سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

با فرآورده های غذایی پروبیوتیک آشنا شویم



 

طرز تهیه ماست پروبیوتیک , فرآورده های پروبیوتیکی

 

علاوه بر معرفی غذاهای پروبیوتیک به عنوان غذاهای مفید ، فرهنگ سازی و ایجاد یک طرز فکر نوین در درک این مطلب که فرآورده های پروبیوتیک قرص و کپسول نبوده بلکه جزئی از سبد غذایی روزانه خانوار به شمار می آیند بسیار ضروری است .

 

دکتر کیانوش خسروی دبیر کنگره و مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی در نشست خبری اولین همایش پروبیوتیک گفت: فرآورده های غذایی پروبیوتیک به منظور درمان عفونت های روده ای به ویژه اسهال و عفونت های باکتریایی و مخمری دستگاه تناسلی تولید شده اند ودر سه دهه گذشته ، فرآورده های تجاری پروبیوتیک عرضه شده به بازار جهانی ازرشد جهشی برخوردار بوده اند .

 

فرآورده های غذایی مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی با بیان اینکه فرآورده های غذایی پروبیوتیک به منظور درمان عفونت های روده ای به ویژه اسهال و عفونت های باکتریایی و مخمری دستگاه تناسلی تولید شده اند تصریح کرد:از این رو علاوه بر معرفی غذاهای پروبیوتیک به عنوان غذاهای مفید ، فرهنگ سازی و ایجاد یک طرز فکر نوین در درک این مطلب که فرآورده های پروبیوتیک قرص و کپسول نبوده بلکه جزئی از سبد غذایی روزانه خانوار به شمار می آیند بسیار ضروری است.

 

دکتر خسروی علاقه انسان به استفاده از پروبیوتیک‌‌ها برای حصول سلامتی را از سال ۱۹۰۸عنوان کرد و توضیح داد:زمانی‌که الی مچنیکف[۱] روسی اظهار کرد که بشر باید از شیر تخمیر شده با لاکتوباسیلوس ‌ برای طولانی شدن زندگی استفاده کندعلاقه انسان به استفاده از پروبیوتیک‌‌ها برای حصول سلامتی اغاز شد.در سال‌های اخیر منافع سلامتی‌بخش مصرف شیر و حضور ریزسازواره‌‌های رود‌ه‌ای به خوبی شناخته شده است.

 

همچنین مشخص شده که توازن بهینه در تعداد میکروب‌های دستگاه گوارشی بستگی به تغذیه و سلامتی داردو در این راستا ریزسازواره‌های اصلی موثر بر حفظ این توازن، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر هستند.خواص پروبیوتیک ها به گفته دبیر همایش پروبیوتیک عواملی که بر فعل و انفعال بین شیر و ریزسازواره‌‌های روده‌ای تأثیر منفی بگذارند (مانند استرس و رژیم غذایی) با به هم زدن توازن بهینه میکروبی بر سلامتی انسان ضرر خواهند داشت.

 

مدارک روز افزونی در دست است که مصرف مواد غذایی حاوی ریزسازواره‌های مفید که از آن‌ها به پروبیوتیک یاد می‌شود، کمک شایانی به ابقا و نگهداری تعداد میکروب‌های بومی روده و توازن میکروبی آن کرده و در نتیجه منافع بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. دکتر خسروی افزود: در سال‌های اخیر باکتری‌های پروبیوتیک به عنوان افزودنی‌‌های رژیم غذایی با تعداد زیادی از غذا‌ها آمیخته‌ شده‌اند، که در این میان فرآورده‌های شیری به ویژه ماست نقش مهمی را برای حمل این باکتری‌‌ها (مانند بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس) ایفا می‌کنند و مصرف منظم تعداد مناسبی از سلول‌های زنده که «حداقل درمانی» نامیده می‌شود. برای انتقال تأثیرات پروبیوتیک‌‌ها به مصرف کننده ضرورت دارد.دکتر خسروی در این زمینه توضیح داد: برای این منظور لازم است روزانه بیش از ۱۰۰ گرم ماست حاوی حداقل cfu.ml-1 106 باکتری پروبیوتیک مصرف شود.

 

همچنین بررسی زنده ماندن این ریزسازواره‌‌ها در مدت نگهداری تا زمان مصرف موضوع بسیار مهمی است.دبیر اجرایی همایش پروبیوتیک در مورد اثرات درمانی و پیشگیری کننده پروبیوتیک‌ها گفت: اثرات درمانی و پیشگیری کننده پروبیوتیک‌ها عبارتند از خاصیت ضد میکروبی کاهش عدم جذب لاکتوز کاهش سطح کلسترول سرم خون فعالیت ضد جهشیفعالیت‌ ضد سرطانی تحریک سیستم ایمنی درمان و پیشگیری آلرژی کمک به نوزادان زودرس و کم‌وزن برای افزایش وزن آلرژی‌های پوستی و غذایی در اطفال برخی عفونت‌های باکتریایی زایمان زودرس بیماری التهابی روده عفونت‌های راجع به مثانه و گوش خرابی دندان‌ها اسهال مزمن و اسهال مسافرتی کاهش میزان کلسترول خون شده دکتر خسروی پری بیوتیک ها راترکیبات هضم ناپذیر یا هضم پذیراند بیان کردکه در برابر آنزیم های گوارشی بدن انسان هستند که رشد و فعالیت میکروارگانیسم های پروبیوتیک را به طور انتخابی تحریک می کنند و افزود:سین بیوتیک ها نیز فرآورده هایی که به طور توام دارای پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها هستند و کاربرد توام دو عامل یاد شده با هدف ایجاد هم افزایی در اثرات سلامت بخش آن ها صورت می گیرد.

 

پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند وی ادامه داد: فلور متعادل روده از طریق رقابت باکتریهای بیماریزا را از روده خارج و سیستم ایمنی را تحریک کرده و مواد مغذی و حیاتی مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، ویتامینها، اسید های آمینه آرژنین ، سیستئین و گلوتامین ، فاکتورهای رشد و آنتی اکسیدانهای مختلف تولید می کنند . در همین راستا مطالعات نشان می دهد که مصرف پروبیوتیکها سبب افزایش بعضی از انواع میکرو فلور روده می شوند ولی شمارش کلی باکتریها در روده افزایش نمی یابد. فولر، پروبیوتیک ها را مکمل های غذایی نامید. روند مصرف غذاهای پروبیوتیک در اروپا، آسیا و شمال آمریکا به تدریج افزایش پیدا کرده و امروز در بیشترسوپر مارکتهای سراسر جهان این مواد غذایی عرضه می گردد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: به تازگی بازار برای غذاهای پروبیوتیکی و مکمل‌ها به شدت رونق یافته و این به دلیل خیل عظیم فرآورده‌های جدیدی است که بر اساس تبلیغات گسترده در زمینه باکتری‌های مفید برای بدن تولید می‌شوند. به تازگی مجله گزارش جهانیusn‌[۲] در مورد پروبیوتیک‌ها مقاله جالبی را به نشر رسانده که تأثیر به سزایی در خرید و فروش این فرآورده‌ها داشته به نحوی که تشویق شده‌اند برای پروبیوتیک‌ها مبلغ ۱۷ میلیارد در بازار آمریکا هزینه کنند.

 

 

منبع : nazfun


ویدیو مرتبط :
جنجال آفرینی گوشت اسب در فرآورده های غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با مواد غذایی آرامش بخش آشنا شویم


زندگی همه ی ما کم و بیش با استرس آمیخته است. همانطور که می دانیم استرس، اضطراب و به طور کلی حالت های ناخوشایند روحی می تواند به سلامت جسمی ما آسیب برساند.

وب سایت انصاف نیوز - سودابه هروی فرد*: زندگی همه ی ما کم و بیش با استرس آمیخته است. همانطور که می دانیم استرس، اضطراب و به طور کلی حالت های ناخوشایند روحی می تواند به سلامت جسمی ما آسیب برساند. برای نمونه، استرس موجب افزایش سطوح کورتیزول می شود که این امر به نوبه ی خود موجب تقویت حس گرسنگی می شود؛ به طوری که فرد در شرایط نامطلوب روحی با تمایل زیاد مصرف غذاهای حاوی نشاسته و قند مواجه می شود.

با توجه به اینکه افزایش وزن خود موجب استرس می شود، فرد وارد چرخه ی معیوب استرس، پرخوری و استرس می شود. بنابراین استفاده از آن دسته مواد غذایی که از یک سو سطوح گلوکز (قند) خون را تعدیل می کنند و از سوی دیگر باعث مهار هورمون های مرتبط با استرس (کورتیزول و آدرنالین) می شوند (و در عین حال واسطه های شیمیایی حال خوب را افزایش می دهند) می تواند آرامش را به زندگی بازگرداند. در ادامه با تعدادی از این مواد غذایی آرامش بخش آشنا می شویم.

با مواد غذایی آرامش بخش آشنا شویم

مواد غذایی غنی از اسید فولیک

فولات یا اسید فولیک موجود در این دسته از مواد غذایی، موجب افزایش سطوح در گردش دوپامین (واسطه ی شیمیایی حال خوب) در مغز می شود. سبزی های برگ سبز (اسفناج، انواع کلم، برگ چغندر و شلغم)، بروکلی، لوبیا، عدس و نخود از جمله منابع مطلوب اسید فولیک هستند.

شکلات

شکلات دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از دیگر واسطه های شیمیایی حال خوب محسوب می شوند. در میان شکلات ها، انواع تیره حاوی مقادیر بسیار بیشتری آنتی اکسیدان هستند که موجب کاهش کورتیزول و فشار خون می شود.

آووکادو

آووکادو حاوی ماده ای به نام گلوتاتیون است که از جذب چربی هایی که اکسیدان های مضر تولید می کنند، جلوگیری می کند. این میوه همچنین غنی از اسید فولیک است.

سیر، پیاز و تره فرنگی

این دسته از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی آلیسین است. آلیسین، آنتی اکسیدانی است که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. این روزها به لطف هوای آلوده، رادیکال های آزاد را تنفس می کنیم و همانطور که می دانیم رادیکال های آزاد سلول ها را تخریب و به سیستم ایمنی آسیب می رسانند. بنابراین افزایش حجم مصرف سیر، پیاز، تره فرنگی، موسیر و پیازچه علاوه بر شکست استرس، از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

توت ها

صرف نظر از اینکه توت ها خوش طعم و کم کالری هستند، حاوی آنتی اکسیدان های تقویت کننده ی سیستم ایمنی نیز هستند. از آن جایی که ابتلا به بیماری ها از عوامل مهم ایجاد استرس است، خانواده توت را می توان از مواد غذایی ضد استرس به شمار آورد.

مغز ها

مغزها سرشار از منیزیوم هستند. جالب است بدانید که طبق نتایج مطالعات منیزیوم، زودرنجی، رخوت و افسردگی را کاهش می دهد. اما برای جلوگیری از افزایش وزن، در استفاده از مغزها نباید زیاده روی کنیم. همچنین مغز ها و به ویژه گردو، حاوی ALA (نوعی اسید چرب امگا ۳ ) است. نتایج مطالعات نشان داده است که ALA و سایر پلی فنول های مغز ها، حافظه را تقویت می کند.

موز

مصرف یک موز متوسط، ۳۰ درصد نیاز روزانه ی ویتامین B6 را تامین می کند. ویتامین B6، تولید سروتونین (هورمون حال خوب) توسط مغز را افزایش می دهد. یک موز متوسط، همچنین دارای مقادیر کافی کربوهیدرات برای تعدیل سطوح گلوکز (قند) و جلوگیری از افت قند خون و بی حالی است.

ماهی ها

ماهی های چرب، شامل سالمون، ماهی تن، قزل آلا و ساردین غنی از اسید های چرب امگا ۳ هستند. همانطور که می دانیم، اسید های چرب امگا۳ هورمون های اضطراب و استرس را مهار می کنند.

چای سبز

پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان داده اند که این نوشیدنی آرامش بخش دارای اسید آمینه ای است که به عملکرد بهتر مغز کمک می کند.

با مواد غذایی آرامش بخش آشنا شویم

بابونه

با توجه به نتایج مطالعات بالینی، بابونه به صورت قابل توجهی نشانه های اضطراب را کاهش می دهد. به علاوه، طبق نتایج برخی مطالعات، بابونه خواب آور محسوب می شود و با خواب کافی، می توانیم تا حدود زیادی از استرس در امان باشیم.

جوی دو سر

با توجه به اینکه جوی دو سر دربردارنده ی کربوهیدرات های پیچیده است، گنجاندن آن در برنامه غذایی، تولید سروتونین را افزایش می دهد.

گوشت ها

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین که دارای اسید آمینه ی تریپتوفان هستند، به ساخت سروتونین (هورمون حال خوب) کمک می کنند. بنابراین، توصیه می شود مقادیر کافی از گوشت سفید بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و مغز ها در برنامه ی غذایی خود بگنجانید. همچنین پیشنهاد می شود از مصرف بیش از حد گوشت های قرمز بپرهیزید.

مواد غذایی سرشار از روی

پژوهشگران باور دارند که روی می تواند به کاهش اضطراب کمک کند؛ در نتیجه پیشنهاد می شود مواد غذایی غنی از روی شامل بادام زمینی، گوشت قرمز و سفید بدون چربی را به مقدار مناسب و به صورت منظم مصرف کنیم.

*کارشناس تغذیه