سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

برای لكهای دایمی بجز لیزرچكار باید كرد؟



 لكه,لكهای دایمی,لک صورت


شناخت علل این اختلالات رنگدانه ای و درمان صحیح آنها بسیار مهم است و گاه درمانهای ناصحیح میتواند مشكل بیمار را زیادتر كند. درمان بیمار بایستی با توجه به علت بیماری ،شدت بیماری،شغل و شرایط اجتماعی و محیطی بیمار انجام شود.

از طرف دیگر بایستی بیمار اطلاعات صحیحی از بیماری خود، روش درمان، طول مدت درمان و مراقبتهای بعدی داشته باشد. در لك های تیره پوست افزایش در پیگمان ملانین یا افزایش سلولهای رنگدانه ساز دیده میشود .

عوامل مختلفی می توانند روی میزان و كیفیت رنگدانه ها و سلولهای رنگدانه ساز تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لك های تیره صورت شوند كه عبارتند از: بیماریها و اختلالات ارثی و ژنتیكی، بیماریهای سوخت و ساز سلولی ،بیماریهای هورمونی ،بیماریهای التهابی،عفونت های موضعی پوست، عوامل شیمیایی، دارو ها ،علل تغذیه ای شامل كمبود ویتامین ها، سوء تغذیه و بالا خره بدخیمی های پوستی.

افزایش رنگ پوست همچنین ممكن است به علت هورمونال باشد همانند حاملگی و یا در بعضی بیماریها مثل ملاسما و آدیسون كه در اثر هر دو عامل یعنی تداخل بین عوامل هورمونال و نور آفتاب بوجود می آید.ملاسما یكی از شایعترین علل ایجاد لك صورت است و اغلب در خانم های مراجعه كننده برای درمان لك صورت دیده می شود كه یك لك اكتسابی قهوه ای رنگ صورت است كه به صورت آهسته و قرینه به وجود می آید، این نوع لك صورت ممكن است بدون علت مشخص یا به صورت فامیلیال مخصوصاً در افرادی كه در تماس با نور آفتاب خفیف تیره می شوند، دیده شود. دو عامل مهم در ایجاد ملاسما، ژنتیك و تغییرات هورمونی در تركیب با اشعه ماوراء بنفش هستند. بعضی خانمها متوجه می شوند كه درست قبل از قاعدگی لك ها واضحتر می شود. مدت زیادی طولمی كشد تا پس از قطع قرص ضد حاملگی این لك برطرف شود و یا ممكن است كه هرگز به طور كامل برطرف نشود.

جهت سرعت بخشیدن به روند بهبودی لایه برداری خفیف با كمك پیلینگ های شیمیایی سطحی انجام می شود. با این روش فعالیت رنگدانه سازی با كمك تركیبات بی رنگ كننده كاهش یافته و ترمیم پوست سریعتر می شود، كه این روش مطمئن تر و مؤثرتر است.

از جمله تركیبات بی رنگ كننده هیدروكینون است كه در تركیب باكرمهای لایه برداری مثل ترتینوئین می تواند مؤثر باشد. سایر تركیبات مؤثر در درما ن ملاسما شامل ان - بوتیل رزورسینول، فنولیك-تیواتر، ایزوپروپیل كاتكول، كوجیك اسید، اسید آسكوربیك و لیكوئیریتین (عصاره شیرین بیان) هستند.

درمان لیزر خصوصا در موارد ملاسمای نوع اپیدرمال استفاده شده ولی عود بلافاصله پس از قطع درمان معمولا اتفاق می افتد. نقش لیزر در درمان ملاسما تا كنون به اثبات نرسیده است و بهتر است در موارد ملاسمای مقاوم نوع درمال با كاربرد لیزرهای co2پالس یا اربیوم- یاگ انجام می پذیرد كه معمولا كمرنگ شدن ضایعات پیگمانته 6 ماه بعد از عمل دیده می شود. استفاده از تركیب لیزر پالس co2و الكساندرایت در مورد ملاسمای نوع درمان موثر است.جدیدا مقالاتی اثر بخشی فرکشنال ND:Yag را گزارش کرده اند.

منبع:صدف نیوز


ویدیو مرتبط :
هیچ چیز بجز دردسر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرم موبر دایمی؟ بشنو و باور نکن!





کرم موبر دایمی؟ بشنو و باور نکن

 


دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست و مو، پژوهشگر مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ شما را برای خرید کرم های موبر مناسب راهنمایی می کنند:

 

▪ آقای دکتر؛ کرم های موبر برای رفع موهای زائد کدام قسمت های بدن است؟

 

برای از بین بردن موهای تمامی قسمت های بدن می توان از آنها استفاده کرد.

 

▪ بیشتر خانم ها باید استفاده کنند یا آقایان؟

 

این کرم ها موها را در سطحی پایین تر از تیغ، قطع می کنند. بنابراین موها کمی دیرتر درآمده و برخلاف تیغ، نوک موها پس از اصلاح تیز نشده و پوست نرم تر خواهد بود. بنابراین این کرم ها برای از بین بردن موهای زائد صورت خانم ها مناسب ترند. البته در مورد آقایانی که در ناحیه گردن موهای زبری دارند و با اصلاح هم مشکل دارند، کرم های موبر جایگزین خوبی برای اصلاح هستند. برداشتن موهای زائد دیگر قسمت های بدن با کرم موبر در زنان و مردان تفاوتی ندارد.

 

▪ کودکان و نوجوانان هم می توانند از این کرم ها استفاده کنند؟

 

استفاده از این کرم ها در کودکان ضرورتی ندارد. زیرا در سنین کودکی موی زائدی وجود ندارد که بخواهیم آن را از بین ببریم. به علاوه پوست کودکان ظریف و حساس است و امکان آسیب پوستی در آنها بیشتر است. استفاده از این کرم ها در نوجوانان بعد از سن بلوغ مانعی ندارد. بعد از سن بلوغ با درآمدن موهای زائد در ناحیه زیر بغل و ناحیه تناسلی، در صورت تمایل به از بین بردن موهای زائد این نواحی می توان از کرم موبر استفاده کرد.

 

▪ روش استفاده از کرم های موبر چگونه است؟

 

روش استفاده از این کرم ها به این ترتیب است باید مقدارکافی از کرم موبر به ناحیه مودار که خشک و تمیز باشد زد و پس از گذشت مدت زمان معینی آن را با آب گرم شست. مقدار کرم باید کافی باشد. به این ترتیب که تمامی سطوح موها پوشیده شود. ناحیه باید خشک و تمیز باشد. اگر ناحیه مودار در اثر تعریق خیس بوده یا از قبل آغشته به کرم یا روغن باشد، کرم موبر به خوبی عمل نخواهد کرد.

 

▪ ترکیب این مواد چیست؟

 

مواد اصلی کرم های موبر سدیم تیوگلی کولات و کلسیم هیدرواکساید (نوعی باز) است. این مواد باند دی سولفیدکراتین را می شکنند. ماده اصلی تشکیل دهنده مو کراتین است. کرم های موبر ماده کراتین را حل می کنند. به این ترتیب منجر به شکسته شدن و کنده شدن مو می شوند. این کار را با حل کردن پیوندهای شیمیایی سولفور درون کراتین می کنند. لایه سطحی پوست نیز حاوی کراتین است. اگر کرم موبر مدت طولانی درسطح پوست باقی بماند، امکان آسیب رسیدن وتحریک پوست افزیش می یابد.

 

▪ اگر کسی به این کرم ها حساسیت داشته باشد باید چه کار کند؟

 

کرم های موبر ممکن است آلرژی زا باشند. این آلرژی ممکن است به ماده اصلی کرم موبر یعنی سدیم تیو گلی گولات یا کلسیم هیدروکساید باشد. همچنین ممکن است آلرژی به مواده نگهدارنده، عطر یا افزودنی های دیگر درون کرم موبر باشد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده، کرم را روی پوست خود آزمایش کنید. مقداری از کرم را در سطح داخل بازو بزنید و پس از نیم ساعت آن را بشویید. اگر در محل، التهاب، قرمزی و خارش ایجاد نشد یعنی احتمالا به این کرم موبر آلرژی ندارید. اگر فردی به کرم های موبر آلرژی داشته باشد نباید از آنها استفاده کند. راهی برای حساسیت زدایی نسبت به این کرم ها وجود ندارد. هرگز کرم موبر را روی پوست آسیب دیده (بریده، زخمی ...) استفاده نکنید. کرم موبر نباید روی پوست قرمز یا ملتهب (به هر دلیلی) استفاده شود. همچنین نباید نزدیک به چشم استفاده شود.

 

▪ باید هرچند وقت یک بار از این کرم ها استفاده کرد؟

 

هیچ محدودیتی در دفعات استفاده از این کرم ها وجود ندارد.

 

▪ چه انواعی دارد؟

 

اشکال مختلف کرم موبر در بازار موجود است. اشکال اسپری، ژل و موس نیز وجود دارند. ماده اصلی تشکیل دهنده این اشکال مختلف یکی است و تفاوتی باهم ندارند.

 

▪ برای خرید این کرم ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

ماده اصلی کرم های موبر یکی است اما انواع مختلف کرم های موبر در بازار موجود است.کرم موبر برای نواحی مختلف بدن وجود دارد. به عنوان نمونه کرم موبر برای صورت با کرم موبر دیگر نواحی بدن تفاوت دارد. این تفاوت در غلظت ماده موثره کرم موبر است. انواع مخصوص صورت ماده موثره رقیق تری دارد.

 

▪ به غیر از مورد فوق تفاوت دیگری در کرم های موبر وجود ندارد؟

 

برندهای مختلف کرم موبر بیشتر از جهت رنگ عطر یا بسته بندی متفاوت هستند. مهم این است شرکت های سازنده، استاندارد تولید را رعایت و از تبلیغات اغراق آمیز و گمراه کننده پرهیز کنند. برخی شرکت های سازنده کرم موبر، مواد افزودنی مانند ژل آلوئه ورا یا ترکیبات نرم کننده دیگر اضافه می کنند. ادعای کرم موبر دائمی؛ عجیب و غیرعلمی است. هیچ کرم موبر با خاصیت از بین بردن دائمی موها وجود ندارد. حتی هیچ کرم موبری با خاصیت کاهش موهای زائد نیز وجود ندارد. البته کرم هایی با خاصیت کاهش موهای زائد وجود دارند. ولی این کرم ها موبر نیستند. بلکه باید این کرم ها را مانند کرم معمولی روزی ۲ بار به ناحیه مودار مالید. مصرف مداوم این محصولات به مرور زمان منجر به کاهش موهای زائد ناحیه موردنظر می شوند. این اثر کاهش موهای زائد تا وقتی ادامه می یابد که شما به مصرف آن کرم ادامه دهید. با قطع مصرف کرم موها به حالت طبیعی برمی گردند. یعنی اثر ماندگار ندارند. تنها کرمی که از نظر علمی ثابت شده اثرکاهنده موهای زائد دارد، کرم افلورنتین است. این کرم در حال حاضر در بازار داخلی ایران موجود نیست.

منبع:salamat.ir