سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

اصول شاد زیستن


دوست دارید چه كسی باشید؟ چطور زندگی كنید؟ چطور وقت بگذرانید؟ این‌ها سوالاتی است كه برای شاد‌تر زندگی كردن باید جواب آن‌ها را بدهید. اگر شما تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌خواهید زندگی شادتری داشته باشید، با عملی‌كردن پیشنهادهای ما سعی كنید خودتان را بیشتر بشناسید و برای رسیدن به این هدف تلاش كنید.







بالاخره یك روز هر كدام از ما در یك نقطه از زندگی‌مان می‌ایستیم و به این فكر می‌كنیم كه چطور بعد از این همه سال و این همه تلاش هنوز خوشحال نیستیم. خیلی از ما می‌خندیم، با كسانی كه دوست‌شان داریم مسافرت می‌رویم، موفقیت‌های كاری و تحصیلی به دست می‌آوریم اما باز هم روزی روی آن نقطه می‌ایستیم و به این فكر می‌كنیم كه خوشحال نیستیم. خیلی از ما با وجود موفقیت‌های بسیار خوشحال نیستیم و بدتر این‌كه حتی نمی‌توانیم برای خوشحال نبودن‌مان یك دلیل پیدا كنیم. اما شاید اگر در تمام این سال‌ها، هدفمان را می‌شناختیم و مهم‌تر از آن خودمان را می‌شناختیم، خیلی بیشتر از این به شادی نزدیك می‌شدیم. شاد بودن و شاد زندگی كردن راه‌های بسیاری دارد. راه‌حل‌هایی كه برآورده‌كردن بسیاری‌ از آن‌ها تنها از خودمان بر می‌آید. اگر شما تصمیم‌تان را گرفته‌اید و می‌خواهید زندگی شادتری داشته باشید، با عملی‌كردن پیشنهادهای ما سعی كنید خودتان را بیشتر بشناسید و برای رسیدن به این هدف تلاش كنید.





  دلیلی برای شادی بسازید

آیا كارتان عذاب‌تان می‌دهد؟ آیا وقت‌تان را آنطور كه دوست دارید، می‌گذرانید و از این موضوع لذت می‌برید؟ سعی كنید میزان شادی‌تان را تخمین بزنید. یكی از راه‌های ساختن و اداره‌كردن یك زندگی هدفمند این است كه خلأ‌های زندگی‌تان را تشخیص دهید و برای كامل كردن‌شان دست به كار شوید.«دبرنا» كه سال‌هاست در مورد موفقیت می‌نویسد به زنان پیشنهاد می‌كند كه از خود این سوال را بپرسند: «چه چیزی مرا شاد می‌كند؟» او معتقد است بسیاری از آدم‌ها در پاسخ دادن به این سوال ناتوانند. «دبرنا» پیشنهاد می‌كند كه افراد چند دقیقه‌ای برای پاسخ دادن به این سوال وقت بگذارند و حداقل 3 موضوع اصلی كه آن‌ها را با تمام وجود خوشحال می‌كند را یادداشت كنند. قدم بعدی از نظر او پیدا كردن مانع است. او پیشنهاد می‌كند كه چند روز بعد از شناختن اصلی‌ترین راه‌های شاد‌بودن، افراد به این فكر كنند كه چه چیزهایی آن‌ها را از این شادی محروم كرده است. شناخت مانع می‌تواند به شما برای از بین بردنش كمك كرده و شما را به شادی واقعی نزدیك‌تر كند.



برای چند لحظه هم كه شده خودتان به شكلی كه هر روز در خیابان‌ها ظاهر می‌شوید یا در كنار خانواده‌تان وقت می‌گذرانید را فراموش كنید. سعی كنید خودی كه در درون‌تان پنهان شده را بیشتر بشناسید و ببینید كه چه نیازهایی برای شاد بودن دارد.



  می‌خواهید چه كسی باشید؟

به این فكر كنید كه دوست دارید چه آدمی باشید و چطور زندگی‌ای را برای خودتان بسازید. این موضوع می‌تواند به شما بیشتر از تك‌تك آرزو‌های‌تان كمك كند. این‌كه شما دوست دارید خودتان را در چه شرایطی ببینید، می‌تواند راهنمایی موثر برای رسیدن شما به آن شرایط باشد. اول خودتان را ارزیابی كنید و ببینید كه چه كسی هستید و بعد به این فكر كنید كه چقدر با آنچه دوست دارید باشید، تفاوت دارید. ممكن است این تفاوت‌ها زیاد باشد اما نترسید و فقط به این فكر كنید كه برای كم‌كردن این فاصله چه قدم‌هایی باید بردارید. از طرف دیگر شما نیاز دارید كه آرزو‌های‌تان را بازبینی كنید. دلیلی ندارد شما به خاطر نرسیدن به آرزوهای 10سال پیش‌تان افسرده شوید. سعی كنید خود امروزتان را بشناسید و نه خود 10 سال پیش‌تان را. امروز و در این لحظه چطور آدمی هستید؟ چه آرزویی دارید و به‌دنبال چه آینده‌ای می‌گردید؟ اگر بتوانید پاسخ این سوالات را پیدا كنید كمی اوضاع بهتر می‌شود و راه رسیدن به آرزو‌های‌تان هم هموار‌تر می‌شود.



  از تغییر نترسید

روزهای سخت یكی از بخش‌های طبیعی هر زندگی‌ هستند. به‌خاطر تجربه‌های تلخ‌تان از روزهای تغییر كردن نترسید. در مقابل اجازه دهید این تغییرات به زندگی شما شكل دهد و در خدمت شاد‌تر شدن شما باشد. ریسك پذیری آن هم در حدی كه به زندگی شما آسیب نزند جزئی ضروری برای زندگی شماست. قرار نیست نسنجیده خودتان را در معرض سختی‌هایی قرار دهید كه امكان پشت سر گذاشتن‌شان را ندارید. بلكه باید با سنجیدن دقیق موقعیت و توانایی‌هایتان برای ایجاد تغییراتی كه دوست دارید قدم بردارید.



  دنبال احساسات‌تان بگردید

اگر احساسات‌تان را جدی بگیرید، می‌توانید به موفقیت نزدیك‌تر شوید. زندگی‌تان را كاوش كرده و سعی كنید چیزهایی كه به شما لذت می‌دهد را از ذهن‌تان پیدا كنید. روان‌شناسان برتر دنیا به شما پیشنهاد می‌كنند، برای شروع بیشتر مراقب خودتان باشید. ‌‌با ورزش كردن، رژیم غذایی سالم و تمرین‌های مراقبت از ذهن می‌توانید ذهن و بدن‌تان را آرام و سالم نگه دارید. دومین قدم او این است كه آنچه شما را واقعا هیجان زده یا حتی منزجر می‌كند را بشناسید. روان شناسان به شما پیشنهاد می‌كنند، برای شناخت بهتر خود و آرزو‌های‌تان به این سوالات پاسخ دهید:

 از بیان كدام یك از علایق، امیال یا احساسات‌تان می‌ترسید یا دوست دارید پنهان‌شان كنید؟
 چه ویژگی را در خودتان بیشتر از هر چیز دوست دارید؟
 انجام چه كارهایی می‌تواند به شما لذت ببخشد؟
 چطور می‌توانید دنیا را برای خود و اطرافیان‌تان جای بهتری بكنید؟
 چه چیزی مانع شما در رسیدن به آرزو‌های‌تان می‌شود؟



  عاشقانه كار كنید

این‌كه كارتان را دوست داشته باشید و از مسیر پیشرفت‌تان راضی باشید، می‌تواند به شما برای رضایت از زندگی كمك كند. علاقه به كار و تلاش برای ارتقای وضعیت زندگی و همین طور پیشرفت‌كردن می‌تواند به شما اشتیاق حركت كردن بدهد و شما را نسبت به آینده امیدوار كند. این موضوع زندگی شما را پر از هیجان خواهد كرد و به شما این حس را خواهد داد كه امروزتان با دیروزتان فرق می‌كند. كار كردن به هر قیمتی این حس را در شما ایجاد نخواهد كرد بلكه شما باید تلاش كنید سراغ كاری بروید كه دوستش دارید و می‌تواند زندگی شما را از احساسات مثبت پر كند. قرار نیست كاری كه عاشقش می‌شوید بی‌عیب و نقص باشد. آن كار هم ممكن است به شما فشارهایی وارد كند، گاهی آزرده‌تان كند و این فكر را به ذهن‌تان بیاورد كه كاش كنارش می‌گذاشتم. اما همه این فكر‌ها را كنار بگذارید و به این فكر كنید كه پیشرفت در كاری كه دوستش دارید چه حسی به شما می‌دهد و چه تغییری در زندگی‌تان ایجاد می‌كند.



  صبور باشید

پیدا كردن یك هدف خوب برای زندگی و رسیدن به آن، اتفاقی نیست كه یك شبه بیفتد. وعده‌هایی كه به‌خودتان می‌دهید را باور داشته باشید و نگران این‌كه قدم‌هایتان در رسیدن به این هدف‌ها كند است، نباشید. می‌توانید برای رسیدن به این هدف 3 نوع برنامه‌ریزی داشته باشید؛ برنامه‌ریزی كوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت. برای پیروی از این برنامه‌ریزی‌ها باید مسیر رسیدن به هدف‌تان را تقسیم بندی كنید. می‌توانید اولویت‌های‌تان را فهرست و براساس اهمیت شماره‌بندی كنید. حالا می‌بینید در چه زمان‌هایی باید به چه موضوعاتی رسیدگی كنید. برنامه‌ریزی بلندمدت هدف اصلی شما را در بر می‌گیرد. قرار است در سال‌های آینده به چه وضعیتی برسید و چه دستاورد‌هایی داشته باشید؟

بعد از پاسخ دادن به این سوال باید ابزارهای رسیدن به هدف‌تان را مشخص و سعی كنید برنامه‌ریزی‌تان را كمی تقسیم بندی شده‌تر كنید. این بخش جزو برنامه‌ریزی میان مدت شما خواهد بود اما برای رسیدن به آن برنامه هم نیازمند تداركاتی در یك زمان كوتاه‌تر هستید. در حال حاضر و در ماه‌های آینده به چه برنامه‌ریزی احتیاج دارید؟ نخستین قدم‌های‌تان را مشخص و سعی كنید در دوره‌ای كوتاه به آن اولین‌ها برسید.


ویدیو مرتبط :
شاد زیستن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به مغز خود شاد زیستن را بیاموزید



 

 

به مغز خود شاد زیستن را بیاموزید

 

انسان‌ها می‌توانند با آموزش صحیح شاد زیستن به مغزشان، همواره خلق‌ و خوی خود را بهبود ببخشند و در عین حال، طول عمر خود را نیز افزایش دهند...

 

دكتر كریستین وبر در مطالعات اخیر خود متذكر شد: اشخاصی كه یاد می‌گیرند از زندگی خود احساس رضایت كنند، معمولا عمر طولانی‌تری دارند و در طول زندگی خود نیز با دیگران روابط سالم و بهتری را ایجاد می‌كنند. این افراد به علاوه كمتر به رفتارهای خلاف روی می‌آورند.

 

آزمایشات دكتر وبر و دستیاران وی در زمینه علوم اعصاب تایید می‌كند كه مغز در طول زندگی، ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد می‌كند و وقتی فردی شاد و راضی باشد، قسمتی از ساختار مغزش كه مربوط به شاد بودن است، فعال و در عین حال تقویت می‌شود. بنابراین مغز با این شیوه تعلیم می‌بینند و صفت شاد بودن تا پایان عمر با فرد باقی می‌ماند.

 

به نوشته روزنامه دیلی میل، برای دستیابی به نتیجه بهتر دكتر گیووانی فاوا روانشناس ایتالیایی در این باره پیشنهاد می‌كند: یك دفتر یادداشت به همراه داشته باشید و روزانه تمام لحظات شاد خود را در آن ثبت كنید. با نوشتن لحظه‌های مثبت، احساس شادی در ذهن شما ریشه می‌دهد و دیگر آسیب پذیر نخواهد بود.

منبع : Isna.ir