سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تازه‌های حفاظت از پوست در برابر آفتاب



حفاظت از پوست,حفاظت از پوست در برابر آفتاب

پیشگیری از عوارض نور آفتاب و تامین سلامتی پوست از مسئولیت‌های پزشكان متخصص پوست است هر چند دوری از تماس با نور آفتاب به دلیل نوع شغل، سبك زندگی و جغرافیای محل زندگی امكان‌پذیر نیست لذا مصرف منظم كرم‌های ضدآفتاب یك راه‌حل عملی برای پیشگیری از نورآفتاب است.

 

ثابت شده است مصرف منظم كرم‌های ضدآفتاب از ایجاد كراتوز آكتینیك والاستوز پوستی و S.C.C ناشی از آفتاب جلوگیری می‌كند ولی اثربخشی آن در مورد كاهش ملانوم بدخیم به اثبات نرسیده است. از طرفی مصرف منظم كرم‌های ضدآفتاب به طور قطع از اثرات پوستی حساسیت به آفتاب ناشی از دارو و درماتوزهای حساس به آفتاب جلوگیری می‌كند (خصوصا محصولاتی كه اشعه ماوراءبنفش A را جذب می‌نمایند). FDA سازمان غذا و داروی آمریكا در سال 2007 قدرت حفاظت كرم‌های ضدآفتاب، از نظر جذب UVA را با ستاره، از یك تا چهار تعیین كرده است كه یك حداقل و چهار حداكثر حفاظت را در برابر نور آفتاب نشان می‌دهد. اكثر محصولات ضدآفتاب، اشعه ماوراءبنفش B را جذب می‌كنند ولی دو ماده Avobenzone و Ecamsule به طور اختصاصی و به ترتیب اشعه ماوراءبنفش A1 و A2 را جذب می‌كنند خصوصا اینكه اثرات مخرب ماوراءبنفش A1 نسبت به A2 با اهمیت‌تر است.كرم‌های ضدآفتاب با 15 SPF، 93 درصد و با 30 SPF تا 97 درصد اشعه ماوراءبنفش را جذب می‌كند و اختلاف 4 درصد حفاظت از نظر علمی قابل توجه نیست، این حفاظت به شرطی اعمال می‌شود كه ضخامت كرم ضدآفتاب 2 میلی‌گرم در هر سانتیمتر مربع پوست باشد بررسی‌ها نشان داده است كه اكثر مردم از ضخامت 1-5/0 میلی‌گرم استفاده می‌كنند لذا اثرات حفاظتی كرم‌های ضدآفتاب عملا كاهش می‌یابد. تئوری پرسر و صدای ایجاد سرطان‌های پوست ناشی از مصرف كرم‌های ضدآفتاب از اینجا ناشی می‌شود كه هرچه SPF كرم ضدآفتاب بالاتر باشد به علت جذب كامل‌تر ماوراءبنفش و فقدان قرمزی پوست، شخص بدون نگرانی مدت زمان بیشتری در برابر آفتاب قرار می‌گیرد و از آنجا كه كرم‌های ضدآفتاب موجود از نظر حفاظت پوست در برابر ماوراءبنفش A1 ضعیف عمل می‌كند لذا صدمات پوست در برابر آفتاب طولانی تشدید می‌شود و در حال حاضر معیار مناسبی كه اندازه‌گیری دقیق حفاظت از پوست در برابر ماوراءبنفش A را نشان دهد وجود ندارد.

 

براساس مطالعات، میزان تیرگی مقاوم پایدار پوست و حساسیت به پسورالن قدرت حفاظت كرم ضدآفتاب در برابر اشعه A معرفی شده است هرچند تنوع رنگ پوست در مردم باعث محدود شدن ارزش این روش نمی‌شود ولی در invitro كه اشعه از یك فیلتر نازك عبور داده می‌شود و ارزیابی محافظت كرم ضدآفتاب در برابر اشعه ماوراءبنفش A را بهتر نشان می‌دهد (روش اروپایی) طبق جدول كرم‌های ضدآفتاب حاوی Avdbenzone و یا مواد معدنی (غیرآلی) اشعه ماوراءبنفش A1 را به خوبی جذب می‌كنند. ضدآفتاب‌های ارگانیك مانند PABA بعد از تابش UVA باعث تخریب DNA سلول‌ها و تشكیل تومر می‌شوند لذا خود كارسینوژنز هستند.یكی از عیوب مصرف منظم كرم‌های ضدآفتاب، عدم سنتز ویتامین D در پوست است در نتیجه استئوپنی و شكستگی استخوان خصوصا در سالمندان از عوارض مهم كرم‌های ضدآفتاب است. برای ساخت ویتامین D در پوست نیاز به تابش اشعه ماوراءبنفش و ایجاد حداقل اریتم می‌باشد چنانچه 1000 واحد ویتامین D در روز خصوصا برای سالمندان تجویز شود. از آنجا كه كرم‌های ضدآفتاب اشعه ماوراءبنفش B را به خوبی جذب می‌كنند ولی در جذب ماوراءبنفش A حداقل اثر را دارند لذا در افراد سفیدپوست كه به آسانی قرمز می‌شوند و دیر تیره می‌شوند بهترین راه پیشگری صدمات آفتاب دوری از آفتاب است نه فقط كرم‌های ضدآفتاب.

حفاظت از پوست,حفاظت از پوست در برابر آفتاب

موارد كاربرد ضدآفتاب‌ها:

از آنجا كه در روزهای ابری 80 درصد ماوراءبنفش به پوست می‌رسد و حتی در فضای باز و سایه، اشعه ماوراءبنفش از طریق رفلكس از آب، گیاهان و جامدات به پوست می‌رسد باید در روز و در فضای باز كرم ضدآفتاب استفاده شود. پنجره شیشه‌ای عمده اشعه‌ ماوراءبنفش زیر 320 نانومتر را جذب می‌كند لذا افرادی كه در PUVA تراپی از نورآفتاب استفاده می‌كنند می‌توانند با پنجره شیشه‌ای بسته از اشعه ماوراءبنفش استفاده كنند ولی از آنجا كه اشعه ماوراءبنفش A با طول موج 340-320 نانومتر از پنجره شیشه‌ای عبور می‌‌كند برای افراد حساس می‌توان از پلاستیك‌های شفاف مخصوص جاذب ماوراءبنفش كه روی شیشه چسبانده می‌شود استفاده كرد. بهترین راه حفاظت پوست در برابر آفتاب پوشیدن لباس مناسب است، مهم‌ترین خصوصیت برای حفاظت پوست در برابر آفتاب چسبان بودن لباس است جنس پارچه و ضخامت كمتر اهمیت دارد مرطوب شدن لباس به وضوح از قدرت حفاظتی آن می‌كاهد و رنگ تیره بهتر از رنگ روشن باعث حفاظت پوست می‌شود. طبق نظریه FDA باید SPF لباس 30 و یا بیشتر باشد و كلاهی كه دور تا دور آن لبه به قطر 10 سانتیمتر داشته باشد مناسب‌ترین و مهم‌ترین پوشش حفاظتی صورت و گردن است. در حاملگی پروژسترون مسئول ایجاد كلوآسما است، در مطالعات مشاهده شده است زنان یائسه‌ای كه پروژسترون تجویز شده است، كلوآسما ایجاد شده است. در حالی كه استروژن تجویزی بی‌تاثیر بوده است.

 

از آنجا كه اشعه ماوراءبنفش ملانوژنز در پوست را تحریك می‌كند لذا مصرف كرم‌های ضدآفتاب وسیع‌الطیف در پیشگیری از كلوآسما و ملاسما موثر است در مورد O.C.Pهای با دوز پروژسترون بالا H.D باعث ملاسما می‌شود.در درمان چروك‌های ظریف ناشی از آفتاب مخلوط آنتی‌اكسیدان‌های ویتامین C، اسیدفرولیك و فلورتین به دلیل خاصیت فوتوپروتكشن باعث مقاوم‌تر شدن پوست در برابر آفتاب می‌شود از درمان‌های جدید چروك‌های ریز ناشی از صدمات آفتاب مخلوط فاكتورهای رشد و سایتوكاین‌ها و پروتئین‌های ترشح از فیبروبلاست‌های انسانی به صورت ژل موضعی اثرات فوق‌العاده‌ای داشته است.UVباعث photo aging و ایمونوسوپرسیون و بدخیمی پوست می‌شود، ضدآفتاب‌‌ها هر چه عمیق‌تر نفوذ كنند، قدرت سنتز پروتئین‌ آنها بیشتر است. كرم‌های ضدآفتاب در طبقات سطحی سلول‌های مالپیگی اپیدرم نفوذ كرده و اعمال اثر می‌كنند استفاده از ویتامین E باعث افزایش نفوذ و قدرت كرم‌های ضدآفتاب می‌شود ویتامین E باعث افزایش نفوذ و قدرت جذب كرم‌های ضدآفتاب می‌شود، كرم تا سلول‌های طبقه بازال نفوذ كرده و در نتیجه باعث افزایش حفاظت پوست در برابر نور آفتاب می‌شود.

منبع: پزشک امروز

 


ویدیو مرتبط :
حفاظت فردی حفاظت دست و بازو حفاظت شنوایی حفاظت تنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضد آفتاب چرب برای پوست‌ چرب



استفاده از ضدآفتاب چرب براي پوست‌هاي چرب موجب افزايش دانه‌هاي سرسياه مي شوداز آنجا که منافذ پوست چرب باز است، استفاده از ضد آفتاب چرب براي افرادي که داراي چنين پوست‌هايي هستند، موجب بروز جوش و افزايش دانه‌هاي سرسياه مي‌شود.

 

ضدآفتاب

 

دکتر« انصارين » متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران، با بيان اين مطلب در گفت وگو با ایسنا، گفت: پوست افراد به سه نوع چرب، خشک و مخلوط چرب و خشک تقسيم مي‌شود.

 

افرادي که داراي پوست‌هاي چرب يا خشک هستند بايد از کرم‌هاي ضد آفتاب مناسب اين پوست‌ها استفاده کنند و افرادي که داراي پوست مخلوط چرب و خشک هستند ابتدا مقدار کمي از کرم مرطوب کننده را در قسمت خشک پوست خود استفاده کرده و سپس، از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست‌هاي چرب موسوم به OIL FREE (بدون چربي) استفاده كنند.

 

وي همچنين سن و سال افراد را در انتخاب نوع ضد آفتاب آنان دخيل دانسته و گفت: کودکان به جهت لطافت بيشتر پوستشان بايد از کرم‌هاي مخصوص کودکان استفاده کنند که نوع ايراني آن نيز موجود و قابل قبول است.

 

دکتر انصارين رنگ پوست را در انتخاب نوع ضد آفتاب و همچنين رنگ آن بي تاثير خواند.وي با بيان اينکه عدد SPF ، بيانگر ميزان حساسيت پوست در برابر آفتاب است، افزود: افرادي که پوست‌هاي حساس تري در برابر آفتاب دارند بايد از کرم‌هاي با SPF بالاتر استفاده کنند.

 

ضدآفتاب

 

اين متخصص پوست حداقل ميزان SPF را 30 عنوان کرد و افزود: اين مطلب که گفته مي شود به علت تفاوت جغرافياي کشورها و همچنين زاويه تابش نور در آنها ، کرم ضد آفتاب توليد کشورهاي خارجي، مناسب مصرف در ايران نيست، چندان قابل قبول نمي‌باشد. کرم‌هاي ايراني که به تصويب وزارت بهداشت رسيده‌اند، مورد قبول هستند. همچنين هر کرم خارجي، با کيفيت‌تر از کرم‌هاي ايراني نيست، اما برخي از کرم‌هاي خارجي به دليل پيشرفته بودن لابراتوارهاي ساخت، احتمالا از کيفيت بالاتري برخوردارند و افراد با توجه به ميزان حساسيت‌هاي پوستشان و همچنين قدرت اقتصادي خود مي توانند کرم مناسب پوست خود را انتخاب كنند.

 

وي درادامه، نوع فيزيکي ضد آفتاب را بهتر از نوع شيميايي آن عنوان و تصريح کرد: در نوع شيميايي، کرم‌هاي ضد آفتاب، نورآفتاب جذب مي شود و لذا ممکن است حرارت ايجاد شده براي پوست مشکل ساز شود، اما در نوع فيزيکي اشعه آفتاب انعکاس مي‌يابد.

 

دکتر انصارين ادامه داد: کرم ضد آفتاب بايد از نيم ساعت قبل از ورود به آفتاب، استفاده شود و همچنين هر دو ساعت يک بار تجديد شود.وي ميزان کرم مصرفي در هر بار را به اندازه يک نوک انگشت يا حدود 2 گرم عنوان کرد و افزود: استفاده از کرم ضد آفتاب از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر که شدت آفتاب زياد است الزامي است.

 

دکترانصارين در خصوص عوارض استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب گفت: اين امر مي تواند منجر به خشکي و چروک پوست، ايجاد کک و مک و يا حداقل افزايش لک‌هاي صورت شود. همچنين در افرادي که زياد در معرض آفتاب هستند مانند کارگران، چوپانان، کشاورزان و ملوانان ممکن است صدمات ناشي از قرار گرفتن در نور مستقيم آفتاب منجر به ايجاد سرطان پوست شود.

niksite.com