سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

برنامه‌ریزی برای تمیز کردن خانه


حداقل مطلق از وظایف پایه که برای تمیز ماندن یک خانه لازم است، کارهای روزانه را تشکیل می‌دهند. بسته به شکل خانه و افراد خانواده ممکن است لازم باشد بعضی از این کارها بیش از یک بار در طول روز انجام شود.

هفت صبح: با برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی برای تمیز کردن خانه موافق هستید؟

-  در فصل زمستان به سر می‌بریم. فصلی كه سرمای عمومی محیط آن برخی افراد را كمی تنبل می‌كند. برای چنین افرادی برنامه‌ریزی برای تمیز کردن خانه، کار گیج‌کننده‌های است و این كار وقتی مشكل‌تر خواهد شد كه بدانید مراحل تمیزکاری باید هر چند وقت یک بار تکرار شوند.

تمیزی سیستماتیك!

سوال اینجاست كه برای هر مرحله چقدر باید وقت در نظر بگیرید و کدام کارها را باید روزانه یا هفتگی انجام دهید؟ البته هیچ برنامه‌های آنقدر صحیح و کامل نیست که به صورت یکسان میان همه افراد مورد استفاده قرار بگیرد. اگر شما در خانه کودک خردسال دارید ممکن است مجبور باشید برای جلوگیری از انباشته شدن، برخی از کارهای هفتگی را روزانه انجام دهید. یا اگر تنها زندگی می‌کنید، شاید بعضی کارهای روزانه را فقط یک بار در هفته انجام دهید.

 افراد مبتلا به آلرژی و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، لازم است کارهای خاصی را به دفعات بیشتری انجام دهند. علاوه بر این می‌توانید با هدفمند کردن کارهای منزل در وقت، انرژی و سرمایه خود صرفه‌جویی کنید.

  کارهای روزانه

حداقل مطلق از وظایف پایه که برای تمیز ماندن یک خانه لازم است، کارهای روزانه را تشکیل می‌دهند. بسته به شکل خانه و افراد خانواده ممکن است لازم باشد بعضی از این کارها بیش از یک بار در طول روز انجام شود.

جمع کردن: کنترل درهم و برهمی با صرف زمانی کوتاه، منزل شما را همیشه برای بازدید آماده نگاه می‌دارد. چند لحظه کوتاه صرف وقت برای مرتب کردن خانه، از تبدیل شدن منزل به «محل فاجعه»! جلوگیری کرده و از اتلاف ساعت‌ها وقت برای جمع و جور کردن، جلوگیری می‌کند. همچنین یک خانه مرتب، تاثیر بسزایی در افزایش انگیزه شما برای انجام سایر کارهای خانه دارد.

شستن ظرف‌ها:
بوی نامطبوع، لکه‌های زشت و رشد قارچ و کپک‌های عجیب و غریب نتایج انباشته شدن ظروف نشسته هستند. در حالی که شستن ظرف‌ها به صورت روزانه کاری بسیار آسان است. حتی برای راحت‌تر پاک شدن ظروف، بهتر است که بلافاصله بعد از استفاده و پیش از آنکه لکه‌ها روی آنها خشک شود و چربی‌ها ماسیده شوند، شسته شوند.

تمیزی سیستماتیك!

مرتب کردن لباس‌ها: جدا کردن البسه کثیف یک هفته، از لابه‌لای لباس‌های تمیز کار مشکلی است. تنها کافی است که هر یک از افراد خانه لباس‌های کثیف روزانه خود را به محض بیرون آوردن از تن در جای مخصوص لباس‌های چرک بگذارند. همچنین لباس‌هایی مثل لباس کار، روپوش مدرسه، لباس کلاس ورزش و ... لازم است به صورت روزانه شسته شوند.



کارهای هفتگی

اگرچه بسیاری از کارها نیازی نیست به صورت روزانه انجام شوند، اما آنها هنوز هم جزو مهمترین وظایف در خانه به شمار می‌آیند. علاوه بر انجام کارهای روزانه، زمان‌بندی برای سایر کارها موجب می‌شود تا منزل شما همیشه تمیز باقی بماند و نظافت آن به کاری دشوار تبدیل نشود.

گردگیری: گرد و خاک روی همه سطوح می‌نشیند و لابه‌لای همه وسایل نفوذ می‌کند. گرد و خاک سبک، به مرور زمان با مخلوط شدن چربی با رطوبت تبدیل به جرم سنگینی خواهد شد که پس از خشک شدن به سختی پاک می‌شود. البته درز‌گیری در ورودی منزل و دو جداره بودن پنجره‌ها تاثیر بسزایی در کاهش میزان خاک در خانه دارد. یک گردگیری خوب به صورت هفتگی شما را از تمیزکاری‌های سنگین و جرمگیری بی‌نیاز خواهد كرد. گرد‌گیری وسایل حتما باید از بالا به پایین انجام شود و بهترین وسیله برای این کار پارچه نخی از الیاف میکروفایبر است. از سرهای مختلف جارو‌برقی هم می‌توان بهره جست. هنگام گرد‌گیری، مبل، پنجره، دیوار پوش، سیم‌های لوازم برقی و پروانه‌های پنکه فراموش نشوند.

تمیزی سیستماتیك!

جارو کردن: دست کم یک بار در هفته جارو کشیدن منزل، از تجمع گرد  و غباری که می‌تواند آلرژی و مشکلات تنفسی را برای اعضای خانه به همراه داشته باشد جلوگیری می‌کند. شاید لازم باشد مکان‌های پرتردد منزل، روزانه جارو شوند. در ضمن ذرات ریز ساینده موجود در گرد و خاک، به مرور زمان موجب ساییدگی سطح کف خانه خواهند شد. با اینکه این اثر در حد میکرون است اما سنگ یا پارکت کف خانه را رفته‌رفته کدر می‌كند. پس جارو کشیدن، موجب درخشان ماندن کف منزل نیز خواهد بود. هنگام جارو کردن، فرش، تابلو فرش، پله، مبل و سطوح سخت را فراموش نكنید.

تمیز کردن:
خاک تنها عامل کثیفی خانه نیست، بنابراین قسمت‌هایی از منزل باید دست کم یک بار در هفته تمیز شوند. پاک کردن هفتگی آنها نه تنها منزل شما را همیشه زیبا و تمیز جلوه می‌دهد، بلکه شما را از به کار بردن مواد شوینده قوی برای تمیز کردن خانه و خطرات تماس با این مواد دور نگاه می‌دارد. هنگام تمیز کردن، در ورودی و پاسیو، تکاندن پادری، کتاب‌ها و مجلات، حمام،  سینک ظرفشویی، نان برشته‌کن یا توستر، سطح اجاق گاز، داخل و خارج فر موج پزیا آون مایکرو‌ویو، لکه‌های دیوار، یخچال و بیرون بردن زباله‌های بازیافتی را فراموش نكنید.

تمیزی سیستماتیك!

دسته‌بندی مدارک و پرونده‌ها: دسته‌بندی هفتگی آنها شما را از انبوه کاغذها در هر گوشه خانه نجات می‌دهد و به شما کمک می‌کند در مواقع لزوم بی‌آنکه دنبال مدارک خود بگردید، به آنها دسترسی داشته باشید. البته بهتر است نامه‌های پیشنهاد کار، نامه‌های مدرسه بچه‌ها، قبوض و رسیدها را به محض ورود به منزل، در جای خود قرار دهید. در غیر این‌ صورت چه بسا مدارک مهمی به اشتباه دور ریخته شوند.

ترتیب انجام کارهای هفتگی اهمیت دارد. گردگیری باید در ابتدا انجام شود تا اگر هنگام انجام این کار مقداری گرد و خاک روی زمین ریخت یا در هوا پراکنده شد، در مرحله بعدی با جارو کشیدن از روی زمین پاک شود. همچنین تمیزکاری باید در آخر انجام شود. زمانی که دیگر گرد و خاکی در منزل باقی نمانده تا با رطوبت حاصل از تمیزکاری به اجرام سنگین تبدیل شوند.


ویدیو مرتبط :
تمیز کردن خانه کعبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات و برنامه ریزی صحیح خانه تکانی



نکات و برنامه ریزی صحیح خانه تکانی

 

آموزش خانه تکانی : اگر هنوز خانه تکانی نکرده اید نگران نباشید برای خانه تکانی از کجا باید شروع کرد؟ برنامه ریزی ، برنامه ریزی خانه تکانی ، برنامه ریزی صحیح خانه تکانی ، خانه تکانی ، زمان خانه تکانی ، شروع خانه تکانی شش قاعده برای خانه تکانی با قاعده فنگ شویی و خانه تکانی ذهنی نوروز نکات خانه داری نکات و برنامه ریزی صحیح خانه تکانی هفت مرحله برای خانه تکانی موفق.

 

خانه تکانی همراه با برنامه‌ریزی صحیح و همیاری، این کار را به یک محصول مشترک و تفریحی دلپذیر تبدیل می‌کند و از استرس آن می‌کاهد.

 

برنامه ریزی خانه تکانی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا اضطراب ناشی از انبوه کارها باعث فشار عصبی زیادی می‌شود که شاید بازدارنده بوده و کار را همانند غولی عظیم جلوه گر کند.اگر شما بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و بدانید ترتیب انجام آنها کدام است مطمئن باشید نیمی‌از کار را انجام داده اید.حالا قلم و کاغذ به دست بگیرید و تمام کارهایی که باید انجام شود، بنویسید. سپس روی ورقه ای دیگر کارها را به ترتیبی که باید انجام داده شود ردیف کنید.

 

آشپزخانه؛ شامل نظافت کاشیها (اگر کاشیهای آشپزخانه بیش از حد چرب و کثیف بود از یک دستمال آغشته به نفت برای پاک کردن چربیها استفاده کنید. سپس با آب و پودر بشویید)، کابینتها، پنجره، شستن پرده و تمیز کردن هواکش و لامپ.

 

اتاق خواب؛ نظافت دیوار و سقف، پنجره. شستن پرده و ملافه‌ها. تمیز و مرتب کردن کمدها.
پذیرایی؛ نظافت دیوار و سقف، پنجره، شستن پرده. گردگیری کامل مبلمان و دیگر وسایل آن.
حمام و دستشویی؛ شستن کاشیها و لوازم بهداشتی

 

 

چگونگی نظافت :

 

۱-دیوار و سقف:ابتدا تمام وسایل اتاق را جمع کنید تابلوها را بردارید و پنجره‌ها را باز کنید بعد با برس دسته بلند سقف و دیوارها را گردگیری کنید. اگر رنگ دیوارها قابل شستشو است محلول آب ولرم و صابون و مقدار کمی‌مایع سفید کننده را با اسفنج روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید. هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید (حداکثر نیم متر مربع). مرز بین دو قسمت تمیز شده را نیز هر بار تمیز کنید تا لکه به جا نماند.

 

۲-تمیز کردن رادیاتور شوفاژ:برای این کار زیر و رو و اطراف رادیاتور روزنامه ی خیس قرار دهید. سپس با قسمت دمیدن هوای جاری برقی آنها را تمیز کنید و یا یک دستمال نمدار را با یک برس دسته بلند که بین پره‌های رادیاتور برود پاک کنید.

 

۳-پرده‌ها:بعد از شستن دیوارها، درها و کف منزل نوبت پرده‌ها می‌رسد. پرده‌های نخی در اثر تابش نور آفتاب و تأثیر آب و هوا بر آنها الیافش ضعیف می‌شود ولی پارچه‌های الیاف مصنوعی کمتر دچار چنین زیانهایی می‌شوند.پرده‌های نخی را قبل از شستن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس کنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده را به آرامی‌بلند کنید. آب کثیف را خالی نمایید. سپس پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. البته با ملایمت سعی کنید که آن را به هیچ وجه نچلانید. سه بار پرده را با آب ولرم آبکشی کنید.

 

اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید. برای شستشوی اول دستگاه را روی درجه کم مقدماتی بشویید و شستشوی بعد را هم ۲ دقیقه با درجه کم تنظیم کرده و بشویید.پرده را قبل از اینکه کاملاً خشک شود، وقتی کمی‌نمدار است اتو بزنید. اتو را از پشت به موازات الیاف طولی آن بکشید.

 

۴-پرده حمام:پرده ی حمام را روی سطحی صاف پهن کنید و با محلول غلیظ کف صابون و آب ولرم بشویید و به همین ترتیب بعد آبکشی کنید. سپس با پارچه ای تمیز آن خشک کنید.

 

در تنظیم برنامه توجه داشته باشید که برای انجام کارهایی که نیاز به کمک دیگران دارید. روزهای تعطیل را در نظر بگیرید و کارهایی که دیگران باید انجام دهند به ترتیب اهمیت لیست کرده با نام هر فرد به او بدهید. به این ترتیب مطمئن باشید که بدون فشارهای جسمی‌طی چند روز کارها تمام می‌شود. در این شماره نکاتی درباره نظافت دیوارها، رادیاتور و پرده‌ها داده شده است.این اولین مرحله کار است.

 

نکته:در مرحله ی دوم باید برنامه ی غذایی خاصی برای این چند روز پر کار داشته باشید. برنامه ای که وقت زیادی برای آشپزی صرف نشود و در عین حال از انرژی خوبی برخوردار باشید.