سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

بدون شیمیایی‌ها خانه را برق بیندازیم


تا به حال چقدر درباره مسمومیت‌های ناشی ازمواد شیمیایی برای تمیزکاری منزل شنیده‌اید؟با همه این اوصاف آیا باز هم بی‌محابا برای نظافت خانه سراغ مواد شیمیایی می‌روید. بهتر است کمی دست نگه دارید و در تمیزکاری منزل خود جنبه سلامت قضیه را هم در نظر بگیرید.


مجله سیب سبز: تا به حال چقدر درباره مسمومیت‌های ناشی از استفاده از مواد شیمیایی برای تمیزکاری منزل شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید شوینده‌های شیمیایی که این روزها جزء لاینفک خانه و خانه‌داری شده‌اند تا چه اندازه می‌توانند سلامت شما را به خطر بیندازند؟ ریه‌های‌تان از تنفس این مواد شیمیایی آسیب جدی می‌بیند و مجرای تنفسی‌تان ممکن است دچار لطمات جبران‌ناپذیری شود.

با همه این اوصاف آیا باز هم بی‌محابا برای نظافت خانه سراغ مواد شیمیایی می‌روید. بهتر است کمی دست نگه دارید و در تمیزکاری منزل خود جنبه سلامت قضیه را هم در نظر بگیرید. توصیه ما به شما این است كه تا حدامکان از روش‌های طبیعی برای تمیز نگه داشتن محل زندگی‌تان استفاده کنید. اینجا پای سلامت شما و خانواده‌تان مطرح است.

با این سس گاز‌تان را برق بیندازید

اگر لک‌های ناشی از پخت‌وپز و البته چربی‌های مربوط به همین مسئله روی اجاق گاز شما شمایل سوختگی به خودش گرفته، برای پاک کردن آن سراغ مواد شیمیایی نروید بلکه از سس‌های کچاپ یا همان سس گوجه‌فرنگی استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از سس‌هایی كه تاریخ مصرف آنها تمام شده اما هنوز در یخچال باقی ‌مانده‌اند، استفاده كنید. ابتدا گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و بگذارید با همان حرارت سطح گاز تا حدودی گرم شود سپس سس را روی سطح سوختگی بمالید و اجازه بدهید برای 5دقیقه در همان حالت باقی بماند. سس باعث می‌شود سوختگی‌ها و لک‌ها خشک شود. در مرحله بعدی با یک دستمال مرطوب قسمت مربوطه را که سس روی آن ریخته‌اید کمی با ضرب پاک کنید. به این ترتیب لکه‌ها به‌راحتی از بین می‌رود. در آخرین مرحله با یک دستمال خشک گاز را پاک کنید و از تمیزی‌اش لذت ببرید.

بدون شیمیایی‌ها خانه را برق بیندازیم

با پودر سودا استیل‌ها را نو نوار كنید

جدیدترین روش طبیعی برای تمیزکاری سیلورهایی که به مرور زمان کدر شده‌اند را اینجا جست‌وجو کنید. برای تمیز کردن سیلورهای‌تان ابتدا یك لیتر آب را در ظرف گودی بریزید. به اندازه یک قاشق غذاخوری هم نوشابه یا پودر سودا داخل این آب بریزید. سپس یک تکه فویل آلومینیومی را هم به این محلول اضافه کنید و بعد تمام این ترکیب را روی حرارت بگذارید تا بجوشد. فراموش نکنید که صرفا چند جوش خوردن کافی است تا محلول شما برای پاک کردن سیلورها آماده شود. بعد از اینکه محلول آماده شد ظروف سیلور را داخل این محلول فرو کنید و برای مدت 10 ثانیه داخل آن نگه دارید. هرچه ظروف سیلور شما بیشتر کدر و سیاه باشد، می‌توانید مدت زمان بیشتری سیلور را داخل محلول نگه دارید. وقتی ظرف‌ها را از داخل محلول موردنظر درمی‌آورید شک نکنید که شگفت‌زده خواهید شد.

پوست پرتقال؛ چربی‌زدای طبیعی

دفعه بعدی که یک پرتقال را پوست کندید یادتان باشد پوسته‌ها را دور نریزید چون می‌توانند کاربرد بهتری داشته باشند. پوست پرتقال جای لکه‌های آب روی ظروف فلزی را از بین می‌برد و البته لکه‌های چربی غیرقابل حل در آب را هم که در سطح سینک ظرفشویی جاخوش کرده‌اند کاملا پاک خواهد کرد. همچنین می‌توانید از قسمت سفید پوست پرتقال برای برق انداختن وسایل چوبی استفاده کنید و به نوعی آنها را جلا بدهید. درواقع این روغن پرتقال است که خاصیت جلا دادن دارد و درنهایت برق جالب توجهی را از خود بر جای می‌گذارد که نشانی از تمیزی است، ضمن اینکه می‌توانید از پوست پرتقال برای دفع کردن حشرات از دور و اطراف‌تان استفاده کنید.

با این دیوارشوی مدرن آشنا شوید

آیا دیوارهای خانه‌تان کثیف شده و دنبال راه‌حلی سریع و البته آسان برای تمیز کردن آنها هستید؟ کمی از خمیر دندان غیر ژلی روی نقطه‌های کثیف دیوار بگذارید و سپس با یک برس روی آن را بکشید و تمیز کنید بعد خمیر دندان را با آب یا یک دستمال مرطوب تمیز از سطح دیوار پاک کنید. خمیر دندان در واقع مانند یک خوشبو کننده در برابر بوهای ترش هم عمل می‌کند، بنابراین می‌توانید از آن به عنوان ماده تمیزکننده و البته خوشبوکننده برای شیشه‌های شیر بچه‌ها هم استفاده کنید اما یادتان باشد که چندین بار شیشه را آبکشی کنید و حسابی آن را بشویید تا اثر آن در شیشه باقی نماند.

لیمو به داد یخچال‌تان می‌رسد

یک تکه پارچه کتانی تمیز یا یک تکه اسفنج را کمی به آبلیمو آغشته کنید و بعد برای چند ساعتی آن را داخل یخچال بگذارید. حواس‌تان باشد که اسفنج نباید با آبلیمو آبکشی شود بلکه فقط کمی به آن آغشته شود. این کار باعث می‌شود هر بوی نامطبوعی درون یخچال از بین برود. لک و پیس روی سطوح سنگی مانند اوپن‌های آشپزخانه معمولا اجتناب‌ناپذیر است اما در عین حال راه‌حل ساده‌ و دم‌دستی هم برای حل و فصل ماجرا وجود دارد. لیمو را از وسط نصف کنید و بعد هر نصفه را از سمت گوشت داخل نمک فرو ببرید. بعد باز هم از قسمت گوشت لیمو، آن را روی سطح سنگی بکشید تا دریابید چطور این لکه‌ها به آسانی از بین می‌روند.

الکل صنعتی؛ دشمن دوده!

برای تمیزکاری با الکل صنعتی ابتدا یک تکه پارچه را داخل ظرف الکل فرو کنید و بعد کمی هم نمک به پارچه آغشته کنید. این پارچه که ترکیبی از نمک و الکل است هر سطح چرک و کثیفی را برق می‌اندازد و آلودگی‌ها را ازبین می‌برد. همچنین می‌توانید از الکل برای پاک کردن دوده‌ها از شیشه پنجره‌ها استفاده کنید. برای این کار باید یک دوم پیمانه الکل پاک‌کننده را با یک‌چهارم پیمانه آب مخلوط کنید و بعد با یک روزنامه، شیشه را پاک کنید. درخشش شیشه‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

نمک، زنگار را فراری می‌دهد

موضوع خیلی ساده است. شما می‌توانید با پاشیدن کمی نمک روی یک اسفنج مخزن قهوه‌ساز، چایساز، لیوان‌های سرامیکی و شیشه‌ای را طوری تمیز کنید که هیچ تمیزکننده دیگری تا به حال این کار را نکرده باشد، در ضمن اگر تابه شما بر اثر شست‌وشوی متعدد زنگ زده، درست زمانی‌که داغ است به اندازه یک‌چهارم پیمانه نمک داخل آن بریزید بعد با برس سطح تابه را پاک کنید. بعد از یک آبکشی ساده خواهید دید که چطور زنگارها از بین رفته است.

بدون شیمیایی‌ها خانه را برق بیندازیم

نسخه‌ای برای سینك‌های جرم ‌گرفته

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی یا حتی سینک دستشویی، به جای استفاده از مواد شیمیایی که می‌توانند ریه شما را به مرور زمان تخریب کنند سراغ نوشابه بروید. به این ترتیب نه‌تنها خودتان نوشابه را با آن درصد بالای کالری‌اش میل نکرده‌اید که آن را بهتر مورد استفاده قرار داده‌اید. برای تمیز کردن سینک از نوشابه‌ای استفاده کنید که در دمای محیط بوده. آن را داخل سینک بریزید و بعد از تقریبا 30 ثانیه که گازهای آن خوابید با آب داغ و اسکاچ سطح سینک را بشویید و درنهایت هم شاهد برق افتادن آن باشید. فسفریک اسید موجود در نوشابه باعث از بین رفتن هرگونه آلودگی و کثیفی داخل سینک خواهد شد، ضمن اینکه از نوشابه برای شستن شیشه اتومبیل هم می‌توانید استفاده کنید.

بیکینگ سودا بوی بد را نابود می‌کند!

آیا وقتی از سیر و پیاز استفاده می‌کنید دستان‌تان بوی آنها را می‌گیرند و این موضوع شما را آزار می‌دهد؟ در این صورت به جای صابون، دستان‌تان را با شدت هرچه تمام‌تر با بیکینگ سودا بشویید. اگر می‌خواهید قدرت شویندگی مایع ظرفشویی‌تان را بالا ببرید 2قاشق غذاخوری بیکینگ سودا به مایع ظرفشویی خود اضافه کنید و تفاوتش را ببینید. ظرف‌های‌تان پس از شست‌وشو چنان برقی خواهند زد که تا به حال تصورش را هم نمی‌کردید.


ویدیو مرتبط :
تصفیه خانه مدرن شیمیایی بیرجند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور خانه را بدون شوینده شیمیایی برق بیندازید ؟



شستشوی خانه , شوینده های شیمیایی

 

مواد طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید خانه‌ای کاملا تمیز و آراسته داشته باشید و از بودن در چنین محیطی لذت ببرید.

 

وسایل مورد نیاز:

 

جوش شیرین

 

سرکه

 

گردو

 

کوکاکولا

 

الکل سفید

 

چند نکته آموزنده در مورد شوینده ها  

 

1- برای جلوگیری از خراب شدن سطوح چوبی در صورت هرگونه لک، آن‌ها را بلافاصله تمیز کنید.

 

2- با استفاده از گردو می‌توانید خراشیدگی روی سطوح چوبی را برطرف کنید. گردو را روی قسمت‌های خش شده بمالید و با استفاده از یک تکه پارچه تمیز روی سطح را برق بیندازید.

 

3- بیش‌تر لک‌ها را می‌توانید با پاک‌کننده‌های سطوح مختلف (چند کاره) مثلا نوع مخصوص شیشه و فلز تمیز کنید.

 

4- تا جای ممکن سعی کنید از محصولات غیرشیمیایی و مواد موجود در خانه استفاده نمایید.

 

5- بیش‌تر چیزها را می‌توانید با جوش‌شیرین تمیز کنید. برای از بین بردن لک‌ ظروف چینی، لیوان چای، فنجان قهوه، ظروف استیل، گاز، غذاهای سوخته چسبیده به ظروف، سرویس‌های بهداشتی و بوی نامطبوع کفش، فرش و ... به‌راحتی از این ماده ارزان استفاده نمایید.

 

6- برای تمیز و ضدعفونی کردن شیشه‌ها، پنجره‌ها و دیوارها مقداری الکل سفید داخل سطل آب و پودر شوینده بریزید.

 

7- در صورت نداشتن هیچ ماده پاک‌کننده آماده، نگران نشوید با استفاده از سرکه، جوش‌شیرین و حتی نوشابه سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید.

 

8- بعضی لک‌ها لازم است ابتدا با نفت سفید تمیز شوند، در مورد سایر حلال‌ها قبلا اطلاعات لازم را کسب کنید.

 

گردآوری : گروه جوان پارسی