سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اولین برخورد با مادرشوهر آینده‌تان...


همیشه اولین برخورد، مهم‌ترین برخورد است؛ شما چقدر در برخوردهای اول خود مهارت دارید؟ برای نزدیك‌شدن به یك فرد و گرفتن نتیجه مثبت بیش از یك راه وجود دارد. راهی را انتخاب كنید كه برای‌تان راحت‌تر است.





قرار است برای اولین‌بار مادر‌شوهر آینده، پدر زن آینده یا رئیس‌تان را ملاقات كنید و چون می‌خواهید تاثیرگذار باشید، سعی می‌كنید شوخ‌مزاج بوده‌، سوالات متفكرانه كرده و مودبانه بخندید. وقتی آن‌ها را ترك می‌كنید امید دارید كه دل آن‌ها را به‌دست آورده باشید اما آیا واقعا توانسته‌اید؟ اگر اولین تاثیر شما روی دیگران خوب باشد راهكاری كلیدی در زندگی اجتماعی و حرفه‌ای در دست دارید به‌خصوص اگر این موضوع در مورد اتفاقی مهم و حیاتی مثل برخورد با همسر آینده‌تان باشد در غیر این صورت بد به حال‌تان! تحقیقات جدید نشان می‌دهد با یاد گرفتن یكسری اصول می‌توانید در اولین برخورد موثر باشید، فراموش نكنید اولین برخورد درصد زیادی از قضاوت اولیه فرد مقابل را به همراه دارد.



   نترسید، اقدام كنید

معمولا كسب تجربه در این زمینه بسیار مفید است ضمن این‌كه حضور در گروه‌های متعدد اجتماعی مثل یك مدرسه عمل می‌كند. تاثیر روی گروه مهم‌تر است، چون اگر فقط با یك‌نفر روبه‌رو شوید شاید او منفی‌نگر یا تدافعی باشد كه در این صورت مشكل از شما نیست. از آدم‌ها دوری نكرده و ارتباطات جدید را هر چه بیشتر تجربه كنید. به ارتباطات مختلف خوب دقت كنید مثلا ببینید همسران با هم چه رفتاری دارند و كدام‌یك از رفتارها روی روابط‌شان تاثیر مثبت یا منفی داشته است. با برقراری ارتباط بیشتر با افراد می‌توانید تجربیات آن‌ها را بشنوید و نكات كلیدی زیادی را یاد بگیرید.



 زاویه جدیدی پیدا كنید

بیشتر مردم فكر می‌كنند باید با فلان آدم فلان طور رفتار كنم تا مرا دوست داشته باشد؛ این طرز فكر اشتباه است. برای نزدیك‌شدن به یك فرد و گرفتن نتیجه مثبت بیش از یك راه وجود دارد. راهی را انتخاب كنید كه برای‌تان راحت‌تر است. اگر با طرف در مورد فوتبال صحبت می‌كنید و متوجه شدید او اصلا به ورزش علاقه ندارد، فورا جهت صحبت را به موضوعی دیگر (بچه‌ها، كار و...) كه او دوست دارد تغییر دهید. البته كسی در این زمینه موفق‌تر است كه با مطالعه و ارتباط با وسایل ارتباط جمعی در مورد موضوعات مختلف اطلاعات خوبی داشته باشد تا راه برای هر نوع صحبت كاملا باز بماند.



  خودتان را با دقت بررسی كنید

چقدر با دقت به خودتان توجه كرده‌اید؟ برای پا‌سخ به این سوال در یك آزمون كوچك شركت كنید. 20 جمله بنویسید كه همه آن‌ها با «من» شروع شوند: «من اهل پیشرفت هستم»، «من مادر خوبی هستم» و... بعد از یك دوست قابل اعتماد بخواهید 20 جمله در مورد شما بنویسد كه با «شما» شروع شود. حالا این 2 را با هم مقایسه كنید.  معمولا آدم‌ها بعضی واقعیات را در مورد خودشان پنهان می‌كنند. حالا اگر به‌عنوان مثال، شما به نظر خودتان كاملا ایده‌آل و بی‌آلایش هستید اما به نظر دوست‌تان خشن و بی‌فكر لازم است كه به خودتان برگردید و با توجه به برداشت دیگران از خودتان، تغییرات لازم را در افكار و رفتارتان بدهید.





   آدم‌هایی كه همیشه سپر دفاعی دارند

در ارتباطات روزانه با آدم‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم و اگر انتظار داشته باشیم همه ایده‌آل یا باب میل ما رفتار كنند كاملا غیرمنطقی عمل كرده‌ایم. حالا اگر به هر دلیلی چنین آدمی همسرتان باشد كار بسیار سخت‌تر می‌شود چون ناچارید یك عمر را با او سپری كنید و باید روشی را انتخاب كنید كه كمترین اثر مخرب را بر زندگی خودتان و فرزندان‌تان داشته باشد. یك گروه بسیار سخت از این افراد آدم‌های بسیار تدافعی هستند و كنار آمدن با آن‌ها به مهارت‌های خاصی احتیاج دارد. این آدم‌ها همیشه خودشان را دست بالا می‌گیرند و معتقدند تمام افكار و رفتار آن‌ها درست است و دنیا باید از آن‌ها پیروی كند! بر این اساس اگر كوچك‌ترین رفتاری ببینند كه بر خلاف میل آن‌هاست فورا سپر در دست گرفته و وارد جنگ تن‌به‌تن می‌شوند، چون هر حرف یا رفتار مخالف نظرشان را با منظور و نیت ایجاد اذیت تلقی كرده و باید هر طور شده طرف را به خاك بنشانند! دفاع از خود در مقابل حملات تدافعی آن‌ها روشی است كه اكثر ما به‌كار می‌گیریم در حالی‌كه این كار آن‌ها را تدافعی‌تر می‌كند.



اگر دائم در مورد نحوه تاثیرگذاری خود ناراحتید روشی تخریبی انتخاب كرده‌اید كه شما را از بین می‌برد. مطمئن باشید در مواقعی كه واقعا مهم است خوش می‌درخشید. خودتان باشید و فیلم بازی نكنید! چون اگر دائم به این فكر باشید كه چه بكنید یا چه نكنید ضعیف عمل كرده و اضطراب همه‌چیز را خراب می‌كند.



   معمولا اضافه تعطیلات نوروز

بعضی از این افراد می‌گویند كه تدافعی نیستند بلكه حساسند و این تصور اشتباه است. آدم‌های حساس توجهی دقیق به همه چیز نشان می‌دهند و دركی عمیق دارند بنابراین اصلا دیگران را اذیت نمی‌كنند اما حالت تدافعی، فرزند نا‌خلف شرمندگی است. اگر فرد در محیطی رشد كرده كه به شدت و با خشونت  مورد قضاوت قرار گرفته باشد این حس در او شكل می‌گیرد كه اساسا بی‌كفایت است و شرم در سیستم روانی او غا‌لب می‌شود. این افراد مثل هزاران تن «تی ان تی» هستند كه با هر تلنگری منفجر می‌شوند و دیگران را آزار می‌دهند. وقتی در مهمانی از آن‌ها می‌پرسید: «برایت سالاد بریزم؟» با عصبانیت می‌گویند: «یعنی آنقدر عقب‌مانده‌ام كه نمی‌توانم با قاشق‌های مدل جدید سالاد بریزم؟!» یا اگر سهوا حین روبوسی با آن‌ها چشم‌های‌تان را ببندید، می‌گویند: «به نظر او من زشت و بد هستم و می‌خواست مرا نبیند!» تمام رفتارهای دیگران برای آن‌ها معنی‌دار و اكثرا به قصد آزار و اذیت است و با این افكار زندگی را بر خود و اطرافیان تلخ می‌كنند. چطور می‌توانیم با این افراد ارتباطی خوب‌، رضایت‌بخش و با اعتماد متقابل برقرار كنیم؟

هیچ‌وقت! واقعا چنین ارتباط گرم و خوشایندی با این افراد ممكن نیست‌، سعی نكنید و امید نداشته باشید. در ارتباط عالی و سطح بالا به دو ذهن سالم احتیاج است و این افراد تفكر والای انسانی ندارند و مدل خزندگان رفتار می‌كنند!   

تعجب نكنید چون زیر بخش عالی مغز كه تعاملات اجتماعی و منطق را به عهده دارد، قسمت ابتدایی مغز است كه در خزندگان هم وجود دارد و فقط ترس را حس می‌كند. پیام این قسمت به این صورت است: «من به حد كافی ندارم.» حالا این نداشتن می‌تواند پول، عشق، اعتبار، شهرت و هر چیزی باشد. یك خزنده فقط این را می‌داند: كسی می‌خواهد به من آسیب برساند! این افراد هم از منابع مختلف احساس خطر می‌كنند یك روز همكارشان دشمن است، روز دیگر همسر و بچه‌ها یا تمام دنیا! منطق در این افراد وجود نداشته و نسبت به عواطف غیر دفاعی مثل عشق‌، سرگرمی و تفریح چشم‌های‌شان بسته است.





برخورد با آدم‌های سخت!

نكته كلیدی این است كه نباید سعی كنید آن‌ها را راضی نگه‌داشته یا احساسا‌ت‌تان را برای‌شان بیان كنید. باید مثل لاك‌پشت پوششی عاطفی برای خود درست كنید و برای جلوگیری از عصبانیت در مقابل رفتار آن‌ها بخش حساس اجتماعی ذهن‌تان را در پوشش نگهدارید. واكنش نشان ندهید و وقتی یاوه‌سرایی را شروع كرد بدون نشان دادن واكنش، به یك موضوع دیگر فكر كنید و اصلا با آن‌ها جروبحث نكنید، چون پای موضوعات دیگر حتی مربوط به 30 سال قبل وسط كشیده می‌شود! خوبی‌ها و نكات مثبت آن‌ها را هم ببینید و به‌جای مخالفت این نكات را منعكس كنید. در پاسخ به آن‌ها بگویید: «مشكلی نیست هر طور دوست دارید. این روش به خوبی پاسخ داده، آن‌ها را آرام كرده و جنگ به راه نمی‌اندازد.»

بعد در درون خودتان هم زمزمه كنید مشكلی نیست، او این‌طوری است. فقط بدی وجود ندارد و همه‌چیز بهتر می‌شود. آرام باشید و مثل او توهین و افترا نزده و دعوا نكنید. شما كه دوست ندارید مثل آن‌ها بخش خزنده مغزتان را غالب كرده و بی‌منطق باشید‌؟! ضمنا هر دفاعی كه بكنید بعدها دوباره علیه خودتان استفاده می‌شود. سعی كنید كمترین مجادله را داشته باشید و صحبت‌های او را نشنیده بگیرید. كار سختی است چون گاها به شما توهین می‌شود ولی حتی اگر شده محیط را موقتا ترك كنید تا چیز بیشتری نشنوید. مهم‌ترین اقدام عدم تحریك فكری این افراد است تا آرامش تا حد ممكن فراهم شود. فراموش نكنید حتی تلخ‌ترین انسان‌ها هم نكات روشنی دارند كه اگر به یاد بیاورید تحمل آن‌ها راحت‌تر می‌شود به‌خصوص كه ریشه بسیاری از رفتارهای بد به خود آدم‌ها ربط نداشته و دیگران در ایجاد آن‌ها نقش اصلی را داشته‌اند.


ویدیو مرتبط :
‫داستان مادرشوهر‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نبایدهای اولین قرار با همسر آینده مان



 

همسر آینده,اولین قرار با همسر آینده

 

احتمالا نخستین موضوعی كه قبل از روبه‌رو شدن با خواستگار جدید‌تان به آن فكر می‌كنید، پوشیدن یك لباس مناسب است و در لحظه‌ای كه در كنارش پشت میز نشسته‌اید هم تمام هوش و حواستان به ظاهر و نحوه انتخاب جملات است، اما دست نگه‌دارید.

برای آنكه از این قرار‌های اول، سربلند بیرون بیایید، نیاز به شناختن گروهی از « نبایدها » دارید؛ كارهایی كه نباید انجام دهید و حرف‌هایی كه نباید بزنید. قرار نیست تا ابد در مقابل كسی كه قرار است شریك زندگی‌تان باشد، خود را شخص دیگری نشان دهید اما باید بدانید كه بعضی حرف‌ها، خاطرات و كارها با قرار‌های اول جور در نمی‌آیند و باید از هر طریقی كه شده، پنهان‌شان كنید و تا روز مبادا آنها را در دلتان نگه‌دارید.

سعی کنید پینگ پنگ بازی کنید

همه ما دوست داریم از خودمان حرف بزنیم. انگار تنها موضوع جالبی كه در دنیا وجود دارد، عادات، خواسته‌ها و انتظارات خودمان است. اما این همان دامی است كه ممكن است در نخستین برخوردهایی كه با خواستگار‌تان دارید، در آن بیفتید.

به‌جای اینكه بی‌وقفه خودتان را شرح دهید و با بیان كردن علایق و انتظارات‌تان بخواهید او را با خود هم مسیر كنید، بگذارید او حرف بزند و هر آنچه در ذهن دارید را از كسی كه قرار است همسر آینده‌تان باشد، بپرسید. وقتی شما بی‌وقفه درباره خودتان حرف می‌زنید، نگاهی منفی نسبت به‌خودتان در ذهن خواستگار‌تان ایجاد می‌كنید.

احتمالا در این شرایط، بعد از قرار او از پشت میز بلند می‌شود و در دلش می‌گوید كه این نخستین و آخرین قرارش با شما خواهد بود اما شما كه حسابی خودتان را ابراز كرده‌اید، از نتیجه این گفت‌ و گوی یكطرفه راضی هستید و فكر می‌كنید همه چیز خوب پیش رفته است اما واقعیت این است كه ارتباط، یعنی بیان كردن خود و فهمیدن دیگران. پس در جلسات اول گفت‌وگو مثل یك بازی پینگ‌پنگ پیش بروید و همان‌قدر از خودتان بگویید كه از او حرف می‌شنوید.

از قبلی ها حرف نزنید

شاید روزی مجبور شوید درباره خواستگارهای قبلی‌تان هم حرف بزنید. اما بهتر است تا زمان آن نرسیده، چیزی نگویید. در قرارهای اول با خواستگار جدید‌تان، هرگز پای قبلی‌ها را به میان نكشید. شاید بخواهید از بدی‌های آنها بگویید و به اینجا برسید كه چقدر از یك فرصت تازه خوشحال هستید اما این موضوع هم نمی‌تواند كمكی به شما بكند. همان طور كه گفتیم، هر جمله‌ای كه بوی « خواستگار قبلی » از آن بیاید را نباید به زبان بیاورید.

مهم نیست كه رابطه احساسی‌ای میان شما و شخص دیگری بوده یا نه، مهم این است كه قرار اول جای این حرف‌ها نیست. اگر شما و خواستگار‌تان احساس كردید كه می‌توانید به یك آینده مشترك فكر كنید و به همین دلیل قرارهای بعدی را تنظیم كردید، ماجرا فرق می‌كند. اگر در روزهای بعد در مورد ارتباطات گذشته‌تان از شما پرسید، می‌توانید بگویید « آن آشنایی، درس بزرگی برای من بود و حالا من و خواستگار قبلی‌ام، دیگر به آن روزها فكر نمی‌كنیم و هركدام‌مان، تنها به فكر آینده خود هستیم. »

فقط لحظه اول مهم نیست

بیشتر ما وقتی به ازدواج فكر می‌كنیم، معمولا تصور غلطی در ذهنمان چرخ می‌زند. ما فكر می‌كنیم كه مرد رۆیاهایمان كسی است كه در همان لحظه اول به دلمان می‌نشیند، حال و هوای‌مان را عوض می‌كند و در یك لحظه تمام ناامیدی‌مان از پیدا كردن چنین مردی را به امید بدل می‌كند. شاید شما هم فكر می‌كنید میان شما و مرد زندگی‌تان در همان لحظه اول باید یك جرقه عاطفی زده شود و چنین كششی به قرار‌های بعدی و در نهایت ازدواج منجر شود اما اشتباه می‌كنید.

شما برای خوشبختی به شاهزاده رۆیاها نیازی ندارید و قرار نیست یك عمر با یك نگاه اسرارآمیز عاشقانه زندگی كنید. بلكه قرار است كنار مرد محكم و مستقلی زندگی كنید كه می‌تواند در سخت‌ترین روزها هم در كنار شما باشد، دركتان كند و پابه‌پای‌تان پیش برود.

رخت‌چرك‌ها را دور بیندازید

همه ما در زندگی‌مان رخت‌چرك‌هایی داریم. منظورمان همان اشتباه‌ها، خاطرات آزار‌دهنده و لحظه‌هایی است كه ترجیح می‌دادیم هیچ وقت اتفاق نمی افتادند. خب، ما انتظار نداریم كه در زندگی شما چنین مسائلی پیش نیامده باشد، فقط می‌گوییم حالا كه وقت ازدواج‌تان رسیده، باید رخت‌چرك‌هایتان را پشت در بگذارید و به‌جای فكر كردن و عذاب كشیدن، برای فراموش كردن روزهای گذشته انرژی بگذارید.

همسر آینده‌تان را شریك این خاطرات نكنید و اگر به دلیل برخی اتفاقات گذشته هنوز متاثر هستید و عذاب می‌كشید، این عذاب را وارد زندگی‌تان نكنید. دوره نامزدی فرصت خوبی است تا بتوانید از آنچه پیش از این در زندگی‌تان بوده، عبور كنید و با یك شروع تازه، برای یك زندگی موفق آماده شوید. زندگی‌ای كه قرار نیست این بار رخت‌چرك دیگری برای آینده شما شود.

منبع : tebyan.net