سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

برای برنزه شدن این توصیه ها را فراموش نکنید



 

 

برنزه کردن پوست,مراقبت از پوست

 

مراقبت از پوست در فصل گرما معضل همیشگی کسانی است که با مصرف انواع کرمهای ضد آفتاب سعی می‌کنند از پوست خود محافظت کنند.

 

برنزه شدن در تابستان، همان‌قدر باکلاس به نظر می‌رسید که آفتاب‌سوختگی در زمستان؛ با این تفاوت که اولی از گذران تعطیلات در کنار ساحل دریا حکایت می‌کرد و دومی از ورزش و تفریح در پیست‌های اسکی. اما کم‌کم این تغییر رنگ‌های فصلی، جای خودشان را دادند به تغییر رنگ‌های همیشگی؛ و حالا خیلی‌ها، به ویژه خانم‌ها، تلاش می‌کنند در تمام طول سال برنزه باشند تا زیبا‌تر جلوه کنند. اما وزارت بهداشت به کسانی که قصد برنزه شدن و یا استفده از ضد آفتاب را دارندتوصیه هایی دارد که خواندن آن به سلامتی شما کمک می‌کند.

 

این توصیه ها را فراموش نکنید

 

از همان موقعی که آخرین مدهای لباس اروپا از شبکه‌های ماهواره‌ای ظرف چند ثانیه به مخاطبان ایرانی منتقل ‌شد، مد‌هایی مثل رنگ برنزه هم نظر خیلی از مخاطبان را جلب ‌کرد و حالا دیگر در خیلی از استخرهای خصوصی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگا‌ه‌ها و حتی خانه‌های شخصی، می‌شود دستگاه‌ سولاریوم را دید. برنزه شدن هنوز در ایران یک مد فصلی است و با این‌که سولاریوم‌ها در تمام طول سال فعال هستند، اما تابستان‌ها مشتریان بیشتری دارند. در کنار این دستگاه‌ها، عده‌ای هستند که همچنان برنزه شدن طبیعی را ترجیح می‌دهند و در استخرهای روباز، همچنان می‌توان طرفداران خورشید را دید که خودشان را زیر نور آن کباب می‌کنند.حالا وزارت بهداشت بعد از کلی حرف و حدیث راجع به مضر بودن سولاریوم اعلام کرده است کسانی که از سولاریوم برای برنزه شدن استفاده می‌کنند باید بین هر دو جلسه سولاریوم حداقل 48 ساعت فاصله باشد تا فرد در معرض اشعه زیاد قرار نگیرد و همچنین توصیه می‌شود که فرد در یک روز، همزمان در سولاریوم و جلوی آفتاب قرار نگیرد.

 

پیشنهاد می‌شود جلسات اول استفاده از سولاریوم، جلسات کوتاه 3 تا 5 دقیقه‌ای باشند و ظرف 4 هفته به ‌تدریج به جلسات 20 دقیقه‌ای برسند تا برنزه شدن با کیفیت بهتری اتفاق بیفتد. مکانیسم برنزه شدن در سولاریوم و جلوی نور آفتاب به یک صورت است و در هر دو مورد، افزایش ترشح ملانین اتفاق می‌افتد اما در سولاریوم، به خاطر زمان کوتاه و شدت بالای مواجهه، اشعه فرابنفش به لایه‌های عمقی پوست نمی‌رسد. به همین دلیل هم هست که رنگ برنزه در سولاریوم، کاهی‌تر از رنگ برنزه در آفتاب به نظر می‌رسد. به دلیل این‌که در سولاریوم فقط ملانوسیت‌های سطحی‌تر تحریک می‌شوند، نباید گول تغییر رنگ را خورد و قرار گرفتن زیر نور آفتاب برای افراد تیره هم باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود.

 

لوسیون (کرم) ضد‌آفتاب، ضروری برای فصل تابستان

 

زمانی که در تابستان بیرون می‌روید، پوستتان در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرد. به این ترتیب بهترین کاری که می‌توانید برای پیشگیری از هر نوع صدمه پوستی انجام دهید، استفاده از کرم ضدآفتاب حداقل نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل و مواجهه با هوای داغ است. کرمی را انتخاب کنید که عامل ضدآفتاب آن بیشتر از 15 باشد (روی کرم با عنوان SPF درج شده است). وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام کرده است که اشعه خورشید همراه با نوع خاصی از اشعه به نام ماوراء بنفش طیف های A، B و C دارد که برای پوست خیلی مضر است این در حالی است که ماوراء بنفش C از اتمسفر رد نمی‌شود و وارد زمین نمی‌شود زیرا نوع C بسیار سوزاننده و خطرناک است. بنابراین باید در مقابل نوع A و B محافظت کامل از پوستمان داشته باشیم و این محافظت توسط پوشاننده ها از قبیل لباس، کلاه، دستکش و عینک آفتابی مقدور است.برخی از این کرم های ضدآفتاب به صورت کرم پودر هستند و به عبارتی دوگانه عمل می‌کنند. ضدآفتاب های حاوی کرم پودر دارای همان خاصیت ضدآفتاب هستند اما نوع آن و همچنین SPF آن را باید پزشک متخصص پوست تعیین کند.

 

در تابستان از یک شوینده گیاهی استفاده کنید

 

به جای اینکه پوست خود را با آب سرد یا معمولی بشوید، می‌توانید آن را با آب و شیر بشویید. روش دیگر مراقبت از پوست در تابستان، استفاده از دم کرده‌های گیاهی است. می‌توانید یکی از این دم کرده‌ها را به راحتی در منزل تهیه کنید: کمی گل زیرفون (lindon)، برگ رز، چند برگ نعناع و بابونه را مخلوط کنید. به آن آب داغ اضافه کنید تا بتوانید آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس اجازه دهید این مخلوط یک ساعت بماند. از پنبه آغشته به این مخلوط استفاده و صورت خود را مرطوب کنید. سپس یک پارچه کتانی در این مخلوط فرو ببرید و آن را به‌مدت بیست دقیقه روی پوستتان قرار دهید. این کار نتیجه فوق‌العاده‌ای دارد و حتی در طول روزهای بد تابستان هم به پوست تازگی و طراوت می‌دهد.

 

مرطوب کردن پوست

 

بدون بحث در مورد استفاده از مرطوب کننده‌ها، نکات مراقبت از پوست کامل نخواهند بود. بدون توجه به اینکه پوست شما خشک، چرب یا معمولی است، استفاده از مرطوب‌کننده ضروری است. مرطوب کننده‌ها نه تنها از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند، بلکه در هر شرایط آب و هوایی پوست را التیام می‌دهند. اما قبل از اینکه مرطوب‌کننده را خریداری کنید، نوع پوست خود را بشناسید و مرطوب‌کننده را مطابق آن انتخاب کنید.

منبع:خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
سلوک را فراموش نکنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاداش و محرومیت را فراموش نکنید



 

 

 

پاداش و محرومیت کودک,رفتار زننده کودک

 

یکی از مشکلاتی که اغلب والدین با آن مواجهه می شوند، رفتار زننده و ناراحت کننده کودک شان (گریه سردادن، تقاضاهای مداوم، لجبازی و... ) در خارج از خانه است. مسلما بارها شنیده اید که پدر و مادر بعد از بیرون بردن فرزندشان اعلام کرده اند: «دیگر هیچ وقت او را با خود جایی نمی برم» اما والدین باید بدانند با مدیریت، رفتار بد کودک در خارج از خانه را می توانند بهبود بخشند. سعی کنید برای مدیریت این نوع رفتارها از مهارت های فرزند پروری شامل تحسین و صحبت کردن در مورد رفتارهای خوب، خودداری از پاداش دادن به رفتار بد، جریمه رفتاری و محرومیت زمانمند استفاده کنید.

 

● رفتن به منزل دوستان و بستگان

 

هنگامی که می خواهید با فرزندتان به خانه دوستان و اقوام بروید، از کودک بخواهید که با خودش چندین اسباب بازی بیاورد تا زمانی که شما در حال صحبت کردن با بزرگسالان هستید، کودک تان نیز سرگرمی جذابی داشته باشد. قبل از ترک منزل، رفتاری را که از فرزندتان انتظار دارید برایش توضیح دهید. در صورتی که فرزند شما از خود رفتار نامناسبی نشان داد از محرومیت زمانمند استفاده کنید. (به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه محرومیت برای وی در نظر بگیرید) در خانه ای که میهمان هستید یک مکان کسل کننده و غیرجذاب که تقریبا کسی در آن نقطه حضور ندارد و فعالیت جالبی موجود نیست، پیدا کنید و کودک را در آن محل قرار دهید. اما متاسفانه یکی از مواردی که در این برهه از محرومیت پیش می آید، دخالت آشنایان و اقوام است و اگر نتوانستید در جایی که هستید از محرومیت زمانمند استفاده کنید، از محرومیت زمانمند تاخیری استفاده کنید. این محرومیت را باید بلافاصله پس از بازگشت به خانه به اجرا درآورید و این موضوع را فراموش نکنید که اجرای محرومیت زمانمند تاخیری تنها باید در مورد کودکان چهارساله و بیشتر اعمال شود اما اگر از کودک تان در منزل دوستان و آشنایان هیچ رفتار نامناسبی سر نزد، فراموش نکنید که بلافاصله یا در زمان بازگشت به خانه وی را تحسین کنید.

 

● فروشگاه ها، مراکز خرید و رستوران ها

 

هنگامی که به قصد خرید یا صرف غذا آماده بیرون رفتن با فرزندتان می شوید، رفتاری که از وی انتظار دارید با او در میان بگذارید. همچنین زمان خرید را با توجه به سن کودک تان برنامه ریزی کنید تا کودک شما به دلیل خسته شدن از خود سوءرفتار نشان ندهد. اما چنانچه فرزند شما خسته نیست اما رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهد از یکی از اشکال محرومیت زمانمند استفاده کنید. مثلا اگر در یک فروشگاه یا مرکز خرید هستید، یک مکان مناسب مانند یک راهروی خلوت را پیدا کنید و کودک تان را در آنجا قرار دهید و از او رو برگردانید و وانمود کنید که به جای دیگری نگاه می کنید و توجهی به او ندارید. اگر فرزندتان خردسال است، در کنار او بایستید اما اگر بزرگ تر است، کمی دورتر از او باشید و به منظور اطمینان از ایمنی کودک، همواره وی را در دیدرس خود داشته باشید. همچنین در مراکز خرید، نیمکت ها محل مناسبی برای محرومیت زمانمند است، کودک خود را روی یک نیمکت بگذارید و خودتان روی یک نیمکت دیگر بنشینید.

 

همچنین در رستوران اگر فرزندتان رفتار زننده ای داشت، می توانید در میز جداگانه ای بنشینید. اکثر کودکان در مکان های عمومی به آرامی تن به محرومیت زمانمند می دهند. مراقب باشید هنگامی که فرزندتان رفتار بدی از خود نشان می دهد ناخواسته رفتار را پاداش ندهید و موجب تقویت آن نشوید. اگر کودک هیچ سوءرفتاری از خود نشان نداد، می توانید وی را تحسین کنید و به او پاداش دهید مثلا در زمان ترک فروشگاه خوراکی مورد علاقه اش را برای وی بخرید.

 

● در اتومبیل

 

یکی از تجربه های ناخویشاوند برای والدین رانندگی و مسافرت با اتومبیلی است که کودکان در صندلی عقب سرو صدا راه انداخته اند. قبل از عزیمت، اگر احتمال بروز سوءرفتار را پیش بینی می کنید و احتمال می دهید که مشکلاتی پیش می آید از قبل به فرزندان تان هشدار دهید که کارهای ناشایست شان پیامد های خاصی در پی خواهد داشت و به آنها فقط یک بار اخطار داده خواهد شد. از آنها بخواهید که برای سرگرم شدن در ماشین با خودشان اسباب بازی بیاورند. برای ایمنی سفر ابتدا کمربند ایمنی کودکان را در صندلی عقب ببندید چرا که بستن کمربند باعث می شود که کودکان از هم فاصله پیدا کنند و وارد فضای یکدیگر نشوند یا اینکه در مسافرت های طولانی یکی از والدین می تواند در صندلی عقب بنشیند و فرزندان را از درگیری و اذیت کردن یکدیگر باز دارد و در صورت بروز سوءرفتار والدین باید از محرومیت زمانمند فوری استفاده کنند؛ مثلا اتومبیل را متوقف سازند تا از رفتار بدشان دست بردارند یا می توانند محرومیت زمانمند تاخیری را برگزینند و بلافاصله به محض رسیدن به منزل آن را اجرا کنند.

 

● فعالیت های بازی در خارج از خانه

 

هنگامی که فرزندتان را به پارک، شهربازی، باغ وحش و... می برید در صورتی که رفتار نامناسب از خود نشان داد، از محرومیت زمانمند فوری به منظور مدیریت سوءرفتار استفاده کنید. مثلا او را در کنار یک درخت یا در گوشه زمین بازی قرار دهید. در این مواقع استفاده از این نوع محرومیت به سرعت جواب می دهد. سرزنش کردن و دادزدن والدین از روش هایی است که کودک در مقابل آن پایداری می کند و در جلوگیری از رفتار بدش موثر نیست.

منبع:روزنامه شرق