت درگیر کار و مسائل کاری می کنند، کمتر برای مسائل غیرکاری وقت دارند و به جای برقراری روابط اجتماعی بیشتر و صمیمی تر، دوست دارند وقت بیشتری برای کارشان بگذارند و با کارشان صمیمی تر شوند.

مورد 10 و 11: بسیاری از افرادی که به شکل افراطی درگیر کار هستند، از بیکاری می ترسند و از اینکه روز و ساعتی بگذرد و کار سازنده ای انجام نداده باشند، وحشت دارند. تعطیلات و اوقاتی که ناچارند بیکار بمانند، برایشان بسیار دردناک و عذاب آور است.

مورد 12: این افراد تصویری از ذهن خود در ذهنشان ساخته اند که هیچ کس نمی تواند جای آن ها را بگیرد؛ درضمن برایشان بسیار دشوار است که کار خود را به فرد دیگری محول کنند. معتادان کار گمان می کنند تنها کسی که می تواند کارها را به خوبی آن ها انجام دهد، خودشان هستند و هیچ فرد دیگری نمی تواند به خوبی آن ها کار کند.

وقتی کار غرقتان می کند


ویدیو مرتبط :
آیا شما هم معتاد بازی کلش هستید . . .

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تست: به گوشی‌بازی معتاد هستید؟



وابستگی‌ به تلفن همراه

بسیاری از افراد وابستگی شدید به تلفن همراه دارند

 

وقتی شارژ تلفن هوشمند شما همراه‌تان نیست و باتری‌اش رو به تمام شدن می‌رود، چه احساسی پیدا می‌كنید؟ حسی شبیه به گم كردن یكی از عزیزان‌تان سراغ شما می‌آید و اضطرابی همراه با ناراحتی در دل‌تان می‌نشیند؟ اگر با فاصله گرفتن از تلفن هوشمندتان حس از دست دادن آزار‌دهنده‌ای كه نمی‌توانید با آن كنار بیایید و احساس پوچ و گنگی كه شما را میان زمین و آسمان نگه می‌دارد سراغ شما می‌آید، یعنی به «نوموفوبیا» یا «ترس از زندگی بدون تلفن همراه» مبتلا شده‌اید. نوموفوبیا، فوبیا یا ترس مرضی جدیدی است كه هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. اگر شما هم به یك گوشی‌باز حرفه‌ای تبدیل شده‌اید یا احساس می‌كنید پناه بردن مداوم همسرتان به تلفن همراهش میان شما فاصله ایجاد كرده، به سوالات تستی كه در ادامه آورده‌ایم پاسخ دهید. نمره‌ای كه از این تست می‌گیرید، روشن می‌كند كه چقدر حال‌تان خراب است.

وقتی باتری تلفن همراه‌تان رو به اتمام می‌رود دچار نگرانی و حتی وحشت می‌شوید؟ شما تنها كسی نیستید كه چنین احساسات آزار‌دهنده‌ای را هنگام دور شدن از گوشی هوشمندش تجربه می‌كند. محققان می‌گویند آمار مبتلایان نوموفوبیا هر روز بالاتر می‌رود و توصیه می‌كنند كه برای سنجش میزان درگیر شدن‌تان با این فوبیا، به 20 سوالی كه در ادامه آورده‌ایم پاسخ دهید. بیماری نوموفوبیا خودش را با علائمی مثل ناتوانی در خاموش كردن تلفن هوشمند، با وسواس و دقیقه به دقیقه چك كردن تلفن همراه، به هر دری زدن برای شارژ كردن باتری تلفن همراه یا بردن آن به حمام، نشان می‌دهد. هرچه تعداد علائمی كه وابستگی بیمارگونه شما به تلفن همراه‌تان را تایید می‌كند بیشتر باشد، یعنی بیشتر دچار این فوبیا هستید و اگر خودتان با هر روز كمتر كردن این وابستگی از پس مشكل‌تان برنیایید، باید با كمك یك روانشناس این ترس را از خود دور كنید.

زنان در خط مقدم
درحالی‌که بسیاری از خانم‌ها از گوشی‌باز شدن همسرشان و وابستگی شدیدش به تلفن همراه شكایت می‌كنند، محققان ادعای دیگری را در مورد میزان مبتلایان به نوموفوبیا مطرح می‌كنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه خانم‌ها 6/3 برابر بیشتر از آقایان در معرض دچار شدن به نوموفوبیا قرار دارند. مطالعات قبلی نشان داده بود كه افراد 18 تا 24 ساله، بیشترین درجه ابتلا به این بیماری را دارند و 77 درصدشان حتی نمی‌توانند نیمی از روز را بدون تلفن همراه خود زندگی كنند. این افراد بدون همراه داشتن تلفن همراهی كه به اینترنت دسترسی دارد، احساس آشفتگی، نگرانی یا حتی ناامنی می‌كنند و نمی‌توانند آرامش‌شان را حفظ كنند.

چه نمره‌ای می‌گیرید؟
مقابل هر سوال، عدد یك تا هفت را بنویسید و با این روش به خودتان نمره دهید: عدد یك به معنای به‌شدت مخالف و عدد هفت به معنای به‌شدت موافق است. اعداد دو تا شش هم درجه‌ای از مخالفت یا موافقت شما را نشان می‌دهند كه خودتان می‌توانید میزانش را تخمین بزنید و با توجه به آن نمره‌گذاری كنید. هرچه نمره‌ای كه می‌گیرید بالاتر باشد، معنایش این است كه بیشتر به «نوموفوبیا» دچار هستید.

دور شدن از گوشی هوشمند

بعضی از افراد حتی نمی‌توانند نیمی از روز را بدون تلفن همراه خود زندگی كنند

 

به این سوال‌ها پاسخ دهید
1. اگر نتوانم با كمك تلفن همراه هوشمندم به اطلاعات مورد نیازم دست پیدا كنم، حس می‌كنم چیزی را گم كرده‌ام.

2. اگر لحظه‌ای كه به اطلاعات نیاز دارم، اینترنت موبایلم قطع باشد و نتوانم آنها را با گوشی هوشمندم به دست بیاورم، آشفته می‌شوم.

3. عادت دارم خبرهای روز را با تلفن همراهم بخوانم و اگر این دسترسی برایم محدود شود، اعصابم به هم می‌ریزد.

4. من از قابلیت‌های تلفن هوشمندم استفاده زیادی می‌كنم و اگر به دلیلی نتوانم با آن كار كنم، اعصابم به هم می‌ریزد.

5. تمام شدن باتری تلفن همراه به من استرس می‌دهد و اعصابم را خرد می‌كند.

6. اگر بسته اینترنتم رو به اتمام برود یا حجمش كم و محدود شود، حالم بد  می‌شود.

7. هر جا می‌روم، قبل از هر كاری دنبال آنتن وای‌فای می‌گردم.

8. اگر نتوانم از تلفن هوشمندم استفاده كنم، احساس می‌كنم بین زمین و آسمان گیر كرده‌ام.

9. وقتی كه امكان چك كردن تلفن برایم وجود ندارد، مدام به این موضوع فكر می‌كنم و تا زمان مناسب را پیدا نكنم، ذهنم آرام نمی‌شود.

10. از اینكه نمی‌توانم با دوستان یا خانواده‌ام ارتباط برقرار كنم، مشوش می‌شوم و احساس ناراحتی می‌كنم.
 
11. اینكه خانواده یا دوستانم نتوانند من را پیدا كنند، من را نگران می‌كند.

12. اینكه پیامك‌ها و تماس‌های دیگران را نتوانم دریافت كنم، من را عصبی می‌كند.

13. اینكه در دسترس دوستان یا خانواده‌ام نباشم، من را نگران می‌كند.

14. از اینکه ندانم  در لحظه‌ای كه تلفن همراهم نیست چند نفر خواسته‌اند با من تماس بگیرند من را عصبی می‌كند.
 
15. نگران این می‌شوم كه رابطه نزدیكم با دوستان یا خانواده به‌خاطر در دسترس آنها نبودن خدشه‌دار شود.

16. اینكه هویت آنلاینم را از من بگیرند و در شبكه‌های اجتماعی با كمك تلفن همراهم حضور نداشته باشم، من را عصبی می‌كند.

17. از اینكه نتوانم با خواندن اخبار به كمك تلفن هوشمندم به روز باشم و با دوستانم در شبكه‌های اجتماعی وارد ارتباط شوم خوشم نمی‌آید.

18. وقتی نمی‌توانم آپدیت‌های روی موبایلم و نوتیفیكیشن‌هایی كه برایم می‌آید را چك كنم، احساس بد و گنگی پیدا می‌كنم.

19. از اینكه نتوانم ای‌میل‌های تازه‌ام را با كمك تلفن همراهم چك كنم، مضطرب می‌شوم.

20. وقتی تلفن همراهم با من نیست، احساس عجیبی پیدا می‌كنم، چون نمی‌دانم چه كار باید بكنم.

معتاد بودن به موبایل بازی

استفاده زیاد از تلفن همراه ، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می دهد

 

چقدر حال‌تان خراب است؟
20 تا 60 : به نوموفوبیای خفیفی دچار شده‌اید.
60 تا 100 : می‌توان گفت كه مبتلا به نوموفوبیا هستید اما حال‌تان چندان خراب نیست.
بالاتر از 100 : حال‌تان حسابی خراب است و باید به فكر ترك اعتیاد و وابستگی‌تان به تلفن همراه باشید.

می‌دانید موبایل با شما چه می‌کند؟
تنها شما نیستید که از معتاد بودن به موبایل بازی ْآسیب می‌بینید، حتی جنینی که در شکم‌تان هست هم از آسیب‌های ناشی از گوشی‌دوستی در امان نیست.

موبایل به بغل نخوابید
قرار دادن تلفن همراه در كنار خودتان در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر كیفیت خواب می‌گذارد. به باور محققان پرتوهایی كه از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن و میزان ترشح هورمون‌ها می‌شود. این پرتوها باعث تحریك شبكیه چشم و افزایش ساعات بیداری می‌شود؛ چراكه نور تلفن‌های هوشمند مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین كه در طول خواب ترشح می‌شود، جلوگیری می‌كند و بر كیفیت خواب تاثیر نامطلوبی می‌گذارد.

باردار‌ها مراقب باشند
اگر باردار هستید، مراقب باشید. محققان می‌گویند استفاده خانم‌های باردار از تلفن همراه، در آینده كودكان آنها را 54 درصد بیشتر به مشكلات رفتاری و احساسی دچار می‌كند. پژوهشگران می‌گویند كودكانی كه قبل و بعد از تولد در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می‌گیرند، 25 درصد بیشتر به مشكلات احساسی، 24‌درصد بیشتر به مشكلات ارتباطی، 35 درصد بیشتر به بی‌میلی در شركت در فعالیت‌های فوق برنامه و 49 درصد بیشتر به مشكلات رفتاری دچار می‌شوند.

مغزتان در خطر است
شاید بی‌خوابی از كوچك‌ترین مشكلاتی باشد كه به‌خاطر اعتیاد به تلفن همراه سراغ‌تان می‌آید. محققان می‌گویند استفاده طولانی مدت از تلفن همراه خطر مبتلا شدن‌تان به برخی از سرطان‌ها را بیشتر می‌كند. بر اساس پژوهش‌های آنها، كسانی كه زیاد از تلفن همراه استفاده می‌كنند در سال‌های پیری بیشتر در معرض ابتلا به تومورهای مغزی قرار می‌گیرند. گذشته از این محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه، سن ابتلا به این سرطان را 10 سال پایین‌تر می‌آورد.

منبع:مجله سیب سبز