سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

با لب‌های خشك و تَرك‌خورده چه کنیم؟



چند کلمه کلیدی

 

با كاهش رطوبت در لب‌ها، خشكی و در ادامه ترك و شكاف همراه با درد و خونریزی در آن آشكار می‌شود.

 

لب‌ها عضو آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگر اعضای بدن هستند، بخصوص آن‌كه لب از پوست و مخاط تشكیل شده، مخاطی كه در معرض مستقیم آلودگی‌ها و عوامل محیطی از جمله آلودگی و گردوغبار، اشعه آفتاب، گرما و سرما، انواع غذاها و لوازم آرایشی است حتی برخی بیماری‌های تب‌دار داخلی، این عضو حساس بدن را مستعد خشكی و ترك‌خوردگی می‌كند.

به این ترتیب با كاهش رطوبت در لب‌ها، خشكی و در ادامه ترك و شكاف همراه با درد و خونریزی در آن آشكار می‌شود. شاید به همین علت است كه لب‌های خشك و پوسته پوسته شده از اولین آثار تب و اسهال و نشانه‌ای از كاهش میزان آب و مایعات بدن كودك بیمار تلقی می‌شود.

نكته جالب آن كه بسیاری از افراد همیشه با خود ویتامین آ + د همراه دارند، چراكه معتقدند این كرم بهترین چرب‌كننده لب‌ها محسوب می‌شود در حالی‌كه دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو معتقد است جذب ویتامین از طریق پوست بسیار ناچیز است و به این علت استفاده از این كرم در كوتاه مدت می‌تواند برای رفع خشكی پوست لب موثر باشد، اما در درازمدت اثر بخشی خود را از دست می‌دهد و باید با كرم‌های چرب‌كننده قوی‌تری چون وازلین، اوسرین یا گلیسیرین جایگزین شود.

شاید برای بسیاری افراد خشكی و ترك لب یك مشكل همیشگی یا حتی فصلی تلقی بشود كه به نوعی با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، اما خشكی لب مشكلی نیست كه قابل حل نباشد بلكه از بین بردن آن فقط به شناسایی علت ایجاد خشكی وابسته است.

 

لب‌های خشك خبر می‌دهد از سر درون

شاید اولین قدم در رفع خشكی پوست تمام نقاط بدن، استفاده كافی از آب و سایر مایعات باشد. بخصوص افرادی كه زیاد عرق می‌كنند، باید بیشتر به تامین آب از دست رفته بدن توجه داشته باشند.

اما دكتر احسانی بر وجود عوامل قارچی و میكروبی نیز بخصوص در بروز ترك‌های لب تاكید می‌كند و می‌گوید: این ترك‌ها در صورت استفاده نكردن از داروهای ضدمیكروبی و قارچی حتی ممكن است از شش ماه تا یك سال نیز تداوم داشته باشد. از سوی دیگر نور آفتاب نیز می‌تواند به عنوان عاملی جدی در خشكی و پوسته پوسته شدن پوست لب تلقی شود. به همین دلیل استفاده روزانه از ضد آفتاب‌های مخصوص لب در افرادی كه به مدت طولانی در معرض اشعه خورشید هستند، توصیه می‌شود.

از سوی دیگر متخصصان پوست تاكید می‌كنند كه اگر علت خشكی لب‌ها، تنفس دهانی ناشی از گرفتگی و پولیپ بینی باشد، باید مورد درمان خاص خود قرار بگیرد. همچنین مصرف سیگار و الكل نیز پوست لب‌ها را در برابر آسیب‌های محیطی و عوامل بیماری‌زا بسیار آسیب‌پذیرتر می‌كند.

به گفته دكتر احسانی، سوء تغذیه ناشی از مصرف كم پروتئین‌ها و نیز مواد غنی از ویتامین B نیز می‌تواند از دلایل بروز خشكی لب‌ها محسوب شود. همچنین مصرف برخی داروها چون داروهای شیمی درمانی، داروهای بیماری‌های دیابتی و نیز داروهای ضدتشنج می‌تواند با عوارضی چون خشكی لب‌ها همراه باشد.

 

لب‌ها را با بزاقتان خیس نكنید

علت خشكی و پوسته شدن لب‌ها هر چه باشد از اگزمای لب، حساسیت به نوع خمیر دندان یا رژ لب گرفته تا حساسیت غذایی، عوامل میكروبی، كم‌آبی یا اشعه خورشید، راه حل آن خیس كردن مدام لب‌ها از طریق بزاق نیست.

دكتر احسانی ضمن منع كردن افراد از انجام این كار می‌گوید: این اقدام تنها برای مقطع كوتاهی منجر به مرطوب شدن لب‌ها می‌شود و لب‌ها بلافاصله دچار خشكی می‌شود و این خشكی به مراتب بیشتر بر لب‌ها تاثیر خواهد گذاشت. همچنین از آنجا كه ذرات بزاق خاصیت جذب و انعكاس اشعه ماورابنفش را دارد، می‌تواند شدت آسیب به پوست لب را نیز افزایش دهد.

خودداری از تماس با مواد غذایی محرك، شست‌وشوی مرتب لب‌ها و خشك كردن آنها با دستمال كاغذی لطیف نیز می‌تواند از اثرات تحریكی خوراكی‌ها بكاهد. استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده لب قوی چون وازلین و گلیسیرین كه حاوی ضدآفتاب با فاكتور محافظتی حداقل 15 باشد نیز در كنترل خشكی و پوسته پوسته شدن لب‌ها موثر است.

خانم‌ها نیز در انتخاب لوازم آرایشی و بخصوص رژ لب كه با پوست لب‌ها تماس مستقیم دارد، باید بسیار دقت كنند و از رژلب‌های استاندارد حاوی تركیبات مرطوب‌كننده و ضدآفتاب و دارای خاصیت چرب‌كنندگی استفاده كنند كه باعث نگهداری رطوبت لب‌ها می‌شود.

 

ترك‌های عمیق و زخم لب‌ها را جدی بگیرید

بنابر تاكید متخصصان پوست گاهی خشكی لب‌ها به خودی خود علامتی از بیماری‌های جدی پوستی از قبیل پسوریازیس، اگزما یا علامتی از بیماری‌های داخلی مانند كم‌كاری تیروئید، كمبود ویتامین‌ها یا كلسیم است.

به بیان دیگر، تداوم خشكی و ترك لب‌ها در صورتی كه با استفاده از مرطوب‌كننده و ضد آفتاب برطرف نشود، باید تحت بررسی‌های تخصصی‌تری قرار بگیرد.

اما دكتر احسانی با تاكید بر خطرناك‌تر بودن خشكی و ترك‌های عمیق لب‌ها پس از 40 تا 45 سالگی می‌گوید: اگر خشكی لب‌ها در این سنین همراه با زخم و سفتی روی لب باشد و به درمان‌های معمول نیز پاسخ ندهد، باید مورد بررسی جدی از حیث پیش بدخیمی و ابتلا به سرطان پوست لب قرار بگیرد. بخصوص كسانی‌كه سیگار می‌كشند، الكل مصرف می‌كنند یا به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار دارند، باید نسبت به بروز ترك و زخم‌های عمیق روی لب بسیار حساس‌تر باشند.

منبع:صدف نیوز

 


ویدیو مرتبط :
کریمی:شور خیلی زیبا:حسرت لب های ترک خورده ات بر لب آب فرات!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا لب‌های شما خشك می‌شود؟


آقایان محترم! این مطلب فقط مخصوص خانم‌ها نیست! یادگیری راه‌حل مشكلات لب‌ها می‌تواند برای شما هم مفید باشد!!

یكی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن شما لب‌هاست كه با تحریكات مختلفی در طول روز آزرده می‌شوند. بنابراین به مراقبت بیشتر و خاص‌‌تری نیاز دارند تا سلامت و زیبایی همیشگی داشته باشند اما متاسفانه بیشتر ما معمولا این نكته ساده را فراموش می‌كنیم و بی‌ملاحظه آن‌ها را برابر آسیب‌های مختلف قرار می‌دهیم. با توجه به این‌كه دهان و به‌خصوص لب‌ها به‌شدت در زیبایی چهره تاثیر دارند، اگر فقط كمی به زیبایی خود اهمیت دهید باید در پی حل و درمان مشكلات لب‌های خود باشید. در اینجا شما را با درمان چند مشكل رایج لب‌ها آشنا می‌كنیم.





ویتامین‌های لب‌چیست؟

تا به حال متوجه شده‌اید عادات غذایی شما می‌تواند در رنگ چهره‌تان تاثیر داشته باشد؟ یا این‌كه غذاهای آماده و ناسالم روی پوست شما چه تاثیری می‌گذارند؟ باید بدانید رژیم غذایی شما به‌شدت در شكل و حالت لب‌های‌تان تاثیر‌گذار است.
سلامت لب‌ها كاملا وابسته به دریافت و جذب كافی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بنابراین به‌دنبال غذاهایی سالم و مغذی مثل سبزی‌ها و میوه‌های تازه باشید. ویتامین‌های E و B از موادی هستند كه در سلامت لب‌ها و پوست نقش بسزایی بازی می‌كنند همچنین سعی كنید روزانه آب فراوانی بنوشید؛ خیلی‌اوقات لب‌ها خشك می‌شوند چون شما به اندازه كافی آب نمی‌نوشید، در واقع از این طریق بدن شما فریاد می‌زند كه تشنه است. سعی كنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.





  بدترین دشمن لب‌ها را بشناسید

وقتی صحبت از لب‌ها و سلامت آن‌ها می‌شود معمولا خود ما بدترین دشمن آن‌ها هستیم. بسیاری از عادت‌های ما علت اصلی خشكی، گاهی سوزش و دردناكی لب‌هاست. وقتی با زبان‌تان لب‌های‌تان را مرطوب می‌كنید در همان لحظه احساس خنكی و رهایی از خشكی می‌كنید اما باید بدانید، این كار مشكل شما را حادتر می‌كند، چون بزاق روی لب‌ها به سرعت تبخیر می‌شود و در نتیجه آن لب‌ها خشك‌تر از قبل می‌شوند، علاوه‌بر این‌ها بزاق شما آنزیم‌های مهمی دارد كه كاركرد آن‌ها تمیز كردن دهان و هضم غذاهاست؛ این آنزیم‌ها می‌توانند برای لب‌های شما مضر باشند. نكته دیگر این‌كه سعی كنید تا حد امكان با دهان باز نفس نكشید، این نوع نفس كشیدن اصلا درست نیست. چون می‌تواند باعث تغییر قیافه شما بشود، فرض كنید تمام هوای مورد احتیاج ریه‌های شما قرار باشد از میان لب‌های ظریف و ضعیف شما عبور كند، در این حالت با هر نفسی لب‌ها مقدار زیادی از رطوبت خود را از دست می‌دهند‌‌. وقتی سعی كنید تنفس‌تان را به‌گونه‌ای تنظیم كنید كه تمام دم‌وبازدم‌های‌تان از راه بینی باشد، در واقع لب‌های‌تان را از هوای خشك‌كننده و پرضرر محافظت می‌كنید. بهتر است سعی كنید با هر كسی هم روبوسی نكنید چون قارچ‌ها، ویروس‌ها و باكتری‌ها به‌راحتی از طریق ترك‌های پوست نازك لب‌ها وارد می‌شوند. عامل بیماری تب‌خال و ویروس‌های سرماخوردگی به‌راحتی از همین طریق منتقل می‌شوند.  اكنون متوجه شدید كه چرا باید هر عامل خارجی را از لب‌های‌تان دور نگه دارید و این نخستین قدم در سلامت لب‌های شماست. حتی كشیدن سیگار نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست اطراف لب‌های شما شود.



نکته : بزاق شما آنزیم‌های مهمی دارد كه كاركرد آن‌ها تمیز كردن دهان و هضم غذاهاست؛ این آنزیم‌ها هم می‌توانند برای لب‌های شما مضر باشند





  یك پماد مناسب لب چگونه است؟

اگر هنوز یك پماد مناسب لب ندارید به‌دنبال خرید پمادی بروید كه درون آن موادی چون موم، وازلین و پارافین وجود داشته باشد. این مواد به‌خوبی رطوبت را درون خود نگه می‌دارند و مثل بالم‌های سبك و نازك نیستند كه رطوبت از میان آن‌ها به سرعت تبخیر شود. اگر احساس می‌كنید لب‌های‌تان خیلی ملتهب و خشك و دارای سوزش هستند، آلوورا می‌تواند به شما كمك زیادی كند. این گیاه خواص التیام‌دهنده زیادی دارد كه می‌تواند بسیاری از التهابات خفیف و از جمله آفتاب سوختگی را درمان كند. شما می‌توانید آن را هم به‌صورت موضعی استفاده كنید و هم به‌صورت خوراكی. البته توجه كنید استفاده از كرم ضد‌آفتاب روی لب‌ها نیز بسیار ضروری است حتی اگر زمستان باشد.
باید توجه كنید بالم‌هایی (پماد لب) وجود دارند كه ظاهری فریبنده دارند اما مواد درون آن‌ها لب‌های شما را حتی از قبل خشك‌تر می‌كنند. اسید سالسیلیك كه درمان خیلی خوبی برای آكنه است، می‌تواند لب‌های شما را به‌شدت خشك كند. درون كرم‌های ضد‌آكنه موادی است كه جوش‌ها را خشك می‌كنند و در نتیجه این كرم‌ها دقیقا همین تاثیر را روی لب‌های شما می‌گذارند و آن‌ها را خشك می‌كنند، بنابراین مواظب باشید با لب‌های‌تان تماس پیدا نكنند. كرم‌هایی كه نعنا و كافور داشته باشند با این‌كه خواص التیام دهنده‌ای دارند ولی می‌توانند باعث به‌وجود‌آمدن مشكلاتی هم بشوند. از هر كرمی كه مواد عطری یا سیلیكون دارد اجتناب كنید، چون این مواد رطوبت لب‌های شما را می‌گیرند.



  ورزش‌های مخصوص لب‌ را بشناسید

تا اینجا نكاتی كه گفتیم بیشتر برای سلامت لب‌ها بود، ولی خانم‌های بسیاری هستند كه دوست دارند لب‌های‌شان كمی حجم هم داشته باشد. اما برای این‌كه بتوان لب‌هایی پرحجم و زیبایی داشته باشید باید چه كاری انجام داد؟ برای بسیاری از افراد حتی تصور تزریق ژل یا پروتز ترسناك است، پس بیشتر به‌دنبال راه‌حل‌های طبیعی برای زیبا كردن لب‌های‌شان هستند. اگر قصد دارید صورت خود را زیباتر كنید باید روزانه چند دقیقه انواع ورزش‌های صورت و لب را انجام دهید. اگر این‌گونه ورزش‌ها را درست انجام دهید باعث بهبود گردش خون می‌شود و این بهبود می‌تواند سبب جلوه‌ای طبیعی در پوست و در نتیجه بازشدن رنگ چهره شود. علاوه ‌براین به‌كار‌بردن درمان‌ها و ورزش‌های لب می‌تواند باعث تقویت ماهیچه‌های دهان و بهبود كاركرد آن مثل بلعیدن شود. ورزش و تمرین صحیح در بهبود ظاهر لب‌های شما بسیار تاثیر دارد. بعضی از ورزش‌ها می‌تواند لب‌های شما را پرتر كرده و بعضی دیگر می‌تواند آن‌ها را كوچك‌تر كند. وقتی راه‌حل‌هایی به این سادگی وجود دارد چرا باید خطر جراحی‌های پرهزینه را به جان بخرید؟ پس به‌دنبال یافتن چنین ورزش‌هایی باشید.
 یك ورزش این است كه صاف بنشینید، لب‌های‌تان را روی هم بگذارید و سعی كنید تا جایی كه می‌توانید لبخند بزنید بدون این‌كه لب‌های‌تان از هم باز شود، تا 5 بشمارید و بعد استراحت كنید سپس لب‌هایتان را جمع كنید و دوباره تا 5 بشمارید و بعد استراحت كنید. این ورزش را حدود 10 دقیقه تكرار كنید.
ورزش دیگر این است خیلی آرام بنشینید، دهان‌تان را باز كنید و لب‌ها را به سمت بیرون جمع كنید. سعی كنید با لب بالایی به بینی‌تان برسید، حالا تا 10 بشمارید و سپس استراحت كنید، ‌این كار را 5 بار انجام دهید.



لب‌ها به لایه‌برداری احتیاج دارند؟

لب‌های شما نیز همچون پوست‌تان نیاز دارند به‌صورت روزانه از شر سلول‌های مرده خلاص شوند. راه‌های زیادی برای این كار وجود دارد، شاید بتوان گفت یكی از ارزان‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها استفاده از شكر است، اما نمك نیز همان كار را می‌كند اما اگر جراحت خاصی روی لب‌های‌تان نباشد؛ ابتدا لب‌های‌تان را با وازلین یا روغن زیتون چرب كنید، سپس با انگشت حلقه خود مقداری شكر را آرام روی لب‌ها بمالید تا ذرات ریز شكر روی لب‌ها حركت كنند. سلول‌های پوستی شكلی شبیه الماس دارند بنابراین اگر فقط مقداری شكر روی لب‌ها بگذارید و لب‌ها را به هم بمالید هیچ فایده‌ای ندارد. یك راه دیگر هم این است كه كمی وازلین را با شكر مخلوط كنید و با مسواك روی لب‌ها بمالید.



چه زمانی مشكل لب‌ها جدی است؟

اگر در لب‌های‌تان احساس ناراحتی می‌كنید و در آینه نیز می‌بینید كه ظاهر آنها تغییر كرده و دارد  روز به روز این وضعیت بدتر می‌شود و هیچ بهبود هم نمی‌بینید، بد نیست با یك پزشك مشورت كنید. بعضی از مشكلات لب مثلا آن مشكلاتی كه به دلیل عفونت یا تغذیه ضعیف ایجاد شده است، برای بهبود یافتن احتیاج به نسخه پزشك دارد همچنین اگر شما از مشكلاتی مانند خستگی مداوم و سردردهای مكرر هم رنج می‌برید، لب‌های ترك خورده شما می‌تواند نشانه یك بیماری خاص باشد، مثل كمبود ویتامین یا كمبود مواد معدنی یا...
به‌طور كلی باید بگوییم غلبه بر مشكلی چون لب‌های خشك و ترك خورده نیاز به یك عزم راسخ دارد اما اگر از این مشكل رنج می‌برید‌، چاره‌ای جز این ندارید. زبان زدن مداوم به لب‌ها، كندن پوست لب و... همه می‌توانند به راحتی مشكل شما را شدیدتر كنند و باعث شوند پوسته‌های سخت در گوشه لب‌ها به‌وجود بیاید. اگر تمام چنین ملاحظاتی را انجام دادید ولی باز هم التهاب و ناراحتی لب‌های‌تان شدیدتر شد و از بین نرفت، حتما به پزشك مراجعه كنید تا او مشخص كند آیا عامل مشكل شما باكتری یا قارچ یا ویروس است و با توجه به همان علت لب‌های‌تان را درمان كند.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir