سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا!


خبر فروختن اعضای بدن کودکانی که زال به دنیا آمده اند، همه دنیا را شوکه کرده است اما این خبر واقعیت دارد. در تانزانیا، این یک اتفاق وحشیانه و در عین حال، واقعی است.





مجله همشهری سرنخ - سامرا قلی زاده: خبر فروختن اعضای بدن کودکانی که زال به دنیا آمده اند، همه دنیا را شوکه کرده است اما این خبر واقعیت دارد. در تانزانیا، این یک اتفاق وحشیانه و در عین حال، واقعی است.

نکته تاسف آور این است که اعضای بدن این کودکان، با رضایت خانواده ها به جادوگران فروخته می شود. جادوگران معتقدند که اعضای بدن زال ها، طالع سعد همراه خواهد داشت و خوش شانسی می آورد.

ارواح خوش قدم تانزانیا

در سراسر قاره آفریقا، از نظر جادوگران آفریقایی، زال ها ارواحی هستند که قادرند طالع نحس را از روی زمین پاک کنند. به همین دلیل وقتی کودک زالی در آفریقا به دنیا می آید، شکارچیان انسان، گوش به زنگ می شوند.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا

آنها کمین می کنند تا هر طور شده، اعضای بدن کودک را به دست بیاورند، زیرا دست و پای این کودکان معصوم و زیبا در قاره آفریقا به قیمت بسیار بالایی مبادله می شود.

جادوگران آفریقایی ادعا می کنند اعضای بدن زال ها، ثروت و موفقیت برای صاحبان آن به همراه خواهد داشت. این جنایتکاران از استوان های آلبینوها (زال ها)، ماده ای می سازند و آن را به بدن تزریق می کنند. آنها همچنین به مشتریان ساده لوح شان می گویند که هر کجا آلبینوها دفن شده باشند در آنجا طلا یافت می شود.

ماهیگیران آفریقایی، تارهای موی یک زال را به تور ماهیگیری شان می بافند تا در تصورات ساده لوحانه خودشان ماهی بیشتری صید کنند. اینها همه تجویزهای وحشتناک به اصطلاح طبیب - جادوگران آفریقایی است که مشتری های دست به نقدی دارند.

تانزانیایی ها معتقدند هر کسی یکی از اعضای بدن زال ها ار داشته باشد، زندگی اش همراه با ثروت و خوش شانسی خواهد بود. برای همین خیلی از افراد خرافاتی در سراسر دنیا حاضرند برای داشتن یکی از این اعضای بدن، مبلغ هنگفتی پرداخت کنند، چیزی بین سهتا چهار هزار دلار برای هر عضو و آنهایی که در جستجوی خوشبختی همیشگی هستند حاضرند برای جسد کامل یک انسان، 75 هزار دلار بپردازند.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا

این روزها زال های تانزانیایی به هیچ عنوان امنیت ندارند و مورد حمله شکارچیانی قرار می گیرند که با بریدن اعضای بدنشان به دنبال سودجویی هستند. حمله های وحشیانه ای که باعث می شود این افراد تا آخر عمر دچار نقص عضو شوند یا جان خود را از دست بدهند.

«زالی» یا «آلبینو» وراثتی است و افرادی که زال به دنیا می آیند، در پوست، مو و چشم هایشان، رنگدانه وجود ندارد.

از هر 1400 تانزانیایی، یک نفر زال به دنیا می آید و در جوامع غربی این آمار یک به 20 هزار نفر است. آمارها نشان می دهد که تاکنون 74 زال در تانزانیا کشته شده اند و 59 نفر نیز از دست شکارچیان گریخته اند، متاسفانه باید گفت که حتی جسد زال ها نیز از غارت شکارچیان در امان نیست و تاکنون 16 جسد از قبرها ربوده شده است.

بسیاری معتقدند که این آمار نشان دهنده حقیقت ماجرا نیست و شکار آلبینوها در تانزانیا فاجعه بسیار بزرگتری به شمار می رود.

ربودن کودک چهارساله

در آخرین پرونده درباره جنایت علیه زال ها، گزارش شده است که کودک چهارساله ای به نام «پندو امانوئل توندی» توسط افراد ناشناسی در ماه دسامبر از خانه شان ربوده شده است.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا

با ناپدیدشدن پندو، پدر و عمویش دستگیر شدند و با وجود اینکه برای پیدا شدن پندو، 1130 پوند جایزه تعیین شد اما تا مدت ها کوچکترین سرنخی از او پیدا نشد تا اینکه کارآگاهان پلیس سرانجام بعد از بازجویی های تخصصی از پدر دخترک، به نتیجه باورنکردنی رسیدند؛ ربانیده پندو، پدرش بود.

البته فقط پدر و مادرها نیستند که در تانزانیا دست به چنین جنایاتی می زنند، در یک مورددیگر، یک زن 38 ساله آلبینو توسط همسر خود مورد حمله قرار گرفت. ماه فوریه سال 2013، زن بیچاره وقتی در خواب بود، همسرش به همراه چهار مرد دیگر تبر به دست به سمت او حمله ور شدند و دست او را قطع کردند. وقتی این مرد همراه با دست قطع شده همسرش از اتاق خارج می شد، دختر هشت ساله شان شاهد ماجرا بود و او بود که راز این جنایت را فاش کرد.

حمله به پسر 10 ساله

«ویگولو ماتونانگ»، 10 سال بیشتر نداشت که در فوریه 2014 مورد حمله دو مرد شکارچی قرار گرفت.

او همراه یکی از دوستانش در حال بازگشت از مدرسه به خانه بود که در مسیر بازگشت به خانه، شکار چیانی که کمین کرده بودند، به وی حمله ور شدند. پسرک توان مقاومت در برابر آنها را نداشت، دو مرد سنگدل، دست چپ ویگولو را قعط کردند و پیش از آنکه دستگیر شوند به جنگل فرار کردند.

ویگولو حمله شکارچی ها را اینطور به یاد می آورد: «کاری از دستم ساخته نبود. فکر کردم آخرین روز زندگی ام است. آنها دست چپ مرا قطع کردند و بعد از آن، دیگر چیزی یادم نمی آید.»

به گفته ویگولو، دو مرد مهاجم، غریبه بودند و وی تا آن زمان، آنها را ندیده بود.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا

ترس آلبینوها در تانزانیا


زال هایی که در تانزانیا زندگی می کنند، هر روز با ترس و لرز، صبح را به شب می راسنند. پرونده های زیادی وجود دارد که در آنها، والدین زال ها دست به جنایت های وحشتناکی زده اند؛ به این ترتیب، زال ها به هیچکس حتی پدر و مادر خود نمی توانند اعتماد کنند و همیشه جان آنها در خطر است.

«جازپیهات تورنر» از فعالان انجمن حمایت از حقوق زال ها در تانزانیا که خود نیز یک آلبینو است، در این باره می گوید: «شما نمی دانید که چه کسی دشمن شماست. زال ها در تانزانیا برای اعضای بدنشان شکار می شوند و تنها دلیل آن هم این است که عده ای سودجو می خواهند ثروتمند شوند. آلبینوها همچنان در خطر هستند فقط به خاطر اینکه عده ای طرز فکر غلطی دارند، بعضی ها عمیقا باور دارند که اعضای بدن ما برایشان شانس می آورد اما سوال من این است که چرا؟ چرا باید چنین عمل فجیعی صورت گیرد و چه کسی پشت پرده این کشتارهاست؟ این همان سوالی است که هیچ وقت پاسخی برای آن پیدا نمی شود.»

جازپیهات در سال 2012 مورد حمله شکارچی های انسان قرار گرفته و حتی بارها از سوی آنها به خاطر فعالیت هایی که داشته به مرگ تهدید شده است. او معتقد است که پشت پرده همه این جنایت ها، افراد با نفوذی هستند که این تجارت کثیف را به راه انداخته اند.
وی می گوید: «در اینجا صحبت از قیمت های بسیار زیاد است بنابراین خیلی ساده می توان به این نتیجه رسید که شاید دست سیاستمداران و افراد بانفوذ در کار باشد.»

خریدارها کجا هستند؟


تاکنون 10 نفر در چنین پرونده هایی دستگیر و محاکمه شده اند اما همه آنها شکارچیان آلبینوها، جادوگران یا قاتلان بوده اند ام هیچ کدام جزو خریداران اعضا نبوده اند. آنها هیچ وقت نام مشتری های خود را فاش نمی کنند. باور کردنی نیست اما وقتی چند نفر از طبیب جادوگرها به مرگ محکوم شدند، باز هم دهان هیچ یک از مجرمان برای فاش کردن حتی نام یک خریدار هم باز نشد.
آمارها نشان می دهد که سال گذشته در طول 11 روز، پنج حمله به زال ها در تانزانیا صورت گرفته که دو فقره از آنها نافرجام بوده است.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا

در یکی از حملات، مرد 20 ساله ای به قتل رسید و جسد قطعه قطعه شده او توسط دانش آموزانی که از کنار جاده می گذشتند، لابلای بوته ها پیدا شد. روز بعد مادر کودک هفت ساله ای در منطقه تابورای تانزانیا، یکی از دست های خود را از دست داد، چند روز پیش از این حوادث نیز دختر 15 ساله آلبینویی در حالی که همراه خانواده اش در خانه مشغول شام خوردن بود مورد حمله قرار گرفت. شکارچی ها به زور وارد خانه شدند و دست راست دختر نوجوان را از آنرج به پایین قطع کرده و سپس در تاریکی شب پا به فرار گذاشتند.

بنا بر تحقیقات پلیس، به یکی از جادوگران وعده داده شده بود که اگر دست یک زال را بتواند برای یک مشتری ثروتمند خود تهیه کند، 600 دلار پاداش خواهد گرفت. این حمله برای دختر نوجوان آنقدر وحشتناک بود که او از آن روز به بعد دائم اتحساس ترس و ناامنی می کند و به پلیس التماس می کند که او را به جای امنی ببرند زیرا شکارچیان ممکن است دوباره برگردند و او را بکشند.

جای امن برای آلبینوها

جای امنی که پلیس تانزانیا برای آلبینوها در نظر گرفته مراکزی است که در سراسر کشور مخصوص زال ها ساخته شده است. در آنجا شمار زیادی از زال ها در کنار هم زندگی می کنند و دیوارهای بلند، محافظ آنها در برابر شکارچیان است.

این کمپ ها، پس از اولین حملات زنجیره ای بر پا شد تا بکله از این راه بتوان از زال ها محافظت کرد. البته ساخت کمپ های محافظتی یک راه حل کوتاه مدت بود که تبدیل به یک چاره بلندمدت شد.

امروزه در کنار آلبینوهای بزرگسال، کودکان هم زندگی می کنند، کودکانی که بعضی از آنها سه سال دارند و گاهی اوقات تا هفت سال در این مراکز می مانند بدون اینکه خانواده هایشان را ببینند.

خانواده هیچ یک از این زال ها، حاضر به برگشت فرزندانشان نیستند. این کودکان از ترس شکارچی های اعضای بدن بدون مراقبت والدین شان بزرگ می شوند. حملات به زال ها مختص تانزانیا نیست. بنا بر آمارهای و گزارش های موجود، در 25 کشور آفریقایی، 136 زال کشته شده اند و در مجموع 211 حمله صورت گرفته است. در «بروندی» مجموعا 33 گزارش قتل، حمله و سرقت اجساد از قبر گزارش شده و 29 مورد مشابه در کنگو مشاهده شده است.

در غرب آفریقا و ساحل عاج، نیجریه و غنا نیز آلبینوها در امان نیستند. همچنین کشورهای جنوب آفریقا مانند آفریقای جنوبی، نامیبیا و موزامبیک نیز مکان امنی برای زال ها به شمار نمی رود.

تجارت کثیف علیه «آلبینوها» در آفریقا


ویدیو مرتبط :
تریلر بازی ایرانی تجارت کثیف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحریم هایی علیه تجارت طلای ایران و ترکیه



آمریکا محدودیت های اقتصادی جدید علیه تهران را بررسی می کند

تحریم هایی علیه تجارت طلای ایران و ترکیه

رویترز در گزارشی با اشاره به تحریم هایی که به زودی در سنای آمریکا بررسی می شود تا تجارت جهانی ایران در بخش انرژی، کشتیرانی و فلزات را هدف بگیرد، پیش بینی کرده است که این تحریم ها راه معامله پایاپای طلای ترکیه با ایران را سد می کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ماه هاست که تجارت طلای ترکیه با ایران یا به بیان بهتر معامله پایاپای با طلا در مقابل گاز ایران، موضوع مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران و همچنین مقامات خزانه داری آمریکاست.

پس از اینکه اعلام شد ایران بزرگترین وارد کننده طلا از ترکیه در ماه های اخیر بوده است و به این ترتیب می کوشد با انباشت طلا پیامد تحریم ها را کاش دهد، مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند این موضوع را پیگری می کنند. آنها پیش تر به مقامات ترکیه در خصوص روابط تجاری با ایران و رشد قارچ گونه شرکت های ایرانی به ثبت رسیده در ترکیه هشدار داده بودند.

رویترز در گزارشی با اشاره به تحریم هایی که به زودی در سنای آمریکا بررسی می شود تا تجارت جهانی ایران در بخش انرژی، کشتیرانی و فلزات را هدف بگیرد، پیش بینی کرده است که این تحریم ها راه معامله پایاپای طلای ترکیه با ایران را سد می کند.

هرچند کنگره آمریکا این روزها به شدت سرگرم تدوین بودجه است اما پیشنهاد تحریم های جدید نیز از سوی سناتورها ارائه شده است. این تحریم ها بر مبنای تحریم هایی طراحی شده اند که سال گذشته علیه ایران به تصویب رسید و درآمد نفتی جمهوری اسلامی را به طور ملموسی کاهش داد.

سناتور رابرت مندنز و مارک کیرک طرحی را برای این تحریم ها ارائه داده اند که بانک های خارجی همکاری کننده با صنایع ایران شامل کشتیرانی، بنادر ، کشتی سازی و به خصوص بخش انرژی را هدف قرار می دهد. کارشناسان ادعا می کنند در صورتی که این تحریم ها به خوبی اعمال شوند می تواند تحریم های جاری علیه ایران را تقویت کنند.

یکی از سناتور ها در این زمینه اظهار داشت، این تحریم ها به بازی ترکیه در ارائه طلا به ایران در مقابل دریافت گاز خاتمه می دهد. به گفته وی این تحریم ها ایران را در سطح تحریم تجاری قرار می دهد و به این ترتیب احتمال سقوط اقتصادی این کشور بیشتر خواهد شد.

هفته گذشته، علی باباجان، معاون نخست وزیر ترکیه جزئیات حساسی را در خصوص رونق تجارت طلا بین ایران و ترکیه مطرح کرد. وی تایید کرد که ایران برای دریافت پول گاز صادراتی به ترکیه، طلا وارد می کند. گزارش ها حاکی از آن است که ایران طلای ترکیه را با لیره ، پول رایج این کشور خریداری می کند، چرا که در مقابل خرید گاز از ایران مقادیری لیره در بانک های ترکیه برای ایران سپرده گذاری شده است. اما از آنجایی که امکان انتقال این پول به ایران وجود ندارد، ایران آن را به صورت شمش طلا و در پروسه ای پیچیده به کشور وارد می کند.  

به گزارش روزنامه حریت؛ باباجان در این باره گفت: از آنجا که ایران نمی‌تواند وجه مورد نظر را در قالب ارز خارجی به بانک‌های خود انتقال دهد، به وسیله لیره طلا خریداری کرده و سپس این طلا را به کشور خود منتقل می‌کند. من نمی‌دانم ایران چگونه طلا را منتقل می‌کند؛ اما اساس این موضوع، همین است. صادارت طلا به ایران، در عمل به راهی برای پرداخت بهای گاز طبیعی خریداری شده از این کشور تبدیل شده است.

فروش طلای ترکیه به ایران در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی، نزدیک ۶.‌‌۲ میلیارد دلار بوده است. در ماه اوت و سپتامبر، امارات متحده عربی نزدیک ۳.‌۱ میلیارد دلار طلا از ترکیه خریداری کرده که گفته می‌شود این میزان نیز به ایران منتقل شده است.

با این حال، منتقدان دولت ترکیه ضمن انتقاد از این ماجرا، می گویند، آنچه در ماه‌های اخیر سبب کاهش کسری بودجه ترکیه شده، همین صادرات طلا به ایران بوده است. به گفته این افراد، در صورت حذف صادرات طلا، نزدیک نیمی از ارزش کنونی صادرات این کشور کاهش می‌یابد و در حقیقت، این آمار رشد، واقعی نیست. به ترتیب در صورتی که پیش بینی سناتور آمریکایی صحت داشته باشد، با اعمال تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران، راه دور زدن تحریم ها از طریق ترکیه تا حدودی دشوار تر می شود./دیپلماسی ایرانی