سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

با بحران های شغلی چی کار کنیم؟


بحران شغلی می تواند از مشکل با همکاران و درگیری با مدیر گرفته تا احساس یکنواختی و کسالت بار بودن شغل، اجبار برای تامین معاش به عنوان انگیزه اصلی و نیز از دست دادن معنا و انگیزه کار را شامل شود.




مجله موفقیت - زهرا رحیمی: بحران شغلی می تواند از مشکل با همکاران و درگیری با مدیر گرفته تا احساس یکنواختی و کسالت بار بودن شغل، اجبار برای تامین معاش به عنوان انگیزه اصلی و نیز از دست دادن معنا و انگیزه کار را شامل شود. بحران های شغلی تنها مختص کارکنان رده های پایین شغلی نیست و بسیاری از مدیران نیز در برهه ای از زمان، با معضلاتی مانند تصمیم گیری نادرست و بی موقع مواجه می شوند.

انسان امروزی از نظر پیچیدگی های زندگی و نیز وسعت و سرعت تغییرات، با مسائل و بحران های زیادی نظیر مشکلات خانوادگی، شغلی، اجتماعی و... دست به گریبان است. درواقع افراد غالبا ساعات کاری شان را به مبارزه با مشکلات و تلاش برای رسیدن به نتیجه نهایی اختصاص می دهند و متوجه وقایعی که خارج از محدوده کاری آن هاست، نیستند. آن ها موظفند از احتمال بروز یک معضل جدید آگاه شوند.

هنرپیشه ای مشکلات منحصر به فرد، عوامل تنش زا، باز مسئولیت خاص و کابوس های شبانه مخصوص به خود را دارد. عوامل زیادی می تواند در ایجاد بحران شغلی تاثیرگذار باشد. شاید قرار بود پاداش یا ارتقای شغلی دریافت کنیم، اما چنین نشده است و سهم ما را به همکار دیگری بخشیده اند یا شاید در مواجهه با شرایطی اجباری و ناخواسته قرار گرفته ا یم و قدرت تصمیم گیری از ما سلب شده است،

روش مواجهه با بحران های شغلی

بحران شغلی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ اما نکته مهم، هوشیاری افراد نسبت به آن و نشان دادن واکنش درست در برابر آن است. در بیشتر مواقع عوامل خارجی در ایجاد بحران شغلی دخیل هستند. اما باید بدانیم این بحران، بیشتر به واسطه عوامل درونی افراد، شدت و ضعف پیدا می کند.

درواقع مسئله این نیست که آیا تنش در محل کار وجود دارد یا ندارد یا در معرض آن قرار می گیریم یا نمی گیریم؛ چون قطعا چنین است و چنین خواهدبود. درحقیقت مناسب ترین سوال این است: «چگونه می خواهید با آن برخورد کنید؟» شما می توانید در برابر این حقیقت که کار، ذاتا پرتنش است و در این مورد نمی توانید کاری انجام دهید، تسلیم شوید و یا می توانید مسیری متفاوت تر در پیش گیرید و بیاموزید به طرزی نو و آرامش بخش در برابر سختی های کار واکنش نشان دهید.

اگر قرار است بدانید چگونه می توانید با تنش کمتری کار کنید، باید پاسخ را درون خود جست و جو کنید؛ به عبارت ساده تر هیچ زندگی یا کاری وجود ندارد که نبردهای انحصاری نداشته باشد. برای مدیریت بحران  های شغلی لازم است نکات زیر را جدی بگیرید:

مدیریت بحران های شغلی:

 به علائم هشداردهنده بحران دقت کنید.

اگر افرادی که گرفتار بحران شغلی هستند با دقت بیشتری به وضعیت خود بنگرند، متوجه می شوند پیش از وقوع این بحران، علائمی هشداردهنده وجود داشت که از آن غافل بودند یا نسبت به آن بی اعتنایی کردند. این علائم هشداردهنده ممکن است اوایل به صورت حس غریب نارضایتی از محیط کار و همکاران بروز کند و مورد بی اعتنایی واقع شود؛ سپس لحظه ای فرا می رسد که فرد از خواب برمی خیزد و حس می کند از کارش متنفر است و دیگر حاضر نیست در محیط کارش حاضر شود. افرادی که دچار بحران کاری می شوند، انتظار دارند همه علائم، به طور ناگهانی و شدید بروز کند؛ غافل از اینکه انگیزه کاری به تدریج به وجود می آید و به یک اشاره در وجود فرد از میان می رود.

بحران های شغلی بر اثر تضاد یا کشمکش موجود میان انگیزه های شما برای کار و ارزش های شخصی که برای خود تعیین کرده اید، به وجود می آیند؛ مثلا گاهی حس می کنید علاقه به جاه طلبی حرفه ای و مواجهه با چالش های جدید با سپری کردن اوقات خوش بیشتر با خانواده در تضاد قرار می گیرد. گاهی نیز بی آنکه خودتان بدانید، وارد مرحله جدید از زندگی تان شده اید و آنچه زمانی مهم می پنداشتید، برایتان چندان باارزش و بااهمیت نیست.

سریع از این بحران ها عبور کنید


برای بهبود شرایط باید به سرعت دست به کار شوید. طولانی شدن احساس نارضایتی از زندگی شغلی تنها به بیرون از خانه محدود نمی شود و با گذر زمان به زندگی خانواده هم واردمی شود. نگرانی اعضای خانواده اولین مواجهه با بحران شغلی است و عصبی شدن که ناشی از درگیری های ذهنی و روانی است، روی دیگر سکه است.

جرئت خوشحال شدن را داشته باشید

از نظر شخصی و تخصصی در صورتی که در محیط کار خوشحال باشید، خلاق تر خواهید بود و به انجام  کارهایی بیش از سهم خود، ترغیب خواهید شد و در حالی که دیگران مشکلات را می بینند، شما راه حل ها و فرصت ها را خواهید دید و انرژی مضاعف خواهید داشت و چون منطقی و واقع بین هستید، در اوقاتی که نیاز به تصمیم گیری های سخت باشد، چشم ها به شما دوخته خواهدشد و در این زمان است که شروع به تغییر می کنید و زندگی و کار شما معنای بیشتری می یابد و بدون شک در محیط کارتان خیلی کمتر از کاه، کوه می سازید.

مضطرب نشوید


وقتی به این نتیجه رسیدید که با بحران شغلی مواجه شده اید، مضطرب نشوید، اغلب افراد با هر سمتی و در هر جایگاهی، حداقل یک بار با معضلی مواجه شده اند و تاثیرات نامطلوب آن را در روند کار و زندگی تجربه کرده اند. استرس یا فشار عصبی، وجب فقدان تمرکز و در نهایت ناتوانی در اجرای منطقی تصمیم خواهدشد.

روش مواجهه با بحران های شغلی

با خود صادق باشید


قلم و کاغذی بردارید و مشکلات خود را در محیط کار بنویسید. اگر منصف باشید، حتما در بین مشکلات از کم کاری ها و کاستی هایتان هم نام می برید. شاید با رفع آن ها بتوانید شدت بحران را کاهش دهید.

با همکارانتان صحبت کنید


شما نیمی از زندگی و ساعت های شبانه روز را با همکاران تقسیم می کنید؛ بنابراین برای بهبود شرایط کار تنها تغییر خود کافی نیست؛ چرا که شاید آن ها هم مشکل شما را داشته اند یا دارند. با آن ها صحبت کنید و تجربه تان را در اختیار آنان قرار دهید.

تغییر اندک را جدی بگیرید

فضای محیط کار را کمی تغییر دهید. اگر امکان جا به جایی دفتر یا تغییر سمت را ندارید، حتما می توانید چیدمان روی میزتان را دگرگون کنید. مطمئنا یک تغییر کوچک، محیط را جذاب تر خواهدکرد.

از بحران خودساخته بکاهید

افراد نیک بین در هر شرایطی به دنبال نکته های مثبت هستند، آن ها با نادیده گرفتن مشکلات، بازتاب های موفقیت و امواج مثبت را جست و جو می کنند و در هر شکست یا مشکلی در پی گرفتن درس باارزشی هستند؛ زیرا معتقدند مشکلات، ما را متوقف نمی کنند؛ بلکه به ما آموزش می دهند.

با توجه کردن به افکار مثبت آغاز کنید، به خاطر داشته باشید تغییر طرز فکر خودتان خیلی آسان تر از تغییر طرز فکر جهان است. با کاستن از بحران خودساخته، گام های بزرگ در جهت تلاشتان برای راحت تر و آرام تر شدن در محیط کار برخواهید داشت.

برنامه ریزی کنید

باید بیاموزید رابطه ای منطقی میان کارها، وظایف و توانایی های خود ایجاد کنید؛ با برنامه ریزی و تعیین حوزه اختیار خویش، زمان بیشتری برای پرداختن به اولویت های کاری خواهیم داشت.

از انتقادها کوه نسازید

همیشه با مردمی برخورد می کنید که نظرهای متفاوتی دارند. اگر این امر را قبول داشته باشید، دیگر انتقاد برایتان آزاردهنده نخواهدبود. همیشه کسی هست که از ما انتقاد کند. وقتی تصمیم می گیرید از کاه منتقدان کوه نسازید، به خودتان و خودانگاری تان آسیب نمی رسد و زندگی کاری شما با بحران کمتری رو به رو خواهدشد.

این واقعیت را بپذیرید که گهگاهی روزهای بد خواهید داشت

شما می توانید چنین موقعیت هایی را ناگوار و مستاصل کننده ببینید و یا می توانید به دنبال روشنی در پس تیرگی باشید و حتی اگر نمی توانید روشنی را بیابید، دست کم می توانید به خود و کار روزگار بخندید و به بهترین شکل با آن مواج شوید. این حقیقت را بپذیرید که گاهی روزهای واقعا بد نیز پیش رو خواهید داشت.


ویدیو مرتبط :
دوسش دارم ، چی کار کنم؟ چی کار با عشق یار کنم؟ = سید جواد ذاکر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران ازدواج در راه است...آیا ازدواج موقت چاره کار است؟



سایه سنگین بازار سکه و طلا بر ازدواج/ بحران ازدواج در راه است

اقتصاد مهمترین عامل کاهش آمارهای ازدواج نیست اما در این سالها توانسته نقش خود را در کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده پر رنگتر کند. این روزها که قیمت طلا و سکه هر ساعت تغییر می کند نگرانی جوانان دم بخت نیز برای مهریه،کرایه خانه و هزینه زندگی بیشتر شده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگارمهر، به جز اضطراب و دلهره ای که در میان فروشندگان و خریداران سکه و ارز در حاشیه خیابان ها جاری است. دل جوانانی هم که قرار است همین روزها به خانه بخت روند با قیمت های جدید سکه و طلا بالا و پایین می شود.

حلقه ای که این ساعت یک میلیون تومان است معلوم نیست پس از گردشی در بازار به یک میلیون و 300 هزار تومان تغییر نکند.مهریه هایی که به ثانیه افزایش پیدا می کنند، دغدغه نان و ماست خانه که قیمتش مانند بورس هر روز با روز دیگری متفاوت است کابوس های تازه جوانان برای تشکیل ازدواج است. هرچند برخی  مشکلات اقتصادی را بهانه ای برای فرار از مسئولیت کرده اند اما در این سالها  عوامل اقتصادی نقش پررنگ تری در ازدواج و طلاقها پیدا کرده است.

*برخی پولدارها نیز از ازدواج فراری اند

اکبر محسنی فرد آسیب شناس اجتماعی با وجود آن که تاثیرات اجتماعی افزایش قیمت ها را بر آمارهای ازدواج بی تاثیر نمی داند اما به خبرنگار مهر می گوید: اگر چه اقتصاد فاکتور مهمی است در بحث ازدواج است اما این که به تنهایی بتواند عاملی برای کاهش آمارهای ازدواج باشد تحلیلی درستی نیست. هستند کسانی که وضعیت اقتصادی مناسبی دارند اما حاضر نیستند تن به ازدواج دهند و آن را عاملی برای محدود کردن خود می دانند و دوست دارند با آسودگی خیال و بدون محدودیت زندگی خود را ادامه دهند.

*پاداش 50 میلیونی هم نمی تواند در افزایش آمار ازدواج تاثیر گذار باشد

این آسیب شناس اضافه می کند: فرض کنید از فردا بگویند هر که ازدواج کند 50 میلیون پاداش می گیرد فکر می کنید چقدر در افزایش آمار ازدواج تاثیر داشته باشد،شاید مدتی سبب بالا رفتن آمارها شود اما این موضوع موقتی است و نشان می دهد فاکتور های دیگر نقش بیشتری در کاهش تمایل جوانان در ازدواج داشته باشند.

محسنی فرد اما عامل اقتصادی را در بروز انحرافات اجتماعی بسیار تاثیر گذار می داند و می گوید: مرد و زنی که از لحاظ اقتصادی توان پایینی دارند ممکن است دچار آسیب های اجتماعی زیادی شوند. به طور مثال خانومی برای کسب زندگی بهتر تن به ازدواج با مردی دهد که تناسبی با او ندارد.

*تاثیر بیشتر اقتصاد بر زندگی مرکز نشینان

این جامعه شناس میزان تاثیر عامل اقتصادی را با طبقه اجتماعی و سطح انتظارات در ارتباط می داند و می گوید: سطح توقعات از زندگی سبب می شود عامل اقتصادی در تشکیل خانواده و دوام آن تاثیر بگذارد. هر چه از زندگی شهری دور تر باشیم این عامل اقتصادی نقش کم رنگ تری دارد . به همین دلیل است که در روستاها ازدواج بیشتر است و هر چه به مراکز استان ها برسیم کم تر . دربرخی شهرستان ها و روستاها دختر 16 ،17 ساله ازدواج می کند اما کم تر در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ در چنین سنی دختران یا پسران ازدواج می کنند.

*پر رنگ شدن نقش اقتصاد در آمارهای ازدواج

اما محسنی فرد نیز منکر پر رنگ تر شدن نقش اقتصادی در سالهای اخیر نمی شود و می گوید: جنس مطالعات اجتماعی به این صورت است که نمی توان تنها به مطالعات گذشته تکیه کرد و هر پنج سال به دلیل پویایی این عمل فاکتورهایی در ایجاد یک پدیده اجتماعی پررنگ ترو یا کم رنگ تر می شوند. نقش اقتصاد نسبت به 10 سال گذشته در خانواده ها پر رنگ تر شده است ،کسب درآمد به هر روشی در خانواده ها "اخلاق" شده است اما حالا بیشتر مسائل به دید اقتصادی دیده می شود.

*بحران ازدواج در راه است

در حالی که محسنی فرد با احتیاط از تاثیر نقش اقتصاد بر کاهش آمارهای ازدواج سخن می گوید و دلیل آن را آمارهای ثبت شده در این خصوص می داند،امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه صریحا اعلام می کند: افزایش قیمت سکه و طلا کاهش چشمگیر ازدواج را در پی دارد و به زودی با بحران ازدواج روبرو می‌شویم.

او با اشاره به تغییرات قیمت طلا و سکه در چند ماه اخیر گفت: این تغییرات سبب کاهش ازدواج و افزایش طلاق در خانواده ها می شود. به جز افزایش مهریه ها هزینه برگزاری یک مراسم ساده عروسی نیز به حدی افزایش پیدا کرده است که بسیاری از خانواده ها امکان تامین آن را ندارند و دختران ترجیح می دهند که به جای سختی زندگی متاهلی در خانه بماند و پسران نیز بیش از گذشته از تشکیل خانواده فراری شده اند.

قرایی مقدم اضافه می کند: سکه یک میلیونی سبب کاهش ازدواج های رسمی و افزایش ازدواج های موقت می شود که درآینده بحران های خانوادگی بیشماری را برای جامعه ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش ازدواج سبب افزایش آمارهای تجاوز و دزدی می شود ادامه می دهد: ذهنیت مادی گرایی سبب شده است که اولویت های ما برای ازدواج پل و خانه مهریه های بالا باشد. در جامعه ای که پول حرف اول را می زند مسلما گرانی طلا و سکه زندگی ها را نا بسامان می کند.

قرایی مقدم با اشاره به این که بر خلاف تصور گرانی سکه سبب افزایش آمار طلاق در جامعه می شود می گوید: این افزایش سبب ایجاد حسن ناامنی در میان مردان شده و ناسازگاری را در زنان شوهردار بیشتر می کند.

*افزایش قیمت سکه دلمشغولی مردانی که قصد ازدواج دارند

علی اصغر کیهان نیا روانشناس و مشاور خانواده اما از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه می کند و می گوید: افزایش قیمت سکه و تاکید خانواده ها بر مهریه ‌های بالا سبب گرایش مردان به ازدواج های موقت می‌شود. به دلیل افزایش نرخ سکه مهریه های دختران که بیشتر بر اساس سکه مشخص می شود نیز ناخواسته افزایش پیدا کره است و در نتیجه مردان که تمایل چندانی نیز به ازدواج نداشته اند از ازدواج منصرف می شوند.

وی ادامه می دهد  متاسفانه در میان خانواده های متوسط مهریه های 500 تا 700 سکه ای رسم است در میان خانواده های متدین و فرو دست زیر 200 سکه به عنوان مهریه تعیین می شود که در حال حاضر معادل ریالی آن چند برابر ماه گذشته شده است.این مشاوره خانواده معتقد است: افزایش قیمت سکه دلمشغولی مردانی که قصد ازدواج داشته را بالا برده و بهانه ای مناسب برای مردانی شده است که تمایل چندانی هم به ازدواج نداشتند.

*ازدواج موقت چاره آمارهای پایین نیست

اما برخی از تصمیم گیران برای چاره عدم توان ازدواج جوانان،پیشنهاد ترویج ازدواج موقت را می دهد اما محسنی فرد به شدت با این نوع پیشنهادات مخالف است و می گوید: از نگاه یک جامعه شناس می گویم ترویج ازدواج موقت نه تنها به اخلاقیات جامعه کمک نمی کند بلکه نظام خانواده را در کشور دچار فروپاشی می کند.

او ادامه می دهد: بررسیها هم نشان می دهد بیشتر مردانی که ازدواج موقت می کنند متاهل هستند و در این میان تنها زنان به شکل یک کالای مصرفی قربانی می شوند.

این اسیب شناس معتقد است ازدواج موقت هدف اصلی تشکیل خانواده را که رسیدن به آرامش است برآورده نکرده و در زنان انگیزه های اقتصادی و در مردان لذت جویی سبب بر قراری چنین رابطه ای می شود.

عدد ها ساعت به ساعت بالا و پایین می شود. عده ای شماره صفرهای حساب بانکی شان بیشتر می شود و عده ای دیگر سفرهایشان خالی تر از همیشه. همه چشم دوخته اند به عددهایی که پشت ویترین تغییر می کند. این عددها هستند که از قیمت نان گرفته تا  هزینه های شب عروسی را مشخص می کنند .../مهر