سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بوق در ایران یعنی ناسزا؟


موضوع امروز این صفحه «بوق زدن» است! بله همین بوقی که خیلی از ما فرهنگ استفاده از آن را نداریم و البته برخی هم نمی‌دانیم که نحوه درست استفاده کردن از آن چگونه است.

همشهری آنلاین - اصغر اصغری: موضوع امروز این صفحه «بوق زدن» است! بله همین بوقی که خیلی از ما فرهنگ استفاده از آن را نداریم و البته برخی هم نمی‌دانیم که نحوه درست استفاده کردن از آن چگونه است.

بوق نزن بـرو جلو!

برای اثبات این ادعا هم كافی است سری به یكی از خیابان‌های پررفت‌وآمد شهرمان بزنیم، چند دقیقه‌ای را پشت یك چهارراه یا دور میدان بایستیم و یا گوش‌هایمان را نسبت به شنیدن بوق‌ها حساس‌تر كنیم. آن موقع متوجه می‌شویم كه خواسته و ناخواسته به یك رفتار نادرست ترافیكی عادت كرده‌ایم. بوق‌زدن همانقدر كه می‌تواند ثمربخش باشد، می‌تواند به افزایش آلودگی صوتی محیط پیرامونمان بینجامد؛ آلودگی‌ای كه به چشم نمی‌آید اما آثارش در روح و روانمان تأثیرات مخربی ایجاد خواهد كرد. باید اعتراف كنیم كه بیشتر ما در طول روز سهمی در افزایش این آلودگی داریم. شاید كمی سخت باشد اما با افزایش آگاهی‌مان و توجه به حقوق دیگران می‌توانیم كمتر بوق بزنیم و شهری سالم‌تر داشته باشیم. در این گزارش با باید‌ها و نبایدهای بوق زدن بیشتر آشنا می‌شویم، شاید همین بهانه‌ای باشد تا این رفتار نادرست را اصلاح كنیم.

سؤال اول

بوق باید چقدر صدا تولید كند؟

بوق وسیله‌ای است هشداردهنده كه رسیدن یا حضور وسیله نقلیه را به دیگران خبر می‌دهد. همه اتومبیل‌ها، كامیون‌ها، كشتی‌ها، قطار‌ها و در برخی مواقع دوچرخه‌ها ملزم به داشتن بوق هستند. الیور لوكاس، دانشمندی از شهر بیرمنگام انگلیس برای نخستین‌بار این وسیله را در سال ۱۹۱۰ میلادی اختراع و به جهان معرفی كرد تا تردد خودرو‌ها را به عابران پیاده هشدار دهد. بعد‌ها بیشتر خودرو‌ها به بوق‌های الكتریكی مجهز شدند تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرند. بوق استاندارد از طریق قطع و وصل الكترومغناطیسی كار می‌كند. طبق مقررات راهنمایی و رانندگی، صدای بوق خودروهای معمولی باید بین 1/8تا 3/5كیلوهرتز یا ۱۱۲ دسیبل باشد. چنین صدایی در سروصدای عبور و مرور دیگر اتومبیل‌ها و سرعت‌های بالا هم به خوبی قابل شنیدن است. برخی از بوق‌ها به‌صورت دوقلو تولید می‌شوند كه صدای گوشنوازتری دارند و می‌توانند نقش علامت هشدار را هم داشته باشند. امروزه در بسیاری از شهرهای اروپایی استفاده از این نوع بوق‌ها متداول شده است.

سؤال دوم

چه موقع در رانندگی بوق بزنیم؟

ظاهرا جواب این سوال ساده است. به‌طور كلی، بوق وسیله‌ای است كه راننده یك خودرو برای اعلام هشدار به دیگر خودرو‌ها یا عابران پیاده از آن استفاده می‌كند. مثلا اگر یك خودوری در حال حركت دچار نقص فنی شده، می‌تواند با بوق‌زدن به دیگران وضعیت خود را به‌سرعت اطلاع دهد و مانع از بروز حادثه شود، یا اگر هنگام رانندگی، یك خودرو به‌صورت غیرمنتظره و خطرناك نزدیك وسیله نقلیه شما شد، می‌توانید با بوق‌زدن به او هشدار دهید تا در مسیر خودش حركت كند و به شما نزدیك نشود. مثال خوب دیگر اینكه برخی از عابران هنگام عبور از خیابان متوجه خودرو‌ها نیستند و بوق‌زدن می‌تواند حضور و تردد خودرو‌ها را به آنها هشدار دهد. اینها ازجمله مواردی هستند كه استفاده از بوق را برای راننده‌ها ملزم می‌سازند. بوق‌زدن بجا و درست می‌تواند از بروز یك تصادف یا حادثه ناگوار جلوگیری كند. یادتان باشد كه بوق، یك وسیله هشدار‌دهنده است نه یك وسیله خبركننده یا اعتراضی! یعنی مثلا وقتی كه چراغ راهنمایی سبز شده، نباید به‌وسلیه بوق راننده خودروی جلویی را از این اتفاق خبردار كنیم. یكی از موارد اشتباه و فراگیر استفاده از بوق همین تك بوق‌های كوتاه پشت چراغ قرمز است.

سؤال سوم

كجا و چه وقت نباید بوق بزنیم؟

بسیاری از رانندگان با مكان‌هایی كه بوق‌‌زدن مقابل آنجا خلاف مقررات است آشنا هستند. معمولا در این مكان‌ها تابلوی ویژه «بوق زدن ممنوع» نصب می‌شود تا راننده‌ها را نسبت به موقعیت جدید آشنا كند. اگر به كتاب قانون راهنمایی و رانندگی كشورمان مراجعه كنید در آن اشاره شده كه بوق زدن مقابل بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و برخی از مراكز شهری همچون سازمان‌های اداری ممنوع است. همچنین بوق‌زدن ممتد و دسته‌جمعی خودرو‌ها خلاف قانون است و پلیس راهنمایی و رانندگی در این شرایط می‌تواند متخلفان را با جریمه مواجه كند. این نوع بوق‌زدن معمولا در كارناوال‌های عروسی مورد استفاده رانندگان قرار می‌گیرد كه طبق قانون، می‌تواند جریمه در پی داشته باشد؛ هرچند كه این قانون زیاد اجرا نمی‌شود. بوق‌زدن‌هایی كه باعث آزار مردم شود هم خلاف قانون است و به‌نوعی اختلال در نظم عمومی به‌شمار می‌رود و پلیس می‌تواند در چنین شرایطی از ابزار قانونی بهره ببرد. بوق‌زدن در برخی از ساعت‌های شبانه‌روز نیز به‌صورت قانونی یا عرفی یك عمل ناپسند محسوب می‌شود.

سؤال چهارم

بوق‌زدن نادرست چقدر جریمه دارد؟

قانون به صراحت وضعیت آنهایی را كه از بوق درست استفاده نمی‌كنند روشن كرده است. سرهنگ محمد مومنی، یكی از كار‌شناسان راهنمایی و رانندگی در این‌باره می‌گوید: «تولید صدای ناهنجار یا نامتعارف به‌دلیل استفاده از بوق‌های شیپوری و ... در كلانشهر‌ها، مراكز استان‌ها و جاده‌های بین شهری جریمه ۴۰هزارتومانی به همراه خواهد داشت. این عمل با كد جریمه ۲۱۲۵ ، در شهرهای كوچك و روستا‌ها به‌ترتیب ۳۰هزار و ۲۰هزارتومان جریمه دارد. بوق‌زدن مقابل محل‌های ممنوعه همچون مقابل بیمارستان‌ها با كد تخلف ۲۱۲۴، در كلانشهر‌ها جریمه ۳۰ هزار تومانی و در شهرهای كوچك ۲۰هزار تومان جریمه دارد.» سرهنگ مومنی به نكته جالب‌تری اشاره می‌كند و می‌گوید: «اینها مبلغ جریمه اشخاصی هستند كه با بوق‌زدن مزاحمت‌هایی را برای دیگران به‌وجود می‌آورند. البته اگر خودروی یك شخص، فاقد بوق هم باشد با جریمه پلیس مواجه می‌شود. این تخلف با كد ۲۱۷۰، برگه جریمه ۵ هزارتومانی را برای راننده خودرو به همراه خواهد داشت».

سؤال پنجم

تخلف‌های رایج استفاده از بوق چیست؟

بسیاری از ما هنوز با زمان و روش صحیح استفاده از بوق به عنوان یك وسیله پرفایده آشنا نشده‌ایم. به محض اینكه در ترافیك گیر می‌كنیم از بوق استفاده می‌كنیم، به این تصور كه صدای آن می‌تواند معجزه كند و راه را برایمان هموار سازد یا مثلا وقتی یك اتومبیل به دلیل مشكل فنی در خیابان متوقف شده دستمان را روی بوق می‌گذاریم تا آن ماشین با صدای بوق تعمیر شود. هنگامی كه از دست راننده‌های دیگر عصبانی هستیم به‌خودمان اجازه می‌دهیم تا اعتراضمان را به‌صورت بوق ممتد بیان كنیم و البته وقتی خیلی خوشحال هستیم هم از بوق‌زدن‌های ممتد استفاده می‌كنیم و دیگر توجه نداریم كه همین نزدیكی‌ها ممكن است بیماری در بستر باشد و آرامش برایش حكم دارو را داشته باشد. جالب اینجاست كه بعضی‌ها بوق را معادل ناسزا می‌دانند. برای همین اگر كسی برایشان بوق بزند تا هشداری بدهد خود را ملزم می‌دانند كه با چند بوق جواب دندانشكنی به او بدهند. بعضی‌ها هم هستند كه وقتی یك راننده تازه‌كار یا‌ گاه راننده خانم را می‌بینند، با بوق ممتد از كنارش رد می‌شوند تا او را دستپاچه كنند. یك وقت‌هایی هم حال نداریم از خودرو پیاده شویم و زنگ خانه‌ای را بزنیم، 6-5 تا بوق می‌زنیم تا دیگران را خبردار كنیم. گاهی وقت‌ها هم روی خودرویمان یك بوق خفن با صدای خیلی وحشتناك یا بوقی كه صدای هزار جانور را دربیاورد نصب می‌كنیم.

روز بدون بوق در در هندوستان

بسیاری از كار‌شناسان فرهنگی معتقدند كه تغییر رفتارهای نادرست در رانندگی با فرهنگسازی‌ و معرفی الگوهای مناسب امكان‌پذیر است. اینگونه رفتارسازی‌ها در كنار به كارگیری جرایم رانندگی می‌تواند در درازمدت تأثیر خوشایندی داشته باشد. یكی از اینگونه رفتارسازی‌ها، اعلام یكی از روزهای سال به نام «روز بدون بوق» است. این پیشنهاد در شهرهایی كه با مشكل اصلی بوق زدن روبه‌رو هستند می‌تواند اجرایی شود. شهر بمبئی در كشور هند، ازجمله كلانشهرهایی است كه چنین پیشنهادی را عملی كرده و توانسته در راننده‌ها تغییراتی ایجاد كند. در این شهر بزرگ بیش از 1/5میلیون خودرو تردد می‌كنند و بسیاری از راننده‌ها حتی در شرایط عادی هم عادت دارند مقابل مكان‌هایی مثل بیمارستان‌ها بوق بزنند. هدف از معرفی روز بدون بوق در بمبئی، افزایش آگاهی عمومی درخصوص تأثیر منفی اجتماعی و بهداشتی بوق‌زدن خودرو‌ها و آلودگی صوتی است. هرچند پلیس این شهر طی ۴ ساعت بیش از ۳ هزار خودرو را به‌دلیل بوق زدن جریمه كرد اما پس از گذشت یك سال از این روز، رفتار راننده‌های شهر بمبئی نسبت به گذشته تغییراتی را نشان می‌دهد. شاید معرفی یك روز از سال به همین نام بتواند تمرین جدی برای راننده‌هایی باشد كه عادت دارند برای رساندن هر پیامی از بوق خودرویشان استفاده كنند.

بوق زدن در این شهر ممنوع است

حالا كه صحبت از فرهنگسازی شد، خوب است از یكی از مناطق كشورمان كه در این زمینه می‌تواند الگوی مناسبی باشد صحبت كنیم. جزیره زیبای كیش تنها به‌خاطر اماكن زیبا، ساحل رویایی و معابر خلوتش معروف نیست. فرهنگ شهرنشینی حاكم بر این جزیره هم توانسته آن را از سایر مناطق پرجمعیت كشورمان متمایز سازد. در این جزیره با پدیده‌ای به نام ترافیك مواجه نمی‌شوید، همه به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق عابران پیاده به‌شدت پایبندند و از آن تخطی نمی‌كنند. نكته جالب اینكه طبق یك قانون نانوشته، بوق‌زدن در همه جای شهر ممنوع است، به‌طوری كه همه رانندگان ساكن كیش سعی می‌كنند به هیچ‌وجه از بوق خودرویشان استفاده نكنند. اگر خودرویی در كیش بوق بزند، همه بلافاصله متوجه می‌شوند كه سرنشین‌های آن اهل كیش نیستند و جزو توریست‌هایی‌ هستند كه برای چند روزی مقیم جزیره شده‌اند!


ویدیو مرتبط :
بوق بیجا یعنی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چشم پوشی از جعل هویت ایران با عذرخواهی شفاهی یعنی خیانت



 

 

 

چشم پوشی از جعل هویت ایران با عذرخواهی شفاهی یعنی خیانت

 

آقایان این واکنش مناسبی در برابر دست اندازی به ناموس ایران نیست؛

چشم پوشی از جعل هویت ایران با عذرخواهی شفاهی یعنی خیانت

روز گذشته و در جریان مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره مسابقات آسیایی در گوانگجو چین اتفاقی افتاد که به یقین ساده گذشتن از کنار آن توسط مسئولین امر و مجلس شورای اسلامی  خیانت آشکار به هویت و تاریخ ملت ایران است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی، یك كشتی كه به صورت نمادین در آبهای رودخانه شهر گوانگجو ـ که بخشی از مراسم بود ـ حرکت می کرد، پس از قرار گرفتن در امواج سهمگین به جزایر مختلفی رسید كه یكباره نمایشگرهای محل برگزاری نام خلیج فارس را به شکل دیگری و در واقع جعلی نشان دادند. یعنی به عبارتی چینی ها به راحتی و در برابر دیدگان دهها هزار تماشگر حاضر و صدها میلیون بیننده تلویزیونی در سراسر جهان به راحتی به تاریخ و هویت این سرزمین که همانا ناموسش نیز محسوب می شود دست درازی کردند.

هرچند این رویداد همانند بسیاری از رویدادهایی اینچنینی از سوی رسانه ملی نه تنها سانسور بلکه نادیده گرفته شد، اما بار دیگر رسانه های مجازی و ایرانیان غیرتمند در فضای سایبر به سرعت نسبت به این واقعه تلخ واکنش نشان داده و درباره آن ضمن اطلاع رسانی جامع، بسیار نوشتند و تحلیل کردند. شاید از همین رو باشد که ما دیگر به جزئیات این رویداد نامیمون نپرداخته و تنها معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ورزش را در برابر چند پرسش قرار می دهیم و دیگر قضاوت با مردم عزیز ایران زمین.

بر پایه این گزارش، در خبرها آمده است به دنبال این اتفاق آقای «سعیدلو»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ورزش و همچنین «علی آبادی» ،رئیس کمیته ملی المپیک، با دیدن چنین صحنه ای عصبانی شده و تصمیم به ترک مراسم میگیرند، البته در برخی خبرها آمده که آنها حتی برای دقایقی مراسم را ترک کرده اند، اما ادامه ماجرا تاسف بار است زیرا این دو مقام ارشد دولتی کشورمان گویا با پادرمیانی و عذرخواهی شفاهی نخست وزیر چین به مراسم بر می گردند و تا آخر مراسمی که در آن و در برابر دیدگاه میلیون ها بیننده حاضر و ناظر از سراسر قاره کهن و جهان به ناموس این آب و خاک دست اندازی شده است به احترام جناب نخست وزیر می نشینند!!1

در ادامه نیز كاروان ورزشی ایران كه بدون تردید باید به نشانه اعتراض در مراسم رژه كاروان‏های ورزشی كشورها شركت نمی كرد تا حد اقل اینگونه پیام اعتراض واضح خود را در قبال جعل این نام تاریخی به مردم جهان می رساند، با لبانی خندان در مراسم رژه شركت كرد و تنها به حضور نیافتن سرپرست کاروان در این رژه اکتفا کرد.

و اما بعد، پرسش نخست این است که آقای روسای ورزش و به ویژه آقای معاون رئیس جمهور شما به چه حقی آنگاه که به هویت و ناموس ایران دست اندازی شد به حضور خود در این مراسم ادامه دادید؟ آقای سعیدلو شما می دانید و یا باید به شما یادآور شویم که چه مشقت ها برای جلوگیری از دست اندازی به آب و خاک و هویت این مرز و بوم بر مردمش رفته و چه خون ها که تقدیم این خاک نشده، آن وقت شما در برابر چنین تجاوز آشکاری تنها به اعتراضی چند دقیقه ای بسنده کردید؟ آقای معاون رئیس جمهور آیا تنها عذرخواهی شفاهی نخست وزیر چین کمونیست برای چشم پوشی شما بر دست اندازی به ناموس ایران اسلامی کفایت می کرد؟

آقایان مسئول ورزش و کمیته ملی المپیک چرا جلوی رژه کاروان ایران نگرفتید تا در ادامه به مثابه چینی ها با یک عذرخواهی موضوع را حل کنید و به میلیون ها بیننده این مراسم فضاحت و رذالت مقامات چینی برگزار کننده این مراسم را تفهیم کنید؟ ترس شما از چه بود که با این رفتارتان انگ بی غیرتی را برچسب نام ایرانیان در این مراسم کردید؟

آقایان «سعیدلو» و «علی آبادی» و دیگر دست اندرکاران این فضاحت بزرگ بهتر است بدانند که حتی اگر ایران به فرض محال قهرمان این رقابت ها هم گردد دیگر برای ملتی که در برابر دیدگان شما به ناموس و هویتشان دست اندازی شد ارزشی ندارد.

اما در پایان اشاره به چند نکته ضروری است، نخست آنکه آقایان مسئول حاضر در تور چین موظفند طرف چینی را موظف کنند تا به طور رسمی و در بیانیه ای به این اشتباه اذعان کرده و همچنین به نحوه شایسته ای در مراسم اختتامیه جبران کنند.

دوم آنکه، با تشریک مساعی مجلس، دولت و  بخش خصوصی استراتژی و برنامه مشخصی برای ایجاد وحدت رویه در برابر تحریف نام خلیج فارس و یا هر نام و نشان دیگری که به هویت ایران و ایرانی بر می گردد، طراحی گردد تا مطابق با نوع و شکل عمل طرف مقابل مشخص باشد که نماینده یا نمایندگان ایران چه واکنشی باید داشته باشند.

و سوم اینکه، مجلس شورای اسلامی باید با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و دولت را به پاسخگویی در برابر این اقدام تاسف بار وادارد.

باید یادآور شویم که بازی های کشورهای اسلامی به واسطه استفاده از نام خلیج فارس از سوی تمامی کشورهای عربی تحریم و بازی ها لغو شد، اکنون نباید فراموش کنیم که سستی مسئولین ما در برابر چنین جعل آشکاری از سوی چینی ها و بی تفاوت گذشتن از کنار آن مسیر را برای دست اندازی های بزرگتر و جسارت های آشکار تر باز خواهد کرد، بنابر این اگر دولت هم کاهلی کند به یقین افکار عمومی و رسانه ها نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهند..../تحلیل:تابناک