سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

«بفرمایید شام» انگلیسی


زمانی كه اعلام شد، برنامه‌ای با عنوان «بفرمایید شام» به كارگردانی بیژن بیرنگ در حال تولید است بسیاری عقیده داشتند كه این برنامه كپی از برنامه‌ای به همین نام است كه در انگلستان و بین ایرانیان مقیم این كشور تولید شده است.


زمانی كه اعلام شد، برنامه‌ای با عنوان «بفرمایید شام» به كارگردانی بیژن بیرنگ در حال تولید است بسیاری عقیده داشتند كه این برنامه كپی از برنامه‌ای به همین نام است كه در انگلستان و بین ایرانیان مقیم این كشور تولید شده است. مسئله‌ای كه بیرنگ در گفت‌وگوهای خود، به‌شدت آن را تكذیب كرد.

واقعیت این است كه برنامه بفرمایید شام قدمتی به‌مراتب بیشتر از این برنامه خاص ایرانی‌های خارج‌نشین دارد و خود این برنامه فارسی‌زبان هم از روی یك سری برنامه تلویزیونی بسیار پرطرفدار خارجی به همین نام ساخته شده است.





«بفرمایید شام» نسخه اصلی

بفرمایید شام با عنوان اصلی Come Dine With Me  یكی از پربیننده‌ترین برنامه‌های آشپزی در سراسر دنیاست كه جرقه تولید آن نخستین بار در بریتانیا زده شد. برنامه‌ای كه خیلی زود چنان محبوب شد كه از مرزهای بریتانیا فراتر رفت و اكنون در بسیاری از كشورهای دنیا با شكل و شمایلی تقریبا مشابه تولید می‌شود.  برنامه تلویزیونی بفرمایید شام نخستین بار در بریتانیا و توسط تلویزیون گرانادا(استودیو ITV) تولید و در دهم ژانویه سال 2005 از كانال 4 انگلستان روی آنتن رفت. مبنای برنامه رقابت چند آشپز آماتور با هم است. این 4 یا گاهی 5 آشپز هر كدام یك شب سایر شركت‌كنندگان را به یك مهمانی شام دعوت می‌كنند و در پایان هر شب هر كدام از شركت‌كنندگان به میزبان نمره می‌دهند. در نهایت كسی كه بالاترین نمره را كسب كرده باشد، برنده هزار پوند پول نقد می‌شود. مدیر تولید اصلی و تهیه‌كننده بیشترین قسمت این مجموعه دیوید سه‌یر است كه در سابقه كار حرفه‌ای او تنها تهیه همین مجموعه دیده می‌شود اما به‌طور قطع باید گفت این كار دشوار را به‌خوبی مدیریت كرده است.



متلك به آدم‌های مشهور

یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه كه شاید شاخص‌ترین مولفه‌آن باشد گفتار متن كمیك و بامزه آن است كه توسط «دیو لمب» كمدین رادیو و تلویزیون انگلستان گفته می‌شود. گفتاری پر از كنایه، شوخی و متلك كه به مزاج انگلیسی‌ها بسیار سازگار است. در برخی از اپیزود‌های این برنامه، تعدادی از شخصیت‌های مشهور بریتانیا با هم مسابقه داده‌اند و  بسیاری از این افراد مجریان برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی یا بازیگران رادیو و تلویزیون بودند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به «ابی تیتموس» بازیگر و مدل انگلیسی، «سامانتا فاكس» خواننده، «گلدی» آهنگساز و بازیگر و «دایان ابوت»، سیاستمدار معروف سیاهپوست از حزب كارگر انگلستان اشاره كرد. این افراد هم هیچكدام از نیش و متلك‌های دیو لمب در امان نماندند. یكی دیگر از ویژگی‌های جالب این برنامه این است كه هر اپیزود آن در یكی از شهرهای بریتانیا ساخته شده است.



آشپزی آینه اجتماع

خیلی زود این برنامه نشان داد، غذا می‌تواند صرفا بهانه‌ای برای معرفی بی‌واسطه و واقعی افراد جامعه انگلستان باشد. در واقع می‌توان گفت، موضوع این مسابقه افراد عادی و مشهوری هستند كه با همه ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی خود، در خلال یك مسابقه آشپزی جدا از توانایی خود در غذا پختن اخلاقیات، علائق و نحوه تعامل خود در مناسبات اجتماعی را نیز به نمایش می‌گذارند. در واقع این برنامه امكان یك تحلیل منصفانه و واقعی از شرایط روز اجتماع و مردم درگیر در این مناسبات را فراهم می‌كند.



موفقیت به سبك انگلیسی

موفقیت این برنامه باعث شد تا شبكه‌های دیگر هم پخش آن را در دستور كار قرار دهند. ابتدا شبكه مور4 (more4) كه به نوعی خواهر شبكه 4 محسوب می‌شود و یكی از زیرمجموعه‌های آن است شروع به پخش اپیزود‌هایی از برنامه كرد كه قبلا در شبكه 4 پخش شده بودند.

كل این قسمت‌ها در بعدازظهر‌های آخر هفته و به‌صورت یكپارچه روی آنتن می‌رفت. از سوی دیگر اپیزود‌های فصل نخست برنامه در شبكه‌های مختلف كانال دیسكاوری به‌طور منظم پخش شدند. سپس همین برنامه تولیدی در بریتانیا استرالیا، كانادا، آمریكا و ایرلند هم از شبكه‌های محلی آن كشورها روی آنتن رفت.





این برنامه فقط در مورد غذا نیست بلكه بیشتر در مورد مردم است. فشار یك هفته مهمانی شام به ما چهره واقعی افراد شركت‌كننده در این برنامه را نشان می‌دهد



شام در 26 كشور

موفقیت این برنامه باعث شد شكل آن توسط بسیاری از تولیدكنندگان تلویزیونی در سراسر دنیا مورد استناد و تقلید قرار گیرد. نخستین كشوری كه با استناد به برنامه بفرمایید شام، برنامه مشابهی را تولید كرد آلمان بود. شبكه تلویزیونی (VOX) برنامه‌ای با همین اسلوب تحت عنوان شام بی‌نقص تولید كرد و روی آنتن فرستاد. بعد از آلمان بسیاری از كشورهای اروپایی از این برنامه تقلید كردند كه برنامه آمریكایی شام همه چیز است محصول شبكه TLC كه از سال 2006 روی آنتن رفت، برنامه ما غذا می‌خوریم محصول شبكه شو تی وی تركیه و برنامه بفرمایید شام استرالیا محصول 2010 كانال لایف استایل (lifestyle) استرالیا از جمله معروف‌ترین برنامه‌هایی هستند كه بر مبنای بفرمایید شام تولید شدند.

جیمز والنتاین، مجری معروف رادیو و تلویزیون استرالیا كه گفتار متن این برنامه را در استرالیا اجرا كرده، می‌گوید:«چیزی كه در مورد این برنامه(تولید استرالیا) دوست دارم سادگی آن است. همه ما فكر می‌كنیم می‌توانیم میزبان خوبی برای یك مهمانی شام جمع و جور باشیم. بسیار خب این گوی و این میدان اما همان‌طور كه همه می‌دانیم این برنامه فقط در مورد غذا نیست بلكه بیشتر در مورد مردم است. فشار یك هفته مهمانی شام به ما چهره واقعی افراد شركت‌كننده در این برنامه را نشان می‌دهد. این برنامه ما را به خانه‌های افراد دیگر می‌برد و فرصت خوبی است تا مردم یكدیگر را بهتر بشناسند و ببینند كه بقیه چطور زندگی می‌كنند». این برنامه به‌جز انگلستان تاكنون در 26 كشور دنیا تولید شده و در 3 كشور نروژ، فنلاند و دانمارك همزمان 2برنامه مشابه از روی آن ساخته و پخش شده است. اگر استرالیا، كانادا(دولت فدرال و كبك) و آمریكا را كنار بگذاریم این برنامه صرفا در اروپا تولید شده و كشورهای آمریكای جنوبی، آسیایی و آفریقایی تاكنون بفرمایید شام انگلیسی را بازسازی نكرده‌اند. با این تفاسیر ایران احتمالا نخستین كشور آسیایی است كه برنامه مشابهی را تولید كرده است.



موفقیت این برنامه باعث شد شكل آن توسط بسیاری از تولیدكنندگان تلویزیونی در سراسر دنیا مورد استناد و تقلید قرار گیرد. نخستین كشوری كه با استناد به برنامه بفرمایید شام، برنامه مشابهی را تولید كرد آلمان بود. شبكه تلویزیونی (VOX) برنامه‌ای با همین اسلوب تحت عنوان شام بی‌نقص تولید كرد و روی آنتن فرستاد



پذیرایی 24 ساعته

در ماه مارس سال 2007 اعلام شد كه پخش‌كننده این برنامه یعنی كمپانی ITV1 قراردادی با‌ای تی وی پروداكشنز (كه بخش دیگری از همین كمپانی است) منعقد كرده تا برنامه‌ای تحت عنوان مهمان(House Guest) تولید كند این برنامه بسیار شبیه بفرمایید شام است و در آن چند شركت‌كننده در طول هفته به منازل یكدیگر سر می‌زنند و شام می‌خورند و بعد به میزبان از یك تا 10 نمره می‌دهند. حتی شكل تابلوی امتیازات هم مشابه بفرمایید شام بود. تنها تفاوت این بود كه یكی از شركت‌كنندگان به قید قرعه شب در خانه میزبان اقامت می‌كرد تا به مهمان‌نوازی او نمره بدهد. برنده این بخش جایزه‌ای جدا از بخش آشپزی دریافت می‌كرد.





تا‌كنون از برنامه اصلی بفرمایید شام 23 بخش اصلی تولید شده است كه بخش آخر آن هنوز در حال پخش است. در اكتبر سال 2010 كانال 4 تایید كرد كه آن‌ها پیشنهاد فروش حق تولید برنامه به شركت‌ای تی وی (ITV) را رد كرده‌اند. آن‌ها اعلام كردند كه این برنامه را دست‌كم تا سال 2012 ادامه خواهند داد. با توجه به قدمت برنامه و استقبال همچنان عالی از آن احتمال تمدید این مهلت بسیار زیاد خواهد بود. تولید این برنامه در بسیاری از كشورهای تولید‌كننده آن نیز كماكان ادامه دارد

هرگونه استفاده و انتشار مطالب و تصاویر «بفرمایید شام »، بدون ذكر  منبع

 « زندگی ایده آل» پیگرد قانونی دارد


ویدیو مرتبط :
بفرمایید شام :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بفرمایید شام!



 

 

قیمه نثار

 

 

قیمه نثار؛ غذای رسمی قزوین

در «غذای ایرانی» این هفته، سری می زنیم به قزوین؛ شهری که با تهران فقط یکی دو ساعت فاصله دارد اما آداب و رسوم مردم اش با آداب و رسوم تهرانی ها خیلی متفاوت است.

 

قزوینی ها غذاهای مخصوصی دارند که از مشهورترین شان می شود به قیمه نثار اشاره کرد؛ غذایی که در میهمانی های بزرگ این دیار معمولا پای ثابت میز غذا، مخصوصا میز شام مهمانی هاست. برای آشنایی با طرز پخت و ارزش غذایی قیمه نثار، با ما همراه شوی.

 

 

● عـادات غـذایـی قزوینـی ها

اگر به این شهر سری زده باشید، حتما تجربه کرده اید که نان لواش قزوینی، اولین توصیه ساکنان این شهر است؛ نان های گرد بزرگی که زردرنگ است و با نان های لواش معمولی فرق می کند. قزوینی ها نان دیگری هم دارند به نام «قاق» که معمولا در صبحانه می خورند. این نان از شیر تهیه می شود و سفیدرنگ است و بافتی بسیار نرم و نازک دارد. مردم این شهر، پنیری را هم به نام پنیر کهنه در وعده صبحانه شان می خورند؛ پنیری که در کوزه مانده و با سیاه دانه طعم دار شده است و البته کمی هم نمک دارد.

 

قزوینی ها در سفره ناهار و شامشان به عنوان دسر معمولا از انواع مربا استفاده می کنند و معروف ترین مربایشان هم مربای ترب سیاه است. نکته دیگر اینکه به دلیل تاکستان های فراوان، انگور شانی در این منطقه بومی است و مویز و کشمش هم از خشکبارهای رایج این شهر به حساب می آیند. در این شهر پسته کوهی خاصی به نام کز (پسته ای بسیار سبز و ریز) فراوان است و بنا به گفته دهخدا، نام قزوین را هم از نام همین پسته بومی گرفته اند؛ یعنی «قزوین» در ابتدا «کزبین» بوده است.

 


● این غذا چند کالری دارد؟

این غذا در مجموع ۱۹۵۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورتی که آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید به هر نفر ۴۸۰ کیلوکالری خواهد رسید.

 


● مـواد لازم (برای۴ نفر)

 

گوشت تکه ای گوساله
۴۰۰ گرم
برنج
۴ لیوان
خلال بادام و پسته
۵ لیوان
پیاز خردشده
۱ لیوان
روغن آفتابگردان ۴ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال ۵ لیوان
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زرشک ۵ لیوان
گلاب ۵ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زعفران به میزان دلخواه

 

 

● طـرز تـهـیـه

ابتدا پیازهای خرد شده را در کمی روغن سرخ کنید و گوشت های تکه ای را به آنها بیفزایید و تمام ادویه ها را در این مخلوط بریزید. پس از کمی تفت دادن، رب را بیفزایید و ۲ لیوان آب به گوشت اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد. در ماهی تابه ای دیگر، خلال ها را با کمی روغن تفت بدهید و با زرشک سرخ شده مخلوط کنید. خلال پوست پرتقال را نیز در ظرفی پر از آب بریزید و بگذارید آب به جوش آید. بعد از یک ربع جوشیدن، آب را دور بریزید و دوباره آن را پر از آب کنید و بگذارید نیم ساعت دیگر در آب جوش بخورد؛ سپس دوباره آن را آبکش کنید و در روغن تفت بدهید. برنج را در قابلمه آبکش کنید و و بگذارید دم بکشد. هنگام کشیدن در لابه لای برنج، گوشت، زرشک و خلال های آماده را اضافه کنید. به این ترتیب غذا آماده سرو خواهد بود.

 


● نـکـتـه خـانــه داری

قزوینی ها برای خوش طعم شدن این غذا به جای روغن، از ۱۰۰گرم کره استفاده می کنند و گاهی در کنار پوست پرتقال، پوست نارنج در قیمه نثار می ریزند. آنها معتقدند که به این ترتیب، طعم قیمه نثار بهتر خواهد شد. ضمن اینکه آنها بیش از حد معمول در این غذا فلفل سیاه و دارچین می ریزند.

 

 


● بـرنـج سـفـیـد بهتر است یا برنج قـهـوه ای؟

یکی از غلات پرمصرف در میان ما ایرانی ها، برنج است. منبع کربوهیدرات های پیچیده که با خوردن هر ۵ قاشق غذاخوری از آن ۸۰ کیلوکالری انرژی به بدن می رسد. البته نباید در خوردن آن زیاده روی کرد زیرا به راحتی میزان انرژی دریافتی را از حد مجاز خارج می کند و زمینه های چاقی را فراهم می آورد. البته به غیر از تامین کالری مورد نیاز بدن، برنج خواص دیگری نیز دارد از جمله اینکه اگر همراه سبوس اش به مصرف برسد می تواند فشارخون را کنترل کند زیرا دارای مقدار مشخصی پتاسیم بوده و این ماده معدنی به تنظیم فشارخون کمک می کند. به همین دلیل خوردن به اندازه برنج البته بدون نمک به افراد فشارخونی توصیه می شود. جالب تر اینکه سبوس برنج دارای فیبر است و این ماده مغذی با افزایش حرکات روده ای زمینه بروز سرطان کولون را به حداقل ممکن می رساند. به این دلیل است که خوردن برنج قهوای یا برنجی که سبوس آن گرفته نشده است، توصیه می شود.

 

 

● ... و اما خـلال پسته و بـادام

اولین نکته درباره خلال ها آن است که توصیه می شود پسته های خام را برای هر بار مصرف برای یک ساعت در آب سرد خیسانده و سپس آنها را خود خلال کنید. به این ترتیب ارزش غذایی و البته اسیدهای چرب موجود در این مغز بهتر حفظ خواهد شد. جالب است بدانید که پسته مقدار قابل ملاحظه ای کلسیم و فولات دارد بنابراین خوردن این مغز (البته در محدوده مشخص) به افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و احتمال بیماری های قلبی در آنها بالاست، توصیه می شود. درباره بادام هم باید گفت این مغز ۲ برابر پسته کلسیم دارد و همراه شدن این دو مغز با هم مقادیر قابل ملاحظه ای کلسیم به بدن می رساند. در ضمن، بادام مملو از پروتئین است و ویتامین E زیادی دارد بنابراین خوردن روزانه ۶ عدد بادام (معادل یک واحد چربی) به همه بزرگسالان توصیه می شود.

 

 

● همراه این غذا

برای تکمیل این وعده غذایی تان بهتر است قیمه نثار را با یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه و کمی سبزی خوردن میل کنید. در ضمن، نوشیدنی تان بهتر است یک لیوان دوغ باشد.

 

 

● اگر کم خون هستید

در میان انواع مغزها، فندق بیشترین میزان آهن را دارد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که آن را به جای بادام خلال و در این غذا استفاده کنید. در ضمن، به جای رب، گوجه فرنگی تازه را رنده کنید و در غذایتان بریزید تا بتاکاروتن آن، جذب آهن را بالاتر ببرد.

 


● اگر چربی خون دارید

به جای گوشت گوساله، از سینه مرغ کباب شده استفاده کنید و میزان مغزهای به کاررفته را به حداقل برسانید و به جای آن، میزان زرشک، خلال پوست پرتقال و حتی لیمو و هویج خلال شده در این غذا بریزید و آن را میل کنید.

 

 

● اگر دیابت نوع ۲ دارید

در صورت دسترسی می توانید از برنج قهوه ای استفاده کنید. گوشت تان می تواند سینه مرغ باشد. از مقدار مغزها بکاهید و خلال هویج و کدوی سبز را به این غذا اضافه کنید تا فیبر دریافتی به تنظیم قندخونتان کمک کند.

منبع:salamat.ir