سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

الفبای مراقبت از پوتوس در آپارتمان


برای كسانی كه به گیاهان رونده علاقه‌ دارند و از تماشای دیوارهایی كه با ریسه‌های سرسبز و خوش آب و رنگ مثل پیچ امین‌الدوله، عشقه و پیچ اناری هوش از سرشان می‌رود و احساس جوانی در جان‌شان ریشه می‌كند داشتن یك گیاه آپارتمانی مانند پوتوس فوق‌العاده است.


مجله سیب سبز: برای كسانی كه به گیاهان رونده علاقه‌ دارند و از تماشای دیوارهایی كه با ریسه‌های سرسبز و خوش آب و رنگ مثل پیچ امین‌الدوله، عشقه و پیچ اناری هوش از سرشان می‌رود و احساس جوانی در جان‌شان ریشه می‌كند داشتن یك گیاه آپارتمانی مانند پوتوس فوق‌العاده است. تماشای برگ‌های قلبی‌شكل پوتوس كه قابلیت بالارونده دارند در چهاردیواری خانه بسیار هیجان‌انگیز است. آنها در مدت زمانی كوتاه سراسر دیوار یا ستون را از قلب‌های ریز و درشت پر می‌كنند و فضای خانه را از این رو به آن رو می‌كنند.

این روزها كه پوتوس ایرانی بیشترین حجم صادرات گل آپارتمانی را به خود اختصاص داده و پوتوس پرورش یافته در محلات یكی از بهترین انواع پوتوس است بد نیست شما هم داشتن آن را تجربه كنید. اگرچه بیشتر مردم پوتوس‌های سبز رنگ را ترجیح می‌دهند اما یكی از مهم‌ترین ارزش‌های پوتوس مرهون رنگ‌های ابلق این گیاه است كه تركیبی از رنگ‌های زرد، سبز ، نارنجی  و سفید را در خود جای داده است.

سبزترین قلب جهان در خانه

چه نوری مناسب است؟

انواع مختلف پوتوس طیف وسیعی از نورهای محیطی را تحمل می‌كنند بنابراین باید به نوع پوتوسی كه در خانه دارید توجه كنید. پوتوس ابلق نور محیطی قابل ملاحظه‌ای می‌خواهد بنابراین بهتر است در نزدیك‌ترین مكان به پنجره‌ها باشد اما باید مراقب بود تا نور مستقیم آفتاب گیاه را آزار ندهد. درصورتی‌كه در آپارتمانی زندگی می‌كنید كه امكان استفاده از نور طبیعی و غیرمستقیم خورشید را ندارید، می‌توانید از نور مصنوعی استفاده كنید. بهترین ابزار برای داشتن نور مصنوعی لامپ مهتابی آفتابی و سفید است. بهترین شرایط برای داشتن نور محیطی آن است كه به فاصله نیم‌متر از گیاهان مهتابی قرار دهید و دست كم لامپ‌ها را در طول روز به مدت 14 ساعت روشن نگه دارید تا در این مدت نور مورد نیاز گیاه تامین شود. البته این در شرایطی است كه شما در موقعیتی كه گیاه‌تان قرار گرفته پنجره‌ای نداشته باشید و فضای خانه‌تان فضای كم‌نور و فاقد نور كافی باشد.

پوتوس بیمار را تیمار كنید

برگ‌ریزی و خم‌شدن ساقه‌های پوتوس یكی از شایع‌ترین مشكلاتی است كه دارندگان پوتوس از آن شكایت دارند.

یكی از محتمل‌ترین دلایل بروز این مشكل تشنه بودن گیاه و خشك بودن هوای محیط است. فراموش كردن نوبت‌های آبیاری گیاه و خشك بودن خاك آن خیلی سریع روی ساقه و برگ‌های گیاه تاثیر می‌گذارد. گیاه در شرایط كم‌آبی با كمبود مواد غذایی مواجه می‌شود و این مساله موجب می‌شود ساقه نازك و سریع رشد كند و فاصله بین برگ‌ها آنقدر زیاد باشد كه گیاه تنك و زشت به نظر برسد.

 لك‌های برجسته قهوه‌ای و سیاه یكی دیگر از بیماری‌های پوتوس است كه ظاهر گیاه را زشت می‌كند. تابش نور مستقیم خورشید یا آفت موجب بروز این لکه‌ها می‌شود كه با سم‌پاشی و تامین نور كافی گیاه قابل درمان است.

بهترین روش آبیاری

پوتوس از آن دست گیاهانی است كه به محیط مرطوب احتیاج دارد، بنابراین هفته‌ای سه تا چهار مرتبه باید آن را آبیاری كنید.

 در فاصله میان آبیاری‌ گیاه مطمئن باشید كه خاك خشك شده، سپس گیاه‌تان را آب دهید. برای چك كردن خشكی خاك به سطح آن اكتفا نكنید انگشت‌تان را تا یك بند داخل خاك فرو ببرید، اگر احساس رطوبت كردید گیاه را آبیاری نكنید. با سرد شدن هوا دفعات آبیاری را كاهش دهید و آن را به هفته‌ای یك بار برسانید، اما در روزهای گرم سال علاوه بر آنكه در دفعات منظم گیاه‌تان را آبیاری می‌كنید حتما با آب روی برگ‌های آن را اسپری كنید. مراقب باشید تشنگی گیاه به خمیده شدن ساقه و پژمردگی برگ‌ها منتهی می‌شود. دمای مناسب برای پوتوس هم 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است، بنابراین درصورتی‌كه دمای محیطی كه این گیاه در آن قرار دارد از 10 درجه كمتر شود برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن می‌كند. در این شرایط گیاه دچار آسیب جدی شده و لكه‌های نارنجی یا قرمز رنگی روی آن ظاهر می‌شود.

سبزترین قلب جهان در خانه

چطور قلمه بزنیم؟

یكی از ویژگی‌های پوتوس راحتی قلمه‌زدن و تكثیر كردن آن است. این گیاه بالا رونده به راحتی تكثیر می‌شود و مدت زمانی كه برای ریشه‌دهی این گیاه لازم است بسیار كوتاه است. بهترین روش آن است كه قلمه‌هایی كه از آن جدا می‌شوند سریع در گلدانی كاشته شوند. در هفته‌های اول بهترین روش برای تغذیه گیاه استفاده از كودهای مایع است. برای قلمه زدن گیاه توجه داشته باشید كه پیش از بریدن ساقه 10 سانتی‌متر از آن را برای گیاه جدید در نظر بگیرید و در خاك مناسب و مرطوب قرار دهید. قرار دادن قلمه‌های جدید در فضایی كه نور كافی داشته باشد به رشد بهتر گیاه و انبوه‌تر شدن آن كمك می‌كند.

ریزه‌كاری‌هایی كه نمی‌دانید

• پوتوس از آن دست گیاهان رونده‌ای است كه برای بالا رفتن احتیاج به قیم‌دارد. بنابراین اگر در زمان مناسب از قیم مناسب استفاده نكنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید یك پوتوس زیبا و خوش منظر را در آپارتمان‌تان داشته باشید. برای شروع از نخ استفاده كنید و با بزرگ‌شدن ساقه گیاه از قیم‌های خز‌دار كمك بگیرید .

• اگر پوتوسی كه در خانه‌تان دارید از نوع ابلق است، باید مراقب آفت‌هایی مانند شپشك آرد آلود و كنه تارعنكبوتی باشید. در شرایطی كه پوتوس به ارتفاع نزدیك به چهار متر برسد احتمال ابتلا به این نوع آفت‌ها در آن زیاد می‌شود كه برای پیشگیری از ابتلا به این آفت‌ها باید با مشاوره گیاه‌شناس آن را سم‌پاشی كنید.

• برای پیشگیری از ابتلای برگ‌های پوتوس به قارچ و باكتری باید مراقب باشید هر روز هوای محیط را تهویه كنید، روزی نیم ساعت پنجره اتاق را باز بگذارید و اجازه دهید هوای تازه در خانه جریان داشته باشد.

قبل از خرید بدانید

برای آنكه همیشه گیاه پوتوس سالم و بانشاطی داشته باشید بهتر است از خاك لیمونی كه یكی از سازگارترین خاك‌ها با ریشه این گیاه است استفاده كنید و برای تقویت خاك و جبران كمبود عناصر غذایی گیاه از كودهای مایع یا جامد محلول مخصوص گیاه پوتوس استفاده كنید. این كودها را می‌توانید از برندهای مختلفی كه در بازار است تهیه كنید اما مراقب باشید این كودها را به جای یك وعده آبیاری گیاه انجام دهید تا میزان و قدرت جذب كود را توسط خاك بالا ببرید و خاك را برای تغذیه بهتر گیاه تقویت كنید.

سبزترین قلب جهان در خانه

با یك تیر دو نشان بزنید

اگرچه با انتخاب پوتوس برای خانه‌تان در وهله اول به افزایش زیبایی و تغییر دكوراسیون داخلی خانه‌تان فكر می‌كنید اما مطمئن باشید از داشتن این گیاه هرگز پشیمان نمی‌شوید. فرقی نمی‌كند از میان پتوس‌های رونده یا پوتوس‌های نقلی و رومیزی كدام یك را انتخاب می‌كنید، مهم این است كه با داشتن چنین گیاهی در خانه به تسویه هوای خانه كمك کرده و گردش جریان هوا در خانه را بیشتر و گازهای سمی موجود در فضای منزل را مهار می‌كنید. یكی از مهم‌ترین قابلیت‌های پوتوس آن است كه امكان خنثی كردن گازهایی مانند فورمالدئید و مونواكسید كربن را دارد. از طرفی جذب این گازهای سمی توسط گیاه كمی شرایط را خاص می‌كند. این گیاه می‌تواند برای كودكان و حیوانات خانگی سمی باشد بنابراین باید مراقب باشید كه آنها ناخواسته این گیاه را نخورند.


ویدیو مرتبط :
پوتوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه از نوزادم مراقبت کنم؟



 

حرارت اتاق نوزاد را بين 18تا20 درجه بيشتر نباشد ، نوزاد را در سرما قرار ندهيد و بيش از اندازه نيز نپوشانيد . لباس نوزاد بايستي سبك و گشاد و راحت باشد . از قنداق كردن نوزاد كه يك عمل غيربهداشتي و زيان آور است بپرهيزيد و از قنداق كردن نوزاد حتي بمدت كوتاه خودداري كنيد.

 

 

مراقبت از نوزاد

 

 

حمام كردن روزانه نوزاد با داشتن بند ناف نه تنها اشكالي ندارد بلكه مفيد است . از بدو تولد نوزاد بايستي حداقل يك روز در ميان حمام داده شود و تمام بدن نوزاد را با آب و صابون و يا شامپوي مناسب شستشو داد . حمام دادن نوزاد به هيچ وجه اثر سوء روي ناف نوزاد و محل ختنه نداشته بلكه شستشوي ناف با آب و صابون از بروز عفونت جلوگيري مي نمايد.

 

 


حتما ناف نوزاد را با الكل يده پانسمان و با كاز استريل بپوشانيد . روزي جند بار ناف نوزاد را با الكل و يا بتادين تميز نمائيد و پس از افتادن ناف ، محل بندناف را با الكل و يا بتادين تميز كنيد.

 


به هيچ وجه به چشم نوزاد دست نزنيد ، اگر ترشحي نشان مي دهد به پزشك مراجعه كنيد.

 


در موقع گرفتگي بيني به هيچ وجه از شير و سنجاق استفاده نكنيد ، كمي سرم فيزيولوزيك ، نرمال سالين ، داخل بيني او بچكانيد.

 


براي جلوگيري از سوختگي پاي نوزاد نخاطر ادرا و مدفوع او را زود به زود عوض نمايي و در صورت ابتلا از پودر استفاده نكنيد ، پاي نوزاد را با آب و صابون بشوئيد و خشك كنيد سپس با پماد آ+د چرب نمائيد.

 


هر گريه نوزاد بخاطر گرسنگي نيست ، در صورت تداوم گريه حتما به پزشك مراجعه كنيد.

 


وجود ترشحات بيرنگ يا خون آلوده در قسمت تناسلي نوزاد دختر طبيعي است.

 

 

گریه نوزاد


در صورت مشاهده مواردي نظير : زردي ، اسهال ، بيحالي ، بدنفس كشيدن و استفراغ مكرر ، خوب شير نخوردن ، تب ، سرفه ، جوشهاي چركي ، ترشح از ناف و تشنج و حركات غيرطبيعي در نوزاد هر چه سريعتر به پزشك و يا مركز بهداشتي مراجعه كنيد.

 


زردي در نوزادان موجب ضايعات جبران ناپذير سلول مغزي و عقب ماندگي عقلاني مي شود . در هفته هاي اول تولد بايستي دقيقا مراقب زردي در نوزاد بود . شروع زردي بيشتر در سفيدي چشم كودك بروز مي كند و در تنه گسترش پيدا مي كند ، بمجرد مشاهده زردي بدون فوت وقت در هر زمان از شبانه روز مراجعه نمايد . اين مسئله اورژانس و فوريت دارد . هرچه زردي زودتر تشخيص داده شود درمان سبكتر و راحتتر است . در موارد خفيف شايد نياز به بستري و قرار گرفتن در زير نور مخصوص باشد و در موارد شديد تعويض خون حتما بايد انجام گيرد . از بكار بردن پيشنهاد اطرافيان در مورد استفاده از شيرخشت و يا نور مهتابي و ...و نظاير آن خودداري كنيد . بكار بردن اين روشها به قيمت سلامت نوزاد تمام مي شود.

 

 


توجه داشته باشيد كه نوزاداني كه با شير مادر تغذيه ميشوند دفعات اجابت مزاجشان بيشتر است ولي حجم مدفوع آنها كم ، رنگ آن زرد و احيانا كف آلود و گاهي سبز است ، آن را با اسهال اشتباه نكنيد.

 


خوردن مايعات زياد توسط مادر و مك زدن پستان مادر بوسيله نوزاد شير را زياد مي كند و ناراحتي عصبي موجب كم شدن شير مادر ميشود . قرص ضدحاملگي اثر سوء بر روي شير مادر دارد .

 


در موقع شير دادن بهداشت شخصي را رعايت كنيد قبل از شير دادن دستها را بايستي با آب و صابون و نوك سينه ها را با آب ولرم تميز كرد.

 


از بوسيدن زياد نوزاد به خصوص توسط ملاقات كنندگان جدا خودداري كنيد . ملاقات افراد متعدد كه اغلب ناقل ميكروبهاي مختلف مي باشند با نوزاد خطر انتقال عفونت را در بر دارد.

 


دود سيگار براي همه كس مضر است و براي شيرخوار خطرناكتر است ، به هيچ وجه اجازه ندهيد در جايي كه كودكان هستند سيگار كشيده شود.

 

 

مشاوره پزشكي با پزشك كودكان دو بار در ماه اول و سپس ماهي يكبار توصيه مي شود. شيرخوار بايستي در فواصل معين براي معاينه ، بررسي رشد و تكامل ، دريافت دستورات تغذيه و واكسيناسيون بموقع به متخصص اطفال مراجعه نماييد . در شش ماه اول هر ماه يك بار ، در شش ماه دوم هر دو ماه يكبار ، در سال دوم هر سه تا چهار ماه يكبار و بعد از دو سال هر شش ماه يكبار از بكار بستن توصيه هاي افراد غيرمتخصص و اطرافيان غيرپزشك در مورد نوزاد جدا خودداري كنيد.

 


واكسن ها را بطور منطم انجام دهيد برنامه واكسيناسيون را بخوانيد . توصيه مي شود كه واكسيناسيون كودك در يك محل واحد انجام شود.

 

 

 

واکسناسیون

 

 


شيرخوراني كه از پستان مادر تغذيه مي شوند ، غريزه مكيدن آنان ارضاء ميشود و معمولا تمايلي به مكيدن پستانك و يا انگشت خود ندارند ، لذا عدم استفاده از پستانك ارجح است ولي چنانچه شيرخوار شروع بمكيدن انگشت خود نمود بهتر است به وي پستانك داده شود تا عادت به مكيدن انگشت پيدا نكند.

 

 


از روز پانزدهم بعد از تولد روزانه 6تا10 قطره مولتي ويتامين در يك قاشق آب جوشيده خنك شده به نوزاد داده مي شود.

 

 


در صورتيكه شيرخوار از شير مادر استفاده مي كند نيازي به نوشيدن آب اضافي ندارد چنانچه بعلت گرمي محيط شيرخوار نياز به آب اضافي دادشته باشد ميتوان آب جوشيده خنك شده بدون قند به شيرخوار داد . تا يكسالگي بايستي از آب جوشيده خنك شده استفاده شود.

 


از تجويز آب قند زياد يا داروهاي خانگي مثل ترنجبين يا شيرخشت و غيره به نوزاد بايستي خوداري شود.