سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

تاثير فشار روحي بر سفيدي مو



 

موی سفید

 

اگرچه معمولا در مردان پس از30 سالگي و در زنان پس از 35 سالگي موهاي سر سفيد مي‌شوند، اما برخي از افراد در نخستين سال‌هاي نوجواني و جواني، داشتن چندين تار موي سفيد رنگ را تجربه مي‌كنند. در حالي كه ممكن است در گروهي ديگر حتي تا سن 50 سالگي نيز اصلا هيچ تار موي سفيدرنگي در سر فرد ديده نشود.

 

فرآيند سفيد شدن تدريجي موهاي سر در روزنه‌هاي عميق پوست سر كه فوليكول نام دارند، انجام مي‌شود.معمولا روي پوست سر هر فرد حدود 100 هزار روزنه فوليكولي به شكل قطره اشك وجود دارد كه هر يك از آنها از توانايي جوانه‌زني چندين تار مو در دوره طبيعي طول عمر خود برخوردار است.

 

موی سفید

 

در انتهاي هريك از فوليكول‌هاي مو، سلول‌هايي به نام ملانوسيت وجود دارد كه مولد رنگدانه ملانين است. با از بين رفتن بخشي از ملانين مو، تارهاي مو به تدريج خاكستري رنگ مي‌‌شوند و هنگامي كه همه سلول‌هاي مولد رنگدانه ملانين از بين بروند، موها سفيد خواهند شد. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه از بين رفتن تدريجي سلول‌هاي بنيادي مولد ملانوسيت‌ها، سبب سفيد شدن موها خواهد شد.

 

بسياري از محققان بر اين باورند كه استرس و فشارهاي رواني مي‌تواند نقش موثري در از بين رفتن رنگدانه‌هاي مو داشته باشد. اما از آنجايي كه مجموعه‌اي از عوامل مختلف بر روند سفيد شدن موها تاثير مي‌گذارند، نمي‌توان با قطعيت درباره اين فرضيه صحبت كرد. اگرچه ممكن است هورمون‌هايي كه در نتيجه استرس يا فشارهاي رواني در بدن ترشح مي‌شوند، بر بقا و ماندگاري ملانوسيت‌ها و فعاليت آنها تاثيرگذار باشند، اما هيچ ارتباط مستقيمي بين فشارهاي روحي و رواني و سفيدن شدن موها يافت نشده است.

 

موی سفید

 

سفيد شدن موها مي‌تواند ناشي از آسيب راديكال‌هاي آزاد باشد. در واقع هورمون‌هايي كه در نتيجه قرار گرفتن در معرض فشارهاي روحي و رواني در بدن آزاد مي‌شوند، منجر به التهاب سلول‌ها شده و در نتيجه ي آن راديكال‌هاي آزاد در بدن ايجاد مي شوند.

 

اين سلول‌هاي ناپايدار به سلول‌هاي بدن آسيب مي‌رسانند و بنابراين مي‌توان گفت كه راديكال‌هاي آزاد ايجاد شده در بدن مي‌توانند توليد ملانين در فوليكول‌هاي مو يا از بين رفتن رنگ اين رنگدانه‌ها را تحت تاثير خود قرار دهند.

 

به طور كلي اگرچه عوامل ژنتيكي بر روند سفيد شدن موها تاثير مي‌گذارند، اما استرس و فشارهاي رواني و همچنين سبك زندگي افراد نيز مي‌تواند روند سفيد شدن موهاي فرد را 5 تا 10 سال تسريع كرده يا به تاخير اندازد.

 

موی سفید

 

براساس نتايج به دست آمده از تحقيقات، هورمون‌هايي كه در اثر فشارهاي روحي و رواني در فوليكول مو آزاد مي‌شوند، بر آزاد شدن عاملي كه منجر به ساخت ملانوسيت‌ها و انتقال آن به سلول‌هاي بنيادي سازنده هر يك از تارهاي مو مي‌شود تاثير مي‌گذارد. بنابراين اگر در آزادشدن اين عامل واسطه به هر دليلي اختلال ايجاد شود، انتقال رنگدانه به تارهاي مو نيز متوقف خواهد شد.

 

بنابراين دانشمندان در تلاش هستند به شواهد و يافته‌هاي بيشتري مبني بر تاثير فشارهاي روحي و رواني بر تسريع فرآيند سفيد شدن موها دست پيدا کنند، اگرچه هنوز هيچ گونه شواهد علمي در تاييد وجود اين رابطه ي علت و معلولي يافت نشده است.


ویدیو مرتبط :
گیج فشار،فشار سنج روغنی،پتروکاسپین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟



درمان ریزش موریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو ، نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و ... می گردند.

 

در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

پروتئین :

اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها نیز به مقدار کمی وجود دارد.اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

 

کلسیم و منیزیم :

گروه شیر و لبنیات منابع غنی کلسیم و منیزیم و نیز پروتئین هستند. اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

 

ویتامین های گروه B:

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .

 

آنتی اکسیدان ها

شامل ویتامین E ، ویتامین C ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

 

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6

اسیدهای چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.