سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بهترین روش شست‌وشوی سبزیجات ایرانی!



 

 

سبزی

 

 

همیشه متخصصان تغذیه مصرف سبزیجات را توصیه می‌کنند اما بی‌توجهی به نكات بهداشتی در مراحل آماده‌سازی این گروه غذایی ارزشمند، می‌تواند زمینه‌ای باشد برای تبدیل آن به یك ماده غذایی زیان‌بار كه حداقل می‌تواند باعث ایجاد مشكلات گوارشی شود. بنابراین روش شست‌‌وشوی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین روش شست‌‌وشوی سبزیجات، همان روش 4 مرحله‌ای است که وزارت بهداشت توصیه می‌کند.

 

مرحله اول شامل پاک‌سازی اولیه می‌شود. پاک‌سازی اولیه یعنی اینکه تمام برگ‌های زرد، چوب‌ها و گل‌و‌لای احتمالی از سبزی جدا شوند. در این مرحله اگر لازم بود، حتی باید یک آب سطحی هم روی سبزیجات گرفته شود.

 

مرحله دوم، انگل‌زدایی است که توصیه می‌شود در یک ظرف آب، به ازای هر لیتر آن، بین 2 تا 4 قطره مایع ظرفشویی بریزید. این کار باعث می‌شود که تخم و کیست انگل‌ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست‌وشو، شما باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی‌تان را از درون ظرف خارج كنید.


مرحله سوم، میکروب‌زدایی است که باید دوباره سبزی‌تان را درون یک ظرف پر از آب غوطه‌ور کنید و مقداری از محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی پرکلرین را که در بازار وجود دارند،‌ داخل آب سبزی بریزید. مقدار ماده ضدعفونی‌کننده‌ای هم که داخل آب می‌ریزید باید بر حسب دستور روی کالا باشد.

 

مرحله چهارم یا مرحله نهایی هم، آب‌کشی ساده است تا اثر مواد شیمیایی که داخل آب سبزی ریخته‌اید، کاملا از بین برود.

این دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که فکر می‌کنم فقط برای کشور خودمان تنظیم شده! شاید برایتان جالب و حتی باورنکردنی باشد اگر بگویم وقتی نگاه به سایت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببینم که بهترین روش‌ شست‌وشوی سبزیجات در این کشور چیست، دیدم که نوشته: «سبزیجات را بعد از خرید فقط با آب بشویید و هرگز با افزودن مواد ضدعفونی‌کننده یا مایع ظرفشویی، اجازه ورود انواع مواد شیمیایی را به درون بافت این خوراکی ندهید!»


متاسفانه، آبیاری سبزی‌ها در کشور ما با فاضلاب و کودهای انسانی سبب شده که چنین دستورالعمل پیچیده‌ای برای شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسی است که نداند افزودن مواد شیمیایی به خوراکی‌ها، ارزش غذایی آنها را پایین می‌آورد؟ بنابراین به نكات بهداشتی كه برای آماده‌سازی سبزیجات به آنها اشاره شد، همواره دقت كنید تا سلامت‌تان تهدید نشود؛ هرچند که ارزش تغذیه‌ای آنها قطعا دستخوش تغییراتی خواهد شد.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
روش مدرن شست وشوی هواپیمای مسافربری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه شست‌و‌شوی صحیح سبزیجات



 

 

 

نحوه شست‌و‌شوی صحیح سبزیجات چگونه است؟

 


سبزیجات علی رغم فواید بسیار دارای انگل ها و میکروب های خطرناک بیماری زا هستند و در صورت کوتاهی در شستن صحیح، آلودگی روی آنها عوارض جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

 


دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا گفت:

 

 

با توجه به این که پرورش سبزیجات بعضا با آب‌های آلوده و آب چاه انجام می‌شود و همچنین به علت تماس با خاک و گل و لای، دارای انواع میکروب‌ها و انگل‌های آلوده کننده از جمله سالمونلا هستند که برای انسان بسیار خطرناک هستند؛ البته سبزیجات منابع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین آگاهی از روش صحیح شستن آنها اهمیت بسزایی در سلامتی دارد.

 


وی در ادامه افزود: بهترین روش شستن سبزیجات ابتدا قرار دادن آنها به مدت پنج دقیقه در محلولی حاوی یک یا دو قطره مایع ظرفشویی و یا مواد ضدعفونی کننده است تا تخم انگل‌های چسبیده به سبزیجات لغزنده شود و سپس با انجام چندین بار آبکشی، آلودگی سطح سبزی را پاک کرده و بعد مصرف شود.

 


وی تاکید کرد: باید توجه داشت که مرحله آبکشی سبزیجات به خوبی انجام شده و عاری از هر گونه مواد شوینده شوند.