سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

با منظره بد گیاهان خانگی چه کنیم


گیاهان علاوه بر ایجاد طراوت و تازگی، دکوری زنده برای منزل محسوب می‌شوند. برای اینكه دكوری زیبا از گیاهان خانگی داشته باشید باید به سلامت آنها نیز توجه لازم را مبذول دارید.



گیاهان علاوه بر ایجاد طراوت و تازگی، دکوری زنده برای منزل محسوب می‌شوند. برای اینكه دكوری زیبا از گیاهان خانگی داشته باشید باید به سلامت آنها نیز توجه لازم را مبذول دارید. چرا که اگر خوب رسیدگی نشوند نه تنها موجب زیبایی نخواهند شد، بلکه آسایش و آرامش را از خانه بیرون و انرژی‌های منفی را در خانه جمع خواهند كرد. با رعایت چند نکته می‌توانید گیاهان خانگی خود را سالم و با نشاط نگه دارید.

از ظروف شیشهای استفاده نكنید: ظروف شیشه‌ای برای زمانی استفاده می‌شود که گیاهی را قلمه بزنید تا به‌راحتی ریشه دهد؛ چرا که این ظورف نور را به‌راحتی عبور می‌دهند و آب فراوان نیز موجب گندید‌گی ریشه‌ها و از بین رفتن آنها می‌شود. ظروف شیشه‌ای آب‌رو ندارند و به همین دلیل آب اضافی از خاک آنها خارج نشده و ریشه‌های گیاه از بین می‌روند. اگر از این ظروف استفاده می‌کنید، باید مرتبا آب گلدان را تعویض کنید یا با سنگ‌های ریز و درشت ریشه‌ها را بپوشانید و به مرطوب نگه‌داشتن سنگ‌ها بسنده کنید.


تعویض خاک گلدان: آب‌هایی که املاح زیادی دارند، به اصطلاح آب‌های سخت نامیده می‌شوند كه موجب از بین رفتن مواد معدنی خاک و ایجاد كپك‌های سپید بر روی خاك می‌شوند. این لکه‌های سپید نشانه فقر خاک از هر نوع املاح است. بهتر است سالی یک‌بار خاک گلدان را تعویض کنید تا موقعیتی مناسب برای رشد گیاهان ایجاد شود.

تعویض گلدان: هرساله گیاهان رشد می‌کنند و ریشه آنان مکان وسیع‌تری برای رشد نیاز دارد. تعویض گلدان موجب می‌شود انگل‌های گیاهی و قارچ و کپک‌ها به ریشه گیاهان صدمه وارد نکنند و فرصتی برای رشد نداشته باشند؛ به این طریق خاک هم پایدارتر می‌ماند. تعویض گلدان برای تمام گیاهان لازم است. اما برای گیاهان کم رشد مانند کاکتوس، هرچند سال یک‌بار نیاز به تعویض گلدان است.

جنس گلدان: بهترین گلدان‌ها با خاک رس ساخته می‌شوند که به گلدان‌های سفالی معروفند. چرا که بهترین شرایط برای شادابی و نشاط گیاه را تامین می‌کنند و موجب می‌شوند که دمای خاک برای ریشه در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد. مخصوصا برای گیاهی مانند كاکتوس که به آب زیاد نیاز ندارد، استفاده از این گلدان‌ها موجب نشت آب اضافی به بدنه گلدان می‌شود. گلدان‌های پلاستیکی نیز برای برخی گیاهان آپارتمانی مانند پتیوس و فیكوس مناسب‌اند. از گلدان‌های فلزی هرگز استفاده نکنید چراکه موجب زنگ زدن و افزایش نفوذ سم در خاک می‌شوند. البته گلدان‌های استیل جدید دارای روکش‌های مناسب بدون ضرر هستند.

گرده‌افشانی: گرده‌افشانی برای هر گیاه فصلی خاص دارد. بهترین فصل برای این‌كار فصول بهار و پاییز است، بهتر است در این مواقع از سال، گیاهان را در خارج از منزل نگه‌داری کنید تا زیبایی آن از بین نرود و گرده افشانی آنان نیز موجب حساسیت افراد خانواده نشود. گرده‌افشانی موجب تقویت شادابی گیاه می‌شود. البته گرده‌افشانی مخصوص گیاهان محدودی است که اغلب در باغچه‌ها کاشته می‌شوند.

تامین مواد مغذی گیاه: برای تقویت خاک بهتر است از کودهای گیاهی و شیمیایی بسته به نوع گیاه استفاده کنید. آب برنج شسته شده بدون نمک موجب شادابی و سرسبز شدن هر گیاهی می‌شود. هنگامی‌که تخم‌مرغ را می‌پزید، آب آن را در گلدان بریزید تا آهک مورد نیاز گیاه را تامین کند. از ریختن قهوه و نسکافه در خاک خودداری کنید؛ چرا که موجب اسیدی شدن خاک می‌شود. آب آکواریوم‌ها برای تقویت شاخه‌های جوان مناسب است.

آب دهی: میزان آبیاری گیاهان خانگی باید بسیار کم و حداقل باشد. بهترین اندازه آبیاری دو لیوان آب در هفته است. گیاهانی که در منزل نگه‌داری می‌کنید به آب فراوان احتیاج ندارند. هیچ‌وقت نگذارید خاک خیس بماند چراکه موجب پوسیدگی ریشه می‌شود. زیرگلدانی نیز موجب می‌شود آب اضافی گلدان نشت نکند.

نور دهی: بهتر است نور کافی به گیاه تابیده شود تا به اندازه نیاز فتوسنتز انجام شود و شاداب بماند. پشت پنجره، پاسیو و بالکن مکان‌های مناسبی برای نگه‌داری گیاهان است. حتی یک لامپ نیز می‌تواند نور گیاه را تامین کند. برای شادابی بیشتر گیاهان بهتر است تابستان آنها را بیرون آورده و چند ساعتی در هوای آزاد قرار دهید.


ویدیو مرتبط :
۳) پرورش گیاهان خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سه شگرد خانگی ساده و ارزان برای رفع بوی بد دهان



 

 

بوی بد دهان,دهان

 

گاهی اوقات ممكن است دهان شما بوی بد و نامطبوع بگیرد كه هم برای خودتان و هم برای دیگران آزار دهنده است و چه بسا كه حتی شما را از ارتباط گرفتن با دیگران گریزان می كند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، گاهی خوردن پیاز و سیر در آخرین وعده غذایی موجب بوی نامطبوع دهان می شود.

سایت اینترنتی ارگانیك به تازگی مطلبی را منتشر كرده كه در آن سه شگرد خانگی ساده و بی دردسر برای رفع بوی بد دهان و مطبوع كردن بازدم ارائه شده است.

هر یك از این سه روش به پاكسازی فضای دهان كمك می كنند و میزان مواد سمی را در آن به حداقل می رسانند. این سه راهكار عبارتند از:

۱ـ جویدن مقداری سبزی جعفری بعد از غذا كه به تازه شدن بازدم كمك می كند. جعفری منبع غنی از كلروفیل است كه به عنوان یك خوشبوكننده طبیعی دهان عمل می كند. این سبزی هم چنین مثل یك خنك كننده طبیعی در دهان احساس تازگی و تمیزی ایجاد می كند.

۲ـ مسواك كردن با جوش شیرین نیز در رفع بوی نامطبوع دهان بسیار موثر است چون مولكولهای بو را به خود جذب می كند و خواص ضدباكتریایی دارد. برای این منظور مقداری جوش شیرین روی مسواك خود بریزید و دندانها و روی زبان را با آن مسواك بزنید تا تاثیر معجزه آسای آن را در پاكسازی دهان مشاهده كنید.

۳ـ استفاده از چاشنی های معطر مثل میخك، دانه های هل و رازیانه نیز پس از هر وعده غذایی در رفع بوی بد دهان بسیار موثر است. این چاشنی های گیاهی خواص ضدمیكروبی دارند و بهداشت دهان و دندانها را بهبود می بخشند..... /  یادداشت : خبرگزارى ایسنا