سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

انحلال یک بانک اسمش را نبر!


با انتشار شایعات درباره انحلال یک بانک خصوصی، بازار شایعه ها داغ است. در صورت تحقق این مسئله چه اتفاقی برای سپرده گذاران بانک منحل شده خواهد افتاد؟





روزنامه هفت صبح: مجوز یک بانک خصوصی لغو می شود. دو نماینده مجلس با مطرح کردن این جمله در روز گذشته آتشی روشن کردند که معلوم نیست دامن کدام بانک را خواهد گرفت. بعد از صحبت های این نمایندگان مجلس، رسانه ها تلاش کردند نام این بانک را رسانه ای کنند اما تلاش های آنها در حد گمانه زنی باقی ماند.

بعد از پیگیری های بی نتیجه رسانه ها، بانک مرکزی اطلاعیه ای منتشر کرد و از همه خواست تا از گمانه زنی درباره نام این بانک خودداری کنند. هم زمان رییس کل بیمه مرکزی از ارسال پرونده یک شرکت بیمه به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد. نام این شرکت متخلف، هم نام ی موسسه اعتباری است که رییس کمیسیون اصل 90 از ارسال پرونده این موسسه به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داده است.

انحلال یک بانک اسمش را نبر

این مسئله به گمانه زنی ها دامن زده است. در این میان یک سایت خبری، پرده از تخلفات فراوان یک بانک برداشته و لیست بلندبالایی از صورت سازی های مالی، پرداخت وام های کلان به بدهکاران بانکی و دریافت نکردن وثیقه به میزان کافی منتشر کرد. در این میان دو میلیون سپرده گذار این بانک متخلف نگران پول هایشان هستند ولی باید به آنها گفت که نگران نباشند. آب از آب تکان نمی خورد.

سرانجام بانک مرکزی بعد از محرز شدن تخلف یکی از بانک های خصوصی تصمیم به انحلال این بانک گرفته و طبق اخبار رسیده بناست طی روزهای آینده این تصمیم خود را علنی کند. گفتنی است برخی خبرها نیز حکایت از اتمام حجت بانک مرکزی با این بانک خصوصی دارد.

مجوز یک بانک به زودی لغو می شود

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرد بانک مرکزی طی روزهای آینده یکی از بانک های خصوصی را منحل می کند. عزت الله یوسفیان ملا درباره دلیل لغو مجوز این بانک توضیح می دهد: «علت این اقدام تخلفات بانک است. تخلفات بانک زیاد است که فعلا مورد به مورد اعلام نمی کنیم. البته من فعلا اسم بانک را نیز نمی توانم بیان کنم.»

ظاهرا بانک مرکزی شروطی را برای این بانک خصوصی در نظر گرفته و تاکید کرده در صورت تحقق این شرط ها شاید راهی به جز انحلال باقی بماند.

بانک مرکزی وارد میدان می شود

رسانه ها بلافاصله بعد از صحبت های نمایندگان مجلس پیگیر نام بانک متخلف شدند. بالاخره بعد از جستجوهای بی نتیجه، بانک مرکزی در اطلاعیه ای که ظهر دیروز روی پایگاه خبری خود منتشر کرد اعلام کرد که مرجع قانونی در مورد انحلال و برخورد قانونی با بانک ها و موسسات اعتباری، بانک مرکزی است.

روابط عمومی بانک مرکزی در این اطلاعیه آورد: «این بانک در زمان مناسب و پس از طرح هر مرحله از اقدامات قانونی نسبت به اطلاع رسانی دقیق اقدام خواهد کرد.» بانک مرکزی از کلیه رسانه ها خواست از اعلام اسامی و تحلیل هایی غیرواقعی خودداری کنند.

تخلفات این بانک چه بوده است

یوسفیان ملا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به دلایل لغو مجوز این بانک خصوصی اشاره می کند: «در کار این بانک شفافیتی دیده نشده و معلوم نیست خزانه کشور را که از ارز خالی کرده اند کجا مصرف کرده اند.»

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه تخلف دوم آنها افزایش شعب بوده، درباره دلیل سوم می گوید: «تخلف بعدی آنها افزایش سرمایه بانک از راه های غیرمجاز بوده است.»

مخالفان چه می گویند

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از دیدگاه مخالفان می گوید: «بعضی از آقایان مخالف انحلال، انتقاد کردند که این بانک بیش از دو میلیون سپرده گذار دارد. بنده گفتم جای نگرانی نیست و تمام اینها قابل حل است. از همین رو برای جلوگیری از تخلفات، بانک مرکزی باید تا پای انحلال متخلفان پیش برود تا قانون اجرا شود.»

پای یک شرکت متخلف بیمه هم در میان است

رییس کمیسیون اصل 90 با رد خبر انحلال یک بانک خصوصی در روزهای آینده می گوید: «پرونده تخلفات مدیران یک موسسه اعتباری و یک شرکت بیمه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شده است.»

انحلال یک بانک اسمش را نبر

محمدعلی پورمختار در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه انحلال سازوکار طبیعی خود را دارد، اضافه می کند: «در زمان انحلال یک بانک یا موسسه باید وضعیت پول های مردم و سپرده های سپرده گذاران تعیین تکلیف شود.» اما او سلب امتیاز این موسسه را بعید نمی داند.

آخرین لغو مجوز یک بانک کی بوده است؟


نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد:«عده ای دیگر مطرح کردند که تاکنون یک بار قبل از انقلاب این برخورد صورت گرفته و بعد از انقلاب نیز تا به حال ابطال بانکی صورت نگرفته اما همانطور که می دانید با توجه به دغدغه های اخیر در اوایل انقلاب ما چنین مشکلاتی نداشتیم و به طور ناگهانی در دهه سوم انقلاب این موضوعات شکل گرفت که به هر نحوی که می خواهند کار می کنند.»

مردم نگران نباشند

سپرده گذاران در این شرایط نگران پول هایشان نزد این بانک هستند. باید گفت جای نگرانی نیست. پول های سپرده گذاران سر جای خود باقی می ماند. شاید بانک مرکزی این بانک یا موسسه متخلف را در بانک یا موسسه دیگری ادغام کند. در این صورت هیچ اتفاق بدی در مورد حساب های مردم رخ نمی دهد. فقط ممکن است نام بانکی که در آن حساب باز کرده اند تغییر بکند. ضمنا همه بانک ها اجبارا باید 13.5 درصد از دارایی های شان را نزد بانک مرکزی ودیعه بگذارند. این حساب که معروف به حساب ذخیره قانونی است، برای چنین مواقعی است که سپرده گذاران سرشان بی کلاه نماند.

بانک منحل شود آب از آب تکان نمی خورد

عزت الله یوسفیان ملا درباره تبعات اقدام احتمالی بانک مرکزی می گوید: «بعضی ها می گفتند این اقدام تبعات اجتماعی داشته و ممکن است اتفاقاتی بیفتد اما می توان همه این مسائل را ساماندهی کرد. به طور مثال می توان اعتبارات این بانک را به بانک دیگری سپرد تا مدیریت در این زمینه ادامه یابد.»

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه الان وضعیت به گونه ای است که اگر یک بانک منحل شود آب از آب تکان نمی خورد، تاکید می کند که «مثل قدیم نیست که پول های مردم در صورت انحلال یک بانک به خطر بیفتد.»

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اضافه می کند: «تمهید مقدمات به نحوی است که مسئولان بانک آرام کنار می روند و مسئولان جدید بر سر کار می آیند، بدون اینکه پول های مردم دچار خطر شود.»

لغو شتابزده مجوز یک بانک، اعتماد مردم را کم می کند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به لغز شتابزده مجوز برخی بانک های خصوصی فعال هشدار می دهد. رحیم زارع با اشاره به اینکه لغو مجوز یک بانک به این شکل «تبعات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی در پی خواهد داشت» تاکید می کند که این مسئله «باعث تضعیف اطمینان مردم به نظام بانکی کشور می شود.»

او دلیل اینکه بانک مرکزی حالا پیگیر لغو مجوز این بانک متخلف شده، دست روی «رعایت نشدن ملاحظات کارشناسی در زمان اعطای مجوز فعالیت به بانک» می گذارد.

بانک متخلف هر پنج ماه مدیرش را عوض کرده

شایعات آنقدر درباره نام این موسسه بالا گرفته که هر رسانه ای گمانه زنی خاص خود را مطرح کرده است. صبحانه آنلاین با اشاره به گزارش معاون نظارتی بانک مرکزی در 27 مهر ماه مبنی بر ارسال پرونده شش بانک متخلف به هیات انتظامی بانک ها می نویسد: «مجموعه بررسی ها از جلسه هفته گذشته هیات انتظامی بانک ها در بانک مرکزی کهپرونده برخی از این بانک ها مورد بررسی قرار گرفته است، از جمع بندی احتمال لغو مجوز یکی از این بانک های شبه خصوصی حکایت دارد.»

در ادامه گزارش این سایت خبری - تحلیلی می گوید: «این بانک در طول دوره فعالیت به طور متوسط هر پنج ماه یک بار تغییر مدیرعامل در آن به اپیدمی تبدیل شده و تاکنون حداقل یک نوبت نیز هیات انتظامی بانک ها به ریاست دادستان کل درخصوص مدیران سابق این بانک نیز حکم محکومیت را صادر کرده است.»

بدهی نجومی بانک متخلف 13 رقمی است

صحبانه آنلاین ادامه می دهد: «گزارش های رسمی که در جلسات بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است حکایت ازت آن دارد که این بانک در شش ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 35,111,974 میلیون ریال بدهی به بانک ها و موسسات اعتباری دارد که عددی کم نظیر در شبکه بانکی کشور است.

انحلال یک بانک اسمش را نبر

این بانک وام بدون چک و ضامن به بابک زنجانی داده

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دو ماه پیش گزارشی از مشکلات متعدد این بانک در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرده است. بر این اساس طرح تحقیق و تفحص از این بانک در کمیسیون اقتصاد تصویب شده و این طرح به دلیل تخلفات گسترده در این بانک در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده است. فتحی پور درباره تخلفات این بانک گفته بود: «بانک ... تسهیلات بدون ضمانت به افراد مسئله داری مانند بابک زنجانی داده است و از آنها هیچ ضمانت یا چکی دریافت نکرده است.»

10 تخلف رنگارنگ این بانک


به نوشته صبحانه آنلاین در یک گزارش رسمی نظارتی، بیش از 10 تخلف بزرگ مالی و قانونی در این بانک و افزایش مطالبات وصول نشده بانک به حدود نیمی از کل مانده آن نام برده شده است. یکی از تخلفاتی مانند درج وثیقه هیا بیش از مبلغ ترهینی، کسیری محاسبات مالیاتی، تغییر غیرقانونی طبقه تسهیلات برای اضافه نشان دادن سود بانک، قبول وثیقه هیا نامعتبر در موارد متعدد، وضعیت نامشخص صحت برخی حساب های جاری و کوتاه مدت بانک، پرداخت نکردن سود سهامداران در مهلت قانونی، پرداخت ضمانت نامه بدون رعایت چارچوب های قانونی، خودداری از پیگیری مطالبات چند صد میلیارد تومانی بانک و سقوط بی سابقه کفایت سرمایه و ... از جمله نمونه های تخلفات گسترده ای است که در این بانک انجام شده است.

پرداخت 366 میلیارد تومان وام با 15 میلیارد وثیقه

براساس گزارش صبحانه آنلاین، «پرداخت وام 123 میلیارد و 300 میلیون تومانی در ازای تنها هفت میلیارد و 800 میلیون تومان وثیقه» تنها یکی از شاهکارهای این بانک بوده است.

این بانک در یک مورد دیگر 234 میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات به دو شرکت بدهکار بانکی داده و تنها هشت میلیارد تومان یعنی 3.2 درصد کل وام، وثیقه دریافت کرده است.

در مورد مشابقه دیگری نیز در قبال 169 میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات اعطایی به شرکت رام پارت تنها 19 میلیارد و 300 میلیون تومان وثیقه ملکی دریافت شده است.

در یک حرکت دیگر، در قبال 58 میلیارد و 700 میلیون تومان بدهی شرکت های پائیز، پرتو و بازرگانی «م» تنها دو میلیارد و 700 میلیون تومان وثیقه ملکی گرفته شده است.

صورت سازی در برداشت بانک مرکزی از حساب بانک


از نکات بسیار عجیب این گزارش اقدام باورنکردنی مدیران بانک متخلف در صورت سازی درخصوص برداشت بانک مرکزی از حساب های این بانک است. براساس آن در حالی که بانک مرکزی این بانک را به دلیل اقدامات غیرقانونی در بازار ارز به مبلغ 46 میلیارد و 900 میلیون تومان جریمه کرده است، بانک متخلف این مبلغ را به طرفیت طلب از بانک مرکزی در سرفصل حساب ها ثبت کرده است.

بانک متخلف بدهی بدهکارانش را کم نشان داده

شاهکارهای این بانک تمامی ندارد. یکی از بندهای عجیب این گزارش ثبت نکردن برخی بدهی های مشتریان و کم نشان دادن آن است. بر این اساس مبلغ 134 میلیارد و 500 میلیون تومان از پرداخت اعتبارات سررسید شده مشتریان توسط بانک در پایان سال در حساب ها منظور نشده است.


ویدیو مرتبط :
انحلال یک بانک خصوصی تا چند روز دیگر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انحلال بانک تات به دلیل ...!



  ،  بانک تات,لغو مجوز بانک تات,اخبار,اخبار سیاسی اقتصادی

 

با لغو مجوز از سوی شورای پول و اعتبار به دلیل انجام تخلفات عدیده و طی نکردن مسیر قانونی تاسیس، بانک تات منحل شد.

پیش از این برخی مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بررسی لغو مجوز فعالیت بانک "تات" و ادغام آن با دو مؤسسه مالی و اعتباری خبر داه بودند که با لغو مجوز فعالیت از سوی شورای پول و اعتبار این بانک رسما منحل شد.

بر اساس این گزارش، احتمالاً بانک مذکور با دو مؤسسه مالی و اعتباری پیشگامان و صالحین ادغام و در نهایت بانک بزرگ‌تری را تشکیل خواهد داد.

برخی گزارش‌ها از عنوان بانک "مردم" برای این بانک تازه تاسیس و ادغامی حکایت دارد.

بنابراین گزارش، با توجه به ادغام این بانک با دو مؤسسه مالی و اعتباری دیگر، سهامداران و افرادی که در این بانک و مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند، عملا سپرده‌های آنها به بانک بزرگ‌تری منتقل خواهد شد و لذا جای نگرانی وجود ندارد.

پیش از این عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مجوز یکی از بانک‌های خصوصی لغو خواهد شد، اظهار داشت: هیئتی در این ستاد وجود دارد که به تخلفات رسیدگی می‌کند و مقرر شد تمام بانک‌هایی که مسیر قانونی تاسیس را طی نکرده‌اند مجوز فعالیت آن لغو شود.

وی در پاسخ به این  سوال که آیا بانک مورد نظر متخلف بوده گفت: این بانک قطعاً مسیر قانونی برای دریافت مجوز  فعالیت را طی نکرده است.

منبع:  فارس