سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اصول چیدمان میز



 

اصول چیدمان میز

 

میزی که به شکل زیبا، با رومیزی تمیز و چند شاخه گل تزئین شود و کاردها، چنگال ها و لوازم دیگر به طرز صحیحی روی آن چیده شوند، نه فقط اشتهای افرادی را که سر آن میز غذا می خورند بر می انگیزد بلکه سبب می شود آنهایی که دور آن میز برای صرف غذا جمع می شوند حداکثر سعی خود را برای رعایت آداب غذاخوردن به کار برند.

 

چیدن میز غذا فنی است که بهتر است همه خانم ها آن را بدانند.

 

برای چیدن میز ناهار یا شام بهتر است تمام وسایلی که برای غذا خوردن هر شخص لازم است روی میز چیده شود.

 

 

تعداد و طرز چیدن وسایل غذاخوری برای ناهار و شام بستگی به دو چیز دارد:

 

یکی نوع غذا و دیگری رسمی یا غیر رسمی بودن مجلس.

 

بشقاب، کارد، چنگال و قاشقی که برای هر نفر در دو طرف بشقاب قرار می دهید باید ۲ تا ۵/۲ سانتی متر از لبه میز فاصله داشته باشد.

 

کارد را در طرف راست بشقاب، طوری قرار دهید که لبه تیز آن رو به بشقاب واقع شود.

 

قاشق را در همان طرفی که کارد هست و در سمت راست آن بگذارید. چنگال را باید سمت چپ بشقاب گذاشت.

 

مواقعی که خوردن غذای مورد نظر احتیاج به کارد نداشته باشد، آن را نباید روی میز گذاشت و در این صورت چنگال را باید به طرف راست بشقاب آورد.

 

در صورتی که چند نوع کارد و چنگال و قاشق مورد احتیاج باشد، باید آنها را به ترتیب استفاده و در هر طرف از سمت به طرف بشقاب چید. مثلاً اگر غذای اول سوپ است، باید در سمت راست بشقاب از خارج به داخل، اول قاشق سوپخوری را قرار داد، بعد از صرف سوپ، آن را با بشقاب سوپخوری برداشت تا با غذای بعد، کارد و چنگال به کار برده شود. به این ترتیب آخرین غذا یا وسایلی که بلافاصله پهلوی بشقاب قرار دارد صرف می شود.

 

اگر احتیاج باشد که یک یا چند لیوان برای هر نفر روی میز گذاشته شود آنها را باید در سمت راست، بالای کارد قرار داد. چنانچه بلندی لیوان ها با هم فرق داشته باشد، بهتر است آنها را به ترتیب بلندی از چپ به راست بچینید. در موقعی که آشامیدنی را در لیوان می ریزید، بیش از سه چهارم آن را پر نکیند تا به آسانی بدون آنکه چیزی روی میز بریزد، بتوانید لیوان را بردارید.

بشقاب کوچک نان یا دسر باید در سمت چپ بشقاب بزرگ و بالای چنگال قرار گیرد و چنانچه به جز غذاها کره هم روی میز آورده شود، باید از همان بشقاب نان استفاده کرد.

اگر می خواهید برای هر کس کارد کوچکی برای مالیدن کره به نان، جزء وسایل روی میز بگذارید، آن را روی بشقاب نان و کره و در کنار آن عمود یا موازی با کارد یا چنگال آن شخص بگذارید. در هر حال دسته کارد را باید به طرفی قرار دهید ک برداشتن آن با دست به آسانی انجام پذیرد.

بشقاب مخصوص سالاد راباید در سمت چپ بشقاب قرار دهید و دستمال سفره نیز در سمت چپ قرار می گیرد.

زیبایی تزئین وسط میز غذاخوری بستگی به سلیقه شما و سایر وسایل و لوازم موجود دارد. در هر حال هیچ یک از تزئینات وسط میز نباید به اندازه ای بلند باشد که افراد دور میز نتوانند یکدیگر را ببینند.

برای میزهای رسمی از شمع های سفید و میزهای غیر رسمی از شمع هایی با رنگ های شاد استفاد کنید.

اگر از شمعدان و یا شمع سر میز غذاخوری استفاده می کنید، شمع ها باید در فاصله ای بالاتر از گل ها بسوزند تا گلبرگ های گل را نسوزانند. فضایی که این وسایل در وسط میز اشغال می کنند، نباید بیشتر از یک دوم سطح وسط میز باشد؛ زیرا شما برای چیدن ظروف و میهمان شما به فضایی برای قرار دادن دستها، در وسط میز به فضایی کافی احتیاج دارد.


منبع : روزنامه اطلاعات



ویدیو مرتبط :
جالبترین میز و چیدمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرز چیدن میز غذا (اصول چیدمان میز)



نحوه چیدمان میز غذا, اصول چیدمان میز غذا

طرز چیدن میز غذا 

اصلی ترین موارد میز غذا شامل بشقاب و لیوان می شود. بشقاب را دقیقا در جلوی صندلی قرار دهید (در مرکز) و لیوان را در سمت راست بشقاب قرار دهید.

 

نحوه چیدمان میز غذا, اصول چیدمان میز غذا

اصول چیدمان میز


برای مهمانی های شام، همیشه از سه مدل لیوان یا گیلاس استفاده میشود. یکی از گیلاس ها نزدیک بشقاب قرار میگیرد که برای سرو نوشیدنی سفید استفاده میشود. گیلاسی که در قسمت میانی قرار میگیرد برای سرو نوشیدنی قرمز استفاده میشود و آخرین لیوان برای نوشیدن آب مورد استفاده قرار می گیرد.


فنجان قهوه با نعلبکی در سمت راست گیلاس نوشیدنی قرمز قرار می گیرد.
دستمال سفره را دقیقا در مرکز بشقاب به صورت لوله ای یا مثلثی شکل قرار دهید البته میتوانید دستمال را روی میز سمت چپ چنگال ها یا کنار بشقاب قرار دهید. بعضی ها دستمال را لوله می کنند و داخل لیوان نوشیدنی قرار می دهند.

 

نحوه چیدمان میز غذا, اصول چیدمان میز غذا

طرز چیدن میز غذا


یک بشقاب کوچک همراه با یک چاقو در سمت چپ و فوقانی و گوشه بشقاب قرار دهید (به سبک آمریکایی) یا کنار بشقاب اصلی قرار دهید (به سبک انگلیسی) و کارد را روی آن قرار دهید.

 

نحوه چیدمان میز غذا, اصول چیدمان میز غذا

اصول چیدمان میز


دو تا سه چنگال قسمت چپ دقیقا در کنار بشقاب قراردهید (چنگال سالاد، چنگال غذای اصلی و چنگال برای ماهی)
در بالای بشقاب، چنگال دسر خوری را قرار دهید و طوری بگذارید که دندانه های چنگال سمت راست دقیقا روبروی لیوان قرار گیرد و قاشق دسر خوری را دقیقا بالای چنگال قرار دهید ولی سر قاشق به سمت چپ، دقیقا مخالف چنگال قرار گیرد.


چاقوی غذاخوری را دقیقا در سمت راست بشقاب قرار دهید و چاقوی کوچک کره خوری را کنار آن بگذارید.
قاشق سوپ خوری را دقیقا بعد از چاقوی کره خوری قرار دهید. اگر قاشق کوچک دیگری هم مورد استفاده است باید بین چاقوی کره خوری و قاشق سوپ خوری قرار گیرد.
اگر خوراک دیگری دارید که با چنگال سرو میشود، چنگال مربوط به آن را باید بعد قاشق ها، در دورترین نقطه قرار دهید.

 

نحوه چیدمان میز غذا, اصول چیدمان میز غذا

طرز چیدن میز غذا


بدین شکل میز غذا را بچینید و از اوقات خود با مهمانانتان لذت ببرید.

 

منبع : sooran.com