سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بررسی خیانت زوجین و عواقب آن


باید بدانیم این فقط مردها نیستند که خیانت می کنند بلکه خانم ها نیز این کار را انجام می دهند. بنابراین بهتر است به جای اینکه این مشکل را به جنگ جنسیت تبدیل کنیم، به دنبال علت خیانت ها بگردیم.

مجله سپیده دانایی: یکی از ویژگی های ازدواج، تعهد و پایبندی هر یک از همسران نسبت به یکدیگر و حقوق متقابل است به گونه ای که این تعهد شالوده زندگی مشترک است؛ در غیر اینصورت اعتماد متقابل بین همسران یا اعضای خانواده کمتر و کمتر خواهد شد. در سبب شناسی خیانت دلایل متعددی را می توان برشمرد که به دلیل تفاوت های فردی این دلایل یا عوامل، می تواند در افراد مختلف و جوامع گوناگون و حتی در زمان های (شرایط) مختلف، متفاوت باشد.

 باید بدانیم این فقط مردها نیستند که خیانت می کنند بلکه خانم ها نیز این کار را انجام می دهند. بنابراین بهتر است به جای اینکه این مشکل را به جنگ جنسیت تبدیل کنیم، به دنبال علت خیانت ها بگردیم.

بررسی خیانت و عواقب خائنانه اش

در این زمینه، ویلیام گلاسر، روانشناس نامی، بیان می دارد: زوج ها زندگی مشترکشان را با عشق شروع می کنند اما می بینند صمیمیت اولیه به تدریج رنگ می بازد. با گذشت زمان زندگی برخی از همسران به جدایی کشیده می شوداما اکثریت به زندگی مشترکشان با آهنگی یکنواخت و ملال آور ادامه می دهند وب رای تحمل این زندگی به مشروبات الکلی، پرخوری، استفاده از مواد مخدر یا ارتباطات نامشروع روی می آورند.

به عقیده این روانشناس، مهمترین انگیزه زن و مرد متأهلی که به سوی روابط نامشروع کشیده می شود، تجربه مجدد صمیمیت فردی و جنسی است. چیزی که دیگ رآ« را در زندگی مشترکشان نمی یابند. بنابراین جذابیت روابط نامشروع بدین دلیل است که هیچ یک از طرفین، عیب جویی، سرزنش و شکوه نمی کنند یا نق نمی زنند. در ادامه برخی از دلایل خیانت مردان و زنان را به صورت تفصیلی می خوانید.

9 دلیل برای خیانت زنان و مردان


1- برگردان حس فردیت و استقلال


یک نظریه بر این عقیده است که انگیزه چنین عملی تمایل افراد به برگرداندن حس فردیت و استقلالی است که در چهارچوب ازدواج تضعیف شده است. فرد ممکن است از نظر عاطفی به حدی از بلوغ هیجانی نرسیده باشد که بتواند در مقابل ناراحتی یا نارضایتی همسر، تمامیت خود را حفظ کند، به همین دلیل با جستجوی یک رابطه جدید در واقع در جستجو و بازسازی خود جدید است.

2- اطمینان خاطر از جذابیت برای جنس دیگر


برخی از افراد در پی نیاز به اطمینان خاطر از اینکه هنوز برای جنس دیگر جذاب و خواستنی هستند به رابطه خارج از ازدواج رو می آورند. به واقع، در روابط طولانی این سوال برای برخی پیش می آید آیا هنوز در بازار خریداری دارند یا خیر، که یافتن این پرسش ممکن است آنان را برای رسیدن به اهداف غیرمشروعشان سوق دهد.

3- عدم رضایت از ازدواج و برآورده نشدن نیازهای عاطفی


یکی از عوامل اصلی خیانت روابط زن و شوهر است؛ زمانی که بین همسران، روابط زناشویی خوبی حاکم نباشد، این احتمال وجود دارد فرد به همسر خود خیانت کند. اختلالات جنسی که به مرور زمان برای برخی به وجود می آید و مشکحلات شخصیتی باعث می شود فرد نتواند به همسر خود محبت کند و فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صمیمی باعث این خیانت ها می شود. همسرانی که به هر دلیلی از محبت و توجه مرد در زندگی خود محروم باشند، معمولا وقتی مورد وسوسه و اغوای شخص دیگری قرار می گیرند ممکن است دچار انحراف شوند.

4- انگیزه ای برای پایان دادن ازدواجی که دیگر رضایتبخش نیست


رفتارهای زشت، نق زدن های دائمی، نزاع هاو مجادله های فراوان دستورالعمل مناسبی برای ایجاد سردرد است و در تصور برخی همسران (البته به غلط)، خیانت بهترین راه فرار از جهنم خانه است و بهتر از آسپرین به درمان سردرد کمک می کند.

بررسی خیانت و عواقب خائنانه اش


5- عدم دسترسی به رابطه جنسی در چهارچوب ازدواج

برخی از همسران در روابط زناشویی با همسر خودممکن است تمایل به این روابط را از دست داده یا کمتر به این موضوع اهمیت بدهند که این امر ممکن است باعث فشارهای روانی و جسمانی به همسر و منجر به کج روی او شود.

6- انتقام

اگرچه همه برای انتقام جویی از همسرشان به آنها خیانت نمی کنند، اکثرا احساس می کنند حال که مورد خیانت قرار گرفته اند آنها نیز مجاز به مقابله به مثل هستند. برخی تصور می کنند باید طعم تلخ دارویی را که به آنها خورانده شده به همسرشان بخورانند تا متوجه اشتباه خود و آنچه که بر سر همسرشان آمده بشوند.

7- کسب هیجان و تنوع

بعضی مواقع هم رابطه خارج از ازدواج فقط به منظور کسب هیجان و تنوع اتفاق می افتد یعنی هیچ شکایت یا نارضایتی خاصی در ازدواج وجود ندارد، فقط برخی افراد به دنبال هیجان رابطه خارج از ازدواج هستند. در واقع پنهان کاری و راز موجود در یک رابطه غیرقانونی به جذابیت رابطه خارج از ازدواج می افزاید.

8- محیط خانوادگی نامطلوب


از علل دیگر عهدشکنی می توان محیط خانوادگی را مورد بررسی قرار داد که بی وفایی یکی از والدین می تواند باعث بی اعتمادی فرزندان شود؛ زیرا کودکان والدین خود را سرمشق قرار می دهند و آنها را ایده آل ترین افراد منبع قدرت می پندارند. ممکن است تصور کنند پدر و مادر کامل ترین انسان های روی زمین هستند، از این رو سعی به تقلید از رفتار آنها می کنند. تعارضات بین والدین، کشمکش ها، مسائل عاطفی نگرش نوجوانان را نسبت به ازدواج تحت تاثیر قرار می دهد. تجارب کودکی رفتار بزرگسالی را شکل می دهد. والدین بی وفا، مُهر تایید بی وفایی می زنند و آن را برای فرزندان خود قابل توجیه می کنند. این کودکان در آینده ممکن است از برقراری رابطه صمیمانه بر پایه اعتماد متقابل اجتناب کنند و به راحتی با برقراری رابطه سطحی با همسر خود یا دیگری به زندگی خود و دیگران ضربه وارد کنند.

9- سایر علل موثر


برخی مطالعات نیز نشان می دهد عوامل دیگری نیز در بروز خیانت موثر هستند. به عنوان مثال سن عامل مهمی است. افراد بین هجده تا سی سال تقریبا دو برابر افراد بالای پنجاه سال احتمال رابطه خارج از ازدواج دارند. نگرش آسان گیری و علاقه زیاد به رابطه جنسی با میزان رابطه خارج از ازدواج همبستگی دارد.

شرایط زندگی و کاری نیز نقش مهمی در رابطه خارج از ازدواج دارد. گمنامی موجود در سفرها، جمعیت و گمنامی موجود در شهرهای بزرگ نیز به احتمال ایجاد اینگونه روابط اضافه می کنند. افرادی که روابط ضعیفی با دوستان، اقوام و آشنایان برقرار می کنند یا از فعالیت ها و تعهدات مذهبی کمرنگی برخوردارند، بیشتر احتمال خیانت به تعهد ازدواج را دارند.

همچنین احتمال بی وفایی در افرادی که تحصیلات عالیرتبه دارند در مقایسه با افرادی که از تحصیلات عالیه برخوردار نیستند، بسیار بیشتر است. پژوهشی دیگر عواملی را بر روابط خیانت بررسی کرده اند که عبارتند از: تعداد فرزندان، طلاق قبلی، رضایت پیش از ازدواج، آمادگی برای ازدواج، داشتن دوستانی که روابط خارج از زناشویی داشته اند، گذشته اجتماعی.



آسیب های پس از خیانت

بدون شک داشتن خیانت به همسر عوارض و پیامدهای متعددی را به دنبال خواهد داشت که هم بر فرد و هم بر خانواده و هم بر جامعه تاثیر خواهد گذاشت. در مطالعه ای بر روی 160 فرهنگ مختلف نشان داده شد بی وفایی یکی از عمده ترین دلایل ذکر شده برای طلاق است. همچنین مطالعات زیادی نشن داده اند که واکنش فرد نسبت به خیانت همسر، شبیه علائم استرس پس از ضربه روانی، همچون علائم شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی، آسیب دیدن عزت نفسو کاهش اعتماد به نفس در مسائل شخصی و جنسی است.

نتایج پژوهش های دیگری حاکی از آن است که پس از افشای خیانت همسر، خانواده ها با مسائلی نظیر بحران زناشویی، تضعیف عملکرد در نقش های والدینی و مشکلات شغلی روبرو می شوند. از دیگر پیامدهای خیانت عمسر می توان به مسائلی نظیر ضرب و شتم، قتل همسر و اقدام به خودکشی اشاره کرد. حتی در بسیاری از موارد شوهران، همسران خود را به دلیل وجود نفر سوم (معشوق) می کشند.

در بیانی دیگر، وقتی چنین رابطه ای کشف می شودت همسر خیانت شده ممکن است احساس ویران شدگی داشته باشد. ممکن است احساسات منفی متفاوتی را تجربه کند. احساس عدم کفایت و طردشدگی، خشم و تنفر شدید، گناه و حسادت. احساس حسادت ممکن است از این تفکر ناشی شود که همسر خیانت کار چیزی را به طرف مقابل داده که تا قبل از آن به طور انحصاری به او متعلق بوده است.

بررسی خیانت و عواقب خائنانه اش

به خصوص برای مردان برخی از حسادت از حس مالکیت ناشی می شود. ترس اینکه شخص دیگری موقعیت برتری فرد را تصاحب کند نیز ممکن است مطرح باشد. بیشتر اوقات همه بار مسئولیت به طرف فرد خیانت کننده است و اوست که سرزنش می شود اما احساس گناه و سرزنش خود نیز احساسی است که همراه با سایر احساسات دیگر تجربه می شود، افکاری مانند اینکه بایستی همسر بهتری می بودم یا روابط جنسی بیشتری با همسرم برقرار می کردم، از این جمله افکار هستند. برخی از افراد که هنوز به همسر خیانتکار علاقمند هستند، نفر سوم را مقصر می دانند و او را مسئول اغفال همسر خود معرفی می کنند تا بتوانند به نحوی همسر خود را معاف کنند.

همسر خیانت شده از یک طرف تمایل به ترک و طرد همسر خیانتکار دارد و از طرفی نگران است این کار او را بیشتر به سمت رقیب سوق دهد. فرد خیانت کننده نیز احساسات چندگانه و گاه متناقضی را تجربه می کند. از طرفی دچار احساس شرم و گناه و از طرفی دچار ترس از واکنش همسر است. از طرفی ممکن است هنوز همسر خود را دوست داشته باشد اما احساسات شدیدی را نسبت به آن فرد دیگر هم احساس می کند و ا زاین که چگونه در آن واحد دو نفر را دوست دارد گیج و مضطرب است. برخی اوقات هم گرچه همسر خود را دوست دارد، تمایلی ندارد از احساساتی که با آن فرد دیگر تجربه می کند، بگذرد. همسر خیانت شده ممکن است رفتارهای متفاوتی را در پیش بگیرد؛ گاهی ممکن است همسر خیانکار را بیرون کند و گاهی نیز بالعکس به منظور شکست رقیب و برنده شدن در مبارزه، رفتارهای افراطی توجه و جنسی از خود نشان دهد تا همسر را دوباره به شرایط قبلی برگرداند. در هر حالت احساس گناه و اضطراب همسر خیانت کرده را بیشتر می کند چرا که یا احساس گناه او را بیشتر می کند چون خود را سزاوار بخشش و تلاش مجدد نمی داند یا احساس فشار ناشی از این فکر که او مجبور است برای اصلاح موقعیت کاری انجام دهد.

در مواقعی که همسر خیانت شده شروع به جستجو در وسایل شخصی همسر از جمله تلفن، ایمیل ها، کیف و کامپیوتر می کند همسر خیانکار مجددا احساسات متناقضی را تجربه می کند. از طرفی مایل است وانمود کند چیزی برای پنهان کردن ندارد و با این تفحص و تجسس راحت است و از طرفی دیگر جرأت اعتراض به تجاوز به حریم خصوصی خود را ندارد. این احساس ترس و اضطراب که همسر خیانت شده برای همیشه دلیل قانع کننده ای برای خشم و حمله به او دارد احساس غیرقابل تحملی است، بنابراین بر اثر بی وفایی زناشویی هم در خیانت دیده و هم در خیانت کرده احساسات و رفتارهای متناقضی را مشاهده می کنیم.

این مقاله را با سخنی از «باربارا دی آنجلیس» به پایان می رسانیم: «تعهد واقعی یک حلقه ازدواج، عقدنامه یا سند ازدواج یا سال هایی نیست که با یکدیگر زندگی کرده اید؛ بلکه رفتار شماست در یک یک روزهای زندگی تان با فردی که دوستش دارید.»



چهار اصل ساده برای جلوگیری از خیانت


به طور کلی می توان برای داشتن روابط سالم و پیشگیری از خیانت زناشویی، به چهار اصل مهم که برای هدایت و بهبود زندگی زناشویی مهم است، اشاره داشت:

1-اصل حمایت


عامل ناخشنودی همسرتان نباشید. برای این منظور اجتناب از رفتار خشمگینانه، اجتناب از قضاوت نامحترمانه، اجتناب از خواسته های خودخواهانه را مد نظر داشته باشید. از همسرتان تعریف و تمجید کنید و وی را در بحران های مختلف حمایت کنید.

2- اصل توجه


مهمترین نیازهای عاطفی همسرتان را برطرف کنید. در مورد زنان نیاز به صحبت، نیاز به محبت، نیاز به حمایت مالی و نیاز به عهد خانوادگی باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد مردان نیز نیازهای جنسی، داشتن روابط مفرح، جلب توجه و تعریف و تمجید نیز مهم است.

بررسی خیانت و عواقب خائنانه اش

3- اصل زمان

زمانی را برای نشان دادن توجه غیر مشروط به همسرتان تعیین کنید و مقدار زمان با هم بودن را بیشتر کنید. در این زمان ها ترتیبی دهید همسرتان در کنار شما احساس راحتی کند و همواره در کنار شما بودن را ترجیح دهد.

4- اصل صداقت

به طور کامل با همسرتان صادق باشید. صداقت عاطفی، صداقت در امور گذشته، صداقت در زمان حال، صداقت در مورد آینده و صداقت در همه امور زندگی باید سرلوحه روابط شما باشد.


ویدیو مرتبط :
مستند جهت (خیانت زوجین)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با علائم و نشانه های خیانت زوجین



خیانت زوجین, نشانه های خیانت زوجین,خیانت همسر

واژه‌ای که هیچ مرد یا زن متاهلی نه انتظار شنیدنش را دارد و نه دوست دارد به گوشش بخورد. بااینکه ۹۰ درصد از افرادیکه در یک تحقیق شرکت کرده بودند اعتقاد داشتند که «خیانت» کار درستی نیست اما هر روز آمار خیانت در همه جای دنیا در حال افزایش است

 

بهتر است پیش از هر تصمیمی به چند نشانه که می‌تواند احتمال خیانت همسرتان را افزایش دهد، دقت کنید و به یاد داشته باشید ممکن است در شرایطی،همه این نشانه‌ها وجود داشته باشد اما همه چیز از سوء‌تفاهمی ساده سرچشمه بگیرد و خیانتی وجود نداشته باشد. پس حتی با وجود این نشانه‌ها هم هیچ وقت صد درصد نتیجه‌گیری نکنید!

علائم و نشانه های خیانت زوجین
1 ـ وقتی همسرتان ساعت‌های کمتری را نسبت به گذشته در خانه صرف می‌کند، در حالی که مسئولیت‌هایش در محیط کار تغییری نکرده و دلیلی منطقی برای این تغییر ندارد.

2 ـ وقتی بارها بر سر مسائل جزئی با شما جر و بحث می‌کند و شما فهمیده‌اید او از این مشاجره‌ها برای خروج از خانه و بیرون ماندن تا دیروقت استفاده می‌کند.

 

3 ـ وقتی آدم‌هایی که کاملا به آنها اعتماد دارید، بارها به شما هشدار می‌دهند که همسرتان به شما خیانت می‌کند و حاضرند دلایلی برای ادعایشان ارائه کنند.

4 ـ وقتی همسرتان با این بهانه که برای ارتباط زناشویی متعارف با شما زیادی خسته است، از برقراری رابطه پرهیز می‌کند و این ماجرا بارها تکرار می‌شود.

5 ـ وقتی هفته‌ای یکی دو بار دم غروب به شما زنگ می‌زند و می‌گوید به دلیل برخی مشکلات کاری امشب نمی‌تواند به خانه برگردد در حالی که می‌دانید ساعت کار او تا 4 عصر بیشتر نیست.

6 ـ وقتی فاکتور هزینه اقامت در هتل یا رسید پرداخت هزینه غذا در رستورانی را در جیب شوهرتان پیدا می‌کنید، در حالی که تا به حال شما را به آنجا نبرده است.

7 ـ وقتی اصرار دارد وظایف مشترک زندگی زناشویی را جداگانه و بدون شراکت با شما انجام دهد، مثلا رخت‌هایش را جدا از رخت‌های دیگران به اتوشویی بدهد یا پافشاری می‌کند حتی مسیر مشترک اداره‌های‌تان را جداگانه بروید.

8 ـ وقتی حاضر نیست فیش حقوقی‌اش را به شما نشان دهد و با وجود داشتن درآمدی معقول هنوز نیمه ماه نرسیده، حسابش خالی می‌شود.

 

9 ـ وقتی در تلفن همراهش، پیامک‌هایی می‌بینید که مضمونی عاشقانه دارد و به شماره تلفن همراه فرستاده نشده‌ است، حتی اگر نام گیرنده پیام‌ها مردانه یا زنانه باشد.

10 ـ وقتی حریم خصوصی‌اش را افزایش می‌دهد، یعنی به شما اجازه نمی‌دهد قبض‌هایش را ببینید، به محض نزدیک شدنتان به رایانه صفحه ایمیلش را می‌بندد یا اجازه نمی‌دهد به تلفن همراهش دست بزنید و تماس‌هایش را در دستشویی یا حمام یا خارج ازخانه پاسخ می‌دهد.

11 ـ وقتی ناگهان بی‌نظم می‌شود، بموقع سر قرارهایش با شما حاضر نمی‌شود و به قول‌هایی که به شما داده عمل نمی‌کند.

12 ـ وقتی هر بار موضوع بحثتان در خانه، خیانت همسران است او بدون متهم شدن، رفتاری دفاعی به خود می‌گیرد و خشمگین می‌شود.

13 ـ وقتی حس می‌کنید فاصله شما و او زیاد شده و حوصله گفت‌وگو کردن با شما را ندارد.


14 ـ وقتی تا پاسی از شب پای رایانه‌اش نشسته و با غریبه‌ای چت می‌کند، اما صبح حافظه مسنجر کاملا پاک شده است.

15 ـ وقتی از بودن کنار شما احساس راحتی نمی‌کند و عصبی به نظر می‌رسد یا مایل نیست حتی لمسش کنید.

خیانت زوجین, نشانه های خیانت زوجین,خیانت همسر

6 نکته برای جلوگیری از خیانت
1. دیوارها و پنجره های رابطه تان را بطور مناسب حفاظت کنید. پنجره های رابطه تان را باز نگه دارید ولی برای کسانی که می توانند ازدواج شما را تهدید کنند دیوارهای حریم خصوصی قرار دهید.

2. کار می تواند یک منطقه ی خطر باشد.در محیط کار با یک شخص خاص همیشه ناهار نخورید یا در وقت استراحت همیشه با یک شخص مشخص قهوه نخورید. هنگامی که شما با یک همکار سفر می کنید، تا حد امکان او را در اتاق عمومی ملاقات کنید .

3. از صمیمیت عاطفی با افراد جذابی که ممکن است شما را متعهد به آن رابطه کند اجتناب کنید. در برابر میل کمک به شخصی که قلبش برای شما می تپد و آن را برای شما ابراز می کند مقاومت کنید.

4. با بحث کردن در مورد مسائل مربوط به رابطه در خانه از ازدواجتان حفاظت کنید. اگر شما نیاز به صحبت کردن با شخص دیگری در مورد ازدواجتان دارید، مطمئن شوید که آن شخص دوستدار رابطه و ازدواج شماست. اگر دوستتان ازدواج شما را بی اعتبار و کم ارزش خواند، با چیزی مثبت در مورد روابط خود به او پاسخ دهد.

5. وقتی با دوستان اینترنتی تان آنلاین در تماسید، روابطتان را گسترش ندهید. در مورد دوستان اینترنتی تان با همسرتان صحبت کنید و اگر علاقه مند بود ایمیلتان را به او نشان دهید.از شریک زندگی خود دعوت کنید که به گروه مکاتبات اینترنتی شما بپیوندد تا دوستان اینترنتی تان در مورد شما فکر اشتباهی نکنند.

6.  اطمینان حاصل کنید که شبکه های اجتماعی شما از ازدواجتان حمایت می کنند. اطرافتان را با دوستانی که از ازدواجشان خوشحال و راضی هستند پر کنید و کسانی که مخالف ازدواج هستند را از خود دور نگه دارید.
منبع:دلگرم